Boj železničních dopravců pokračuje. Získali zakázky, teď nutně potřebují stovky lidí

3 minuty
UDÁLOSTI: Přípravy na největší změnu dopravců na české železnici naplno začaly
Zdroj: ČT24

Mnohem pestřejší než dnes budou od poloviny prosince nádraží v Česku. Konkurenti Českých drah začnou jezdit na více místech, převezmou některé rychlíky i regionální linky. Začíná kvůli tomu ještě jeden souboj – po přízni ministerstva dopravy a krajů se nyní začnou dopravci přetahovat také o zaměstnance. Dráhy opakují, že i přes ztrátu výkonů nechtějí propouštět, soukromníci ale potřebují více strojvedoucích a vlakový personál – minimálně 700 lidí. Narychlo musí sehnat i vozidla, se kterými budou jezdit.

České dráhy v takzvaných rozstřelech, kdy si ministerstvo dopravy vybíralo z více nabídek pro přímé zadání zakázky na dálkovou železniční dopravu, nedokázaly uhájit pět rychlíkových linek. Ve čtyřech případech jde o motorové rychlíky v Čechách, třeba spojení z Prahy do Jizerských hor, v jednom o prestižní spojení druhého a třetího největšího města.

Z Brna do Ostravy bude napřesrok jezdit Regiojet, který ale avizoval, že se nevzdá ani komerčních vlaků, které provozuje nyní, a proto musí sehnat nové lidi i nová vozidla. „Budeme dělat nábor zhruba 160 zaměstnanců, jak strojvůdců, tak stevardek,“ uvedl majitel mateřské Student Agency Radim Jančura.

Regiojet si také přivezl první dva vozy, které by mezi Brnem a Ostravou mohly jezdit. Jde o modernizované vagony typu PUmA z Německa, které jezdily od konce 90. let v regionální dopravě. Dopravce ale ještě nemá jasno, zda o ně opravdu stojí. „Koupili jsme dva a teď zkoumáme, jestli budou vhodné pro provoz v České republice,“ uvedl Radim Jančura.

Zdůraznil, že není jiná možnost než pořizovat ojeté vozy. „My jsme na nákup vozů měli pouze osm měsíců, takže nezbývá než využít toho, co dneska v Evropě je,“ vysvětlil.

Vozy PUmA (což je akronym pro PFA Umbau-Konzept mit Aluminiumaufbau – Koncept firmy PFA pro přestavby s hliníkovou strukturou) v minulosti jezdily u německého národního dopravce Deutsche Bahn, od kterého odebere vozidla pro své rychlíky také Arriva. Ta získala od ministerstva dopravy zakázky na čtveřici motorových linek.

Arriva má pro rychlíky postarší motoráky. Novější pošle na regionální linky

Půjde o motorové jednotky řady 845, které již Arriva na českých kolejích provozuje. Podle mluvčího společnosti Martina Faráře jich bude potřeba 27. „Od dubna je budeme z Německa převážet a budou se upravovat v České republice,“ uvedl.

Také Arriva se poohlíží po nových lidech. „Celorepublikově sháníme pro provoz vlaků téměř 350 zaměstnanců. Jde nám zejména o strojvůdce, stevardy, ale i o ostatní personál, jako jsou elektrikáři a podobně,“ shrnul Farář.

Arriva bude paradoxně na dálkové linky posílat starší motoráky než na regionální spoje. České dráhy totiž budou muset vyklidit část pozic i v regionální dopravě a Arriva by od příštího roku měla zaštiťovat provoz na několika linkách na Vsetínsku a Uherskohradišťsku. A zatímco na rychlících budou jezdit jednotky z 80. let, na osobních a spěšných vlacích to budou nízkopodlažní klimatizované jednotky LINT, které si Arriva půjčí od Leo Expressu.

Leo Express bude zároveň nově jezdit na části tratí v Pardubickém kraji, kde by se rovněž měly objevit jednotky LINT. A také on hledá nové pracovníky. „Leo Express nabízí na Pardubicku zaměstnání 12 strojvedoucím, 12 vlakvedoucím, pěti pracovníkům údržby nebo sedmi pokladním,“ uvedl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

A tím to nekončí, protože svoji působnost v Česku by měla rozšířit také společnost Länderbahn. Působí zatím hlavně v Německu a většinu v ní mají italské Státní železnice (FS).

Hledá se 700 lidí

O zaměstnance se tak zřejmě strhne boj. Soukromníci a Arriva (která prostřednictvím mateřské skupiny DB patří německému státu) na jedné straně potřebují v součtu asi 700 lidí, dráhy na druhé straně avizovaly, že si i přes ztrátu výkonů chtějí zaměstnance udržet.  

Příští rok resp. letošní prosinec, kdy začne platit nový jízdní řád, přinese největší jednorázovou změnu v historii, co se týká počtu linek, které převezmou noví dopravci. Další změny by mohly následovat, ale půjde to již pomaleji. Ministerstvo dopravy chce začít soutěžit rychlíkové linky, což by se ale v následujícím roce mělo týkat pouze dvou linek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 34 mminutami

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 2 hhodinami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 4 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 13 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 14 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 14 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami
Načítání...