TÉMA

Elektromobilita

Experti: Trumpovo vítězství sníží cenu paliv, avizovaná cla ohrozí autoprůmysl

Ekonomický výhled pro Spojené státy v dalším funkčním období Donalda Trumpa je krátkodobě příznivý, avšak střednědobé až dlouhodobé dopady jsou spíše nejisté a některé jeho návrhy by ekonomice uškodily, uvedla analýza nizozemské banky ING. Pravděpodobné vítězství Trumpa by mimo jiné mohlo vést ke zvýšení americké produkce ropy a plynu. To by mohlo znamenat nižší ceny paliv i pro české řidiče, míní analytici. Představitelé Svazu průmyslu a Svazu obchodu a cestovního ruchu očekávají, že Trumpova protekcionistická politika může vést k výraznému poklesu transatlantického obchodu a dopadnout i na evropský automobilový průmysl.
6. 11. 2024Aktualizováno6. 11. 2024, 16:59|

Vodík v Česku našel zatím jen málo uplatnění, v dopravě minimální

Česko se musí důsledněji a systematičtěji zaměřit na využití vodíku v průmyslu či dopravě, upozorňuje společnost PwC ve své studii. Pokud k tomu nedojde, hrozí, že zejména firmy budou po roce 2030 platit vysoké pokuty za nedodržování evropských směrnic. V současnosti se ale vodík v tuzemsku využívá v podstatě jen v chemickém průmyslu.
5. 11. 2024|

Dotace na elektroauta jsou vyčerpané, zájem byl vysoký

Dotace pro podnikatele na nákup elektroaut jsou vyčerpány. Národní rozvojová banka kvůli vysoké poptávce přestala přijímat nové žádosti. Firmy mohly získat až 200 tisíc korun na osobní vůz. Stát přispíval i na instalaci soukromých nabíječek. Celkem byly v programu dvě miliardy.
18. 10. 2024|

O elektroauta není zájem, říkají Turek s Jahnem

Podle Filipa Turka (nestr. za Přísahu a Motoristé sobě) se cíle Green Dealu ohledně elektromobility „v žádném případě, ani technicky, nepovede naplnit“. Spolu s viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR Martinem Jahnem poukazuje na to, že se prodeje elektroaut automobilkám nedaří, jelikož po nich není dostatečná poptávka a již vyčerpaly dotační programy. Ekonom Václav Vislous (Piráti) míní, že se to změní, až se elektrické vozy časem zlevní. Všichni tři hosté pořadu Otázky Václava Moravce pak kritizovali uvalení cel na elektroauta z Číny. Míní totiž, že situaci nevyřeší a mohou podnítit obchodní válku.
13. 10. 2024|

Green Deal není zelené šílenství, ale musíme na něj vydělat, míní Špicar

Evropská unie jako celek musí posílit kapitálové trhy, řekl ve čtvrtečním Interview ČT24 viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Chybu vidí dále v tom, že EU nevyužívá vnitřní trh, který představuje obrovský potenciál. Zmínil také, že pokud se chce Evropa zaměřovat v rámci Green Dealu na environmentální stránku, musí si na ni nejprve vydělat.
11. 10. 2024|

Evropské automobilky se pod tlakem obrací k hybridům

Některé automobilky mění strategii. Místo elektrických aut sází spíš na hybridní, tedy kombinaci elektrického a benzínového pohonu. Přizpůsobují se tak zpomalující se poptávce v Evropě po čistě elektrických vozech. Zájem ovlivňuje nejen vyšší pořizovací cena, ale kvůli dražším energiím i provozní. Od nákupu nových elektromobilů řidiče odrazuje také stav veřejné sítě dobíjecích stanic i to, že některé modely rychle ztrácejí svoji původní hodnotu.
9. 9. 2024|

Dotace na elektromobil táhne, využily ji už tisíce podnikatelů

O dotace na pořízení elektromobilu je zájem. Celkem Národní rozvojová banka (NRB) podpořila nákup 4039 aut na elektrický pohon. Při koupi nového elektromobilu mohou zájemci požádat o 200 tisíc korun. Dotaci stát vyplácí od poloviny března. Ministerstvo průmyslu a obchodu pro tento účel vyčlenilo téměř dvě miliardy korun z Plánu obnovy.
17. 8. 2024|

Dobíjení aut u lamp funguje místy v Praze a Brně, jinde to zatím neplánují

Lamp, které svítí a zároveň nabíjejí elektromobily, je v Praze zatím třináct, do konce roku má přibýt dalších zhruba sto. V instalacích těchto lamp má v plánu pokračovat také Brno. Ostrava, Plzeň a Karlovy Vary zatím zavádí pouze dobíjecí stanice. Informace České televizi poskytly společnosti, které se v oslovených městech podílejí na výstavbě dobíjecí infrastruktury.
4. 8. 2024|

EU zavádí prozatímní cla na dovoz čínských elektromobilů

EU zavádí prozatímní cla až 37,6 procenta na dovoz čínských elektromobilů, oznámila Evropská komise. Cla platí od pátku 5. července dodatečně k existujícímu desetiprocentnímu. Spolupracující automobilky budou platit méně. O konečných clech budou státy hlasovat v říjnu. Čínské ministerstvo obchodu však vyjádřilo naději, že se podaří dosáhnout dohody. Německá automobilka Volkswagen cla kritizuje a varuje, že evropský automobilový průmysl neposílí.
4. 7. 2024Aktualizováno4. 7. 2024, 16:49|

Čínské automobilky se snaží prosadit v Evropě, clům navzdory

Čína slibuje Německu, že sníží cla na luxusní auta, pokud Berlín zablokuje unijní opatření proti dovozu čínských elektromobilů. Od 4. července přidala Evropská komise ke stávajícím deseti procentům dodatečná cla ve výši až 38,1 procenta. Rozhodnutí překazilo plány mnoha čínských firem, které doufaly, že úspěch na domácím trhu promění v globální převahu.
30. 6. 2024|

Čím zelenější chce Evropa být, tím se stává rudější, padlo v debatě o clech na elektromobily

Evropská unie (EU) tento týden oznámila, že od července zavede dodatečná cla na čínské elektromobily až 38,1 procenta. Ta by se vybírala navíc k dosavadnímu desetiprocentnímu clu. Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl si myslí, že pokud bychom zavedli clo, čínští výrobci, na nichž jsem závislí, si zvýší cenu jinde. Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar prohlásil, že pokud chceme, aby elektromobilita fungovala, musíme zajistit těžbu potřebných nerostných surovin.
15. 6. 2024|

Volby podle Niedermayera opanovala témata, která s europarlamentem úplně nesouvisí

V Evropském parlamentu (EP) má za sebou už deset let a před sebou dalších pět. Po opětovném zvolení Luděk Niedermayer (TOP 09) v Interview ČT24 uvedl, že volby do EP podle něj opanovala témata, která s europarlamentem úplně nesouvisí. Anebo nejsou těmi, která budou hýbat evropskou politikou. Na mysli měl témata spalovacích motorů a elektromobilů. V pořadu mimo jiné uvedl, že pouze v Česku vznikla před eurovolbami strana, jejímž jediným programem byla záchrana spalovacích motorů.
15. 6. 2024|

EU je připravena zavést vysoké clo na elektromobily z Číny

Evropská unie je připravena zavést předběžné clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů, oznámila ve středu Evropská komise (EK). Vybírat by je začala patrně v červenci, a to pouze tehdy, že v jednáních s čínskými úřady v této záležitosti do té doby nenastane žádný průlom. Ty automobilky, které jsou ochotny s unijní exekutivou spolupracovat, by platily clo jednadvacet procent. Čína chystané opatření kritizuje.
12. 6. 2024Aktualizováno12. 6. 2024, 15:54|

Elektromobily mám rád, ale zákaz aut se spalovacími motory bychom chtěli zrušit, řekl Diviš kandidující za Svobodné

Zástupci všech stran a hnutí, které letos kandidují do Evropského parlamentu, dostávají postupně prostor na ČT24. Kandidát strany Svobodní Karel Diviš řekl, že Green Deal je potřeba jednoznačně zaříznout. Připomněl ale, že planetu je třeba chránit, dokonce uvedl, že má rád elektromobily, je ale proti plánovanému zákazu výroby aut se spalovacími motory, o čemž „bude možné ještě v následujícím roce hlasovat“. Nesouhlasí ani s nedávno schváleným migračním paktem. Podle Diviše by měla být azylová politika mnohem přísnější.
24. 5. 2024|

Prodej elektromobilů se zvyšuje, pomohl program pro podnikatele

Prodej nových elektromobilů v Česku v dubnu meziročně vzrostl o čtvrtinu. Bylo to poprvé, co se projevila podpora na pořízení takových aut. O tu mohou podnikatelé žádat od poloviny března letošního roku. Zájem o pořízení více elektromobilů živnostníci spíš nemají, podporu žádají většinou na jedno auto.
19. 5. 2024|

ČEZ investuje v Ústeckém kraji sto miliard na proměnu uhelné energetiky

Společnost ČEZ oznámila stomiliardovou investici do přeměny energetiky a teplárenství v Ústeckém kraji. Energetici se tak připravují zejména na odklon od uhlí. Vzhledem k transformaci energetiky však budou podle distribučních společností potřeba další miliardy korun, například na rozvoj sítí. Shodují se na tom, že klíčové budou peníze od Evropské unie.
17. 5. 2024|

Spojené státy zavedou cla na elektromobily z Číny

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z Číny. Informovala o tom v pátek agentura Bloomberg, podle níž krok oznámí vláda příští týden. Ochranná opatření se mají týkat i baterií či solární techniky.
10. 5. 2024|

Nechceme žít vedle baterkárny, opakují obyvatelé Dolní Lutyně

V Dolní Lutyni se konalo další setkání zástupců obce, kraje, zástupců projektu a místních obyvatel kvůli případné stavbě nové továrny na baterie do elektroaut. Druhá veřejná prezentace se nesla opět ve vyostřené atmosféře. Nové informace ale nezazněly. Podle investorů přinese gigafactory do regionu práci a okolním obcím peníze, místní ale namítají, že to bude na úkor půdy a okolní přírody. Místní obyvatelé zvýšenými hlasy zopakovali, že nechtějí žít vedle baterkárny.
29. 4. 2024|

Europoslanci schválili emisní normu Euro 7. Automobilkám dá více času připravit se na přísnější pravidla

Členové Evropského parlamentu (EP) ve středu schválili novou emisní normu Euro 7. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu. Rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy. I české automobilky tedy budou mít více času připravit se na nová pravidla. Nařízení zcela nově zavádí opatření zaměřená na snížení emisí z pneumatik a brzd a na zvýšení životnosti baterií.
13. 3. 2024Aktualizováno13. 3. 2024, 19:56|

Vondra se raduje z „českého úspěchu“ při zmírnění Euro 7

Europoslanec Alexandr Vondra (ODS) vnímá jako český úspěch zmírnění návrhu takzvané normy Euro 7 omezující emise automobilů. Ty jsou příčinou velkého množství chorob a předčasných úmrtí a také jedním z hybatelů změny klimatu. Menší ambice v ochraně zdraví a životního prostředí vítá také ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. V 90‘ ČT24 o tématu hovořil také popularizátor elektromobility Jan Staněk, podle něhož budou auta bez lokálních emisí do tří let stejně drahá nebo i levnější než ta, která své okolí zamořují.
19. 12. 2023|

Krok k podpoře elektromobilů. Stát bude od nového roku přispívat firmám na koupi ekologických vozů

Výrobci aut si slibují od nového roku větší zájem o elektromobily nebo vozidla na vodík. Pomoci tomu mají nové dotace, jimiž chce stát podpořit firmy při jejich nákupu. U vozů na čistě elektrický pohon bude sleva ve výši dvou set tisíc korun, u těch na vodík pak tři sta tisíc.
11. 12. 2023|

Unijní špičky míří do Pekingu. Jednat budou o přístupu evropských firem na čínský trh i o ruské agresi

Poprvé od pandemie se ve čtvrtek osobně setkají představitelé Evropské unie a Číny. Vztahy jsou napjaté. Evropa se snaží zbavit závislosti na čínských surovinách a technologiích a také vyrovnat masivní obchodní deficit. Na summitu chce zároveň přesvědčovat Peking, aby tlačil Rusko k ukončení agrese na Ukrajině.
6. 12. 2023|

Stát rozdělí firmám na podporu elektromobility bezmála dvě miliardy

Stát rozdělí firmám z Národního plánu obnovy 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Výzva zahrnuje 1,65 miliardy na podporu nákupu elektromobilů a aut na vodík a 300 milionů na budování dobíjecích stanic. Podpora bude poskytována formou finančního příspěvku a bankovní záruky prostřednictvím Národní rozvojové banky (NRB). Podniky všech velikostí budou moci podávat žádosti od 1. ledna 2024 do konce září 2025. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) to v pátek oznámilo v tiskové zprávě.
1. 12. 2023|

168 hodin: Jsme poslední v Evropě. Průmysl se zadrhl, investoři nikde

Česku se jako poslednímu státu v Evropě stále nepovedlo vrátit se na úroveň před covidem. Německý list Die Welt o Česku napsal, že je nemocným mužem Evropy, a vydává nás za odstrašující příklad. Průmysl stagnuje, drtí ho ceny energií. Zahraniční investice, které by nás nakoply, k nám neproudí. Po kořenech problémů pátrali v pořadu 168 hodin Jaroslav Hroch a Václav Crhonek.
20. 11. 2023|