TÉMA

Automobilový průmysl

Důvěra investorů v německou ekonomiku je horší, než se čekalo

Důvěra investorů v německou ekonomiku se v září znovu zhoršila výrazně více, než se čekalo. Německý ekonomický institutu ZEW v úterý uvedl, že jeho index důvěry se snížil na 3,6 bodu ze srpnových 19,2 bodu. Výsledky jsou mnohem horší než odhady analytiků, kteří v anketě agentury Reuters očekávali pokles indexu na 17 bodů. Hůře investoři opět hodnotí i současnou situaci.
17. 9. 2024|

Evropské automobilky se pod tlakem obrací k hybridům

Některé automobilky mění strategii. Místo elektrických aut sází spíš na hybridní, tedy kombinaci elektrického a benzínového pohonu. Přizpůsobují se tak zpomalující se poptávce v Evropě po čistě elektrických vozech. Zájem ovlivňuje nejen vyšší pořizovací cena, ale kvůli dražším energiím i provozní. Od nákupu nových elektromobilů řidiče odrazuje také stav veřejné sítě dobíjecích stanic i to, že některé modely rychle ztrácejí svoji původní hodnotu.
9. 9. 2024|

Emise řeší celý svět, velcí hráči sází na baterie, ale budoucnost nikdo nezná, říká konstruktér tatrovek

Všichni velcí výrobci nákladních automobilů jdou do baterií, protože to je nejrychlejší řešení – jednodušší než řešit vodík nebo se snažit přizpůsobit změnám emisních pravidel klasických motorů, říká člen představenstva Tatra Trucks Radomír Smolka, který už roky vede vývoj tatrovek. Emise a normy řeší celý svět, nejen Evropa, zdůrazňuje v rozhovoru, v němž se zamýšlí i nad čínským vzestupem na poli automobilismu, rolí Indie nebo autonomním řízením.
6. 9. 2024|

Automobilka BMW začala využívat humanoida

Automobilka BMW poprvé využila při výrobě automobilů v jednom ze svých závodů robota podobného lidem. Humanoidní robot Figure 02 v americkém závodě ve Spartanburgu po dobu několika týdnů úspěšně umisťoval plechové díly při výrobě karoserií. Informovala o tom automobilka na svém blogu.
7. 8. 2024|

Škoda Auto je v Evropě čtvrtá nejprodávanější, daří se i dalším výrobcům vozů

Autoprůmysl je hlavní oporou české ekonomiky. Škoda Auto se třeba v prvním pololetí stala čtvrtou nejprodávanější značkou na evropském trhu. Celkově se dosud v roce 2024 vyrobilo v tuzemsku více aut než loni ve stejném období. V červnu si však automobilový průmysl pohoršil, výroba vozů meziročně klesla o skoro osm procent. V příštích měsících ale má odeznít vysoká srovnávací základna z loňska, takže by se hodnoty měly zlepšit.
6. 8. 2024|

EU zavádí prozatímní cla na dovoz čínských elektromobilů

EU zavádí prozatímní cla až 37,6 procenta na dovoz čínských elektromobilů, oznámila Evropská komise. Cla platí od pátku 5. července dodatečně k existujícímu desetiprocentnímu. Spolupracující automobilky budou platit méně. O konečných clech budou státy hlasovat v říjnu. Čínské ministerstvo obchodu však vyjádřilo naději, že se podaří dosáhnout dohody. Německá automobilka Volkswagen cla kritizuje a varuje, že evropský automobilový průmysl neposílí.
4. 7. 2024Aktualizováno4. 7. 2024, 16:49|

Čím zelenější chce Evropa být, tím se stává rudější, padlo v debatě o clech na elektromobily

Evropská unie (EU) tento týden oznámila, že od července zavede dodatečná cla na čínské elektromobily až 38,1 procenta. Ta by se vybírala navíc k dosavadnímu desetiprocentnímu clu. Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl si myslí, že pokud bychom zavedli clo, čínští výrobci, na nichž jsem závislí, si zvýší cenu jinde. Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar prohlásil, že pokud chceme, aby elektromobilita fungovala, musíme zajistit těžbu potřebných nerostných surovin.
15. 6. 2024|

EU je připravena zavést vysoké clo na elektromobily z Číny

Evropská unie je připravena zavést předběžné clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů, oznámila ve středu Evropská komise (EK). Vybírat by je začala patrně v červenci, a to pouze tehdy, že v jednáních s čínskými úřady v této záležitosti do té doby nenastane žádný průlom. Ty automobilky, které jsou ochotny s unijní exekutivou spolupracovat, by platily clo jednadvacet procent. Čína chystané opatření kritizuje.
12. 6. 2024Aktualizováno12. 6. 2024, 15:54|

Lídři sněmovních stran v Superdebatě ČT diskutovali o vztahu národní a unijní politiky

V pátek a v sobotu mohou Češi volit do Evropského parlamentu. Poslední tematické debaty České televize se zúčastnili předsedkyně a předsedové stran a hnutí zastoupených ve sněmovně. O evropské budoucnosti a vizi diskutovali předseda Pirátů Ivan Bartoš, lídr ODS Petr Fiala, 1. místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček, předseda KDU-ČSL Marian Jurečka, předseda SPD Tomio Okamura, předsedkyně strany TOP 09 Markéta Pekarová Adamová a Vít Rakušan, předseda hnutí STAN.
6. 6. 2024Aktualizováno6. 6. 2024, 22:33|

Výroba aut byla v prvním čtvrtletí v Česku rekordní

Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o 11,5 procenta na 394 443 vozů. Je to dosud nejvyšší produkční výsledek prvního kvartálu. Výroba elektrických vozidel klesla o třetinu na 27 024 aut a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů meziročně klesl z 11,7 na 6,8 procenta, oznámilo ve čtvrtek Sdružení automobilového průmyslu.
18. 4. 2024Aktualizováno18. 4. 2024, 13:53|

V USA sílí hlasy žádající ochranu trhu před elektromobily z Číny

Americký automobilový průmysl dává stále častěji najevo nervozitu vyvolanou rostoucí konkurencí elektrických vozů z Číny. Varováním je pro něj situace v Evropě i na dalších kontinentech, kde čínské značky díky technologickému náskoku a až podezřele nízkým cenám rychle ovládají velké části trhu.
13. 4. 2024|

Průmysl v roce 2023 klesl o 0,4 procenta. Je to nejhorší výsledek od covidového roku 2020

Průmyslová výroba v Česku se v roce 2023 snížila o 0,4 procenta. Pokles postihl zejména energeticky náročná odvětví jako hutnictví a slévárenství, nepomohlo ani oživení v automobilovém průmyslu. Loňský výsledek je nejhorší od roku 2020, který byl ovlivněn omezeními zavedenými kvůli pandemii covidu-19. V roce 2022 průmysl vzrostl o 2,5 procenta. Stavebnictví pokleslo o 2,6 procenta, zatímco zahraniční obchod vykázal za loňský rok podle předběžných údajů přebytek 122,8 miliardy korun. Údaje zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
6. 2. 2024Aktualizováno6. 2. 2024, 21:47|

Europoslanci schválili svůj postoj k emisní normě Euro 7, o konečné verzi rozhodnou další jednání

Europoslanci schválili svůj postoj k emisní normě Euro 7, která hovoří o limitech výfukových zplodin pro osobní i nákladní automobily. Nové nařízení aktualizuje limity pro emise výfukových plynů, jako jsou například oxidy dusíku, pevné částice, oxid uhelnatý a amoniak, a zavádí nová opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a ke zvýšení životnosti baterií. Jaká bude konečná verze nařízení, ukážou až příští týdny.
9. 11. 2023Aktualizováno9. 11. 2023, 20:45|

Odbory a Ford dospěly k předběžné dohodě, stávka v automobilce by mohla skončit

Americký odborový svaz zaměstnanců v automobilovém průmyslu (UAW) a automobilka Ford dospěly k předběžné dohodě na zvýšení platů. Výsledek debaty by měl ukončit téměř šestitýdenní stávku. Informovala o tom agentura AP, podle níž by se dohoda mohla stát vzorem i pro automobilky General Motors (GM) a Stellantis, jejichž zaměstnanci v USA také stávkují.
26. 10. 2023Aktualizováno26. 10. 2023, 08:45|

Ministři EU schválili novou normu Euro 7, napsal Kupka. Emisní limity pro auta jsou mírnější

Ministři Evropské unie, kteří jsou zodpovědní za konkurenceschopnost, v pondělí schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který vyjednaný kompromis označil za velký úspěch. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tolik přísné jako v původním návrhu. Rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy. Českou republiku, která velmi usilovala o zmírnění limitů, během pondělka na jednání v Bruselu spolu s Kupkou zastupoval i ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN).
25. 9. 2023Aktualizováno25. 9. 2023, 23:01|

„Hřiště se srovnává. Musíme brát čínské automobilky velmi vážně,“ řekl Jahn

Evropská komise vytáhla do boje s čínskými automobily. Podle její předsedkyně Ursuly von der Leyenové Peking možná zvýhodňuje vlastní výrobce masivními dotacemi. Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu a člena představenstva Škody Auto Martina Jahna by však obchodní válka nikomu neprospěla. Čína se navíc v některých oblastech stává technologickým lídrem. „Evropské automobilky bych ale neodepisoval,“ řekl v pořadu Interview ČT24.
14. 9. 2023|

Škoda Auto v Kvasinách pozastaví výrobu, po záplavách ve Slovinsku nemá díly od dodavatele

Škoda Auto pozastaví nejméně na týden od pondělí výrobu v závodě v Kvasinách na Rychnovsku, částečně zřejmě omezí i výrobu v Mladé Boleslavi. Důvodem je výpadek významného dodavatele ve Slovinsku, jehož výrobu zničily záplavy. Výpadek postihl celý koncern Volkswagen, informovala o tom za automobilku Ivana Povolná. Podle předsedy podnikové rady a odborového předáka Jaroslava Povšíka se omezení týká všech modelů kromě plně elektrického modelu Enyaq.
8. 9. 2023Aktualizováno8. 9. 2023, 19:10|

BMW v Sokolově zprovoznilo svůj největší testovací polygon, hejtman čeká příliv mozků

Automobilka BMW ve středu zahájila provoz zkušebního centra nedaleko Sokolova. Areál, který od roku 2020 vznikal na bývalé výsypce Sokolovské uhelné, bude sloužit pro testování nových technologií aut. Pro automobilku jde o největší testovací polygon na světě, řekl novinářům mluvčí BMW Group ČR David Haidinger. Výstavba stála přes sedm miliard korun. Celý areál funguje v režimu velmi přísného zabezpečení.
26. 7. 2023|

Automobilky loni rostly navzdory chybějícím dílům. Čekací doba na vozy už se zkracuje

Situace v automobilovém průmyslu se pomalu stabilizuje. Loni se mu i přes problémy s chybějícími díly podařilo růst – celkově o třináct procent na tržbách i exportu. Pozitivně vidí i vývoj pro letošní rok. Producenti osobních aut už vyrábějí podobným tempem jako před covidem. Situace v dodavatelském řetězci ještě podle nich sice není zcela bez problémů, čekací doba na nové vozy už se ale zkracuje.
6. 7. 2023|

Tržby tuzemských automobilek loni vzrostly na 1,257 bilionu korun

Tuzemské automobilky a dodavatelé dílů loni zaznamenali tržby ve výši 1,257 bilionu korun, meziročně o 12,7 procenta více. Export vzrostl stejným tempem na 1,028 bilionu korun. Celkově se vývoz podílel na výkonu klíčového odvětví dvaaosmdesáti procenty. Výsledky oznámili zástupci Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Po státu chtějí příspěvek na duální vzdělávání, zajištění přísunu pracovní síly ze zahraničí či podporu elektromobility a zelené energie.
27. 6. 2023|

Dlouhé dobíjení patří k nevýhodám elektromobilů. Start-up přišel s akumulátorem, kterému má stačit šest minut

Řada řidičů odmítá přechod k elektroautům, důvody jsou prý hlavně vysoká pořizovací cena, nedostatečná infrastruktura, doba dobíjení a dojezd. Technologické firmy se proto snaží předehnat konkurenci, třeba snižováním nákladů či neustálým vývojem baterií. Jeden britský start-up pak má za to, že se jím vyvinutý nový akumulátor nabije za méně než šest minut.
15. 6. 2023|

K odpůrcům emisní normy Euro 7 se přidalo i Německo. Bude se hledat kompromisní podoba

Ke skupině zemí nesouhlasících s navrženým zněním emisní normy Euro 7 se během čtvrtečního ministerského zasedání v Lucemburku přidalo Německo. Po jednání s unijními kolegy to řekl český ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Členské státy podle něho patrně budou v dalších přípravách konečné verze normy vycházet z podnětů, které nyní předložilo Česko a sedm dalších zemí.
1. 6. 2023|

Brexit se nepovedl, přiznávají i jeho zastánci. Lítostivých Britů je dosud nejvíce

Počet Britů, kteří litují brexitu, dosáhl nové hranice. Čerstvý průzkum společnosti YouGov ukázal, že jen devět procent obyvatel Spojeného království považuje odchod z EU pro svou zemi za úspěch, 62 procent naopak mluví o nezdaru. Vláda mezitím musí řešit další problémy, které brexit působí. Nově si stěžuje automobilový průmysl.
23. 5. 2023|

Bývalý šéf Audi se přizná v kauze dieselgate. Dostat má podmínku a pokutu

Bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler je v kauze falšování dieselových emisí připraven přiznat se k podvodu výměnou za podmíněný trest a finanční postih. U soudu v Mnichově to podle médií uvedl tým jeho obhájců. Audi a jeho mateřská skupina Volkswagen v roce 2015 přiznaly, že používaly nelegální software k podvádění při emisních testech.
3. 5. 2023Aktualizováno3. 5. 2023, 13:20|