TÉMA

Automobilový průmysl

Je potřeba změnit návratovou politiku, naznačil Fiala před summitem EU

Premiér Petr Fiala míří na setkání zemí Evropské unie do Bruselu. Před odletem předestřel, že setkání bude chtít využít k jednáním o podpoře automobilového průmyslu a o migraci. Je podle něj potřeba změnit návratovou politiku. Představitelé EU budou hovořit také se zástupci zemí západního Balkánu. Předmětem debaty má být posílení spolupráce a budoucí integrace Albánie, Bosny a Hercegoviny, Černé Hory, Kosova, Severní Makedonie a Srbska do EU.
18. 12. 2024Aktualizováno18. 12. 2024|

Dodavatele autosoučástek trápí méně objednávek, začali propouštět

Problémy evropských výrobců v automobilovém průmyslu zasáhly i dodavatele tohoto odvětví, včetně těch z Česka. Ti často vyváží třeba do Německa, jenže tamní odběratelé snižují své objednávky. Výrobce mimo jiné brzdí vysoké náklady nebo konkurence z Číny. Společnosti proto začaly propouštět a v některých případech plánují v dalším škrtání pozic pokračovat.
7. 12. 2024|

Bilance: Automobilový průmysl čelí dokonalé bouři

Zaměstnanci Volkswagenu stávkují proti uzavírání továren, německý i český průmysl jsou v útlumu a německá industriální produkce je dokonce pod úrovní roku 2019. Na automobilový průmysl tlačí několik problémů současně. Pořad ekonomické publicistiky Bilance natáčel v několika firmách reprezentujících český autoprůmysl a zjišťoval, jak se připravují na náročné roky.
5. 12. 2024|

Německé továrny Volkswagenu zasáhla výstražná stávka

Desítky tisíc zaměstnanců automobilky Volkswagen (VW) v Německu se v pondělí zapojilo do výstražné stávky. Na výzvu odborového svazu IG Metall přerušili práci v devíti z deseti závodů koncernu v zemi, včetně ústředí ve Wolfsburgu či tří továren v Sasku. Odboráři protestují proti ohlášenému rozsáhlému propouštění, snižování mezd a pravděpodobnému zavírání továren automobilky v Německu. České Škody Auto, která je součástí koncernu Volkswagen, se stávka přímo netýká.
2. 12. 2024Aktualizováno2. 12. 2024|

Odbory vyzvaly ke stávce ve všech německých závodech Volkswagenu

Odborový svaz IG Metall vyzval na pondělí k celostátní výstražné stávce ve všech německých závodech automobilky Volkswagen (VW). Odborům se nelíbí plány vedení na rušení pracovních míst a některých továren. Poslední návrh odborů na snížení nákladů vedení koncernu Volkswagen zamítlo v pátek. Mluvčí Volkswagenu sdělil, že firma respektuje právo zaměstnanců účastnit se stávky.
1. 12. 2024Aktualizováno1. 12. 2024|

Netrestejte automobilky za to, že prodávají málo elektromobilů, vyzývají státy Unii

Česko a Itálie s podporou dalších zemí vyzývají Evropskou unii, aby zmírnila sankce, které se mají od příštího roku uplatňovat vůči automobilkám, jež neprodávají dostatečný podíl elektromobilů. Vyplývá to z takzvaného non-paperu, tedy neformálního dokumentu, který Praha a Řím představí na čtvrtečním jednání unijních ministrů průmyslu v Bruselu a který má k dispozici ČTK.
28. 11. 2024Aktualizováno28. 11. 2024|

Komisi vařili pejsek a kočička, říká Skopeček. Odráží realitu, míní Dvořák

Nová Evropská komise výrazné změny nepřinese, myslí si místopředseda sněmovny Jan Skopeček (ODS). V Událostech, komentářích řekl, že její složení vypadá jako dort, který vařili pejsek a kočička. Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) naopak míní, že došlo k jasnému posunu v prioritách. Europoslankyně Klára Dostálová (ANO) očekává spory.
28. 11. 2024|

Europoslanci schválili novou Komisi pod vedením von der Leyenové

Evropský parlament schválil novou Evropskou komisi (EK) vedenou Ursulou von der Leyenovou. Komise, která má 27 členů, se tak svých povinností může ujmout už od 1. prosince. Českým zástupcem bude bývalý ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN). Většina českých europoslanců novou Komisi nepodpořila. Europoslanci ve středu schválili také unijní rozpočet na rok 2025.
27. 11. 2024Aktualizováno27. 11. 2024|

Potíže automobilového průmyslu v Německu dál rostou

Velkým tématem předčasných voleb v Německu bude situace tamního automobilového průmyslu, který má stále větší potíže. Koncern Volkswagen dál trvá na propouštění a uzavírání továren v Německu, a to i přes hrozící stávky odborářů. Problémy automobilek už zasahují i dodavatele komponentů, jako je například firma Bosch. Ta chystá propouštění a snižování platů. To vše vede k tomu, že i makroekonomické scénáře dalšího vývoje Německa se stále zhoršují.
25. 11. 2024|

Lepší voda i vzduch. Rizikem je změna klimatu, říká zpráva o životním prostředí Česka

Kvalita ovzduší a vody v Česku se loni dále zlepšovala, ubývá ale stále orné půdy a ptáků. Vyplývá to ze Zprávy o životním prostředí ČR za rok 2023, jejíž výsledky zveřejnilo ministerstvo životního prostředí. Krajina v zemi čelí rizikům spojeným se změnou klimatu, což podle úřadu dokládají častější extrémní projevy počasí, například povodně. Odklon od fosilních zdrojů energie k obnovitelným brzdí kolísání cen a dostupnost energie, třeba doprava je nadále závislá především na fosilních palivech, uvedlo ministerstvo.
15. 11. 2024Aktualizováno15. 11. 2024|

Evropa sama klima nespasí, říká Brabec. Hladík apeloval na bohaté státy

„Evropa jde s praporem vepředu, ale měla by se ohlédnout,“ hodnotí boj s klimatickými změnami bývalý ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Podle současného šéfa resortu Petra Hladíka (KDU-ČSL) by Česko mělo v tomto ohledu postupovat rozumně. Jejich předchůdce Martin Bursík upozornil, že současná klimatická situace je „veliký malér“. Okolnostem klimatické konference COP29 v Baku se věnoval pořad Události, komentáře.
13. 11. 2024|

Klimatický eurokomisař trvá na zákazu aut se spalovacími motory od roku 2035

Eurokomisař pro klima a čisté hospodářství a opětovný kandidát na tuto funkci v Evropské komisi i pro příští pětileté období Wopke Hoekstra dál počítá s tím, že v EU začne od roku 2035 platit zákaz prodeje nových aut, která vypouštějí emise oxidu uhličitého. To se týká především těch se spalovacím motorem. Řekl to při „grilování" europoslancům. Celkem devatenáct adeptů na eurokomisaře podle ČTK prošlo, maďarský kandidát ještě musí odpovědět na další dodatečné písemné otázky.
7. 11. 2024Aktualizováno7. 11. 2024|

Fico v Pekingu chválil čínské vnímání ruské války

Čínský prezident Si Ťin-pching po schůzce se slovenským premiérem Robertem Ficem (Smer) oznámil, že vzájemné vztahy povyšuje na strategické partnerství. Podle čínských médií spolu jednali o hospodářské spolupráci. Slovenská opozice v souvislosti s Ficovou cestou do Číny dala najevo obavy, aby se slovenská ekonomika a bezpečnost nedostaly do područí země s komunistickým režimem.
1. 11. 2024Aktualizováno1. 11. 2024|

Německo těsně uniklo ekonomické recesi

Německá ekonomika ve třetím čtvrtletí nečekaně vzrostla a vyhnula se tak recesi. Hrubý domácí produkt (HDP) se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 0,2 procenta, vyplývá z rychlého odhadu Spolkového statistického úřadu. Většina analytiků se domnívala, že bude pokračovat v poklesu. Vláda i expertní týmy však za letošek očekávají další celoroční propad. Německé potíže dokumentují i čerstvě zveřejněné nepříznivé výsledky koncernu Volkswagen. Jeho vedení navíc nyní vyjednává s odbory o tvrdých úsporných plánech.
30. 10. 2024Aktualizováno30. 10. 2024|

EK schválila dodatečná cla na čínská elektroauta

Evropská komise (EK) formálně schválila dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny ve výši až 35,3 procenta. Nové sazby budou zveřejněné v Úředním věstníku Evropské unie (EU) ještě v úterý nebo ve středu a v platnost vstoupí ve čtvrtek. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na vysoce postaveného úředníka EU.
29. 10. 2024|

Volkswagen plánuje podle odborů zavřít v Německu nejméně tři závody

Největší evropská automobilka Volkswagen (VW) plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Podle agentury DPA to uvedla šéfka podnikové rady Volkswagenu Daniela Cavallová. Německá vláda vyzvala k zachování pracovních míst, zatímco Volkswagen trvá na tom, že restrukturalizace je v zájmu konkurenceschopnosti nezbytná.
28. 10. 2024Aktualizováno28. 10. 2024|

Motoru české ekonomiky se daří, zájem o elektromobily ale klesl

České automobilky vyrobily v prvních třech čtvrtletích letošního roku už téměř milion a sto tisíc osobních vozů – meziročně o necelých osm procent víc. Tento fakt je nicméně v kontrastu s poptávkou po elektromobilech, jejichž výroba tvořila zhruba desetinu zmíněného počtu vozů a jejichž podíl na celkové produkci klesl. V Evropě je o ně zároveň malý zájem navzdory snaze Evropské unie, která prodej elektromobilů podporuje – na rozdíl od aut se spalovacími motory.
22. 10. 2024|

O elektroauta není zájem, říkají Turek s Jahnem

Podle Filipa Turka (nestr. za Přísahu a Motoristé sobě) se cíle Green Dealu ohledně elektromobility „v žádném případě, ani technicky, nepovede naplnit“. Spolu s viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR Martinem Jahnem poukazuje na to, že se prodeje elektroaut automobilkám nedaří, jelikož po nich není dostatečná poptávka a již vyčerpaly dotační programy. Ekonom Václav Vislous (Piráti) míní, že se to změní, až se elektrické vozy časem zlevní. Všichni tři hosté pořadu Otázky Václava Moravce pak kritizovali uvalení cel na elektroauta z Číny. Míní totiž, že situaci nevyřeší a mohou podnítit obchodní válku.
13. 10. 2024|

Místo růstu už německá vláda za letošek očekává pokles ekonomiky

Německá vláda už letos nečeká hospodářský růst, hrubý domácí produkt (HDP) podle ní klesne o 0,2 procenta. Na tiskové konferenci to oznámil tamní ministr hospodářství Robert Habeck. Původně kabinet kancléře Olafa Scholze počítal s růstem o 0,3 procenta. Německo je přitom největším obchodním partnerem České republiky a tuzemské firmy jsou na vývozu do Německa závislé.
9. 10. 2024Aktualizováno9. 10. 2024|

Čína ekonomickou válku vyhraje, míní Turek. Automobilky zaspaly, tvrdí Gregorová

Číně se podaří případná cla uvalená Unií u dovozu elektroaut obejít mimo jiné tím, že začne vyrábět v jiných zemích, kde funguje bezcelní styk, a ekonomickou válku Peking nakonec vyhraje, uvedl v pořadu Události, komentáře europoslanec Filip Turek (nestr. za Přísahu a Motoristé sobě). Za problémy evropského automobilového průmyslu vidí zákazy a regulace ze strany Bruselu. Europoslankyně Markéta Gregorová (Piráti) naopak zdůraznila, že zavedení cel přinese automobilkám pozitiva a možný přesun Číňanů do Evropy a vznik továren bude znamenat nová pracovní místa. Evropští výrobci podle Gregorové v otázce elektromobility oproti Číně a USA zaspali.
5. 10. 2024|

Důvěra investorů v německou ekonomiku je horší, než se čekalo

Důvěra investorů v německou ekonomiku se v září znovu zhoršila výrazně více, než se čekalo. Německý ekonomický institut ZEW v úterý uvedl, že jeho index důvěry se snížil na 3,6 bodu ze srpnových 19,2 bodu. Výsledky jsou mnohem horší než odhady analytiků, kteří v anketě agentury Reuters očekávali pokles indexu na 17 bodů. Hůře investoři opět hodnotí i současnou situaci.
17. 9. 2024|

Evropské automobilky se pod tlakem obrací k hybridům

Některé automobilky mění strategii. Místo elektrických aut sází spíš na hybridní, tedy kombinaci elektrického a benzínového pohonu. Přizpůsobují se tak zpomalující se poptávce v Evropě po čistě elektrických vozech. Zájem ovlivňuje nejen vyšší pořizovací cena, ale kvůli dražším energiím i provozní. Od nákupu nových elektromobilů řidiče odrazuje také stav veřejné sítě dobíjecích stanic i to, že některé modely rychle ztrácejí svoji původní hodnotu.
9. 9. 2024|

Emise řeší celý svět, velcí hráči sází na baterie, ale budoucnost nikdo nezná, říká konstruktér tatrovek

Všichni velcí výrobci nákladních automobilů jdou do baterií, protože to je nejrychlejší řešení – jednodušší než řešit vodík nebo se snažit přizpůsobit změnám emisních pravidel klasických motorů, říká člen představenstva Tatra Trucks Radomír Smolka, který už roky vede vývoj tatrovek. Emise a normy řeší celý svět, nejen Evropa, zdůrazňuje v rozhovoru, v němž se zamýšlí i nad čínským vzestupem na poli automobilismu, rolí Indie nebo autonomním řízením.
6. 9. 2024|

Automobilka BMW začala využívat humanoida

Automobilka BMW poprvé využila při výrobě automobilů v jednom ze svých závodů robota podobného lidem. Humanoidní robot Figure 02 v americkém závodě ve Spartanburgu po dobu několika týdnů úspěšně umisťoval plechové díly při výrobě karoserií. Informovala o tom automobilka na svém blogu.
7. 8. 2024|
Načítání...