Železnici čeká proměna. S nástupem nových dopravců přijedou i nové vlaky

3 minuty
UDÁLOSTI: Soukromí dopravci rozšiřují vozový park
Zdroj: ČT24

Kraje i stát rozdělily železničním dopravcům zakázky na příští léta, někdy třeba jen dvouleté, často ale i desetileté. Hlavně u těch dlouhodobých požadují za své peníze zásadní změny. Dále by tak měla ubývat stará kolejová vozidla a nahrazovat je mají buď zcela nové, nebo alespoň zánovní vozy a motorové jednotky.

České dráhy v současnosti hledají dodavatele zhruba 150 nových souprav – elektrických, dieselových i netrakčních jednotek. Navíc z Německa koupily několik starších motoráků, které by i tak měly výrazně vylepšit komfort cestování na vedlejších tratích. Stejně jako dnes používané Regionovy jsou nízkopodlažní, ale na rozdíl od nich mají pokročilejší podvozky či klimatizaci.

Jednotky Stadler GTW, které dříve jezdily v barvách DB například u Berlína, budou nově nasazovat České dráhy v Olomouckém kraji
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Podobným způsobem budou fungovat i další dopravci, jejichž postavení na českém železničním trhu od letošního prosince významným způsobem zesílí. Nové zakázky získali od Pardubického, Zlínského, Ústeckého a také Libereckého kraje.

Nejúspěšnějším z konkurentů Českých drah byla Arriva. Ta není soukromým dopravcem, prostřednictvím Deutsche Bahn ji ovládá německý stát, a nově převezme drahám několik linek v Libereckém a Zlínském kraji a navíc některé motorové rychlíky v Čechách.

A také její provoz bude stát na ojetých motorových jednotkách z Německa. „Budeme potřebovat zhruba 60 vlaků,“ vyčíslil mluvčí Arrivy Martin Farář.

Původně německé motorové jednotky řady 628 resp. 845 se staly u alternativních dopravců jedním z nejoblíbenějších vozidel. Kromě Arrivy je provozují i GW Train Regio a na Slovensku i Regiojet.
Zdroj: Michaela Říhová/ČTK

Půjdou hned ze dvou zdrojů. Jedním je mateřská Deutsche Bahn, která přenechá české Arrivě další motoráky podobné těm, které již cestující znají například z linky Praha–Nitra. Ty ovšem příliš velký pokrok nepředstavují, oproti Regionovám mají sice lepší podvozky, na druhé straně nejsou nízkopodlažní a i jim chybí klimatizace. Arriva ale částečně sází i na novější motoráky typu Alstom LINT, které dříve jezdily v Německu v barvách Transdevu (dříve Veolia Transport).

Jejich českým provozovatelem ale nebude Arriva, nýbrž Leo Express, který s částí těchto jednotek bude jezdit pro Arrivu, s částí se setkají cestující v Orlických horách na linkách z Ústí nad Orlicí do Králík či Hanušovic.

Jednotky Lint budí pozornost i díky novým technologiím. Právě tento typ se stal prvním vlakem na vodík v běžném provozu. V Česku ale bude jezdit klasická naftová verze.
Zdroj: ČTK/imago stock&people/KH

Leo Express zatím v Česku vypravuje komerční vlaky bez veřejné objednávky, na které nasazuje elektrické jednotky Stadler FLIRT. I ty by se ale v budoucnu mohly objevit na některých spojích v Pardubickém kraji. Již totiž vzniká jejich náhrada pro dálkové spoje. Leo Express si objednal nové elektrické jednotky v Číně u tamního největšího výrobce CRRC.

„Světově největší výrobce vlaků byl připraven s námi spolupracovat od bílého papíru a vyvinout spolu s námi nový vlak,“ podotkl generální ředitel Leo Expressu Peter Köhler.

Jednotka od CRRC vyráběná pro Leo Express
Zdroj: Leo Express

Kromě Arrivy a Leo Expressu získá od prosince nové zakázky na železnici také Regiojet. Jednak začne jezdit v Ústeckém kraji, kde zprvu nasadí podobné motorové jednotky, s jakými dnes jezdí Arriva, jednak u něj stát objedná rychlíky spojující Brno s Ostravou. Co bude jezdit na nich, není zatím zcela jasné. Již počátkem roku vzbudily pozornost vozy PuMA, které dříve jezdily na regionálních vlacích v Německu a které si Regiojet nechal přivézt do Česka. Dopravce potvrdil, že je testuje, ale není zatím zřejmé, zda je skutečně využije. Mluvčí společnosti Aleš Ondrůj uvedl, že dopravce vozidla „pořizuje“. „Počítáme s investicemi v řádu miliardy a více korun,“ dodal.

Konečně jednu menší novinku představil již na sklonku zimy také dopravce KŽC, který jezdí na několika kratších linkách ve středních Čechách. Na trasu z pražského Masarykova nádraží do Čakovic začal vypravovat Mravence, což je slovenská parafráze českých Regionov. Podobně jako v jejich případě jde o modernizaci starých motorových vozů řady 810 vyráběných v 70. a 80. letech ve Vagónce Studénka. Zůstala jim jejich největší slabina v podobě jednonápravových podvozků, dostaly ale mnohá vylepšení včetně klimatizace nebo toalet s uzavřenou odpadovou nádrží.

  • Alstom LINT (Leo Express, Arriva)
  • Motorové jednotky Coradia LINT (tj. leichter innovativer Nahverkehrstriebwagen – lehký inovativní motorový vůz pro místní dopravu) vyrábí Alstom od roku 1999. Postupně vznikly čtyři délkové verze, takže je v nabídce jednak jednočlánkový motorový vůz, jednak dvoučlánkové i tříčlánkové jednotky.
    Spolu s jednotkou Desiro od Siemensu se staly linty jedněmi z nejúspěšnějších moderních nízkopodlažních dieselových jednotek. Zatímco ale Siemens svůj někdejší bestseller již nenabízí, Alstom modernizované linty vyrábí dodnes. Čeští cestující se s nimi mohou setkat například na Chebsku, kam zajíždějí z Německa.
    Leo Express má pronajaté verze LINT 27 (jednočlánkový motorový vůz) a LINT 41 (dvoučlánková jednotka), přičemž čísla udávají délku v metrech. Vejde se do nich 70 resp. 120 sedících cestujících. „Všechny jednotky jsou nízkopodlažní, klimatizované, vybavené Wi-Fi připojením a zásuvkami včetně USB,“ uvedl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. V Česku by měly být schválené pro 120kilometrovou rychlost.
  • Stadler GTW (České dráhy)
  • Další z jednotek z německého výprodeje posílily vozový park Českých drah. Jde o dieselovou verzi Stadleru GTW 2/6 (GTW značí Gelenktriebwagen – kloubový motorový vůz) z přelomu století, jde tedy o současníka starších lintů a desir. Původně tyto jednotky jezdily u DB jako řada 646.
    Stadler GTW je ovšem celá rodina vozidel, která se vyznačují modulární stavbou se samostatným hnacím článkem. Do skupiny GTW patří například i současná generace tatranských električek nebo motorové jednotky, které pořídila slovenská ZSSK krátce po nich.
    V případě řady 646 jde o dvoučlánkové nízkopodlažní klimatizované jednotky s maximální rychlostí 120 km/h.
  • Regiosprinter (Länderbahn, AŽD + již nyní GW Train Regio)
  • Na některých tratích se s příchodem nových dopravců začaly objevovat zvláštní jednotky, které lze považovat za pionýry nízkopodlažní konstrukce regionálních vlaků. I jednotky Regiosprinter mají původ v Německu. U nás po nich sáhl nejprve dopravce GW Train Regio, který si je pořídil k provozu na šumavských lokálkách, nyní se připojila i AŽD, jež je chce provozovat na Švestkové dráze v severních Čechách. Navíc je v Ústeckém kraji nasadí i Länderbahn, který začne jezdit na Lounsku.
    Opět jde o jednotky z 90. let, vyráběl je Düwag, který v té době již patřil Siemensu. Nástupcem regiosprinterů se staly jednotky Desiro.
    Jde o tříčlánkové jednotky, krajní články mají jednonápravové podvozky, zatímco střední článek má dvounápravový podvozek. Maximální rychlost regiosprinterů činí 120 km/h, jejich hlavní devizou ale je rychlá akcelerace.
  • Jednotka 628 (Arriva, Regiojet + již nyní GW Train Regio)
  • V současnosti nejrozšířenějším zástupcem ojetých motoráků ze zahraničí je v Česku německá řada 628, kterou mají ve svém vozovém parku hned tři dopravci – GW Train Regio, Arriva (ta po větších úpravách jako řadu 845) a Regiojet, byť ten s nimi zatím jezdí jen na Slovensku.
    Konkrétně jde o podtyp 628.2, který vyráběl Düwag ve druhé polovině 80. let. Nelze v jejich případě hovořit o moderních vozidlech, zastupují však generaci drážních vozidel, kterou čeští výrobci prakticky vynechali. Politicko-hospodářské okolnosti zabránily v 70. letech vývoji velkého motorového vozu, čím vznikla ve vozovém parku ČSD kritická díra, již nakonec zaplnily stovky malých, nepohodlných motoráků řady 810. Až nyní ji zaplňují jednotky z německého výprodeje.
    Dvoučlánkové jednotky 628 nejsou nízkopodlažní ani klimatizované, nemají ani dvoukřídlé nástupní dveře (ty dostala až vylepšená verze 628.4 z 90. let). Dosahují rychlosti až 120 km/h.
  • Mravenec (KŽC)
  • Asi nejskromnější z vozidel, která se chystají nebo v poslední době vyjela na české koleje, je Mravenec neboli motorová jednotka řady 813.1. Dvoučlánkovou jednotku vytvořily z původního motorového vozu 810 a odpovídajícího přívěsného vozu ŽOS Zvolen, které v minulosti prováděly podobné rekonstrukce pro slovenského dopravce ZSSK. Podobně jako jednotky Regionova z produkce šumperského Parsu – které mají stejný původ – jsou Mravenci dvoučlánkové, částečně nízkopodlažní jednotky. Jsou klimatizované, maximální rychlost činí 90 km/h.

I když příchod alternativních dopravců na další regionální linky přinese na české koleje více nových vozidel, nelze pominout, že již v uplynulých deseti letech se situace na mnoha místech výrazně změnila. V západních Čechách k tomu pomohly hlavně dieselové jendotky Link od polské Pesy, které provozují České dráhy pod komerčním jménem Regio Shark. Ve severovýchodních Čechách a na Vysočině zastaly tentýž úkol motorové vozy od Stadleru provozované pod názvem Regio Spider a napříč republikou se začaly objevovat také elektrické Regio Pantery.

Zároveň ale v regionální železniční dopravě zní dodnes i ozvěny 70., ba i 60. let například v podobě elektrických jednotek, které přežívají na Ostravsku i Brněnsku a zůstávají i po půlstoletí nenahraditelné.

obrázek
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 17 mminutami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 3 hhodinami

Reorganizace na ministerstvu zahraničí vyvolala kritiku z opozice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ve výzvě předsednictvu vládního hnutí ANO kritizuje reorganizaci na ministerstvu zahraničí pod vedením Motoristů. Struktura úřadu se podle STAN mění narychlo a bez analýz. Odbor komunikace ministerstva v sobotu sdělil, že systemizace byla projednána s uznávanými velvyslanci a že úřad neruší žádné místo v zahraničí. Podle Deníku N chce premiér Andrej Babiš (ANO) věc řešit ještě před vánočními svátky.
13:41Aktualizovánopřed 4 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 4 hhodinami

Zůna jen popisoval stav zděděný po předchozí vládě, tvrdí šéf poslanců SPD

Peníze českých občanů nepůjdou na prodlužování války na Ukrajině, uvedl na síti X předseda poslanců hnutí SPD Radim Fiala s tím, že ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) na páteční tiskové konferenci jen popisoval stav, který zdědil po vládě Petra Fialy (ODS). Zůna mimo jiné prohlásil, že podpora Ukrajiny bude pokračovat, jde jen o to, jakým způsobem, a že o osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek.
před 4 hhodinami

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
před 7 hhodinami

Sport potřebuje garanta, říká Šťastný. Start Tour de France v Česku podporuje

Dlouho se volalo po tom, aby tady byl někdo, kdo se věnuje sportu ve vládě, řekl Boris Šťastný (Motoristé), který obsadil nově vzniklý post ministra pro sport, prevenci a zdraví. „Ministři bez portfeje tady vždycky byli, jsou, budou. Ať veřejnost a média ocení, nebo neocení mou práci za těch pár let, jestli to byla, nebo nebyla trafika,“ vyjádřil se v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem k tomu, že někteří členové současné vlády v minulosti ministry bez portfeje kritizovali.
před 8 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 12 hhodinami
Načítání...