TÉMA

Elektromobilita

EU zavádí prozatímní cla na dovoz čínských elektromobilů

EU zavádí prozatímní cla až 37,6 procenta na dovoz čínských elektromobilů, oznámila Evropská komise. Cla platí od pátku 5. července dodatečně k existujícímu desetiprocentnímu. Spolupracující automobilky budou platit méně. O konečných clech budou státy hlasovat v říjnu. Čínské ministerstvo obchodu však vyjádřilo naději, že se podaří dosáhnout dohody. Německá automobilka Volkswagen cla kritizuje a varuje, že evropský automobilový průmysl neposílí.
4. 7. 2024Aktualizováno4. 7. 2024, 16:49|

Čínské automobilky se snaží prosadit v Evropě, clům navzdory

Čína slibuje Německu, že sníží cla na luxusní auta, pokud Berlín zablokuje unijní opatření proti dovozu čínských elektromobilů. Od 4. července přidala Evropská komise ke stávajícím deseti procentům dodatečná cla ve výši až 38,1 procenta. Rozhodnutí překazilo plány mnoha čínských firem, které doufaly, že úspěch na domácím trhu promění v globální převahu.
30. 6. 2024|

Čím zelenější chce Evropa být, tím se stává rudější, padlo v debatě o clech na elektromobily

Evropská unie (EU) tento týden oznámila, že od července zavede dodatečná cla na čínské elektromobily až 38,1 procenta. Ta by se vybírala navíc k dosavadnímu desetiprocentnímu clu. Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl si myslí, že pokud bychom zavedli clo, čínští výrobci, na nichž jsem závislí, si zvýší cenu jinde. Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar prohlásil, že pokud chceme, aby elektromobilita fungovala, musíme zajistit těžbu potřebných nerostných surovin.
15. 6. 2024|

Volby podle Niedermayera opanovala témata, která s europarlamentem úplně nesouvisí

V Evropském parlamentu (EP) má za sebou už deset let a před sebou dalších pět. Po opětovném zvolení Luděk Niedermayer (TOP 09) v Interview ČT24 uvedl, že volby do EP podle něj opanovala témata, která s europarlamentem úplně nesouvisí. Anebo nejsou těmi, která budou hýbat evropskou politikou. Na mysli měl témata spalovacích motorů a elektromobilů. V pořadu mimo jiné uvedl, že pouze v Česku vznikla před eurovolbami strana, jejímž jediným programem byla záchrana spalovacích motorů.
15. 6. 2024|

EU je připravena zavést vysoké clo na elektromobily z Číny

Evropská unie je připravena zavést předběžné clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů, oznámila ve středu Evropská komise (EK). Vybírat by je začala patrně v červenci, a to pouze tehdy, že v jednáních s čínskými úřady v této záležitosti do té doby nenastane žádný průlom. Ty automobilky, které jsou ochotny s unijní exekutivou spolupracovat, by platily clo jednadvacet procent. Čína chystané opatření kritizuje.
12. 6. 2024Aktualizováno12. 6. 2024, 15:54|

Elektromobily mám rád, ale zákaz aut se spalovacími motory bychom chtěli zrušit, řekl Diviš kandidující za Svobodné

Zástupci všech stran a hnutí, které letos kandidují do Evropského parlamentu, dostávají postupně prostor na ČT24. Kandidát strany Svobodní Karel Diviš řekl, že Green Deal je potřeba jednoznačně zaříznout. Připomněl ale, že planetu je třeba chránit, dokonce uvedl, že má rád elektromobily, je ale proti plánovanému zákazu výroby aut se spalovacími motory, o čemž „bude možné ještě v následujícím roce hlasovat“. Nesouhlasí ani s nedávno schváleným migračním paktem. Podle Diviše by měla být azylová politika mnohem přísnější.
24. 5. 2024|

Prodej elektromobilů se zvyšuje, pomohl program pro podnikatele

Prodej nových elektromobilů v Česku v dubnu meziročně vzrostl o čtvrtinu. Bylo to poprvé, co se projevila podpora na pořízení takových aut. O tu mohou podnikatelé žádat od poloviny března letošního roku. Zájem o pořízení více elektromobilů živnostníci spíš nemají, podporu žádají většinou na jedno auto.
19. 5. 2024|

ČEZ investuje v Ústeckém kraji sto miliard na proměnu uhelné energetiky

Společnost ČEZ oznámila stomiliardovou investici do přeměny energetiky a teplárenství v Ústeckém kraji. Energetici se tak připravují zejména na odklon od uhlí. Vzhledem k transformaci energetiky však budou podle distribučních společností potřeba další miliardy korun, například na rozvoj sítí. Shodují se na tom, že klíčové budou peníze od Evropské unie.
17. 5. 2024|

Spojené státy zavedou cla na elektromobily z Číny

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z Číny. Informovala o tom v pátek agentura Bloomberg, podle níž krok oznámí vláda příští týden. Ochranná opatření se mají týkat i baterií či solární techniky.
10. 5. 2024|

Nechceme žít vedle baterkárny, opakují obyvatelé Dolní Lutyně

V Dolní Lutyni se konalo další setkání zástupců obce, kraje, zástupců projektu a místních obyvatel kvůli případné stavbě nové továrny na baterie do elektroaut. Druhá veřejná prezentace se nesla opět ve vyostřené atmosféře. Nové informace ale nezazněly. Podle investorů přinese gigafactory do regionu práci a okolním obcím peníze, místní ale namítají, že to bude na úkor půdy a okolní přírody. Místní obyvatelé zvýšenými hlasy zopakovali, že nechtějí žít vedle baterkárny.
29. 4. 2024|

Europoslanci schválili emisní normu Euro 7. Automobilkám dá více času připravit se na přísnější pravidla

Členové Evropského parlamentu (EP) ve středu schválili novou emisní normu Euro 7. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu. Rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy. I české automobilky tedy budou mít více času připravit se na nová pravidla. Nařízení zcela nově zavádí opatření zaměřená na snížení emisí z pneumatik a brzd a na zvýšení životnosti baterií.
13. 3. 2024Aktualizováno13. 3. 2024, 19:56|

Vondra se raduje z „českého úspěchu“ při zmírnění Euro 7

Europoslanec Alexandr Vondra (ODS) vnímá jako český úspěch zmírnění návrhu takzvané normy Euro 7 omezující emise automobilů. Ty jsou příčinou velkého množství chorob a předčasných úmrtí a také jedním z hybatelů změny klimatu. Menší ambice v ochraně zdraví a životního prostředí vítá také ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. V 90‘ ČT24 o tématu hovořil také popularizátor elektromobility Jan Staněk, podle něhož budou auta bez lokálních emisí do tří let stejně drahá nebo i levnější než ta, která své okolí zamořují.
19. 12. 2023|

Krok k podpoře elektromobilů. Stát bude od nového roku přispívat firmám na koupi ekologických vozů

Výrobci aut si slibují od nového roku větší zájem o elektromobily nebo vozidla na vodík. Pomoci tomu mají nové dotace, jimiž chce stát podpořit firmy při jejich nákupu. U vozů na čistě elektrický pohon bude sleva ve výši dvou set tisíc korun, u těch na vodík pak tři sta tisíc.
11. 12. 2023|

Unijní špičky míří do Pekingu. Jednat budou o přístupu evropských firem na čínský trh i o ruské agresi

Poprvé od pandemie se ve čtvrtek osobně setkají představitelé Evropské unie a Číny. Vztahy jsou napjaté. Evropa se snaží zbavit závislosti na čínských surovinách a technologiích a také vyrovnat masivní obchodní deficit. Na summitu chce zároveň přesvědčovat Peking, aby tlačil Rusko k ukončení agrese na Ukrajině.
6. 12. 2023|

Stát rozdělí firmám na podporu elektromobility bezmála dvě miliardy

Stát rozdělí firmám z Národního plánu obnovy 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Výzva zahrnuje 1,65 miliardy na podporu nákupu elektromobilů a aut na vodík a 300 milionů na budování dobíjecích stanic. Podpora bude poskytována formou finančního příspěvku a bankovní záruky prostřednictvím Národní rozvojové banky (NRB). Podniky všech velikostí budou moci podávat žádosti od 1. ledna 2024 do konce září 2025. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) to v pátek oznámilo v tiskové zprávě.
1. 12. 2023|

168 hodin: Jsme poslední v Evropě. Průmysl se zadrhl, investoři nikde

Česku se jako poslednímu státu v Evropě stále nepovedlo vrátit se na úroveň před covidem. Německý list Die Welt o Česku napsal, že je nemocným mužem Evropy, a vydává nás za odstrašující příklad. Průmysl stagnuje, drtí ho ceny energií. Zahraniční investice, které by nás nakoply, k nám neproudí. Po kořenech problémů pátrali v pořadu 168 hodin Jaroslav Hroch a Václav Crhonek.
20. 11. 2023|

Volkswagen gigafactory v Česku nepostaví, vláda jedná s pěti investory

Novou továrnu na baterie Volkswagen v Česku zatím nepostaví. Předseda představenstva Oliver Blume uvedl, že vzhledem k situaci na trhu, včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě, prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách. Vláda jedná s dalšími investory, opozice mluví o debaklu.
1. 11. 2023Aktualizováno1. 11. 2023, 22:18|

Čína se ohradila proti evropskému vyšetřování výrobců elektromobilů

Peking kritizuje rozhodnutí Evropské komise zahájit vyšetřování čínských státních dotací pro výrobce elektromobilů a označila je za protekcionistické. Peking varoval, že to bude mít negativní dopad na hospodářské a obchodní vztahy. Akcie čínských výrobců elektromobilů v reakci na oznámení vyšetřování klesly, upozornila agentura Reuters.
14. 9. 2023|

„Hřiště se srovnává. Musíme brát čínské automobilky velmi vážně,“ řekl Jahn

Evropská komise vytáhla do boje s čínskými automobily. Podle její předsedkyně Ursuly von der Leyenové Peking možná zvýhodňuje vlastní výrobce masivními dotacemi. Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu a člena představenstva Škody Auto Martina Jahna by však obchodní válka nikomu neprospěla. Čína se navíc v některých oblastech stává technologickým lídrem. „Evropské automobilky bych ale neodepisoval,“ řekl v pořadu Interview ČT24.
14. 9. 2023|

Prodej nových osobních aut v Česku za pololetí stoupl o 16,8 procenta. Zájem je o SUV vozy

Prodej nových osobních aut v Česku v letošním prvním pololetí meziročně stoupl o 16,8 procenta na 115 548 vozů. Pokračuje nárůst podílu automobilů s alternativním pohonem, v pololetí činil 21,3 procenta. Téměř 45 procent nově registrovaných osobních aut byly sportovní užitkové vozy (SUV). Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) meziročně vzrostly také registrace lehkých užitkových vozů, nákladních aut a motocyklů, u autobusů klesly.
7. 7. 2023|

Automobilky loni rostly navzdory chybějícím dílům. Čekací doba na vozy už se zkracuje

Situace v automobilovém průmyslu se pomalu stabilizuje. Loni se mu i přes problémy s chybějícími díly podařilo růst – celkově o třináct procent na tržbách i exportu. Pozitivně vidí i vývoj pro letošní rok. Producenti osobních aut už vyrábějí podobným tempem jako před covidem. Situace v dodavatelském řetězci ještě podle nich sice není zcela bez problémů, čekací doba na nové vozy už se ale zkracuje.
6. 7. 2023|

Tržby tuzemských automobilek loni vzrostly na 1,257 bilionu korun

Tuzemské automobilky a dodavatelé dílů loni zaznamenali tržby ve výši 1,257 bilionu korun, meziročně o 12,7 procenta více. Export vzrostl stejným tempem na 1,028 bilionu korun. Celkově se vývoz podílel na výkonu klíčového odvětví dvaaosmdesáti procenty. Výsledky oznámili zástupci Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Po státu chtějí příspěvek na duální vzdělávání, zajištění přísunu pracovní síly ze zahraničí či podporu elektromobility a zelené energie.
27. 6. 2023|

Bilance: Česko má přebytek dobíječek pro elektromobily a rychle buduje další

Úřady, energetici a další firmy už několik let připravují českou veřejnou síť pro přechod na elektromobilitu, i když politické špičky vynucený odchod od spalovacích motorů mnohdy kritizovaly. Dobíjecí síť v tuzemsku navíc vyrostla rychleji, než lidé nakupovali elektromobily. Výsledkem je, že v roce 2023 má Česko v poměru na počet bateriových aut mnohem hustší síť, než je v Evropě běžné. Údaje vyplývají ze zjištění reportérů pořadu Bilance, který vysílá ČT1 ve čtvrtek 1. června po 21. hodině.
1. 6. 2023|

Na saské straně Krušných hor chtějí těžit lithium do čtyř let. Starosta se obává úpadku turismu

Na německé straně Krušných hor u Cínovce probíhá detailní průzkum velkého lithiového ložiska. Důl na jeho těžbu chtějí otevřít do čtyř let. Na lithium a baterie čeká německý automobilový průmysl, který je potřebuje pro přechod na elektromobilitu. Tento týden premiéři Česka a Saska podepsali dohodu o spolupráci mimo jiné právě v oblasti těžby lithia. Starosta Altenbergu se ale obává, že těžba v regionu poškodí turistický ruch.
20. 5. 2023|