Jihočeský kraj si chtěl vybírat, kdo mu bude v příštích deseti letech provozovat osobní a spěšné vlaky. Na výběr ale nakonec nemá, k dispozici jsou pouze České dráhy. Od dopravců dostal sice původně dvě nabídky, Leo Express tu svoji ale nakonec stáhl, když získal zakázku v jiném regionu.
V jižních Čechách budou dál jezdit České dráhy. Kraj si chtěl vybírat, nakonec neměl z koho
Jihočeský kraj hledal železničního dopravce pro své tratě dlouho a složitě, ale zájem dopravců nevzbudil. V závěrečném „rozstřelu“ dostal dvě nabídky, ale nakonec zůstaly pouze České dráhy. Kraj s tím, že jim desetiletou zakázku za šest miliard korun zadá, počítá. „Do konce dubna bychom rádi měli smlouvu o smlouvě budoucí,“ řekla hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD).
Leo Express, který původně předložil konkurenční nabídku, ji nakonec stáhl kvůli jiné zakázce. Zastupitelstvo ve Zlínském kraji totiž v pondělí schválilo, že část spojů v regionu převezme Arriva, která však bude jezdit s jednotkami Leo Expressu. Ty by jinak jezdily v jižních Čechách. „Tím pádem nám ve hře zůstává jediný hráč, zájemce, což jsou České dráhy,“ podotkl krajský radní pro dopravu Jiří Švec (STAN).
Původní nabídka byla příliš drahá, teď jsou požadavky mírnější
Jihočeský kraj se nejprve snažil najít železniční dopravce v otevřených výběrových řízeních, původně vypsal dvě – zvlášť pro tratě elektrizované a neelektrizované. Později je však sloučil. Menší tendr v regionu proběhl již dříve, na třech pošumavských tratích – včetně dráhy, která vede na Šumavu z Českých Budějovic přes Český Krumlov – po něm začal jezdit dopravce GW Train Regio. Tentokrát se ale přihlásily pouze České dráhy a kraj nakonec velkou soutěž zrušil, protože se mu zdála nabídka příliš vysoká.
Následně se kraj rozhodl pro přímé zadání, očekával však, že o ně bude mít zájem více dopravců, ze kterých by si mohl vybírat. To se ostatně stalo v některých jiných krajích nebo na rychlíkových linkách, které podobným způsobem zadávalo ministerstvo dopravy.
Po neúspěšném tendru kraj zmírnil požadavky, které měl. Původně mimo jiné žádal zcela nové vlaky. „Po změně zadávací dokumentace jsme museli ustoupit od toho, že budou všechny vlaky nové a od některých technických vylepšení, která jsme si představovali. Přesto jsme to naformulovali tak, aby se na jihu Čech objevily nové vlaky, aby komfort pro cestující dosáhl zlepšení,“ upřesnila hejtmanka.
Soukromníci uspěli jinde
Alternativní dopravci – tedy soukromníci, ale například také Arriva, která prostřednictvím mateřské Deutsche Bahn patří německému státu – v posledních měsících zaznamenali několik významných úspěchů v boji o veřejné zakázky. RegioJet bude provozovat rychlíky mezi Brnem a Ostravou a navíc získal i zakázku na některé linky v Ústeckém kraji.
Leo Express převezme od letošního prosince některé osobní vlaky v Pardubickém kraji a spolu s Arrivou se bude podílet na provozu ve Zlínském kraji. Arriva navíc začne provozovat několik motorových rychlíkových linek v Čechách a možná část osobních vlaků v Libereckém kraji.
Nejnovější zprávy z regionů však jako by naznačovaly, že se síly konkurentů Českých drah vyčerpaly. Kromě Jihočeského kraje dostal jedinou nabídku do své soutěže na část osobních vlaků i Plzeňský kraj.