Automobilka Škoda Auto kvůli ruské invazi na Ukrajinu zastaví veškeré své aktivity v Rusku. Přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu, zastaví i export vozů do země. Firma o tom ve čtvrtek informovala v tiskovém prohlášení. Až do odvolání zastavuje výrobu aut v Rusku i německý automobilový koncern Volkswagen, který je největším výrobcem aut v Evropě a pod který Škoda Auto patří. Na vojenské akce Moskvy reaguje i developerská společnost Central Group. Hospodářská komora (HK) zároveň zveřejnila aktuální průzkum o vztahu konfliktu a „migraci“ ukrajinských pracovníků.
Škoda Auto zastaví aktivity v Rusku. Průzkum ukázal odliv ukrajinských pracovníků z českých firem
Z českých firem podle průzkumu Hospodářské komory zatím odešlo asi 15 procent ukrajinských pracovníků. Část jich bude možné nahradit uprchlíky, další zaměstnance bude třeba získat z jiných zemí, jako je Moldavsko, Mongolsko nebo Kazachstán. Vláda by měla zajistit co nejrychlejší udělování pobytových i pracovních víz. Z důvodu očekávané silné vlny uprchlíků z Ukrajiny vznikají obavy, že kapacity úřadů budou nedostatečné.
Odchod zaměstnanců z Ukrajiny se dosud dotkl přibližně 60 procent firem, které odpověděly v průzkumu. „Dvě třetiny respondentů se domnívají, že náhrada je možná a žádoucí, 19 procent se domnívá, že by odcházející Ukrajince mohli nahradit zaměstnanci z jiných zemí,“ uvedl prezident komory Vladimír Dlouhý.
Vzhledem k migračním vlnám by se lhůty udělování víz mohly podle viceprezidenta komory Radka Jakubského vyšplhat až na sto dnů, což by bylo neúnosné. Komora proto koordinuje tyto kroky s ministerstvy vnitra a zahraničí, aby byl proces co nejrychlejší.
Ministerstvo financí bude postupovat individuálně v případě obcí a krajů, kterým zůstaly peníze v uzavřené bance Sberbank CZ. Stát ale nebude v tuto chvíli automaticky pomáhat všem, kteří mají v této bance finance. Ve sněmovně to ve čtvrtek řekl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) v odpovědi na interpelaci poslankyně STAN Elišky Olšákové, která je od loňského listopadu předsedkyní Sdružení místních samospráv.
„Určitě o tom budeme jednat, budeme jednat individuálně, ale úvěr také není beznákladová položka,“ zdůraznil ministr Stanjura. Dodal, že stát by si sám musel půjčit na to, aby půjčil obcím. Sberbank CZ, která má vazby na Rusko, tento týden uzavřela své pobočky. Česká národní banka zahájila proces vedoucí k odebrání její licence.
Tvrdé kroky Škody Auto kvůli agresi Ruska
„Pozastavením obchodních aktivit v Rusku reaguje představenstvo koncernu Volkswagen na celkovou situaci, která se vyznačuje značnou nejistotou a rozvratem,“ řekla mluvčí Škoda Auto Simona Havlíková. Opatření se týká i dalších obchodních aktivit koncernu Volkswagen – zastaven až do odvolání je tak i vývoz aut ze skupiny.
Ruský trh je jeden z nejvýznamnějších trhů značky Škoda ve světovém měřítku. V roce 2021 pro ni bylo Rusko druhým největším trhem. Automobilka zde prodala 90 400 vozů. Lze tak očekávat dopad v hospodaření firmy. V Rusku vyrábí Škoda modely Rapid, Octavia, Karoq a Kodiaq. V Nižném Novgorodu se vyrábějí tři modely, Rapid se vyrábí v závodě v Kaluze.
„Koncern Volkswagen přijal zprávy o válce na Ukrajině s velkými obavami a zděšením. Nadále doufáme v rychlé zastavení vojenských akcí a v návrat k diplomacii. Jsme přesvědčeni, že k udržitelnému řešení konfliktu může dojít pouze na základě mezinárodního práva,“ uvedla Škoda Auto.
Omezení výroby
Škoda Auto musela od tohoto týdne kvůli ruské invazi na Ukrajinu omezit výrobu. Potýká se s kritickým nedostatkem dodávek dílů od několika lokálních dodavatelů z Ukrajiny, což má dopad na některé modely. Škoda musela omezit například výrobu elektrického SUV Enyaq iV. Další omezení lze postupně očekávat i u dalších modelů.
Podle čtvrtečního vyjádření odborů automobilky má Škoda na Ukrajině třináct výrobců dílů. Chybí jí tak například komponenty pro kabelové svazky nebo spínací moduly.
Škoda Auto daruje deset milionů korun na pomoc Ukrajině
Škoda Auto na pomoc Ukrajině daruje deset milionů korun neziskové nevládní organizaci Člověk v tísni. Kromě příspěvku pro Člověka v tísni podpoří škodovácké odbory sbírku města Mladá Boleslav jedním milionem korun. Uprchlíkům Škoda poskytne ubytovací kapacity v rekreačních zařízeních v majetku Odborů KOVO či nabídne místa na dětských táborech pro děti uprchlíků.
V případě potřeby pomůže firma každému ukrajinskému zaměstnanci vybudovat v České republice prostředí pro bezpečný život jeho rodiny. Konkrétně poskytne podporu při vyřizování víz, ubytování, jazykových kurzů, zdravotní péče, integrace, vzdělávání a v ideálním případě i zaměstnání.
České automobilky by úplným pozastavením exportu do Ruska mohly ročně přijít o více než 20 miliard korun. Jde o dodávky dílů pro tamní závody zejména Škody Auto, ale i export hotových vozů. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) a Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Evropské sankce proti Rusku kvůli eskalaci konfliktu na Ukrajině postihly mezi českými kamionovými dopravci jednotky firem. Těm nyní klesly zakázky o více než 80 procent. Většinu přepravy mezi ČR a Ruskem ovšem v posledních letech realizují už ruští dopravci. Podobná je situace i při přepravách s Ukrajinou, vysvětlil mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
I když podle něj sankce kamionovou dopravu v Česku obecně příliš nezasáhnou, u dopravců, kteří se na transport do Ruska specializují, to neplatí a dopady jsou výrazné. Vedle poklesu zakázek o osmdesát procent jde i o další komplikace spojené s cestováním do Ruska. Většina těchto dopravních firem totiž při cestách do Ruska využívala ukrajinské řidiče, u kterých je ovšem nyní velké riziko, že by mohli mít v zemi problémy. Další potíže pak způsobují zpoždění, které kamiony nabírají při cestách přes polsko-běloruské hranice.
Nejdřív písemný distanc, až pak byt
Developer Central Group se rozhodl až do odvolání zastavit nabídku a prodej bytů ve všech svých projektech občanům Ruska a Běloruska. Výjimku mohou mít pouze ti, kteří se písemně distancují od politiky svých vlád vůči Ukrajině, uvedla ve čtvrtek firma v tiskové zprávě. Dodala, že uprchlíkům nabízí administrativní komplex v Praze.
Podle zakladatele a šéfa Central Group Dušana Kunovského je odmítnutí agrese důležitější než zisk. „Toto rozhodnutí bude mít pro nás samozřejmě výrazné finanční dopady, protože v projektech nás i všech ostatních developerů v Praze tvoří Rusové nezanedbatelné procento kupujících. Ale důležitější než zisk je v této krizové době vyjádřit jasné odmítnutí agresivní válečné politiky, která ohrožuje samotnou podstatu naší západní civilizace,“ má jasno Kunovský.