Železnici čeká proměna. S nástupem nových dopravců přijedou i nové vlaky

Kraje i stát rozdělily železničním dopravcům zakázky na příští léta, někdy třeba jen dvouleté, často ale i desetileté. Hlavně u těch dlouhodobých požadují za své peníze zásadní změny. Dále by tak měla ubývat stará kolejová vozidla a nahrazovat je mají buď zcela nové, nebo alespoň zánovní vozy a motorové jednotky.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Soukromí dopravci rozšiřují vozový park

České dráhy v současnosti hledají dodavatele zhruba 150 nových souprav – elektrických, dieselových i netrakčních jednotek. Navíc z Německa koupily několik starších motoráků, které by i tak měly výrazně vylepšit komfort cestování na vedlejších tratích. Stejně jako dnes používané Regionovy jsou nízkopodlažní, ale na rozdíl od nich mají pokročilejší podvozky či klimatizaci.

Jednotky Stadler GTW, které dříve jezdily v barvách DB například u Berlína, budou nově nasazovat České dráhy v Olomouckém kraji

Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší

Podobným způsobem budou fungovat i další dopravci, jejichž postavení na českém železničním trhu od letošního prosince významným způsobem zesílí. Nové zakázky získali od Pardubického, Zlínského, Ústeckého a také Libereckého kraje.

Nejúspěšnějším z konkurentů Českých drah byla Arriva. Ta není soukromým dopravcem, prostřednictvím Deutsche Bahn ji ovládá německý stát, a nově převezme drahám několik linek v Libereckém a Zlínském kraji a navíc některé motorové rychlíky v Čechách.

A také její provoz bude stát na ojetých motorových jednotkách z Německa. „Budeme potřebovat zhruba 60 vlaků,“ vyčíslil mluvčí Arrivy Martin Farář.

Původně německé motorové jednotky řady 628 resp. 845 se staly u alternativních dopravců jedním z nejoblíbenějších vozidel. Kromě Arrivy je provozují i GW Train Regio a na Slovensku i Regiojet.

Zdroj: ČTK
Autor: Michaela Říhová

Půjdou hned ze dvou zdrojů. Jedním je mateřská Deutsche Bahn, která přenechá české Arrivě další motoráky podobné těm, které již cestující znají například z linky Praha–Nitra. Ty ovšem příliš velký pokrok nepředstavují, oproti Regionovám mají sice lepší podvozky, na druhé straně nejsou nízkopodlažní a i jim chybí klimatizace. Arriva ale částečně sází i na novější motoráky typu Alstom LINT, které dříve jezdily v Německu v barvách Transdevu (dříve Veolia Transport).

Jejich českým provozovatelem ale nebude Arriva, nýbrž Leo Express, který s částí těchto jednotek bude jezdit pro Arrivu, s částí se setkají cestující v Orlických horách na linkách z Ústí nad Orlicí do Králík či Hanušovic.

Jednotky Lint budí pozornost i díky novým technologiím. Právě tento typ se stal prvním vlakem na vodík v běžném provozu. V Česku ale bude jezdit klasická naftová verze. 

Zdroj: ČTK/imago stock&people/KH

Leo Express zatím v Česku vypravuje komerční vlaky bez veřejné objednávky, na které nasazuje elektrické jednotky Stadler FLIRT. I ty by se ale v budoucnu mohly objevit na některých spojích v Pardubickém kraji. Již totiž vzniká jejich náhrada pro dálkové spoje. Leo Express si objednal nové elektrické jednotky v Číně u tamního největšího výrobce CRRC.

„Světově největší výrobce vlaků byl připraven s námi spolupracovat od bílého papíru a vyvinout spolu s námi nový vlak,“ podotkl generální ředitel Leo Expressu Peter Köhler.

Jednotka od CRRC vyráběná pro Leo Express

Zdroj: Leo Express

Kromě Arrivy a Leo Expressu získá od prosince nové zakázky na železnici také Regiojet. Jednak začne jezdit v Ústeckém kraji, kde zprvu nasadí podobné motorové jednotky, s jakými dnes jezdí Arriva, jednak u něj stát objedná rychlíky spojující Brno s Ostravou. Co bude jezdit na nich, není zatím zcela jasné. Již počátkem roku vzbudily pozornost vozy PuMA, které dříve jezdily na regionálních vlacích v Německu a které si Regiojet nechal přivézt do Česka. Dopravce potvrdil, že je testuje, ale není zatím zřejmé, zda je skutečně využije. Mluvčí společnosti Aleš Ondrůj uvedl, že dopravce vozidla „pořizuje“. „Počítáme s investicemi v řádu miliardy a více korun,“ dodal.

Konečně jednu menší novinku představil již na sklonku zimy také dopravce KŽC, který jezdí na několika kratších linkách ve středních Čechách. Na trasu z pražského Masarykova nádraží do Čakovic začal vypravovat Mravence, což je slovenská parafráze českých Regionov. Podobně jako v jejich případě jde o modernizaci starých motorových vozů řady 810 vyráběných v 70. a 80. letech ve Vagónce Studénka. Zůstala jim jejich největší slabina v podobě jednonápravových podvozků, dostaly ale mnohá vylepšení včetně klimatizace nebo toalet s uzavřenou odpadovou nádrží.

I když příchod alternativních dopravců na další regionální linky přinese na české koleje více nových vozidel, nelze pominout, že již v uplynulých deseti letech se situace na mnoha místech výrazně změnila. V západních Čechách k tomu pomohly hlavně dieselové jendotky Link od polské Pesy, které provozují České dráhy pod komerčním jménem Regio Shark. Ve severovýchodních Čechách a na Vysočině zastaly tentýž úkol motorové vozy od Stadleru provozované pod názvem Regio Spider a napříč republikou se začaly objevovat také elektrické Regio Pantery.

Zároveň ale v regionální železniční dopravě zní dodnes i ozvěny 70., ba i 60. let například v podobě elektrických jednotek, které přežívají na Ostravsku i Brněnsku a zůstávají i po půlstoletí nenahraditelné.

Ačkoli cestující vozí již od roku 1974 (a střídavá verze ještě o pět let déle), jsou jednotky Tornádo stále páteří regionální dopravy na Ostravsku i Brněnsku. Svědčí o tom i jejich přelakování do aktuálních firemních barev Českých drah.

Zdroj: ČTK
Autor: Drahoslav Ramík