TÉMA

Ministerstvo dopravy

Odblokování parcel pro kanál Dunaj–Odra–Labe zpřístupní pozemky

Vybudovat původně plánovanou trasu plavebního kanálu Dunaj–Odra–Labe už po úterku nebude možné. Zastupitelé Pardubického kraje změnili zásady územního rozvoje regionu a tím odblokovali zóny v plánech měst a obcí hlavně na Orlickoústecku, které s nimi dosud nemohly nakládat kvůli koridoru vodního kanálu. Uvolněné pozemky teď radnice nebo soukromí vlastníci mohou volně využít.
25. 6. 2024|

Cestu do vesmíru má Kupka za obrovskou příležitost, Kettner chce návrat investice

Vláda hodlá vyslat na oběžnou dráhu druhého Čecha v historii, záložního astronauta týmu Evropské kosmické agentury (ESA) Aleše Svobodu, a to nejpozději v roce 2029. Letos by měl začít s výcvikem. Jaká bude návratnost této investice? Na to v Událostech, komentářích odpovídali kromě Svobody také jeho předchůdce Vladimír Remek, ministr dopravy Martin Kupka a opoziční poslanec Zdeněk Kettner.
21. 6. 2024|

Vláda představila „Českou cestu do vesmíru“. Astronaut Svoboda má letět do kosmu do pěti let

Záměr nazvaný Česká cesta do vesmíru představili v Praze vládní lídři spolu s akademiky a zástupci průmyslu. Vyslání astronauta v horizontu pěti let by na sebe mělo navázat další aktivity i soukromých firem, vědeckých institucí, aby se mise stala tématem, o kterém se bude diskutovat. Vzbudit by mělo i zájem o studium technických oborů.
20. 6. 2024Aktualizováno20. 6. 2024, 21:45|

Autoškoly na konci července zařadí čtyřicet nových otázek

Uchazečům o řidičský průkaz u zkoušek od 28. července přibyde čtyřicet nových otázek, konkrétně třicet statických a deset dynamických s animacemi. Zaměří se na znalosti pravidel silničního provozu a vnímání rizik při řízení. Zhruba třicet starých otázek letos ministerstvo naopak vyřadí.
19. 6. 2024Aktualizováno19. 6. 2024, 14:09|

Ministři chtějí příští rok o čtvrt bilionu víc, Stanjura trvá na dodržení plánu

Členové vlády požadují pro příští rok do rozpočtů svých ministerstev o zhruba 250 miliard korun více, než mohou podle plánovaného schodku státního rozpočtu dostat. Informaci potvrdili nezávisle na sobě tři členové kabinetu. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) však trvá na dodržení plánovaného deficitu 235 miliard korun, s nímž návrh státního rozpočtu počítá.
18. 6. 2024|

Vlak RegioJetu jel před srážkou rychleji, než měl, říká ministr Kupka

Vlak RegioJetu jel před tragickou nehodou v Pardubicích rychleji, než připouštějí pravidla, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle ředitele drážního odboru ministerstva dopravy Jindřicha Kušníra pak strojvedoucí chybně projel dvě návěsti, nikoliv pouze jednu. RegioJet zase tvrdí, že podle testu společnosti by aktivní národní zabezpečovač tragické nehodě vlaků v Pardubicích předminulý týden zabránil.
17. 6. 2024Aktualizováno17. 6. 2024, 23:13|

Největší zakázka Správy železnic za dekádu dostala zelenou

Centrální komise ministerstva dopravy tento týden schválila modernizaci železničního uzlu Česká Třebová na Orlickoústecku za odhadovaných dvacet miliard korun. Stavba by měla začít do konce letošního roku a trvat za provozu uzlu do roku 2031. Jde o největší zakázku Správy železnic (SŽ) za posledních deset let. Informoval o tom server Zdopravy.cz.
15. 6. 2024|

Ministerstvo chce urychlit zavedení ETCS. Systém dokáže zastavit vlak i snížit jeho rychlost

Ministerstvo dopravy chce urychlit zavedení evropského zabezpečovacího systému ETCS na některých tratích. Šéf resortu Martin Kupka (ODS) to řekl v reakci na srážku vlaků v Pardubicích z minulého týdne, při které zemřeli čtyři lidé a dalších 27 skončilo v nemocnicích. Zařízení teď využívá asi třetina zhruba z dvoutisícovky lokomotiv. V případě potřeby dokáže zastavit vlak nebo snížit rychlost, kterou strojvedoucí nedodržel. Dopravci aktuálně v tuzemsku používají starší systém, který lidské chybě nedokáže zcela zabránit.
12. 6. 2024Aktualizováno12. 6. 2024, 20:19|

Nehoda v Pardubicích ukázala, že je nejvyšší čas na zavedení ETCS, řekl ministr dopravy Kupka

Železniční nehoda v Pardubicích, při které ve středu pozdě večer zemřeli čtyři lidé, ukázala, že je nejvyšší čas zavést v Česku evropský zabezpečovací systém ETCS. V Interview ČT24 to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Termín 1. ledna 2025 je podle něj závazný a musí se stihnout, na některých tratích by podle něj mohl systém fungovat už na podzim. Ministr také vyzdvihl práci složek Integrovaného záchranného systému při nehodě vlaků, řekl, že je to jedna z věcí, na kterou může být Česko hrdé.
6. 6. 2024|

Srážka vlaků v Pardubicích má čtyři oběti. Většina zraněných byla propuštěna z nemocnic

Při čelní srážce expresního osobního a nákladního vlaku v Pardubicích ve středu v noci zemřeli čtyři lidé. Mezi oběťmi srážky vlaků jsou dvě občanky Slovenska, zemřely také dvě ženy z Ukrajiny. Mezi mrtvými není ani jeden ze strojvedoucích, jeden je lehce zraněný. Nemocnice přijaly 27 lidí, většina z nich už byla propuštěna. Hospitalizovaných zůstává šest lidí. Podle hasičů byl zásah komplikovaný, a to zejména u jednoho z vagonů, který náraz poškodil nejvíce. Policie už zahájila úkony v trestním řízení pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Kolem osmé ráno se v Pardubicích obnovil provoz po jedné koleji. Vlaky místem nemohly projíždět devět hodin.
6. 6. 2024Aktualizováno6. 6. 2024, 20:56|

Seznam Zprávy: Kodym uspěl ve sporu s vládou kvůli postu v čele dopravního úřadu

Úředník Pavel Kodym uspěl v soudním sporu s vládou o jmenování do čela státního Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI), píší Seznam Zprávy. Úspěšně se již dříve Kodym soudil i s ministerstvem dopravy. Kodym loni v únoru v tendru obhájil post ředitele ÚPDI, který měl garantovat férový přístup všech dopravců ke kolejím. Když ale Kodym upozornil Evropskou unii na možnou nezákonnost státní podpory pro státního dopravce České dráhy, ministr dopravy Martin Kupka (ODS) Kodymovo jmenování stáhl. Soud pak Kupkovo rozhodnutí zrušil a o jmenování měla rozhodnout vláda. Kabinet Kodymovo jmenování odmítl, proti čemuž se Kodym opět bránil u soudu. Městský soud v Praze nyní pravomocně rozhodl, že vláda postupovala nezákonně a musí jmenování projednat znovu.
5. 6. 2024|

Města chtějí zdvojnásobit maximální pokutu za jízdu načerno

Za jízdu městskou hromadnou dopravou bez platné jízdenky by nově mohla hrozit pokuta ve výši až tři tisíce korun. Současná maximální částka činí 1500 korun, ta ale podle Sdružení dopravních podniků ČR už nestačí, protože se mnoha lidem vyplatí spíše jezdit načerno než platit za každou jízdu.
5. 6. 2024|

Novela usnadní zakládání alejí. Měly by být bezpečnější pro řidiče

Novela zákona na ochranu zemědělské půdy zmírní normy pro zakládání alejí podél silnic. Začne platit na začátku letních prázdnin. Nové aleje by díky tomu měly být také bezpečnější. Po nárazu do stromu totiž každý rok zemřou při nehodách desítky řidičů.
27. 5. 2024|

Pražský okruh potřebujeme, shodli se Kupka a Havlíček. Podle urbanisty zastaralý pohled

Celkem patnáct let trvalo, než se nyní opět rozjela dostavba Pražského okruhu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a jeho předchůdce Karel Havlíček (ANO) se shodli v Událostech, komentářích, že Česká republika ho potřebuje i vzhledem k vysokému nárůstu automobilové dopravy. Navíc podle nich uleví Praze od tranzitní dopravy. Architekt a urbanista Peter Bednár oba upozornil, že okruh nejenom zhorší dopravní situaci v hlavním městě, ale také život v historickém centru.
25. 5. 2024|

Festival Open House otevírá běžně nepřístupné budovy v Praze a Brně

O víkendu se díky festivalům Open House Praha a Open House Brno otevřou stovky běžně nepřístupných budov a objektů. V Praze se tradičně zapojil i Úřad vlády a některá ministerstva. Lidé mohou navštívit i řadu významných objektů českých architektů. Vstup do budov je každoročně zdarma. Akce v Praze i Brně spadají pod Open House Worldwide, což je síť více než padesáti měst celého světa, pořádajících festivaly architektury pro veřejnost. Pořádané akce každoročně oslovují více než dva miliony lidí po celém světě.
18. 5. 2024|

Svitavsko zkouší autobusy na objednávku, cestující zatím svezou zdarma

Ve Svitavách a okolních obcích začal fungovat pilotní systém autobusové dopravy na objednávku. S pomocí aplikace v chytrém telefonu si lidé mohou přivolat minibus, který je dopraví, kam potřebují. Projekt #ZkusBus zavedené veřejné dopravě nekonkuruje, ujistil Dominik Janík, výkonný ředitel českého start-upu CityA, který systém vytvořil.
14. 5. 2024|

Začíná stavba dalšího úseku dálnice D35. Včetně tunelu Homole

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo stavbu sedmikilometrového úseku dálnice D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem. Stavba vyjde na 3,2 miliardy korun bez DPH, její součástí je i tunel Homole. Práce na obou stavbách potrvají do roku 2026, momentálně se staví i další úseky D35 směrem na Moravu.
6. 5. 2024|

Policisté vyrazili na tisícovku míst v Česku měřit rychlost

Na více než tisícovce míst na celém území Česka v pátek policisté vyrazili hlídat dodržování nejvyšší povolené rychlosti při akci Speed Marathon. Hlídkovat chtěli ve vytipovaných rizikových lokalitách po celý den. Akce má zvýšit povědomí o důležitosti dodržování rychlostních limitů a přispět k větší bezpečnosti na silnicích, oznámila mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová. Seznam míst, kam hlídky zamířily, policie zveřejnila již dříve na svém webu.
19. 4. 2024Aktualizováno19. 4. 2024, 22:57|

ŘSD plánuje rozšíření dálnice mezi Prahou a Berounem. Některé obce mají připomínky

Dálnice D5 mezi Berounem a Pražským okruhem se má rozšířit na šest pruhů, práce by měly začít do pěti let. Projekt ale kritizují některé obce, obávají se nedostatečných protihlukových opatření. Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl označil nesouhlas obcí za krátkozraký. Z jejich připomínek se chce poučit, uvedl v podcastu ŘSD. Starostové tvrdí, že nemají zásadní problém s rozšířením dálnice. Chtějí však, aby protihluková opatření vyhovovala i případnému dalšímu nárůstu dopravy.
15. 4. 2024|

Autonomní řízení nesmí brzdit legislativa, shodli se Kupka s Pokorným

Celá řada asistenčních systémů, které předjímají fungování autonomních vozidel, nyní funguje a přispívá ke snižování dopravních nehod, uvedl v pořadu Události, komentáře ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dodal, že Česko bude s nastavenou legislativou ohledně autonomní mobility jedním z prvních států EU. Tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný ocenil snahu vlády. Zmínil, že současné technologie týkající se samořídících aut se teprve vyvíjejí, nicméně je potřeba, aby na to byla připravena legislativa a nebrzdila výrobce.
12. 4. 2024|

Vláda chystá pro výstavbu podle liniového zákona nové lokality. Líně chce naopak vyjmout

Seznam v takzvaném liniovém zákoně, který umožňuje rychlejší výstavbu prioritních projektů, se zřejmě rozroste. Vláda se do něj podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) chystá zařadit několik dalších lokalit. Zvažuje se forma poslaneckého pozměňovacího návrhu – zákon přitom chtějí měnit i senátoři.
30. 3. 2024|

Soud zamítl žalobu Dětí Země na povolení D1 u Přerova, stavba tak může pokračovat

Krajský soud v Olomouci zamítl žalobu spolku Děti Země proti rozhodnutí ministra dopravy Martina Kupky (ODS), kterým byla v prosinci 2022 potvrzena právní moc stavebního povolení na budování posledního úseku dálnice D1 u Přerova. Dopravní stavba tak může pokračovat podle harmonogramu. Desetikilometrová část dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi má být zprovozněna v březnu 2026. Na sociální síti X to oznámil šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Stavba D1 u Přerova byla zahájena loni v lednu, stát má téměř sedm miliard korun.
13. 3. 2024|

Dálniční známka by měla znovu zdražit od ledna 2025, nastínil Kupka

Cena dálniční známky by se měla znovu zvednout od ledna příštího roku. Růst by měla podle vývoje inflace. V České televizi to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Přesnou částku, o kterou by se měla známka zdražit, oznámí jeho resort ve druhé polovině letošního roku. Dálniční kupon naposledy zdražil 1. března, u roční známky se cena zvýšila z 1500 na 2300 korun.
2. 3. 2024|

Ministerstvo dosáhlo podstatného dílčího kroku pro vysokorychlostní trať mezi Brnem a Vídní. Stavět by se mohlo už za dva roky

Ministerstvo dopravy dostalo první pozitivní stanovisko EIA v takzvaném zjišťovacím řízení na stavbu vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Vídní. Podle ministra Martina Kupky (ODS) to znamená, že by se v roce 2026 mohlo začít stavět. Správa železnic ale ještě musí získat konečné posouzení vlivů na životní prostředí a stavební povolení. Hovoří se o tom, že první vysokorychlostní úseky mají být hotové po roce 2030.
29. 2. 2024|