TÉMA

Elektromobilita

Německo bude v EU prosazovat zmírnění zákazu aut se spalovacími motory

Německá vláda bude v Evropské unii prosazovat zmírnění zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Dohodly se na tom strany vládní koalice – konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokracie (SPD). Informovali o tom jejich předsedové. Německo chce dosáhnout mimo jiné toho, aby bylo nadále možné prodávat automobily s vysoce efektivními spalovacími motory či vozy s hybridním pohonem.
28. 11. 2025|

Výroba aut v Česku se mění

Výroba automobilů v Česku se mění, například kolínský závod společnosti Toyota přestal vyrábět vozy pouze se spalovacím motorem. Nahradí je novým hybridním modelem a produkovat tak bude už jen hybridy. O takové modely mají Češi stále větší zájem a víc kupují i čistě elektrická auta. Na ty se už v Česku soustředí Škoda Auto a Hyundai – za první tři čtvrtletí letošního roku vyrobily 162 tisíc vozů. Škoda Auto ještě víc – podle automobilky zároveň rostou i prodeje. „Rosteme velmi výrazně speciálně v sekci elektromobilů, roste celý trh,“ uvedl vedoucí pro český trh ze Škody Auto Jiří Maláček. I přesto je zájem o čistě elektrické vozy v Česku stále malý, na celkových prodejích se podílí jen asi pěti a půl procenty.
13. 11. 2025|

Norské elektrobusy může jejich čínský výrobce vypnout na dálku, ukázal pokus

Přední norský provozovatel veřejné dopravy oznámil, že zavede přísnější bezpečnostní požadavky a posílí opatření proti hackerství poté, co test nových elektrických autobusů ukázal, že čínský výrobce je může na dálku vypnout. Problém se netýká jen čínských strojů, ale obecně moderních elektrobusů.
12. 11. 2025|

Datová centra v budoucnu výrazně zvednou spotřebu energie

Elektromobilita, umělá inteligence a hlavně další a další datová centra. To vše spolu s rozvojem ekonomiky zvedne celosvětovou spotřebu elektřiny do roku 2050 až o 75 procent. S propočtem nedávno přišla společnost BloombergNEF. Datová centra již nyní spotřebují zhruba 4,5 procenta světové elektřiny. Do roku 2050 by to mohla být skoro desetina. Nová datová centra vznikají i v Česku.
2. 11. 2025|

Německé vládní strany nenašly shodu na zákazu aut se spalovacími motory

Strany německé vlády nenašly společný postoj k plánu Evropské unie na ukončení prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035, oznámil ve čtvrtek kancléř Friedrich Merz. Předseda německé vlády řekl, že udělá vše pro to, aby EU od plánu upustila. Sociální demokraté (SPD), kteří s jeho konzervativní unií CDU/CSU tvoří koalici, jsou ale proti. Vládní strany se nicméně dohodly na podpoře elektromobility.
9. 10. 2025|

Děláme chyby, říká Merz a slibuje „podzim reforem“

Německu se stále nedaří nastartovat hospodářský růst. Trpí třeba klíčový automobilový sektor, kde ubyly desítky tisíc pracovních míst. Veřejnost navíc nevěří, že spolkový kancléř Friedrich Merz zvládne prosadit slibované reformy.
17. 9. 2025|

ČEPS chce investovat do energetických sítí 80 miliard

Státní provozovatel přenosové soustavy ČEPS plánuje v příštích deseti letech investovat do rozvoje energetických sítí více než 80 miliard korun. Zaměřit se chce na zdvojování stávajícího vedení, výstavbu rozvoden a obnovu staršího vedení. Investice mají českou soustavu připravit na velký růst spotřeby a předpokládaný rozvoj obnovitelných zdrojů, elektromobility a útlum výroby z uhlí. V předchozích deseti letech činily přibližně 60 miliard korun.
15. 9. 2025Aktualizováno15. 9. 2025|

Snahy mírnit regulace aut v EU pokračují, debaty se vedou o lhůtě pro STK

Politici dál jednají o tom, jak oddálit zákaz vozů se spalovacími motory po roce 2035. Dílčí úspěch nyní hlásí u lhůt pro technické kontroly. Dostatečný počet unijních zemí už podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) souhlasí s tím, aby starší auta nemusela na STK každý rok. Přísnější pravidla navrhla Evropská komise kvůli kvalitě ovzduší i bezpečnosti na silnicích. Vozy starší deseti let by nakonec měly v Česku dál absolvovat kontrolu vždy jednou za dva roky. Také opoziční hnutí ANO vítá, že si interval bude moct určit každá země sama.
3. 8. 2025|

Nový český patent řeší recyklaci vzácných zemin i závislost na Číně

Vědecký tým Miloslava Poláška z Ústavu organické chemie a biochemie vynalezl nový způsob separace prvků vzácných zemin, lanthanoidů, bez nichž se neobejde moderní elektronika, medicína, automobilový ani obranný průmysl. Metoda umožňuje získat kovy jako například neodym nebo dysprosium z použitých neodymových magnetů, a to ekologickou cestou, pouhým srážením ve vodě, bez organických rozpouštědel a toxických látek.
2. 7. 2025Aktualizováno3. 7. 2025|

Ministerstvo dopravy chce podpořit výzkum alternativních paliv

Resort dopravy chce podpořit výzkum, který by dal ještě šanci spalovacím motorům. I proto, že taková auta budou v provozu zůstávat. Aby prostor dostaly různé technologie, prosazuje Česko také v rámci Evropské unie. Otázkou je zatím dostupnost alternativních paliv a vyšší cena.
22. 4. 2025|

Autonomní vozidla by se mohla v Česku objevit už v blízké budoucnosti

Auta, v nichž může řidič přenechat část řízení technologii, by se podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) mohla od příštího roku objevit na českých silnicích. Zákon nyní projednává Senát. Automobilkám má umožnit instalovat autonomní systémy třetí úrovně, které šoférům za určitých podmínek umožní sejmout zrak z cesty před sebou. O přípravě Česka na příchod vozidel bez řidiče jednal ministr ve Spojených státech.
28. 3. 2025|

Investor odložil rozhodnutí o vybudování průmyslové zóny v Dolní Lutyni

Strategický podnikatelský park v Dolní Lutyni na Karvinsku je realizovatelný, ukázala studie. S vybudováním kompenzačních opatření bude podle biologických hodnocení dopad zóny na chráněná území a přírodní biotopy minimální. Příprava zóny pokračuje, investor ovšem kvůli zpomalení trhu své rozhodnutí o příchodu do Česka zatím odložil, oznámili v Ostravě ředitel developmentu Státní investiční a rozvojové společnosti (SIRS) David Petr a Libuše Adamčíková z ministerstva průmyslu a obchodu (MPO).
20. 3. 2025|

Chemie piva nebo elektromobilita. Vysoké školy přicházejí s novinkami

Vysoké školy v Praze, Brně, Plzni i dalších českých městech od příštího akademického roku otevírají řadu nových studijních programů. Reagují tím zejména na aktuální trendy, vlivem kterých se mění požadavky na absolventy v daném oboru. Některé programy jsou přitom podle mluvčích univerzit unikátní nejen v českém, ale i středoevropském kontextu.
17. 2. 2025|

Dodavatele autosoučástek trápí méně objednávek, začali propouštět

Problémy evropských výrobců v automobilovém průmyslu zasáhly i dodavatele tohoto odvětví, včetně těch z Česka. Ti často vyváží třeba do Německa, jenže tamní odběratelé snižují své objednávky. Výrobce mimo jiné brzdí vysoké náklady nebo konkurence z Číny. Společnosti proto začaly propouštět a v některých případech plánují v dalším škrtání pozic pokračovat.
7. 12. 2024|

Chybí odvážná politika, která by se postavila úřednické mašinerii, míní Wichterle

Pro evropskou ekonomiku je důležité, aby kontinent byl silnější ve své obranné a zahraničí politice, v současném globálním světě totiž působí slabě, prohlásil ve středečním Interview ČT24 průmyslník Martin Wichterle, majitel holdingu Wikov Industry a spolumajitel sklářských firem. Podle něj je potřeba omezit regulace, zmírnit rychlost Green Dealu a prosazovat odvážná řešení. Česko by se pak mělo odstřihnout od Německa, vůči kterému působí v subdodavatelské pozici, a investovat do výzkumu a vývoje, míní.
28. 11. 2024|

Evropa sama klima nespasí, říká Brabec. Hladík apeloval na bohaté státy

„Evropa jde s praporem vepředu, ale měla by se ohlédnout,“ hodnotí boj s klimatickými změnami bývalý ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Podle současného šéfa resortu Petra Hladíka (KDU-ČSL) by Česko mělo v tomto ohledu postupovat rozumně. Jejich předchůdce Martin Bursík upozornil, že současná klimatická situace je „veliký malér“. Okolnostem klimatické konference COP29 v Baku se věnoval pořad Události, komentáře.
13. 11. 2024|

Experti: Trumpovo vítězství sníží cenu paliv, avizovaná cla ohrozí autoprůmysl

Ekonomický výhled pro Spojené státy v dalším funkčním období Donalda Trumpa je krátkodobě příznivý, avšak střednědobé až dlouhodobé dopady jsou spíše nejisté a některé jeho návrhy by ekonomice uškodily, uvedla analýza nizozemské banky ING. Pravděpodobné vítězství Trumpa by mimo jiné mohlo vést ke zvýšení americké produkce ropy a plynu. To by mohlo znamenat nižší ceny paliv i pro české řidiče, míní analytici. Představitelé Svazu průmyslu a Svazu obchodu a cestovního ruchu očekávají, že Trumpova protekcionistická politika může vést k výraznému poklesu transatlantického obchodu a dopadnout i na evropský automobilový průmysl.
6. 11. 2024Aktualizováno6. 11. 2024|

Vodík v Česku našel zatím jen málo uplatnění, v dopravě minimální

Česko se musí důsledněji a systematičtěji zaměřit na využití vodíku v průmyslu či dopravě, upozorňuje společnost PwC ve své studii. Pokud k tomu nedojde, hrozí, že zejména firmy budou po roce 2030 platit vysoké pokuty za nedodržování evropských směrnic. V současnosti se ale vodík v tuzemsku využívá v podstatě jen v chemickém průmyslu.
5. 11. 2024|

Dotace na elektroauta jsou vyčerpané, zájem byl vysoký

Dotace pro podnikatele na nákup elektroaut jsou vyčerpány. Národní rozvojová banka kvůli vysoké poptávce přestala přijímat nové žádosti. Firmy mohly získat až 200 tisíc korun na osobní vůz. Stát přispíval i na instalaci soukromých nabíječek. Celkem byly v programu dvě miliardy.
18. 10. 2024|

O elektroauta není zájem, říkají Turek s Jahnem

Podle Filipa Turka (nestr. za Přísahu a Motoristé sobě) se cíle Green Dealu ohledně elektromobility „v žádném případě, ani technicky, nepovede naplnit“. Spolu s viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR Martinem Jahnem poukazuje na to, že se prodeje elektroaut automobilkám nedaří, jelikož po nich není dostatečná poptávka a již vyčerpaly dotační programy. Ekonom Václav Vislous (Piráti) míní, že se to změní, až se elektrické vozy časem zlevní. Všichni tři hosté pořadu Otázky Václava Moravce pak kritizovali uvalení cel na elektroauta z Číny. Míní totiž, že situaci nevyřeší a mohou podnítit obchodní válku.
13. 10. 2024|

Green Deal není zelené šílenství, ale musíme na něj vydělat, míní Špicar

Evropská unie jako celek musí posílit kapitálové trhy, řekl ve čtvrtečním Interview ČT24 viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Chybu vidí dále v tom, že EU nevyužívá vnitřní trh, který představuje obrovský potenciál. Zmínil také, že pokud se chce Evropa zaměřovat v rámci Green Dealu na environmentální stránku, musí si na ni nejprve vydělat.
11. 10. 2024|

Evropské automobilky se pod tlakem obrací k hybridům

Některé automobilky mění strategii. Místo elektrických aut sází spíš na hybridní, tedy kombinaci elektrického a benzínového pohonu. Přizpůsobují se tak zpomalující se poptávce v Evropě po čistě elektrických vozech. Zájem ovlivňuje nejen vyšší pořizovací cena, ale kvůli dražším energiím i provozní. Od nákupu nových elektromobilů řidiče odrazuje také stav veřejné sítě dobíjecích stanic i to, že některé modely rychle ztrácejí svoji původní hodnotu.
9. 9. 2024|

Dotace na elektromobil táhne, využily ji už tisíce podnikatelů

O dotace na pořízení elektromobilu je zájem. Celkem Národní rozvojová banka (NRB) podpořila nákup 4039 aut na elektrický pohon. Při koupi nového elektromobilu mohou zájemci požádat o 200 tisíc korun. Dotaci stát vyplácí od poloviny března. Ministerstvo průmyslu a obchodu pro tento účel vyčlenilo téměř dvě miliardy korun z Plánu obnovy.
17. 8. 2024|

Dobíjení aut u lamp funguje místy v Praze a Brně, jinde to zatím neplánují

Lamp, které svítí a zároveň nabíjejí elektromobily, je v Praze zatím třináct, do konce roku má přibýt dalších zhruba sto. V instalacích těchto lamp má v plánu pokračovat také Brno. Ostrava, Plzeň a Karlovy Vary zatím zavádí pouze dobíjecí stanice. Informace České televizi poskytly společnosti, které se v oslovených městech podílejí na výstavbě dobíjecí infrastruktury.
4. 8. 2024|
Načítání...