V jižních Čechách budou dál jezdit České dráhy. Kraj si chtěl vybírat, nakonec neměl z koho

Jihočeský kraj si chtěl vybírat, kdo mu bude v příštích deseti letech provozovat osobní a spěšné vlaky. Na výběr ale nakonec nemá, k dispozici jsou pouze České dráhy. Od dopravců dostal sice původně dvě nabídky, Leo Express tu svoji ale nakonec stáhl, když získal zakázku v jiném regionu.

Jihočeský kraj hledal železničního dopravce pro své tratě dlouho a složitě, ale zájem dopravců nevzbudil. V závěrečném „rozstřelu“ dostal dvě nabídky, ale nakonec zůstaly pouze České dráhy. Kraj s tím, že jim desetiletou zakázku za šest miliard korun zadá, počítá. „Do konce dubna bychom rádi měli smlouvu o smlouvě budoucí,“ řekla hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD).

Leo Express, který původně předložil konkurenční nabídku, ji nakonec stáhl kvůli jiné zakázce. Zastupitelstvo ve Zlínském kraji totiž v pondělí schválilo, že část spojů v regionu převezme Arriva, která však bude jezdit s jednotkami Leo Expressu. Ty by jinak jezdily v jižních Čechách.  „Tím pádem nám ve hře zůstává jediný hráč, zájemce, což jsou České dráhy,“ podotkl krajský radní pro dopravu Jiří Švec (STAN).

Původní nabídka byla příliš drahá, teď jsou požadavky mírnější

Jihočeský kraj se nejprve snažil najít železniční dopravce v otevřených výběrových řízeních, původně vypsal dvě – zvlášť pro tratě elektrizované a neelektrizované. Později je však sloučil. Menší tendr v regionu proběhl již dříve, na třech pošumavských tratích – včetně dráhy, která vede na Šumavu z Českých Budějovic přes Český Krumlov – po něm začal jezdit dopravce GW Train Regio. Tentokrát se ale přihlásily pouze České dráhy a kraj nakonec velkou soutěž zrušil, protože se mu zdála nabídka příliš vysoká.

Následně se kraj rozhodl pro přímé zadání, očekával však, že o ně bude mít zájem více dopravců, ze kterých by si mohl vybírat. To se ostatně stalo v některých jiných krajích nebo na rychlíkových linkách, které podobným způsobem zadávalo ministerstvo dopravy.

Po neúspěšném tendru kraj zmírnil požadavky, které měl. Původně mimo jiné žádal zcela nové vlaky. „Po změně zadávací dokumentace jsme museli ustoupit od toho, že budou všechny vlaky nové a od některých technických vylepšení, která jsme si představovali. Přesto jsme to naformulovali tak, aby se na jihu Čech objevily nové vlaky, aby komfort pro cestující dosáhl zlepšení,“ upřesnila hejtmanka.

Soukromníci uspěli jinde

Alternativní dopravci – tedy soukromníci, ale například také Arriva, která prostřednictvím mateřské Deutsche Bahn patří německému státu – v posledních měsících zaznamenali několik významných úspěchů v boji o veřejné zakázky. RegioJet bude provozovat rychlíky mezi Brnem a Ostravou a navíc získal i zakázku na některé linky v Ústeckém kraji.

Leo Express převezme od letošního prosince některé osobní vlaky v Pardubickém kraji a spolu s Arrivou se bude podílet na provozu ve Zlínském kraji. Arriva navíc začne provozovat několik motorových rychlíkových linek v Čechách a možná část osobních vlaků v Libereckém kraji.

Nejnovější zprávy z regionů však jako by naznačovaly, že se síly konkurentů Českých drah vyčerpaly. Kromě Jihočeského kraje dostal jedinou nabídku do své soutěže na část osobních vlaků i Plzeňský kraj.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech platila výstraha před ledovkou

Na severu Čech se mohla v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ten varoval před úrazy a komplikacemi v dopravě. Během noci na neděli má riziko mrznoucích srážek pominout.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Lidé po Vánocích vyrazili za sportem. Nejen na hory, ale i do měst

Mnozí lidé volné dny využívají k aktivnímu odpočinku – a to nejen na horách, ale i ve městech. Třeba v Praze zájemci už po sedmnácté využívají akci Týden sportu zdarma. Vybírat mohou ze čtyř desítek možností, mezi nimiž nechybí plavání, tenis nebo tanec. Organizátoři doporučují si místo rezervovat. V Ostravě je pak bezplatně přístupné Vánoční kluziště a v Brně mají zase k dispozici Masarykův okruh běžci i pěší.
před 3 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 16 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 17 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 18 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 19 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
26. 12. 2025

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
26. 12. 2025
Načítání...