Evropská komise přesune revizi záměru zakázat v roce 2035 výrobu aut se spalovacími motory již na konec letošního roku, napsala agentura Reuters s odvoláním na unijní zdroje. Revize byla původně plánována až na rok 2026.
Právě v pátek proběhlo v Bruselu již třetí jednání v rámci strategického dialogu o budoucnosti evropského automobilového průmyslu, kterého se zúčastnila šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová a vedoucí představitelé automobilek. Podle bruselského serveru Politico byl ústředním tématem tohoto setkání právě osud sporného zákazu spalovacích motorů. Uspíšení revize žádaly již dříve některé členské státy, včetně České republiky.
Podle představitelů automobilek cíle EU pro snižování automobilových emisí oxidu uhličitého, včetně plánu na dosažení nulových emisí u osobních a dodávkových vozů do roku 2035, už nejsou splnitelné a je zapotřebí je přehodnotit.
„Evropský plán transformace automobilového průmyslu musí překročit hranice idealismu a připustit současnou průmyslovou a geopolitickou realitu. Splnění přísných cílů pro emise osobních a dodávkových automobilů pro roky 2030 a 2035 zkrátka není v dnešním světě proveditelné,“ uvedli letos v srpnu v dopise adresovaném von der Leyenové šéf Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ola Källenius a šéf Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) Matthias Zink.
Mluvčí Evropské komise Anna-Kaisa Itkonenová v pátek uvedla, že v souvislosti s revizí začaly již v červenci veřejné konzultace. „Potrvají do 10. října,“ dodala s tím, že poté budou následovat další kroky, jako například hodnocení dopadů legislativy.
Problémy s elektromobily
Výrobci automobilů i jejich dodavatelé se na Evropskou komisi obrátili před dvěma týdny. Současné plány na snižování emisí podle nich ohrozí celý sektor, který je pro českou ekonomiku klíčový.
Firmy upozorňují, že nebude možné spoléhat se za deset let pouze na prodej elektroaut. Evropě podle nich chybí nabíječky, ve výrobě baterií je závislá na Asii, čelí vysokým cenám energií, americkým clům a levné čínské konkurenci.
„My jsme si sami žádný konec spalovacích motorů nestanovovali, vždycky jsme říkali, že chceme spalovací motory vyrábět tak dlouho, jak to bude legislativně možné. Věříme, že přechod na jiné typy mobility by měl být řízen přáním trhu,“ uvedl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn.
Elektromobily se v Česku letos na celkových prodejích podílejí jen necelými šesti procenty.

