RegioJet poprvé uspěl na ministerstvu, zajistí rychlíky Brno–Bohumín. Rychlíky připadnou i Arrivě

Rychlíky mezi druhým a třetím největším městem v Česku bude od prosince 2019 provozovat RegioJet. Ministerstvo dopravy oslovilo i České dráhy, které na lince jezdí dnes, a Leo Express, ale nejnižší nabídku podal právě RegioJet. Pro společnost podnikatele Radima Jančury je to průlom, poprvé v Česku získala veřejnou zakázku, zatím provozuje pouze komerční vlaky. Kromě RegioJetu objedná ministerstvo několik rychlíkových linek také u Arrivy, která patří německému státnímu železničnímu dopravci Deutsche Bahn.

Rychlíky z Brna do Ostravy resp. Bohumína dnes provozují České dráhy, které za to, že budou jezdit dalších osm let, chtěly od státu 2,22 miliardy korun. Ze tří dopravců, kteří měli o zakázku zájem, to byla nejdražší nabídka. RegioJet si řekl o 2,01 miliardy, tedy přes čtvrt miliardy korun ročně. Nejnižší byla nabídka Leo Expressu. „Dopravce však nesplnil zadávací podmínky, proto byl ze soutěže vyřazen,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). 

České dráhy přijdou i o další rychlíkové linky, i když ne tak významné. Čtveřici motorových linek se ministerstvo rozhodlo na tři roky zadat společnosti Arriva, která patří do skupiny Deutsche Bahn. Z Prahy do Tanvaldu, Písku a Českých Budějovic a do Rakovníka a také na lince Kolín – Nový Bor bude jezdit za 731 milionů korun. České dráhy žádaly o 200 milionů více. Obě částky přitom byly podle Dana Ťoka nižší než částka, kterou v součtu dává stát za provoz motorových rychlíků na čtyřech linkách v Čechách dnes.

„O tyto čtyři rychlíkové linky jsme měli velký zájem, podle dnešního otevírání obálek jsme ministerstvu dopravy nabídli s cenou 119 korun a 60 haléřů za kilometr nejvýhodnější podmínky,“ dodal mluvčí Arrivy Roman Herden. Společnost na tratě nasadí motorové vozy, které používá na lince z Prahy do Nitry. Vlak bude přístupný i pro vozíčkáře a bude mít speciálně upravenou toaletu pro handicapované cestující na vozíku. „Předpokládáme, že pořídíme pro tyto čtyři dálkové linky 27 motorových vlaků, abychom měli dostatečnou provozní zálohu,“ dodal Herden.

V případě všech pěti zmíněných linek nevybíralo ministerstvo dopravce v klasické veřejné soutěži, jde o přímé zadání, ve kterém úřad posuzoval více nabídek v tzv. tržní konzultaci. Stejným způsobem již ve čtvrtek přidělil provozování expresů Praha–Vsetín–Žilina a rychlíků Praha–Luhačovice Českým drahám. Alternativní nabídku k nim podal RegioJet. Za devítiletou zakázku žádal 5,29 miliardy korun, dráhy podaly nabídku za 3,85 miliardy.

Pro RegioJet je úspěch v poptávkovém řízení ministerstva dopravy průlomem, o který se snažil již léta, ale dosud bezvýsledně. O zakázku od krajů nebo státu usiloval opakovaně, nejblíže jí byl v letech 2012 a 2013, kdy podal nejlevnější nabídku do soutěže na provoz motorových rychlíků Olomouc–Opava–Ostrava. Soutěž byla ale nakonec zrušena, a přestože tehdejší ministr dopravy hovořil o přímém zadání soukromému dopravci, nakonec rychlíky zůstaly Českým drahám.

Arriva naproti tomu již veřejnou objednávku na provoz vlaků v Česku získala. V minulosti jezdily její vlaky ze Šumperka do Koutů nad Desnou a Sobotína a od příští neděle převezme dopravu na regionální lince z Prahy do Roztok u Prahy. V dálkové dopravě ale uspěla zatím poprvé.

Oba dopravci provozují v Česku i komerční vlaky bez veřejné objednávky. RegioJet jezdí od roku 2011 z Prahy na Ostravsko, od roku 2014 až do Košic a poslední dva roky jezdí také z Prahy přes Brno do Břeclavi a dále do Bratislavy či Vídně. Arriva posílá motorové rychlíky z Prahy přes Uherské Hradiště do Nitry a v pracovní dny vypravuje i spěšné vlaky Praha–Benešov.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
10:15Aktualizovánopřed 39 mminutami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 1 hhodinou

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 2 hhodinami

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 3 hhodinami

Metnar nechal z budovy vnitra sundat ukrajinskou vlajku

Ministr vnitra Lubomír Metnar (ANO) nechal z budovy svého resortu na pražské Letné sundat ukrajinskou vlajku, informovaly weby iDNES.cz a Publico. Vlajka tam visela od začátku otevřené ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022. Ukrajinskou vlajku nechal už na začátku listopadu sundat z budovy sněmovny nově zvolený předseda dolní komory Tomio Okamura (SPD).
16:03Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Senát schválil roční odklad úplného spuštění systému elektronické tvorby zákonů

Senát schválil roční odklad povinnosti předkládat novely v systému elektronické tvorby zákonů. Místopředsedou Úřadu pro ochranu osobních údajů zvolila horní komora Petra Jägera. Senát dále doporučil nové vládě, aby se zasazovala o alespoň humánní zacházení s politickými vězni a ukrajinskými válečnými zajatci v Rusku. V lednu také Senát uspořádá veřejné slyšení k zákonu o podpoře bydlení.
10:01Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Turek požádal prezidenta o schůzku

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek požádal ve středu dopoledne prezidenta Petra Pavla o schůzku a čeká na návrhy termínu. Napsal to ČTK na dotaz ohledně zdraví a kroků, které chystá v souvislosti se svou nominací. Hrad o žádosti ví, ve čtvrtek se bude řešit, jak by mohl vzhledem k prezidentovu programu vyhovět, sdělil mluvčí Filip Platoš.
14:40Aktualizovánopřed 3 hhodinami

„Ahoj, našel jsem tvoji fotku.“ WhatsAppem se šíří nový podvod

V Česku se šíří nový typ podvodu, při kterém útočníci dokážou získat plný přístup k účtu komunikační aplikace WhatsApp, aniž by k tomu potřebovali ukrást její heslo, kód dvoufaktorového ověřování nebo prolomit šifrování. Místo toho uživatele přesvědčí, aby jim přístup sám předal. Přístup k účtu pak mohou zneužít ke krádežím identity nebo vydírání, upozornila bezpečnostní firma Gen v tiskové zprávě.
před 8 hhodinami
Načítání...