Jednotný tarif bude na železnici od prosince 2020. Rok po velkém nástupu soukromých dopravců

Jednotný železniční tarif, který zaštítí ministerstvo dopravy a bude platit ve všech vlacích objednávaných státem nebo kraji bez ohledu na dopravce, začne fungovat od prosince 2020. Soukromí dopravci přitom převezmou od Českých drah provoz na některých rychlíkových a regionálních linkách již o rok dříve a ministerstvo původně hovořilo o zahájení zkušebního provozu v prosinci 2019.

Pro cestujícího, který by jel vlakem například z Mladé Boleslavi přes Kolín a Ústí nad Orlicí do Jablonného nad Orlicí, nastane letos v prosinci malé peklo. Na cestu, ke které je dnes potřeba jedna jízdenka, si bude muset pořídit hned tři. Rychlíky mezi Mladou Boleslaví a Kolínem bude nově provozovat Arriva, provoz z Ústí nad Orlicí do Jablonného převezme Leo Express a spojení Kolín – Ústí nad Orlicí zůstane Českým drahám.

Jednotný tarif, díky kterému by stále stačila jediná jízdenka, přijde až s ročním zpožděním. Ministerstvo dopravy již dříve naznačilo, že zkušební provoz od letošního prosince nejspíše nestihne zahájit, neboť „není reálné, že by zákon nabyl účinnosti tak brzo, aby se stihl prosinec 2019“. Na konferenci na brněnském veletrhu Urbis nyní oznámil František Vichta z ministerstva, že začne státní jednotný tarif fungovat od prosince 2020.

„Zachováváme možnost, aby si dopravci prodávali i svoje jízdenky, musí však akceptovat jízdenky jednotného tarifu. V první fázi zatím půjde pouze o vlaky, které jsou v závazku veřejné služby,“ upřesnil František Vichta. O detailech ministerstvo diskutuje s dopravci, Asociací krajů a Českou asociací organizátorů veřejné dopravy.

Jednotný tarif bude podle něj kilometrický – podobně jako základní tarif Českých drah – ale jeho součástí mají být i jízdenky síťové a předplatní traťové jízdenky. Prodávat se budou jednak v pokladnách dopravců, kteří budou státní jízdné uznávat, jednak na internetu. „Patrně bude možné mít obdobu In karty Českých drah, která slouží jako identifikátor a nosič jízdenky,“ předeslal Vichta.

Dopravcům nebude nikdo bránit, aby státní jízdenky uznávali kromě objednávaných vlaků i v těch, které provozují na své obchodní riziko. Podle Vichty z diskuzí s nimi vyplývá, že o zapojení mají zájem. Státní jízdenky by pak platily v komerčních vlacích RegioJetu mezi Prahou a Ostravou i Brnem, v dálkových vlacích Leo Expressu nebo v pendolinech Českých drah. V další fázi by potom ministerstvo chtělo pod svůj tarif začlenit i regionální autobusové linky.

V příštím roce bude v Česku na železnici jezdit na objednávku státu či krajů osm různých dopravců. Vedle Českých drah to bude Arriva, která získala zakázky na čtyři rychlíkové linky, soubor regionálních linek ve Zlínském kraji a jedno regionální spojení v Libereckém kraji. Dále RegioJet s rychlíky Brno–Bohumín, Leo Express s regionálními vlaky na Orlickoústecku, Länderbahn s menším provozem v Ústeckém a Libereckém kraji, AŽD rovněž v Ústeckém kraji a také GW Train Regio a KŽC. Poslední dvě firmy jezdí již dnes na regionálních linkách v několika krajích v Čechách, GW Train Regio provozuje také rychlíky Plzeň–Most.

  • ARRIVA
  • dálková doprava: linky R21–R24, R26
  • regionální doprava:
    - Liberecký kraj: Liberec – Stará Paka
    - Středočeský kraj a Praha: Praha – Roztoky u Prahy
    - Zlínský kraj: Frenštát pod Radhoštěm – Vsetín – Bylnice, Uherské Hradiště – Bylnice, Újezdec u Luhačovic – Luhačovice
  • AŽD
  • regionální doprava:
    - Ústecký kraj: Lovosice–Most
  • GW TRAIN REGIO
  • dálková doprava: linka R25
  • regionální doprava:
    - Jihočeský kraj: Č. Budějovice – Černý Kříž, Číčenice – Nové Údolí, Strakonice–Volary
    - Moravskoslezský kraj: Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědemary
    - Karlovarský kraj: Karlovy Vary – Mariánské Lázně, Sokolov – Kraslice
    - Královéhradecký kraj: Trutnov – Svoboda nad Úpou, sezonní vlaky z Trutnova a z Adršpachu do Polska
  • KŽC DOPRAVA
  • regionální doprava:
    - Středočeský kraj a Praha: Praha Masarykovo n. – Praha-Čakovice, Čelákovice–Mochov
  • LÄNDERBAHN 
  • regionální doprava:
    - Ústecký a Středočeský kraj: Lužná u Rakovníka – Jirkov, Chomutov–Vejprty, Most–Louny–Rakovník
  • LEO EXPRESS
  • regionální doprava:
    - Pardubický a Olomoucký kraj: Ústí nad Orlicí – Lichkov, Lichkov – Mlýnický Dvůr, Dolní Lipka – Hanušovice
    - Zlínský kraj: jako subdodavatel pro Arrivu
  • REGIOJET
  • dálková doprava: linka R8
  • regionální doprava:
    - Ústecký kraj: Ústí nad Labem – V. Březno – Děčín, Ústí nad Labem – Úpořiny – Bílina a Most – Žatec, část spojů Most–Bílina, Teplice–Litvínov a Ústí n. L. – Štětí

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 20 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...