Většina rychlíků zůstane Českým drahám, oznámilo ministerstvo. Další „rozstřely“ se soukromníky nebudou

Ministerstvo dopravy uzavře s Českými drahami smlouvy na všechny dálkové linky, které zatím nasmlouvané nemá. Oznámilo to na úřední desce. Ty nejvýznamnější – mezinárodní spojení z Prahy do Berlína, Vídně a Budapešti či český úsek trasy Vídeň–Varšava – budou dráhy provozovat dalších deset let. Některé vnitrostátní rychlíkové linky naopak dostanou dráhy jen na rok nebo dva a ministerstvo chce jejich dopravce v dohledné době vysoutěžit.

Ministerstvo dopravy v prosinci přidělilo několik rychlíkových linek konkurentům Českých drah – RegioJetu a Arrivě. Nyní však rozhodlo, že ty zbylé zadá národnímu dopravci. Podle informací ministerstva dopravy dostanou dráhy přímým zadáním smlouvy na devatenácti linkách, platit budou od letošního prosince. Jde o linky, jejichž zadání ministerstvo již dříve notifikovalo a nikdo kromě ČD o ně neměl zájem.

„Nemáme informace o nabídkách dopravců ve vztahu k linkám, které byly zveřejněny na úřední desce,“ ujistila mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Mluvčí konkurenčního RegioJetu Aleš Ondrůj poznamenal, že „čeho jsme měli zájem se účastnit, toho jsme se účastnili“.

Nové kontrakty pro jednotlivé linky ale budou různě dlouhé. Dalších deset let zůstane drahám dálkové mezistátní spojení z Prahy do Berlína, Vídně a Budapešti, z Vídně do Varšavy i z Ostravy do Žiliny. Expresy z Prahy přes Plzeň do Mnichova budou zajišťovat od letošního prosince nejméně pět let a do Českých Budějovic a Lince šest.

obrázek
Zdroj: ČT24

Na pěti rychlíkových linkách naopak budou dráhy jezdit jenom krátce. Ministerstvo chce jejich dopravce v dohledné době vysoutěžit. Na linky Ústí nad Labem – Liberec a Olomouc–Opava–Ostrava by měla být smlouva pouze jednoletá. U spojení Prahy a Brna přes Havlíčkův Brod, rychlíků Praha–Trutnov a Kolín – Ústí nad Labem pak dvouletá.

To odpovídá harmonogramu soutěží na dálkové železniční linky, který schválila vláda před dvěma lety. Počítá s tím, že zmíněných pět linek a také rychlíky Pardubice–Liberec, na které získaly dráhy smlouvu již dříve, se budou soutěžit jako první, tak aby na nich vítězný dopravce mohl jezdit od prosince 2020 nebo 2021.

Některé linky, o kterých se hovořilo jako o adeptech na rychlé vysoutěžení v minulosti, naopak zůstanou drahám celou dekádu – především rychlíky z Prahy do Děčína a přes Ústí nad Labem do Chebu.

Pozice Českých drah v dálkové železniční dopravě přesto letos v prosinci, kdy začne platit nový jízdní řád, oslabí. Ministerstvo zadalo několik smluv na rychlíky po „rozstřelech“, kdy si vybíralo z nabídek více dopravců. Ti měli zájem o vybrané předem notifikované linky. Nešlo ovšem o otevřené soutěže, pouze srovnání více nabídek před přímým zadáním.

„Rozstřely“ se týkaly sedmi dálkových linek, dráhy uhájily jen dvě z nich – expresy z Prahy přes Vsetín na Slovensko a rychlíky Praha–Luhačovice. Naopak rychlíkovou linku Brno–Bohumín převezme soukromý RegioJet a čtyři kratší linky motorových rychlíků v Čechách zadalo ministerstvo Arrivě, která patří do skupiny německého národního dopravce Deutsche Bahn.

V Česku v současnosti provozuje dálkové vlaky pět společností. Kromě Českých drah jsou to RegioJet, Leo Express a Arriva jezdící na komerčních linkách a GW Train Regio provozující rychlíky mezi Plzní a Mostem.

Poté, co získali alternativní dopravci několik zakázek od státu a také krajů, však jako by konkurence Českým drahám zmizela. Když hledal dopravce pro osobní vlaky Plzeňský kraj, byly jediným uchazečem, podobné to bylo v soutěži pro Jihočeský kraj. Ten nakonec tendr zrušil a zakázku zadal přímo.