TÉMA

Volkswagen

Evropa chystá odvetu na Trumpova cla na auta

Od čtvrtka začnou platit 25procentní cla na dovoz osobních a lehkých užitkových automobilů a některých autodílů do Spojených států. Evropské státy připravují odvetná opatření. Během středečního večera chystá americký prezident Donald Trump oznámit uvalení nových cel. Váhu tomuto kroku dodává Trump tím, že ho nazval Dnem osvobození.
2. 4. 2025|

Na český trh vstoupil čínský gigant v oblasti elektroaut

Na tuzemském automobilovém trhu přibyla nová čínská konkurence. Je jím výrobce automobilů BYD, který je jedním ze světových hráčů na poli elektromobility. Největší čínská automobilka prozatím tuzemským zákazníkům nabídne dva elektromobily a hybridní vůz. Přestože na českém trhu působí i další čínské automobilky, poptávka po jejich autech zdaleka nedosahuje zájmu spotřebitelů o už zavedenější značky. Letos byl z elektrických aut největší zájem o vozy značky Škoda, Volkswagen a Tesla.
2. 4. 2025|

Škoda Auto loni zvýšila provozní zisk, Volkswagenu naopak klesl

Automobilka Škoda Auto v loňském roce zvýšila provozní zisk na 2,3 miliardy eur (57,5 miliardy korun) z 1,77 miliardy eur (44,3 miliardy korun) předloni, uvedl v aktuální výsledkové zprávě mateřský koncern Volkswagen. Tomu naopak loni provozní zisk klesl o patnáct procent na 19,1 miliardy eur (asi 474 miliard korun). Čistý zisk koncernu se propadl o 30,6 procenta na 12,39 miliardy eur (310 miliard korun).
11. 3. 2025|

Brusel chce dát automobilkám více času na splnění emisních cílů

Evropská komise navrhuje úpravu systému pokut pro automobilky, které neplní emisní cíle. Nově by měly vykazovat plnění cílů za tříleté období – doteď to bylo za každý rok. Změna by jim poskytla více času a umožnila vyhnout se placení pokut v letošním roce. Akcie evropských automobilek začaly po této zprávě sílit. Česko následně opět oznámilo, že bude usilovat o prodloužení hodnoticího období ze tří na pět let.
3. 3. 2025Aktualizováno3. 3. 2025|

Německé automobilky zaostávají, staly se tématem voleb

Německé automobilky budou v příštích letech propouštět, a to hlavně kvůli tomu, že v přechodu na elektromobilitu zaostávají za konkurencí. Před nadcházejícími volbami strany slibují, že odvětví pomůžou.
17. 2. 2025|

USA na měsíc pozastaví cla vůči Mexiku i Kanadě

V úvodu týdne klesají akcie na evropských i amerických trzích. Reagují tak na víkendové oznámení amerického prezidenta Donalda Trumpa o zavedení cel na dovoz z Kanady, Číny a Mexika. Proti Kanadě a Mexiku však budou cla na měsíc pozastavena. Mezitím klesají i ceny nejznámějších kryptoměn. Bitcoin se propadl hluboko pod sto tisíc dolarů (2,5 milionu korun). Naopak zpevňuje americký dolar, zatímco kurz čínského jüanu obchodovaného v zahraničí klesl na historické minimum.
3. 2. 2025Aktualizováno3. 2. 2025|

EU začala jednat o záchraně automobilového průmyslu

Evropská komise odstartovala strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu. Účastní se jich představitelé evropských automobilek i odborů. Například německá automobilka BMW navrhuje, aby sedmadvacítka snížila clo na dovoz vozů z USA z deseti na 2,5 procenta. V Bruselu se mluví i o výzvě ke zmírnění pokut za nedodržování stanovených emisních průměrů. Někteří čeští europoslanci vidí v dialogu o restartu automobilového průmyslu naději, jiní se k němu staví skepticky.
30. 1. 2025Aktualizováno30. 1. 2025|

Odboráři hlásí dohodu s Volkswagenem. Propouštět se nemá, na zeštíhlení dojde

Ve sporu o úsporná opatření mezi odboráři a vedením automobilového koncernu Volkswagen se podařilo najít kompromis. Podle odborů IG Metall na jeho základě nebudou v Německu uzavřeny žádné továrny a do konce roku 2030 se nebude ani propouštět z organizačních důvodů. Koncern přesto hodlá v příštích šesti letech zrušit v Německu přes 35 tisíc pracovních míst.
20. 12. 2024|

Dodavatele autosoučástek trápí méně objednávek, začali propouštět

Problémy evropských výrobců v automobilovém průmyslu zasáhly i dodavatele tohoto odvětví, včetně těch z Česka. Ti často vyváží třeba do Německa, jenže tamní odběratelé snižují své objednávky. Výrobce mimo jiné brzdí vysoké náklady nebo konkurence z Číny. Společnosti proto začaly propouštět a v některých případech plánují v dalším škrtání pozic pokračovat.
7. 12. 2024|

Německé továrny Volkswagenu zasáhla výstražná stávka

Desítky tisíc zaměstnanců automobilky Volkswagen (VW) v Německu se v pondělí zapojilo do výstražné stávky. Na výzvu odborového svazu IG Metall přerušili práci v devíti z deseti závodů koncernu v zemi, včetně ústředí ve Wolfsburgu či tří továren v Sasku. Odboráři protestují proti ohlášenému rozsáhlému propouštění, snižování mezd a pravděpodobnému zavírání továren automobilky v Německu. České Škody Auto, která je součástí koncernu Volkswagen, se stávka přímo netýká.
2. 12. 2024Aktualizováno2. 12. 2024|

Odbory vyzvaly ke stávce ve všech německých závodech Volkswagenu

Odborový svaz IG Metall vyzval na pondělí k celostátní výstražné stávce ve všech německých závodech automobilky Volkswagen (VW). Odborům se nelíbí plány vedení na rušení pracovních míst a některých továren. Poslední návrh odborů na snížení nákladů vedení koncernu Volkswagen zamítlo v pátek. Mluvčí Volkswagenu sdělil, že firma respektuje právo zaměstnanců účastnit se stávky.
1. 12. 2024Aktualizováno1. 12. 2024|

Volkswagen prodal továrnu v Číně, čelil podezření ze zneužívání práce Ujgurů

Po letech kritiky odchází německá automobilka Volkswagen (VW) ze Sin-ťiangu. Akcionáři prosadili konec všech provozů v autonomní oblasti na severozápadě Číny nechvalně proslulé represemi proti ujgurské menšině. Souhlasit museli i čínští zástupci společného podniku. Podle vedení VW odchod ukončí kontroverze a bude mít minimální finanční dopad. Podezření ze zneužívání otrocké práce v Číně čelí i Apple, Samsung nebo Nike.
28. 11. 2024|

Potíže automobilového průmyslu v Německu dál rostou

Velkým tématem předčasných voleb v Německu bude situace tamního automobilového průmyslu, který má stále větší potíže. Koncern Volkswagen dál trvá na propouštění a uzavírání továren v Německu, a to i přes hrozící stávky odborářů. Problémy automobilek už zasahují i dodavatele komponentů, jako je například firma Bosch. Ta chystá propouštění a snižování platů. To vše vede k tomu, že i makroekonomické scénáře dalšího vývoje Německa se stále zhoršují.
25. 11. 2024|

Evropa sama klima nespasí, říká Brabec. Hladík apeloval na bohaté státy

„Evropa jde s praporem vepředu, ale měla by se ohlédnout,“ hodnotí boj s klimatickými změnami bývalý ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Podle současného šéfa resortu Petra Hladíka (KDU-ČSL) by Česko mělo v tomto ohledu postupovat rozumně. Jejich předchůdce Martin Bursík upozornil, že současná klimatická situace je „veliký malér“. Okolnostem klimatické konference COP29 v Baku se věnoval pořad Události, komentáře.
13. 11. 2024|

Scholz hledá cestu, jak udržet slábnoucí vládní koalici a hospodářství

Německá ekonomika, největší v Evropě, už druhým rokem chřadne. To se stále více projevuje i na vztazích uvnitř vládní koalice, kde se objevují často protichůdné návrhy řešení, jak situaci zvládnout. Kancléř Olaf Scholz (SPD) proto chystá tento týden sérii schůzek se svými partnery, aby vládu zachránil. Německá média přitom spekulují, že místo řádných parlamentních voleb příští rok v září by se mohlo hlasování uskutečnit už v březnu.
4. 11. 2024|

Německo těsně uniklo ekonomické recesi

Německá ekonomika ve třetím čtvrtletí nečekaně vzrostla a vyhnula se tak recesi. Hrubý domácí produkt (HDP) se ve srovnání s předchozím čtvrtletím zvýšil o 0,2 procenta, vyplývá z rychlého odhadu Spolkového statistického úřadu. Většina analytiků se domnívala, že bude pokračovat v poklesu. Vláda i expertní týmy však za letošek očekávají další celoroční propad. Německé potíže dokumentují i čerstvě zveřejněné nepříznivé výsledky koncernu Volkswagen. Jeho vedení navíc nyní vyjednává s odbory o tvrdých úsporných plánech.
30. 10. 2024Aktualizováno30. 10. 2024|

Volkswagen plánuje podle odborů zavřít v Německu nejméně tři závody

Největší evropská automobilka Volkswagen (VW) plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Podle agentury DPA to uvedla šéfka podnikové rady Volkswagenu Daniela Cavallová. Německá vláda vyzvala k zachování pracovních míst, zatímco Volkswagen trvá na tom, že restrukturalizace je v zájmu konkurenceschopnosti nezbytná.
28. 10. 2024Aktualizováno28. 10. 2024|

Škoda Felicia míří mezi veterány

Před třiceti lety mladoboleslavská automobilka slavnostně představila model Škoda Felicia. Ten se okamžitě stal českým autem roku, zájem zákazníků byl mimořádný. Až do roku 2001, kdy byla výroba modelu ukončena, vyjelo na silnice 1,4 milionu těchto aut. Po Škodě Favorit se tak Felicia v roce 2000 stala druhou škodovkou, které se vyrobilo přes milion kusů. Nyní podle zákona míří mezi veterány.
25. 10. 2024|

Místo růstu už německá vláda za letošek očekává pokles ekonomiky

Německá vláda už letos nečeká hospodářský růst, hrubý domácí produkt (HDP) podle ní klesne o 0,2 procenta. Na tiskové konferenci to oznámil tamní ministr hospodářství Robert Habeck. Původně kabinet kancléře Olafa Scholze počítal s růstem o 0,3 procenta. Německo je přitom největším obchodním partnerem České republiky a tuzemské firmy jsou na vývozu do Německa závislé.
9. 10. 2024Aktualizováno9. 10. 2024|

Čína ekonomickou válku vyhraje, míní Turek. Automobilky zaspaly, tvrdí Gregorová

Číně se podaří případná cla uvalená Unií u dovozu elektroaut obejít mimo jiné tím, že začne vyrábět v jiných zemích, kde funguje bezcelní styk, a ekonomickou válku Peking nakonec vyhraje, uvedl v pořadu Události, komentáře europoslanec Filip Turek (nestr. za Přísahu a Motoristé sobě). Za problémy evropského automobilového průmyslu vidí zákazy a regulace ze strany Bruselu. Europoslankyně Markéta Gregorová (Piráti) naopak zdůraznila, že zavedení cel přinese automobilkám pozitiva a možný přesun Číňanů do Evropy a vznik továren bude znamenat nová pracovní místa. Evropští výrobci podle Gregorové v otázce elektromobility oproti Číně a USA zaspali.
5. 10. 2024|

Evropské automobilky se pod tlakem obrací k hybridům

Některé automobilky mění strategii. Místo elektrických aut sází spíš na hybridní, tedy kombinaci elektrického a benzínového pohonu. Přizpůsobují se tak zpomalující se poptávce v Evropě po čistě elektrických vozech. Zájem ovlivňuje nejen vyšší pořizovací cena, ale kvůli dražším energiím i provozní. Od nákupu nových elektromobilů řidiče odrazuje také stav veřejné sítě dobíjecích stanic i to, že některé modely rychle ztrácejí svoji původní hodnotu.
9. 9. 2024|

Volkswagen bude možná v Německu poprvé po 30 letech propouštět

Koncern Volkswagen (VW), největšího výrobce automobilů v Evropě, čekají těžké časy. V úterý začal soud s bývalým šéfem firmy Martinem Winterkornem, a to kvůli podvodům s emisemi. Vedení firmy již na začátku týdne oznámilo, že musí šetřit víc, než plánovalo. Poprvé za skoro devadesát let existence dokonce uvažuje o zavírání některých továren. Škoda Auto uklidnila, že českých závodů se omezení výroby ani odstávky nedotknou.
3. 9. 2024|

Dokumenty k energetické koncepci by měly být schváleny na podzim, tvrdí Hladík

Státní energetická koncepce a dva související klimatické dokumenty by mohly být schváleny letos na podzim, prohlásil v Otázkách Václava Moravce ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Europoslanec Filip Turek (za Přísaha a Motoristé sobě) by prý toužil po „změkčení pravidel“, přiznává však, že je na to už pozdě.
25. 8. 2024|

EU zavádí prozatímní cla na dovoz čínských elektromobilů

EU zavádí prozatímní cla až 37,6 procenta na dovoz čínských elektromobilů, oznámila Evropská komise. Cla platí od pátku 5. července dodatečně k existujícímu desetiprocentnímu. Spolupracující automobilky budou platit méně. O konečných clech budou státy hlasovat v říjnu. Čínské ministerstvo obchodu však vyjádřilo naději, že se podaří dosáhnout dohody. Německá automobilka Volkswagen cla kritizuje a varuje, že evropský automobilový průmysl neposílí.
4. 7. 2024Aktualizováno4. 7. 2024|
Načítání...