Jednotný tarif bude na železnici od prosince 2020. Rok po velkém nástupu soukromých dopravců

Jednotný železniční tarif, který zaštítí ministerstvo dopravy a bude platit ve všech vlacích objednávaných státem nebo kraji bez ohledu na dopravce, začne fungovat od prosince 2020. Soukromí dopravci přitom převezmou od Českých drah provoz na některých rychlíkových a regionálních linkách již o rok dříve a ministerstvo původně hovořilo o zahájení zkušebního provozu v prosinci 2019.

Pro cestujícího, který by jel vlakem například z Mladé Boleslavi přes Kolín a Ústí nad Orlicí do Jablonného nad Orlicí, nastane letos v prosinci malé peklo. Na cestu, ke které je dnes potřeba jedna jízdenka, si bude muset pořídit hned tři. Rychlíky mezi Mladou Boleslaví a Kolínem bude nově provozovat Arriva, provoz z Ústí nad Orlicí do Jablonného převezme Leo Express a spojení Kolín – Ústí nad Orlicí zůstane Českým drahám.

Jednotný tarif, díky kterému by stále stačila jediná jízdenka, přijde až s ročním zpožděním. Ministerstvo dopravy již dříve naznačilo, že zkušební provoz od letošního prosince nejspíše nestihne zahájit, neboť „není reálné, že by zákon nabyl účinnosti tak brzo, aby se stihl prosinec 2019“. Na konferenci na brněnském veletrhu Urbis nyní oznámil František Vichta z ministerstva, že začne státní jednotný tarif fungovat od prosince 2020.

„Zachováváme možnost, aby si dopravci prodávali i svoje jízdenky, musí však akceptovat jízdenky jednotného tarifu. V první fázi zatím půjde pouze o vlaky, které jsou v závazku veřejné služby,“ upřesnil František Vichta. O detailech ministerstvo diskutuje s dopravci, Asociací krajů a Českou asociací organizátorů veřejné dopravy.

Jednotný tarif bude podle něj kilometrický – podobně jako základní tarif Českých drah – ale jeho součástí mají být i jízdenky síťové a předplatní traťové jízdenky. Prodávat se budou jednak v pokladnách dopravců, kteří budou státní jízdné uznávat, jednak na internetu. „Patrně bude možné mít obdobu In karty Českých drah, která slouží jako identifikátor a nosič jízdenky,“ předeslal Vichta.

Dopravcům nebude nikdo bránit, aby státní jízdenky uznávali kromě objednávaných vlaků i v těch, které provozují na své obchodní riziko. Podle Vichty z diskuzí s nimi vyplývá, že o zapojení mají zájem. Státní jízdenky by pak platily v komerčních vlacích RegioJetu mezi Prahou a Ostravou i Brnem, v dálkových vlacích Leo Expressu nebo v pendolinech Českých drah. V další fázi by potom ministerstvo chtělo pod svůj tarif začlenit i regionální autobusové linky.

V příštím roce bude v Česku na železnici jezdit na objednávku státu či krajů osm různých dopravců. Vedle Českých drah to bude Arriva, která získala zakázky na čtyři rychlíkové linky, soubor regionálních linek ve Zlínském kraji a jedno regionální spojení v Libereckém kraji. Dále RegioJet s rychlíky Brno–Bohumín, Leo Express s regionálními vlaky na Orlickoústecku, Länderbahn s menším provozem v Ústeckém a Libereckém kraji, AŽD rovněž v Ústeckém kraji a také GW Train Regio a KŽC. Poslední dvě firmy jezdí již dnes na regionálních linkách v několika krajích v Čechách, GW Train Regio provozuje také rychlíky Plzeň–Most.