Volební lídři debatovali o tom, jak se postavit k trendu elektromobility

11 minut
Superdebata ČT: Volební lídři o klimatických tématech
Zdroj: ČT24

Část předvolební superdebaty se točila kolem postoje lídrů k možnému zákazu výroby aut se spalovacími motory po roce 2035. Všechny subjekty zastoupené v debatě uvedly, že proti zákazu bojovat budou, jen ČSSD uvedla, že proti zákazu spíše bude bojovat. Debaty se účastnili Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (SPOLU), Vojtěch Filip (KSČM), Jan Hamáček (ČSSD), Zuzana Majerová Zahradníková (Trikolora), Tomio Okamura (SPD), Vít Rakušan (PirátiSTAN) a Robert Šlachta (PŘÍSAHA).

Podle lídra SPOLU Petra Fialy není cesta v zákazech a příkazech. „Ta elektroauta v tuhle chvíli nejsou pro lidi dostupná. Auto, to není žádný luxus, tím jezdí lidé do práce, za svými příbuznými. Když dneska nejlevnější elektroauto stojí přes milion korun, to si lidé nemohou dovolit. V tuto chvíli nemůžete zakázat auta se spalovacími motory,“ uvedl. Podle Fialy premiér Babiš odsouhlasil Green Deal, spalovací motory jsou podle něj návrh, o kterém je třeba jednat a nemá platit jako zákaz či příkaz.

Podle lídra koalice PirátiSTAN Víta Rakušana není možné dát nějaký určitý termín a znedostupnit lidem dopravu v rámci České republiky. „Ta alternativa bude taková, že technologický vývoj půjde dopředu. Na trhu se objeví více elektromobilů, jejich cena se zlevní,“ uvedl s tím, že ale nelze říct, že k určitému datu zakážeme spalovací motory. Podle něj je třeba jednat na evropské úrovni a dokázat to, že pro Česko v dané věci mohou být vyjednány i specifické podmínky. I podle Rakušana je Babiš tím, kdo souhlasil s Green Dealem.

Lídr SPD Tomio Okamura prohlásil, že bojuje za peněženky běžných českých občanů. Podle něj je potřeba odmítnout „šílený plán s názvem Zelený úděl EU“. „Pakliže se do roku 2035 zruší spalovací motory, tak táta od rodiny na venkově v Čechách nebude ani moct jet do práce. Navíc na ty elektromobily nebudeme ani mít peníze,“ dodal. Zmínil také, že abychom nahradili v Česku všechna auta se spalovacími motory elektromobily, potřebovali bychom podle něj navíc 1,5 nového Temelína.

Lídr PŘÍSAHY Robert Šlachta sdělil, že jeho hnutí nechce bojovat s Evropskou unií, ale získat v ní silnější pozici, kterou podle něj máme mít. „Ty zásadní věci, kde Unie měla pomáhat, když vezmeme migrační krizi, když vezmeme covid, tak tam Unie selhala. To, že nám diktují olomoucké tvarůžky, to diktovat umí,“ konstatoval. Také připomněl předsednictví Česka v EU příští rok –⁠ podle něj už teď chybí některá témata, která bychom byli schopni komunikovat.

Podle lídryně Trikolory Zuzany Majerové Zahradníkové je třeba odstoupit od „zeleného šílenství“. „Jediná alternativa, jak docílit toho, aby nám EU nezakazovala auta se spalovacími motory, je odstoupit od té zelené drahoty, kterou vláda posvětila,“ uvedla s tím, že „zelené šílenství“ prodražuje život a netýká se pouze aut se spalovacími motory, ale i zdražování energií.

Lídr KSČM Vojtěch Filip zmínil jiné alternativní pohony, než je elektřina. „KSČM podporuje další alternativní pohony, například vodík,“ uvedl. U elektromobilů se pozastavil nad praktickými důsledky přechodu na tento typ dopravy. „My bychom museli předělat i přenosovou síť, vždyť by se okamžitě zhroutila –⁠ když by lidi přijeli z práce a začali nabíjet.“ 

Lídr ČSSD Jan Hamáček sdělil, že o tom, jaké motory se budou v Česku vyrábět, nerozhodnou přítomní politici, ale představenstva firem jako Škoda, Hyundai nebo TPCA. Je podle něj třeba řešit problém, jak zachovat pracovní místa v automobilovém průmyslu a jak udělat zmíněné automobilky konkurenceschopnými. „A to už dneska bez elektromobility nepůjde, jinak se ty škodovky na západním trhu prodávat nebudou,“ konstatoval.

Lídr ANO Andrej Babiš se vymezil proti Evropskému parlamentu. „Musíme zkrátka zařídit, aby šílený zelenopirátský parlament netlačil automobilky do toho, aby dělaly jen elektroauta. Nechte to na lidi,“ prohlásil. Green Deal prý neodsouhlasil. „Já jsem prosadil, že nemáme závazek 55 procent, že je to průměr. Prosadil jsem slovo jádro, prosadil jsem slovo plyn, prosadil jsem slovo kůrovec. Toto jsme prosadili a ještě 300 miliard z modernizačního fondu jsme vybojovali společně s Poláky,“ dodal.

Do superdebaty byli představitelé kandidujících subjektů pozváni na základě zveřejněných volebních pravidel České televize.

109 minut
Předvolební superdebata České televize
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 17 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 17 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 22 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 23 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...