Železnici čeká proměna. S nástupem nových dopravců přijedou i nové vlaky

3 minuty
UDÁLOSTI: Soukromí dopravci rozšiřují vozový park
Zdroj: ČT24

Kraje i stát rozdělily železničním dopravcům zakázky na příští léta, někdy třeba jen dvouleté, často ale i desetileté. Hlavně u těch dlouhodobých požadují za své peníze zásadní změny. Dále by tak měla ubývat stará kolejová vozidla a nahrazovat je mají buď zcela nové, nebo alespoň zánovní vozy a motorové jednotky.

České dráhy v současnosti hledají dodavatele zhruba 150 nových souprav – elektrických, dieselových i netrakčních jednotek. Navíc z Německa koupily několik starších motoráků, které by i tak měly výrazně vylepšit komfort cestování na vedlejších tratích. Stejně jako dnes používané Regionovy jsou nízkopodlažní, ale na rozdíl od nich mají pokročilejší podvozky či klimatizaci.

Jednotky Stadler GTW, které dříve jezdily v barvách DB například u Berlína, budou nově nasazovat České dráhy v Olomouckém kraji
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Podobným způsobem budou fungovat i další dopravci, jejichž postavení na českém železničním trhu od letošního prosince významným způsobem zesílí. Nové zakázky získali od Pardubického, Zlínského, Ústeckého a také Libereckého kraje.

Nejúspěšnějším z konkurentů Českých drah byla Arriva. Ta není soukromým dopravcem, prostřednictvím Deutsche Bahn ji ovládá německý stát, a nově převezme drahám několik linek v Libereckém a Zlínském kraji a navíc některé motorové rychlíky v Čechách.

A také její provoz bude stát na ojetých motorových jednotkách z Německa. „Budeme potřebovat zhruba 60 vlaků,“ vyčíslil mluvčí Arrivy Martin Farář.

Původně německé motorové jednotky řady 628 resp. 845 se staly u alternativních dopravců jedním z nejoblíbenějších vozidel. Kromě Arrivy je provozují i GW Train Regio a na Slovensku i Regiojet.
Zdroj: Michaela Říhová/ČTK

Půjdou hned ze dvou zdrojů. Jedním je mateřská Deutsche Bahn, která přenechá české Arrivě další motoráky podobné těm, které již cestující znají například z linky Praha–Nitra. Ty ovšem příliš velký pokrok nepředstavují, oproti Regionovám mají sice lepší podvozky, na druhé straně nejsou nízkopodlažní a i jim chybí klimatizace. Arriva ale částečně sází i na novější motoráky typu Alstom LINT, které dříve jezdily v Německu v barvách Transdevu (dříve Veolia Transport).

Jejich českým provozovatelem ale nebude Arriva, nýbrž Leo Express, který s částí těchto jednotek bude jezdit pro Arrivu, s částí se setkají cestující v Orlických horách na linkách z Ústí nad Orlicí do Králík či Hanušovic.

Jednotky Lint budí pozornost i díky novým technologiím. Právě tento typ se stal prvním vlakem na vodík v běžném provozu. V Česku ale bude jezdit klasická naftová verze.
Zdroj: ČTK/imago stock&people/KH

Leo Express zatím v Česku vypravuje komerční vlaky bez veřejné objednávky, na které nasazuje elektrické jednotky Stadler FLIRT. I ty by se ale v budoucnu mohly objevit na některých spojích v Pardubickém kraji. Již totiž vzniká jejich náhrada pro dálkové spoje. Leo Express si objednal nové elektrické jednotky v Číně u tamního největšího výrobce CRRC.

„Světově největší výrobce vlaků byl připraven s námi spolupracovat od bílého papíru a vyvinout spolu s námi nový vlak,“ podotkl generální ředitel Leo Expressu Peter Köhler.

Jednotka od CRRC vyráběná pro Leo Express
Zdroj: Leo Express

Kromě Arrivy a Leo Expressu získá od prosince nové zakázky na železnici také Regiojet. Jednak začne jezdit v Ústeckém kraji, kde zprvu nasadí podobné motorové jednotky, s jakými dnes jezdí Arriva, jednak u něj stát objedná rychlíky spojující Brno s Ostravou. Co bude jezdit na nich, není zatím zcela jasné. Již počátkem roku vzbudily pozornost vozy PuMA, které dříve jezdily na regionálních vlacích v Německu a které si Regiojet nechal přivézt do Česka. Dopravce potvrdil, že je testuje, ale není zatím zřejmé, zda je skutečně využije. Mluvčí společnosti Aleš Ondrůj uvedl, že dopravce vozidla „pořizuje“. „Počítáme s investicemi v řádu miliardy a více korun,“ dodal.

Konečně jednu menší novinku představil již na sklonku zimy také dopravce KŽC, který jezdí na několika kratších linkách ve středních Čechách. Na trasu z pražského Masarykova nádraží do Čakovic začal vypravovat Mravence, což je slovenská parafráze českých Regionov. Podobně jako v jejich případě jde o modernizaci starých motorových vozů řady 810 vyráběných v 70. a 80. letech ve Vagónce Studénka. Zůstala jim jejich největší slabina v podobě jednonápravových podvozků, dostaly ale mnohá vylepšení včetně klimatizace nebo toalet s uzavřenou odpadovou nádrží.

  • Alstom LINT (Leo Express, Arriva)
  • Motorové jednotky Coradia LINT (tj. leichter innovativer Nahverkehrstriebwagen – lehký inovativní motorový vůz pro místní dopravu) vyrábí Alstom od roku 1999. Postupně vznikly čtyři délkové verze, takže je v nabídce jednak jednočlánkový motorový vůz, jednak dvoučlánkové i tříčlánkové jednotky.
    Spolu s jednotkou Desiro od Siemensu se staly linty jedněmi z nejúspěšnějších moderních nízkopodlažních dieselových jednotek. Zatímco ale Siemens svůj někdejší bestseller již nenabízí, Alstom modernizované linty vyrábí dodnes. Čeští cestující se s nimi mohou setkat například na Chebsku, kam zajíždějí z Německa.
    Leo Express má pronajaté verze LINT 27 (jednočlánkový motorový vůz) a LINT 41 (dvoučlánková jednotka), přičemž čísla udávají délku v metrech. Vejde se do nich 70 resp. 120 sedících cestujících. „Všechny jednotky jsou nízkopodlažní, klimatizované, vybavené Wi-Fi připojením a zásuvkami včetně USB,“ uvedl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. V Česku by měly být schválené pro 120kilometrovou rychlost.
  • Stadler GTW (České dráhy)
  • Další z jednotek z německého výprodeje posílily vozový park Českých drah. Jde o dieselovou verzi Stadleru GTW 2/6 (GTW značí Gelenktriebwagen – kloubový motorový vůz) z přelomu století, jde tedy o současníka starších lintů a desir. Původně tyto jednotky jezdily u DB jako řada 646.
    Stadler GTW je ovšem celá rodina vozidel, která se vyznačují modulární stavbou se samostatným hnacím článkem. Do skupiny GTW patří například i současná generace tatranských električek nebo motorové jednotky, které pořídila slovenská ZSSK krátce po nich.
    V případě řady 646 jde o dvoučlánkové nízkopodlažní klimatizované jednotky s maximální rychlostí 120 km/h.
  • Regiosprinter (Länderbahn, AŽD + již nyní GW Train Regio)
  • Na některých tratích se s příchodem nových dopravců začaly objevovat zvláštní jednotky, které lze považovat za pionýry nízkopodlažní konstrukce regionálních vlaků. I jednotky Regiosprinter mají původ v Německu. U nás po nich sáhl nejprve dopravce GW Train Regio, který si je pořídil k provozu na šumavských lokálkách, nyní se připojila i AŽD, jež je chce provozovat na Švestkové dráze v severních Čechách. Navíc je v Ústeckém kraji nasadí i Länderbahn, který začne jezdit na Lounsku.
    Opět jde o jednotky z 90. let, vyráběl je Düwag, který v té době již patřil Siemensu. Nástupcem regiosprinterů se staly jednotky Desiro.
    Jde o tříčlánkové jednotky, krajní články mají jednonápravové podvozky, zatímco střední článek má dvounápravový podvozek. Maximální rychlost regiosprinterů činí 120 km/h, jejich hlavní devizou ale je rychlá akcelerace.
  • Jednotka 628 (Arriva, Regiojet + již nyní GW Train Regio)
  • V současnosti nejrozšířenějším zástupcem ojetých motoráků ze zahraničí je v Česku německá řada 628, kterou mají ve svém vozovém parku hned tři dopravci – GW Train Regio, Arriva (ta po větších úpravách jako řadu 845) a Regiojet, byť ten s nimi zatím jezdí jen na Slovensku.
    Konkrétně jde o podtyp 628.2, který vyráběl Düwag ve druhé polovině 80. let. Nelze v jejich případě hovořit o moderních vozidlech, zastupují však generaci drážních vozidel, kterou čeští výrobci prakticky vynechali. Politicko-hospodářské okolnosti zabránily v 70. letech vývoji velkého motorového vozu, čím vznikla ve vozovém parku ČSD kritická díra, již nakonec zaplnily stovky malých, nepohodlných motoráků řady 810. Až nyní ji zaplňují jednotky z německého výprodeje.
    Dvoučlánkové jednotky 628 nejsou nízkopodlažní ani klimatizované, nemají ani dvoukřídlé nástupní dveře (ty dostala až vylepšená verze 628.4 z 90. let). Dosahují rychlosti až 120 km/h.
  • Mravenec (KŽC)
  • Asi nejskromnější z vozidel, která se chystají nebo v poslední době vyjela na české koleje, je Mravenec neboli motorová jednotka řady 813.1. Dvoučlánkovou jednotku vytvořily z původního motorového vozu 810 a odpovídajícího přívěsného vozu ŽOS Zvolen, které v minulosti prováděly podobné rekonstrukce pro slovenského dopravce ZSSK. Podobně jako jednotky Regionova z produkce šumperského Parsu – které mají stejný původ – jsou Mravenci dvoučlánkové, částečně nízkopodlažní jednotky. Jsou klimatizované, maximální rychlost činí 90 km/h.

I když příchod alternativních dopravců na další regionální linky přinese na české koleje více nových vozidel, nelze pominout, že již v uplynulých deseti letech se situace na mnoha místech výrazně změnila. V západních Čechách k tomu pomohly hlavně dieselové jendotky Link od polské Pesy, které provozují České dráhy pod komerčním jménem Regio Shark. Ve severovýchodních Čechách a na Vysočině zastaly tentýž úkol motorové vozy od Stadleru provozované pod názvem Regio Spider a napříč republikou se začaly objevovat také elektrické Regio Pantery.

Zároveň ale v regionální železniční dopravě zní dodnes i ozvěny 70., ba i 60. let například v podobě elektrických jednotek, které přežívají na Ostravsku i Brněnsku a zůstávají i po půlstoletí nenahraditelné.

obrázek
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 2 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 12 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 14 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 14 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...