TÉMA

Železnice

Zabezpečovací systém ETCS je dle Správy železnic připraven na provoz

Končí testování evropského zabezpečovacího systému ETCS na české železnici. Od ledna ho povinně budou používat strojvedoucí na víc než šesti stech kilometrech tratí. Systém dokáže soupravu sám zastavit kvůli bezpečnosti, ale občas také technickým chybám. Ty zatím nemůžou stoprocentně vyloučit železničáři ani dopravci. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda však ujišťuje, že systém je na provoz připraven dostatečně. Ministerstvo dopravy se i přesto připravuje na krizové scénáře.
19. 12. 2024|

Končí železniční výluka mezi Brnem a Žďárem nad Sázavou

Roční rekonstrukce trati u Křižanova na Žďársku je u konce. Znamenala modernizaci jedenácti kilometrů trati, kompletní výměnu pražců a trakčního vedení, ale i rekonstrukci osmi mostů a novou zastávku. To vše za více než tři miliardy korun. A zatímco tady už vlaky jezdí vyšší rychlostí, na dalších úsecích železnice mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem cestující omezení teprve čeká. Opravovat se bude ještě zhruba dvacet kilometrů trati.
17. 12. 2024|

Pražská integrovaná doprava má mít nové elektrické vlaky

Praha i Středočeský kraj schválily společný tendr na provoz elektrických vlaků v systému Pražské integrované dopravy po roce 2029. Vypsat by ho kraj měl koncem ledna, náklady si rozdělí napůl s hlavním městem. Vysoutěžený dopravce by měl následně pořídit nové velkokapacitní soupravy. Ty doplní a nahradí část stávajících příměstských vlaků.
17. 12. 2024|

S novým jízdním řádem přibyla linka na Balt i bateriové vlaky

Vlaky na české železnici začaly jezdit podle nového jízdního řádu. Změny se dotknou dálkových i příměstských spojů. V okolí Prahy, Brna a Ostravy budou jezdit častěji a lépe na sebe navazovat. České dráhy zahájily provoz nové dálkové linky Baltic express z Prahy do polské Gdyně. Leo Express s novým jízdním řádem zvýšil počet spojů do Krakova a RegioJet zahajuje provoz dvou pražských městských linek. Rychleji budou vlaky jezdit na zmodernizovaných úsecích a vrací se na úseky tratí poškozených po povodních. V pravidelném provozu začínají jezdit první bateriové vlaky.
15. 12. 2024Aktualizováno15. 12. 2024|

Lidí víc, než soupravy pojmou. Cestující si stěžují na přeplněné vlaky

Část cestujících si stále stěžuje na některé železniční dálkové spoje. Na trase z Českých Budějovic do Prahy podle nich bývá v soupravách více pasažérů, než na kolik stačí kapacita. Místo můžou lidem zajistit místenky. I o ně je zájem veliký. Na trati mezi Českými Budějovicemi a Prahou je podle Českých drah přes týden denně k dispozici až patnáct tisíc míst k sezení.
14. 12. 2024|

Přecházení přes koleje je vždy hazard. Tragédii v Zábřehu odvrátil strojvedoucí

Pětičlennou rodinu, která v neděli odpoledne nepovoleně přecházela kolejiště ve stanici Zábřeh na Šumpersku, jen těsně minulo projíždějící pendolino. Tragédii podle Českých drah zabránil strojvedoucí vlaku, který začal houkat, stihl zatáhnout rychlobrzdu a soupravu zpomalit. Policie oznámila, že se jí přihlásil muž, který před vlakem přebíhal se svou manželkou a třemi dětmi. Událost vyhodnotila jako přestupek, za který hrozí pokuta až deset tisíc korun.
11. 12. 2024|

Železniční dopravci posilují okolo Vánoc spoje, místa ale rychle mizí

Dopravci doporučují rezervovat si místa ve vlakových spojích během vánočních svátků a na Nový rok. O jízdenky je velký zájem. Shodují se na tom všichni dopravci, které Česká televize oslovila. Podle Českých drah jsou u některých vlaků poslední volná místa, i když posílily spoje zejména mezi Prahou a východem republiky. Kapacitu zvýšil také třeba RegioJet.
11. 12. 2024|

Správa železnic vyšetřuje příčinu nedělních poruch vedení u České Třebové

Vyšetřovatelé Správy železnic (SŽ) hledají příčinu dvou nedělních poruch trakčního vedení na koridoru u České Třebové. Vlaky se v neděli na koridoru z Prahy na Moravu kvůli dvěma mimořádným událostem zastavily dohromady asi na pět a půl hodiny. Železniční uzel v České Třebové čeká podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy rozsáhlá modernizace včetně trakčního vedení za víc než devatenáct miliard korun. Správa hledá jejího zhotovitele.
2. 12. 2024Aktualizováno2. 12. 2024|

Provoz na železničním koridoru v České Třebové dvakrát zastavila porucha

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli kvůli dvěma poruchám na trakčním vedení dohromady asi pět a půl hodiny stál. Nejprve byl provoz na koridoru z Prahy na Moravu zastaven mezi 16:30 až 21:12 a pak od 22:09 do 22:53. Před 23:00 byl provoz obnoven s omezením, ve 23:15 pak po všech traťových kolejích, uvedl mluvčí drážních hasičů Martin Kavka. Některé vlaky na koridoru nabraly zpoždění přes čtyři hodiny, po druhém přerušení provozu České dráhy oznámily u některých spojů zpoždění přes pět hodin.
1. 12. 2024Aktualizováno1. 12. 2024|

Modernizovat českou železnici má pomoct patnáct miliard korun

Na podporu ekologické železniční dopravy vyhradilo ministerstvo životního prostředí v Modernizačním fondu 15 miliard korun. Peníze půjdou na výměnu starých dieselových vlaků za moderní soupravy. Cílem je snížit emise, zvýšit energetickou účinnost a zlepšit kvalitu ovzduší. Podle dopravců nebudou peníze na proměnu české železnice zdaleka stačit.
1. 12. 2024|

Mezi Krnovem a Bruntálem začnou opět jezdit vlaky

Železničářům se podařilo obnovit po zářijových povodních trať mezi Bruntálem a Krnovem. Vlaky po ní znovu začnou jezdit od půlnoci. Další tratě v regionu jsou ale stále mimo provoz. Některé budou opraveny až v příštím roce.
26. 11. 2024|

Výstavba vázne. Pomáhá ale i „největší evropské dálniční staveniště“

České stavebnictví podle firem stagnuje. Mírné zlepšení čekají až příští rok, zaznělo na konferenci na Pražském hradě. Obor teď podle podniků i úřadů zachraňuje inženýrské stavitelství, tedy budování silnic, dálnic a železnic. Letos se v Česku otevře rekordních více než sto kilometrů dálnic. Zhruba v podobné délce se začalo stavět. Celá dálniční síť má být hotová do roku 2033. Na železnici příští rok zahájí třeba projekt rychlé trati mezi Brnem a Přerovem.
21. 11. 2024Aktualizováno21. 11. 2024|

Správa železnic má příští rok na investice rekordní sumu

Správa železnic (SŽ) ze svého rozpočtu na příští rok vyčlenila na investice 39,3 miliardy korun, dosud nejvíce. Loni to bylo 37,5 miliardy. Na opravy a údržbu tratí půjde 19,5 miliardy korun, 2,3 miliardy pak na rekonstrukce nádražních budov, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
21. 11. 2024|

Polsko dokončuje opevnění na hranici s Běloruskem

Polsko pokračuje v posilování východního křídla NATO. Na hranici s Běloruskem, spojencem Ruska, staví rozsáhlá vojenská opevnění. Opatření mají zkomplikovat případný vojenský vpád podobný tomu, jaký před více než dvěma lety zažila Ukrajina, a Varšava na ně dá v příštích letech v přepočtu šedesát miliard korun. Zároveň dokončuje modernizaci opatření, která mají bránit vstupu migrantů z Běloruska dále do Evropy.
16. 11. 2024|

Španělské záplavy zasáhly i Barcelonu

Východ Španělska zasáhly v pondělí další silné deště, úřady v některých částech Katalánska vyhlásily stav extrémního nebezpečí. Ulicemi Barcelony včetně letiště se valí voda. Země se přitom stále vzpamatovává z bleskových povodní z minulého týdne, při kterých zemřelo zejména v regionu Valencie více než dvě stě lidí. Dalších 89 osob se ve Valencii nadále pohřešuje. Část z nich ale může být mezi 62 mrtvými, které se zatím nepodařilo identifikovat.
5. 11. 2024Aktualizováno5. 11. 2024|

Problematický přejezd v Rožnově má nové zabezpečení

Železniční přejezd v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku je po modernizaci opět v provozu. Za posledních šestnáct let se na něm stalo devět nehod, při kterých zemřeli dva lidé. Zatímco počet nehod na železničních přejezdech v Česku obecně klesá, ve Zlínském kraji se jich do konce letošního září stalo víc než za celý loňský rok. Snížit tyto počty by mělo právě lepší zabezpečení.
30. 10. 2024|

Rizikové přejezdy, přecházení přes koleje. Na železnicích letos zemřelo přes 150 lidí

Na českých železnicích zemřelo od začátku roku 155 lidí. Data ukazují, že příčinou tragédií bývá nepozornost řidičů i pěších či nebezpečné přecházení přes koleje, často však i dobrovolné ukončení života. Správa železnic (SŽ) proto na všechny situace cílila svou kampaň.
29. 10. 2024|

Když není ETCS ani starý systém. Odbory se bojí zhoršení bezpečnosti na železnici

Svaz odborářů služeb a dopravy má obavy ze zhoršení bezpečnosti na železnici. Podle něj se to může stát na nově modernizovaných tratích. Strojvůdcům na nich chybí dosavadní systém zabezpečení, zároveň tam ale ještě není v provozu nový systém ETCS. Oba mají omezit situace, kdy strojvedoucí projedou návěstidlo na červenou. Jen loni takto chybovali víc než 130krát.
24. 10. 2024|

Musíme najít mezery v pomoci obcím po povodních, řekl Jurečka

Ministerstvo práce a sociálních věcí dosud poslalo domácnostem v záplavami postižených krajích 400 milionů korun, uvedl šéf resortu Marian Jurečka (KDU-ČSL) po jednání členů vlády se starosty a starostkami povodněmi zasažených obcí a zástupci Moravskoslezského kraje. Doplnil, že jednou z priorit těchto setkání je najít mezery a nedostatky v pomoci po záplavách. Ministr práce chystá legislativní úpravu, která umožní financovat náhradní ubytování obětem velké vody, které přišly o dům. Příspěvek by se měl pohybovat od patnácti zhruba do dvaceti tisíc měsíčně.
21. 10. 2024Aktualizováno21. 10. 2024|

Z malých nádraží mizí toalety, Správa železnic už s nimi nepočítá

Správa železnic postupně rekonstruuje jednotlivá nádraží, s veřejnými WC na některých už do budoucna ale vůbec nepočítá. Dál mají být k dispozici jenom ve větších stanicích.
17. 10. 2024|

Vichr vyvracel na Vysočině stromy, někde nešel proud

Pro Českomoravskou vrchovinu a některé přilehlé okresy platí výstraha před silným větrem. Škodit začal už ve středu a během čtvrtka pokračoval. U Oldřetic na Chrudimsku najel vlak do spadlého stromu a ve Včelákově dobrovolníci pomáhali i v tamní škole, kde hasiči instalovali generátor. Varování před silným větrem pro Českomoravskou vrchovinu a Frýdlantsko platí dál až do pátečního večera.
17. 10. 2024|

KLDR změnila ústavu. Jižní Koreu označuje za nepřátelský stát

Severokorejská ústava nyní označuje sousední Jižní Koreu jako nepřátelský stát. Pchjongjang tak podle agentury AFP potvrdil ústavní změnu, kterou letos slíbil severokorejský vůdce Kim Čong-un. Napětí mezi oběma státy se v poslední době vyostřuje. KLDR v úterý vyhodila do povětří většinu železničních a silničních spojů se svým jižním sousedem a mimo to také tvrdí, že do její armády vstoupil více než milion lidí, kteří jsou připraveni bojovat s nepřátelským jihem a „vymazat ho z mapy“. Podle koreanisty Petra Bláhy však v minulosti docházelo k ještě vyhrocenějším eskalacím a označení Jižní Koreje jako nepřítele je ze strany KLDR spíše konstatováním faktu.
17. 10. 2024|

KLDR zničila silniční a železniční spojení s Jižní Koreou

Severní Korea zcela přerušila silniční a železniční spojení s Jižní Koreou, velké části tratí a silnic ze sousední země byly v úterý vyhozeny do povětří. Severokorejská státní média uvedla, že jde o legitimní krok, který byl podniknut proti nepřátelskému státu, jak ho definuje ústava.
17. 10. 2024Aktualizováno17. 10. 2024|

Krnovské opravny a strojírny mají bez železničního spojení problém

Řada firem na Krnovsku netrpělivě čeká, až bude region po povodních znovu dostupný i po železnici. Mezi nimi Krnovské opravny a strojírny, které už výrobu po záplavách zčásti obnovily. Bez kolejí ale nejsou schopné dostat většinu produkce, především železniční vagony, z areálu. Správa železnic věří, že trať z části znovu zprovozní v posledních týdnech roku.
16. 10. 2024|
Načítání...