TÉMA

Automobilky

Dodavatele autosoučástek trápí méně objednávek, začali propouštět

Problémy evropských výrobců v automobilovém průmyslu zasáhly i dodavatele tohoto odvětví, včetně těch z Česka. Ti často vyváží třeba do Německa, jenže tamní odběratelé snižují své objednávky. Výrobce mimo jiné brzdí vysoké náklady nebo konkurence z Číny. Společnosti proto začaly propouštět a v některých případech plánují v dalším škrtání pozic pokračovat.
7. 12. 2024|

Chybí odvážná politika, která by se postavila úřednické mašinerii, míní Wichterle

Pro evropskou ekonomiku je důležité, aby kontinent byl silnější ve své obranné a zahraničí politice, v současném globálním světě totiž působí slabě, prohlásil ve středečním Interview ČT24 průmyslník Martin Wichterle, majitel holdingu Wikov Industry a spolumajitel sklářských firem. Podle něj je potřeba omezit regulace, zmírnit rychlost Green Dealu a prosazovat odvážná řešení. Česko by se pak mělo odstřihnout od Německa, vůči kterému působí v subdodavatelské pozici, a investovat do výzkumu a vývoje, míní.
28. 11. 2024|

Čína ekonomickou válku vyhraje, míní Turek. Automobilky zaspaly, tvrdí Gregorová

Číně se podaří případná cla uvalená Unií u dovozu elektroaut obejít mimo jiné tím, že začne vyrábět v jiných zemích, kde funguje bezcelní styk, a ekonomickou válku Peking nakonec vyhraje, uvedl v pořadu Události, komentáře europoslanec Filip Turek (nestr. za Přísahu a Motoristé sobě). Za problémy evropského automobilového průmyslu vidí zákazy a regulace ze strany Bruselu. Europoslankyně Markéta Gregorová (Piráti) naopak zdůraznila, že zavedení cel přinese automobilkám pozitiva a možný přesun Číňanů do Evropy a vznik továren bude znamenat nová pracovní místa. Evropští výrobci podle Gregorové v otázce elektromobility oproti Číně a USA zaspali.
5. 10. 2024|

Výroba aut byla v prvním čtvrtletí v Česku rekordní

Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o 11,5 procenta na 394 443 vozů. Je to dosud nejvyšší produkční výsledek prvního kvartálu. Výroba elektrických vozidel klesla o třetinu na 27 024 aut a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů meziročně klesl z 11,7 na 6,8 procenta, oznámilo ve čtvrtek Sdružení automobilového průmyslu.
18. 4. 2024Aktualizováno18. 4. 2024|

Vondra se raduje z „českého úspěchu“ při zmírnění Euro 7

Europoslanec Alexandr Vondra (ODS) vnímá jako český úspěch zmírnění návrhu takzvané normy Euro 7 omezující emise automobilů. Ty jsou příčinou velkého množství chorob a předčasných úmrtí a také jedním z hybatelů změny klimatu. Menší ambice v ochraně zdraví a životního prostředí vítá také ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. V 90‘ ČT24 o tématu hovořil také popularizátor elektromobility Jan Staněk, podle něhož budou auta bez lokálních emisí do tří let stejně drahá nebo i levnější než ta, která své okolí zamořují.
19. 12. 2023|

General Motors se předběžně dohodl s odboráři na ukončení stávky, uvádí Reuters

Americká automobilka General Motors (GM) dosáhla s odborovým svazem zaměstnanců v automobilovém průmyslu UAW předběžné dohody o mzdách. S odvoláním na zúčastněné strany o tom v pondělí informovala agentura Reuters.
30. 10. 2023|

Původní návrh normy Euro 7 platit nebude, tvrdí Kupka. Označil jej za nerealistický

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) prohlásil, že původní návrh nového emisního nařízení Euro 7 platit nebude. Originální předloha by totiž podle něj mohla nejen ublížit automobilkám, ale také životnímu prostředí, které má chránit. Řekl to v pondělních Událostech, komentářích. Původní návrh normy označil za nerealistický – a stejně o něm hovořil i europoslanec Ondřej Knotek (ANO). Podle europoslance Mikuláše Peksy (Piráti) je debata o přenastavení některých limitů legitimní.
19. 9. 2023|

„Hřiště se srovnává. Musíme brát čínské automobilky velmi vážně,“ řekl Jahn

Evropská komise vytáhla do boje s čínskými automobily. Podle její předsedkyně Ursuly von der Leyenové Peking možná zvýhodňuje vlastní výrobce masivními dotacemi. Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu a člena představenstva Škody Auto Martina Jahna by však obchodní válka nikomu neprospěla. Čína se navíc v některých oblastech stává technologickým lídrem. „Evropské automobilky bych ale neodepisoval,“ řekl v pořadu Interview ČT24.
14. 9. 2023|

Brexit se nepovedl, přiznávají i jeho zastánci. Lítostivých Britů je dosud nejvíce

Počet Britů, kteří litují brexitu, dosáhl nové hranice. Čerstvý průzkum společnosti YouGov ukázal, že jen devět procent obyvatel Spojeného království považuje odchod z EU pro svou zemi za úspěch, 62 procent naopak mluví o nezdaru. Vláda mezitím musí řešit další problémy, které brexit působí. Nově si stěžuje automobilový průmysl.
23. 5. 2023|

Odboráři protestovali před sídlem vlády. Připojil se i Babiš nebo Konečná

Odboráři se v poledne sešli před sídlem vlády, aby tam protestovali proti reformě penzí a normě Euro 7. Na pódiu se střídali vedle odborářů i politici opozičních hnutí a mimosněmovních stran. Jako první vystoupili šéf poslanců SPD Radim Fiala a předseda ČSSD Michal Šmarda. Mluvili o minimální penzi, inflaci či cenách potravin. Kritizovali vládu. Následovala šéfka komunistů Kateřina Konečná a lídr ANO Andrej Babiš. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) demonstraci odborů do jisté míry zneužili představitelé politických stran, které nevyhrály minulé volby.
29. 3. 2023Aktualizováno29. 3. 2023|

Euro 7 je podle Kolaji potřeba, norma ale musí být realistická. Kolovratník by ji chtěl až místo zákazu spalovacích motorů

Evropské státy by měly využít revizní termín v roce 2026 a ještě odložit termín zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem, míní opoziční poslanec Martin Kolovratník (ANO). Ačkoli termín pro revizi stávajícího plánu v evropském právu je, europoslanec Marcel Kolaja (Piráti) neočekává, že by výsledkem skutečně byl odklad. Automobilky podle něj samy již předem plánovaly přechod k elektrickému pohonu. Připustil však, že může být problém s normou Euro 7, která by měla výrobce aut přinutit ještě před úplným ukončením výroby benzinových a naftových motorů tuto technologii výrazně modernizovat. Přinejmenším některé prvky si ale podle něj zaslouží zavést do praxe. Martin Kolovratník a Marcel Kolaja diskutovali o Euro 7 a přechodu k elektromobilitě v Událostech, komentářích.
17. 2. 2023|

Francie chce do roku 2027 otevřít jeden z největších lithiových dolů v Evropě

Francie se do roku 2027 chystá otevřít jeden z největších dolů na lithium v Evropě. Tento lehký kov je zásadní například pro výrobu elektromobilů a otevření dolu by mohlo pomoct snížit takřka úplnou závislost Evropy na Číně, kde se lithium dosud téměř výhradně zpracovává. Projekt Emili, který má za cíl těžbu lithia v departementu Allier v pohoří Massif central, v pondělí představila francouzská důlní společnost Imerys.
24. 10. 2022|

Automobilky se obávají „zadřených kol“. Po stropu na ceny energií v ČT volali šéfové Škody, Hyundai i Toyoty

Tuzemští výrobci automobilů s obavami sledují růst cen elektřiny i zemního plynu, které se mohou zásadně propsat do výroby jich samotných i jejich dodavatelů, a závažně tak ovlivnit i českou ekonomiku. Předseda představenstva Škoda Auto Klaus Zellmer i generální ředitel české Hyundai Martin Saitz ve vysílání ČT24 vyzvali vládu, aby energie pro velké podniky zastropovala.
20. 10. 2022|

„Když to pomůže tomu, že skončí válka...“ České firmy hledají náhradu za ruský trh

Většina českých podniků pocítila dopady ruské invaze na Ukrajinu především prostřednictvím rostoucích cen energií a některých surovin. Část podnikatelů ale kvůli válce přišla i o významné obchodní partnery a musí si hledat nové exportní destinace. Z ruského trhu se stahují malé firmy i největší česká automobilka.
26. 5. 2022|

Sankce zastavují výrobu v ruském centru autoprůmyslu

Ruské město Kaluga a tamní závody zahraničních automobilek tvrdě zasáhly západní sankce uvalené v posledních týdnech na Rusko kvůli jeho útoku na Ukrajinu. Tisíce zaměstnanců automobilových závodů jsou momentálně bez práce a ceny potravin v obchodech rostou. Evropské státy navíc připravují další sankce.
6. 4. 2022|

Brusel chce předejít dalšímu nedostatku čipů. Výrobu v Evropě podpoří miliardami eur

Evropská unie ve snaze snížit závislost na dovozu nedostatkových mikročipů uvolní 11 miliard eur (266 miliard korun) na podporu jejich vývoje v Evropě. Plán masivních subvencí klíčového technologického odvětví představila v úterý předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Podle Komise má návrh do konce desetiletí vyvolat investice v celkovém objemu přes 43 miliard eur (téměř 1,1 bilionu korun).
8. 2. 2022Aktualizováno8. 2. 2022|

V Česku se loni vyrobilo méně osobních aut, stoupl ale jejich prodej

Výroba osobních aut v Česku loni klesla meziročně o 4,1 procenta na 1,105 milionu vozů. Proti předcovidovému roku 2019 to bylo o téměř 23 procent méně. Produkce se výrazněji propadla ve třetím čtvrtletí, kdy kulminovala krize na trhu s polovodiči. Ta ovlivnila také prodej nových osobních aut v Evropské unii, který loni klesl o 2,4 procenta na 9,7 milionu. V České republice ovšem prodej osobních aut naopak vzrostl, a to o 1,9 procenta na 206 876 vozů.
18. 1. 2022Aktualizováno18. 1. 2022|

Výroba aut v Česku klesla kvůli čipům o tři procenta

Automobilky v Česku vyrobily letos za jedenáct měsíců 1,024 milionu osobních aut, což je o 2,9 procenta meziročně méně. Důvodem byl nedostatek čipů. Milionovou hranici produkce překonala zhruba o dva měsíce později, než bylo obvyklé před koronavirovou pandemií. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu.
20. 12. 2021|

Snížení DPH na energie situaci nevyřeší, shodli se Pilný, Michalik a Středula

Automobilový průmysl v Česku je v krizi. Kvůli nedostatku čipů čelí dalšímu možnému omezení výroby i na další měsíce a týdny. Zabývat se problémem bude v pondělí jednání tripartity. Na pomoc automobilkám by se měl podle předsedy Českomoravské konfederace odborových svazů Josefa Středuly použít program Antivirus, který bude nejspíš prodloužen až do poloviny příštího roku. S tím nesouhlasí bývalý ministr financí Ivan Pilný ani místopředseda Starostů Věslav Michalik. V Otázkách Václava Moravce diskutovali mimo jiné i o návrhu na snížení DPH na ceny energií i o rostoucí inflaci.
17. 10. 2021|

Volební lídři debatovali o tom, jak se postavit k trendu elektromobility

Část předvolební superdebaty se točila kolem postoje lídrů k možnému zákazu výroby aut se spalovacími motory po roce 2035. Všechny subjekty zastoupené v debatě uvedly, že proti zákazu bojovat budou, jen ČSSD uvedla, že proti zákazu spíše bude bojovat. Debaty se účastnili Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (SPOLU), Vojtěch Filip (KSČM), Jan Hamáček (ČSSD), Zuzana Majerová Zahradníková (Trikolora), Tomio Okamura (SPD), Vít Rakušan (PirátiSTAN) a Robert Šlachta (PŘÍSAHA).
7. 10. 2021|

Zamrzly dodávky, na nové auto se čeká až rok

I rok čekají nyní zákazníci na nová auta, která si objednali. Čekací doba se v některých případech zdvojnásobila. Je to důsledek nedostatku čipů, celosvětových problémů s logistikou i vyšší poptávky.
13. 9. 2021|

Podíl pozitivně testovaných ve firmách klesá, vyplývá z průzkumu

Podíl pozitivních záchytů koronaviru ve firmách podle průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP) klesá. Ve druhém kole testování činil 0,61 procenta, ve třetím 0,44 procenta. V prvním kole to bylo 0,77 procenta. Firmy v 51 procentech případů využívají k povinnému testování samotestovací antigenní sady. Testy za více než sto korun momentálně nakupuje 61 procent podniků, při prvním kole testování jich bylo 80 procent. Vyplývá to z průzkumu SP, jeho výsledky v pondělí představili zástupci svazu.
29. 3. 2021Aktualizováno29. 3. 2021|

Huawei chce výrábět elektromobily, první modely může představit už letos, tvrdí Reuters

Čínská technologická společnost Huawei Technologies plánuje výrobu elektromobilů pod svou vlastní značkou. Některé modely by mohla představit už v letošním roce, uvedla v pátek agentura Reuters. Huawei je největším výrobcem telekomunikačních zařízení na světě, kvůli sankcím ze strany Spojených států ale v poslední době expanduje do nových odvětví.
26. 2. 2021|

Evropská komise povolila spojení Fiatu Chrysler a PSA, vznikne čtvrtá největší automobilka na světě

Evropská komise v pondělí schválila spojení italsko-americké automobilky Fiat Chrysler (FCA) s francouzským konkurentem PSA. Fúze v hodnotě 38 miliard dolarů (zhruba 823 miliard korun) vytvoří čtvrtého největšího výrobce aut na světě, který ponese jméno Stellantis, uvedla agentura Reuters.
21. 12. 2020Aktualizováno21. 12. 2020|