Od změny jízdního řádu v neděli 15. prosince se výrazně změní přístup některých krajů a částečně i státu k cestujícím na železnici. Kraje i stát musely uzavřít nové smlouvy na většinu linek, které objednávají. V některých případech si vybraly i nové dopravce, jindy uzavřely s Českými drahami smlouvy, které omezují využití stávajícího drážního tarifu. Nejdále zašly Jihomoravský a Zlínský kraj, kde vůbec nebude možné cestovat na tarif Českých drah.
Ten uznává to a ten zas tohle. Změna jízdního řádu přinese zmatek s jízdným na železnici, i když menší, než hrozilo
Nový jízdní řád přinese kromě nových smluv mezi kraji či státem a železničními dopravci také jejich nové pojetí. V některých regionech vznikly takzvané „brutto smlouvy“, které obracejí naruby dosavadní fungování vztahu mezi krajem a dopravcem.
Dosud to fungovalo tak, že dopravce odvezl vlak například z Rokycan do Plzně, vyčíslil náklady, které měl (mzdy, energie, poplatek za dopravní cestu, případně odpisy a podobně), odečetl od nich jízdné, které vybral, a kraj zaplatil zbytek.
Situaci již delší dobu ztěžovalo rozšiřování integrovaných dopravních systémů, protože bylo nutné dopravcům kompenzovat jízdné za cestující, kteří měli integrované jízdenky, a jejich peníze k dopravcům nešly.
Nyní některé kraje přišly s tím, že dopravcům uhradí všechny náklady, ale nenechají jim nic z jízdného. Při tom se ale objevuje otázka, co s tarifem Českých drah (ČD), který sice lze z pohledu krajů považovat za obchodní nabídku firmy, ale byl to právě on, který byl dosud základem principu síťovosti železniční dopravy. Tedy že jízdenka platila ve všech vlacích ČD na vybrané trase bez ohledu na to, zda konkrétní spoj objednává stát či některý kraj.
Zlínský kraj
Zlínský kraj je nakonec jedním ze dvou, které budou vyžadovat, aby měli cestující v osobních a spěšných vlacích výhradně jízdenky integrovaného dopravního systému. Ten přitom bude sám o sobě v regionu novinkou – fungovat začne až s novým jízdním řádem 15. prosince.
Kraj zároveň změní dopravce části linek na Vsetínsku a Uherskohradišťsku (Uherské Hradiště – Bylnice, Vsetín–Bylnice, Vsetín – Velké Karlovice, Uherský Brod – Luhačovice). Převezme je Arriva, část výkonů zajistí jako její subdodavatel Leo Express. Proto prezentuje krajský úřad jejich zastřešení integrovaným tarifem jako krok vpřed.
„Cestující nebudou muset řešit, zda využijí vlak Českých drah, nebo společnosti Arriva vlaky, protože jízdenka bude platná u obou dopravců a bude navíc i přestupná. Zakoupit ji bude možno na nádražích u prodejních přepážek obou dopravců,“ uvedl Jan Vandík z tiskového oddělení kraje.
Největší absurditu, která ve Zlínském kraji hrozila, se podařilo odbourat. Dlouho totiž vše spělo k tomu, že v osobních vlacích bude platit jen tarif kraje a v rychlících jen tarif ČD. Nakonec je ale na území kraje integrována i většina dálkových vlaků, konkrétně rychlíkové linky (včetně linky Praha–Luhačovice) a Valašské expresy (tedy linky Praha–Vsetín–Žilina).
V dálkových vlacích budou platit oba tarify zároveň – rychlíky objednává ministerstvo dopravy. Požadavky krajů na uznávání nebo naopak neuznávání různých druhů jízdenek se jich netýkají.
Jihomoravský kraj
Druhým regionem, kde se nejvíce projeví dopad nových „brutto smluv“, je Jihomoravský kraj. Kraj vypsal soutěž na dopravce, kterou vyhrály České dráhy, jenomže i když zůstává dopravce stejný jako dříve, jeho vlastní tarif v regionálních vlacích již nebude platit.
Jediné jízdenky, které budou od 15. prosince uznávat průvodčí v osobních a spěšných vlacích v Jihomoravském kraji, budou ty vydané podle tarifu IDS JMK. Mluvčí kraje řekla webu Zdopravy.cz, že platit budou také síťové jízdenky IN 100, IN Business a IN Senior.
Pro ostatní by měl alespoň fungovat model známý z Německa, kdy lze podle celostátního tarifu drah do regionu alespoň přicestovat. Kraj přitom tvrdí, že ČD nabízel dohodu o tom, že bude možné použít i jejich tarif. Mluvčí drah Vanda Rajnochová řekla serveru iDnes.cz, že podmínkou byla garance tržeb v letošní výši i do budoucna, což pro ČD nebylo přijatelné. „Kraj drží veškeré nástroje, kterými lze tržby ovlivňovat,“ uvedla Rajnochová.
Kraj se přitom hájí velmi podobnými argumenty. „Po dopravci jsme požadovali pouze a výhradně garanci tržeb z tarifu dopravce. Je potřeba si uvědomit, že Jihomoravský kraj nese v rámci brutto kontraktu, který vstoupí v platnost od 1. ledna 2020, plnou odpovědnost za tržby, ale nemá žádné nástroje, jak ovlivnit tarif dopravce,“ reagoval náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD).
České dráhy se ovšem budou podílet na prodeji krajských jízdenek, kromě pokladen budou k dostání i v jejich e-shopu.
Jízdenky bude možné kromě nádražních pokladen, automatů či mobilních aplikací integrovaného dopravního systému a Českých drah zakoupit také ve vlaku od průvodčího. Na vytížených linkách S2 (Brno – Březová nad Svitavou) a S3 (Břeclav–Tišnov) ale budou muset cestující bez jízdenky nastupovat výhradně do vozů označených zeleným pruhem.
V Jihomoravském kraji platí, že rychlíky objednává stát, takže v nich je možné cestovat i s jízdenkami jednotlivých dopravců. Zároveň jsou všechny rychlíky v regionu integrované, takže v nich platí i jízdenky IDS JMK.
Ústecký kraj
V žádném jiném kraji nebude po prosincové změně situace tak komplikovaná jako ve dvou regionech na jihu a jihovýchodě Moravy, ovšem brutto smlouvy zavedly i další regiony.
Jedním z nich je Ústecký kraj, kde se zároveň dramaticky zvýší počet železničních dopravců, kteří zajišťují základní dopravní obslužnost. Kraj se domluvil hned se čtyřmi společnostmi. Nadále budou jezdit České dráhy, které však přenechají některé linky RegioJetu (Ústí nad Labem – Most přes Bílinu, Ústí nad Labem – Děčín přes Velké Březno, Most–Žatec a jednotlivé spoje na některých dalších tratích) a společnosti Länderbahn (Osek–Rakovník, Jirkov–Lužná a Chomutov–Vejprty).
Navíc společnost AŽD bude nově jezdit na Švestkové dráze z Litoměřic do Mostu denně – dosud byl provoz jen sezonní a víkendový. Okrajově potom bude do Ústeckého kraje zajíždět i Arriva se svými rychlíky Kolín–Šluknov. Z nich bude část končit v Rumburku, část pojede až do nejsevernějšího města v ČR.
V rychlících stejně jako v osobních vlacích zmíněné čtveřice dopravců bude možné cestovat s jízdenkami krajskými i s těmi vydanými podle tarifu dopravců. Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Komínka (KSČM) je ale jen málo cestujících, kteří cestují v rámci kraje v osobních vlacích na tarif Českých drah. Jeho výhodou je, že uznává drážní slevové In karty, s nimiž je jednotlivé jízdné levnější než krajské. Komínek však míní, že si lidé na krajský tarif již zvykli.
Olomoucký kraj
Také v Olomouckém kraji se v souvislosti s přechodem na brutto smlouvy původně hovořilo o možnosti, že by drážní tarif v osobních vlacích neplatil. Nakonec ale bude možné jezdit na integrované i drážní jízdenky.
Možnost, že by platil jen krajský tarif – a tedy se neuznávaly slevové karty drah – vyvolala napětí v krajské koalici. Po dlouhých jednáních s dopravcem nakonec kraj oznámil, že budou fungovat oba tarify zároveň.
„Probíhala jednání s dopravcem ČD o způsobu vykazování tržeb, které vybere v rámci tarifu TR 10, což je jeho vlastní tarif,“ přiblížila ředitelka Koordinátora IDSOK Kateřina Suchánková.
Liberecký kraj
V Libereckém kraji budou jezdit tři dopravci. K Českým drahám a společnosti Länderbahn, která jezdí z Liberce do Hrádku nad Nisou, přibude 15. prosince Arriva. Kromě rychlíků Praha–Tanvald a Kolín–Šluknov, jejichž trasa vede i územím Libereckého kraje, bude nově provozovat osobní vlaky mezi Libercem a Lomnicí nad Popelkou a z Železného Brodu do Tanvaldu.
Přestože i v Libereckém kraji budou nově některé smlouvy brutto, bude kromě tarifu integrovaného dopravního systému IDOL možné cestovat i podle tarifů dopravců.
Plzeňský kraj
Plzeňský kraj zadal všechny železniční linky, které objednává, Českým drahám. Jednu z nich – spojení Klatov, Plzně a středočeského Berouna – ovšem až po soutěži. Smlouva na klatovskou linku je v režimu brutto, ale prozatím to neznamená její vyjmutí z drážního tarifu.
V osobních vlacích na lince Beroun–Klatovy tedy budou platit drážní jízdenky. Změnit by se situace mohla v roce 2021, kdy na vysoutěžené lince mají začít jezdit nová vozidla. Drážní jízdenky stejně tak zatím budou platit i ve všech ostatních regionálních vlacích v Plzeňském kraji i většině rychlíků s výjimkou spojů linky Plzeň–Most, kterou České dráhy neprovozují.
Stát – dálková železniční doprava
Vlaky v Česku neobjednávají jen kraje, nýbrž i stát prostřednictvím ministerstva dopravy. Ten zajišťuje dálkovou železniční dopravu, do které spadají expresní a rychlíkové linky. Pět z nich zadalo ministerstvo nově alternativním dopravcům – jednu RegioJetu (Brno–Bohumín) a čtyři Arrivě (Praha – České Budějovice přes Písek, Praha–Rakovník, Praha–Tanvald a Kolín–Šluknov).
Fungovat to na nich bude stejně jako v případě rychlíků Plzeň–Most, které již třetím rokem provozuje společnost GW Train Regio. To znamená, že v rychlících alternativních dopravců nebudou platit jízdenky Českých drah, a kdo do nich bude přestupovat z jiných vlaků, bude si na rychlík muset koupit lístek zvlášť.
Pro cestující je dobrá zpráva, že jízdenky si budou moci koupit po přestupu ve druhém vlaku, a to bez příplatku. Platí to kromě soukromých dopravců i u Českých drah, které již loni do svých přepravních podmínek zavedly ustanovení, podle kterého se „po přestupu z vlaku jiného železničního dopravce na základě předložení platného jízdního dokladu příslušného dopravce přípojného vlaku“ neplatí čtyřicetikorunová přirážka za odbavení průvodčím.
Všichni dopravci mají také e-shopy, ve kterých je možné pořídit si elektronické jízdenky.
Nic se oproti současné situaci nemění při cestování rychlíky nebo expresy Českých drah, kde platí běžný drážní tarif, jízdenky tedy platí na všechny dálkové spoje na trase.
Přestupní jízdenky nabízí pro své spoje i RegioJet, který prodává jednu jízdenku pro cesty s přestupem například mezi Olomoucí a Studénkou.
Podobně jako dosud České dráhy i noví dopravci budou zároveň uznávat v rychlících jízdenky integrovaných dopravních systémů na území jednotlivých krajů – v případě rychlíků Brno–Bohumín jde o tarif IDS JMK mezi Brnem a Nezamyslicemi, IDS Olomouckého kraje mezi Přerovem a Polomí a tarif ODIS mezi Polomí a Bohumínem. U rychlíků Arrivy potom jde o tarif Pražské integrované dopravy ve středních Čechách, případně IDOL na území Libereckého kraje.
Praha a Středočeský kraj
Ačkoli Praha ani střední Čechy nevybraly žádného nového dopravce, dochází v regionu k několika změnám z rozhodnutí jiných.
Především jde o to, co bylo již zmíněno – na rychlíkových linkách z Prahy do Rakovníka, Příbrami (a Budějovic) a Mladé Boleslavi (a Tanvaldu) a také z Kolína do Mladé Boleslavi (a Šluknova) začne jezdit Arriva. Ta není v Pražské integrované dopravě nováčkem, již od loňského prosince provozuje linku Praha-Hostivař – Roztoky, v rychlících ale bude platit jiný tarif. Zatímco na roztocké lince nepoužívá Arriva vlastní tarif a uznává jízdenky integrované dopravy, ale i lístky Českých drah, pro rychlíky již dopravce svůj tarif vyhlásí a bude platit souběžně s integrovanými jízdenkami.
Souběžně s rychlíky budou jezdit i osobní a spěšné vlaky, které ale zůstanou Českým drahám a bude v nich platit jejich tarif.
V části Rakovnicka potom začnou jezdit vlaky společnosti Länderbahn na dvou linkách do Ústeckého kraje (z Rakovníka do Oseka a z Lužné do Jirkova). V nich budou platit integrované jízdenky a dopravce zároveň vyhlásí vlastní tarif, jízdenky budou prodávat průvodčí ve vlaku.
Do Pražské integrované dopravy se nově zapojí ještě Leo Express se svými spěšnými vlaky Praha–Lichkov. Integrované budou mezi Prahou a Kolínem, platit v nich zároveň bude i tarif dopravce.
Jihočeský kraj
Jihočeský kraj zadal své železniční zakázky Českým drahám a fungovat bude vše jako dosud, i v osobních a spěšných vlacích tedy budou platit drážní jízdenky. Nic se nemění na tom, že na třech šumavských lokálkách jezdí GW Train Regio, který má svůj vlastní tarif a jízdenky ČD neuznává.
Kraj sice má integrovaný dopravní systém, jeho tarif ale zahrnuje pouze časové předplatní jízdenky, zatímco ceny jednorázového jízdného nechávají v jižních Čechách na dopravcích.
Karlovarský kraj
Nejmenší z českých krajů sice neudělal při zadávání nových smluv nic revolučního, to ale znamená, že nadále zůstane tarifně roztříštěn. Na některých linkách (Karlovy Vary – Mariánské Lázně a Karlovy Vary – Kraslice) bude nadále jezdit GW Train Regio, na ostatních České dráhy, přičemž si dopravci navzájem neuznávají jízdenky.
I karlovarský integrovaný systém přitom zná jen předplatní jízdenky, takže při jednorázové cestě nezbývá než si koupit lístek do každého vlaku zvlášť.
Královéhradecký kraj
Cestující v Královéhradeckém kraji nepocítí žádné změny. Nadále však platí, že z Trutnova do Svobody nad Úpou jezdí převážně vlaky soukromého dopravce GW Train Regio doplněné ovšem o víkendové vlaky Českých drah a GW Train Regio bude nadále jezdit i z Trutnova do Královce a podílet se na provozu mezi Adršpachem a Meziměstím, přičemž si dopravci neuznávají vzájemně své jízdné. Ve vlacích bude platit tarif příslušného dopravce a tarif integrovaného systému IREDO.
IREDO se navíc v polovině prosince s počátkem platnosti nového jízdního řádu rozšíří mírně za krajské hranice do Libereckého kraje. Na královéhradeckou integrovanou jízdenku potom bude možné cestovat například až do Jilemnice nebo Lomnice nad Popelkou.
Pardubický kraj
Nové smlouvy rozdělil Pardubický kraj mezi dva dopravce – České dráhy a Leo Express. Ten bude jezdit z Ústí nad Orlicí do Lichkova, Králík a také z Dolní Lipky do Hanušovic. Ve všech regionálních vlacích bude platit integrovaný tarif (který je v regionu společný s Královéhradeckým krajem) i tarif příslušného dopravce.
Kraj Vysočina
Vysočina s novým jízdním řádem zavede svůj vlastní integrovaný dopravní systém. Zprvu ale nebude mít svůj tarif, jeho zavedení plánuje od března příštího roku. Zatím se tedy pro cestující z hlediska jízdenek nezmění vůbec nic. Všechny linky zůstávají Českým drahám a bude v nich platit i drážní tarif.
Moravskoslezský kraj
V Moravskoslezském kraji nastane pouze jedna větší změna. Již zmíněné rychlíky z Bohumína do Brna převezme dopravce RegioJet, nebudou v nich tedy již platit drážní jízdenky. Integrované jízdné ale bude platné beze změny.
Státní tarif (ne)má zpoždění
Systém, kdy v různých krajích fungují různé druhy jízdenek a slevová karta dopravce v jednom jeho vlaku platí a v jiném ne, je důsledkem způsobu, jak se v Česku objednává veřejná doprava. Kraje zodpovídají za základní dopravní obslužnost a na jejich bedrech – a rozpočtech – spočívají náklady na provoz osobních a spěšných vlaků.
Téměř každý kraj má svůj vlastní integrovaný dopravní systém a vlastní jízdné – s výjimkou východočeských krajů, které mají tarif společný, středních Čech a Prahy, kde je to podobné, a Vysočiny, která zatím nemá žádný krajský tarif – což je nepochybně legitimní a v mnoha případech pro cestující výhodné.
Dokud byly České dráhy zcela majoritním dopravcem a jejich potenciální konkurenti provozovali jen pár krátkých regionálních linek, fungoval drážní tarif TR 10 zároveň i jako celostátní železniční tarif, což se ale nyní mění. S tím, jak alternativní dopravci vytlačují dopravce národního z některých tratí, síťovost mizí.
Ministerstvo dopravy již několik let hovoří o jednotném tarifu, který vytvoří, a kraje hlásí, že jej budou používat také – včetně těch regionů, které se nedohodly s ČD na uznávání drážního tarifu. „Počítáme s tím, že ministerstvo dopravy nastaví pravidla tzv. Národního tarifu, který je Jihomoravský kraj připraven akceptovat,“ uvedla již dříve mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková.
Loni se z ministerstva šířily signály, podle kterých bylo možné s jízdním řádem pro rok 2020 (tedy od letošního prosince) počítat se zahájením zkušebního provozu. K tomu ale nedošlo, ministerstvo argumentovalo pozdním schválením novely drážního zákona, která má zavedení jednotného tarifu umožnit. Nyní tedy ministerstvo slibuje, že tarif bude připraven k začátku platnosti jízdního řádu pro rok 2021, tedy příští prosinec.
Tarif by měl být kilometrický, nebude možné využívat v něm slevy jako IN 25 nebo IN 50 Českých drah, ale bude platit ve všech vlacích objednávaných státem či kraji bez ohledu na dopravce.