Ceny pohonných hmot v Česku opět vzrostly. Natural 95 za týden zdražil o 1,14 koruny na průměrných 47,69 korun za litr. Nafta se pak prodává v průměru za 46,94 koruny za litr, a je tak o 1,17 koruny dražší než minulou středu. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Podle ministerstva financí za to nemohou prodejci, jejichž marže naopak klesaly.
Cena benzinu je na novém rekordu. V průměru se už přibližuje ke 48 korunám
Ceny pohonných hmot rostou navzdory opatření, které vláda přijala kvůli jejich zdražování. Od začátku června na čtyři měsíce snížila o 1,50 koruny na litr spotřební daň z benzinu a nafty, přičemž ministerstvo financí očekávalo zlevnění až o 1,80 koruny na litr. V současné době ale řidiči tankují paliva dráž než před snížením spotřební daně.
Předseda Unie nezávislých petrolejářů České republiky Ivan Indráček v úterý řekl, že čerpací stanice promítly do svých cen snížení spotřební daně o 1,50 koruny bez DPH, reálně tedy o 1,80 koruny na jednom litru pohonných hmot. Snížení spotřební daně se ale podle něj potkalo s prudkým růstem ceny produktů, a není tak na první pohled viditelné. „Pokles, který jsme zaznamenali díky spotřební dani, byl během několika dnů vymazán růstem komodity, tedy benzinu a nafty,“ shrnul Indráček v 90’ ČT24. Odmítl názory některých komentátorů nebo analytiků, že čerpací stanice si část snížené daně přivlastnily.
Před rokem byla paliva výrazně levnější. Průměrná cena za jeden litr benzinu byla o 15,28 koruny nižší, za naftu tehdy motoristé platili o 16,66 korun na litr méně.
Zatím nejdražší byla ropa Brent v červenci 2008, kdy se barel prodával za více než 140 dolarů, vyplývá z dat serveru Investing.com. Benzin Natural 95 se tehdy prodával kolem 32,50 koruny za litr, litr nafty za téměř 35 korun za litr, vyplývá z informací CCS.
Nejlevněji na Královéhradecku
Nejlevnější pohonné hmoty nyní natankují řidiči v Královéhradeckém kraji, kde je litr benzinu v průměru za 47,41 koruny. Naftu tam prodávají průměrně za 46,63 koruny. Naopak nejdražší paliva nabízejí čerpací stanice v Praze, kde litr benzinu stojí průměrně 48,08 koruny. Nafta se tam tankuje za 47,53 koruny za litr.
Ceny pohonných hmot letos prudce vzrostly na přelomu února a března poté, co Rusko zahájilo 24. února vojenský útok na Ukrajinu. Ještě 23. února stál litr benzinu zhruba 37,40 koruny a litr nafty zhruba 36,40 koruny. Jen během dvou týdnů po začátku ruské invaze cena benzinu vystoupala až na průměrných 47,26 koruny na litr 10. března a cena nafty na průměrných 49,57 koruny za litr 13. března.
Marže prodejců klesají
V dalším období ceny sice klesly, od konce dubna ale zejména u benzinu průměrná cena už většinou jen stoupala. V reakci na vysoké ceny paliv vláda zavedla kontroly marží u prodejců paliv, rozhodla o dočasném snížení spotřební daně z nafty a benzinu a plánuje třeba ukončení povinného přimíchávání takzvané biosložky do paliv od července.
Marže prodejců pohonných hmot podle ministerstva financí dál klesají a v červnu byly průměrně o 1,70 koruny na litr nižší než loni. U nafty byly v daném měsíci zhruba o 1,60 koruny za litr nižší, než byl průměr loňského roku. Marže u benzinu byly přibližně o 1,80 koruny na litr pod loňským průměrem.
Ivan Indráček z Unie nezávislých čerpadlářů uvedl, že si benzinky potřebují nechat kolem dvou korun z litru, což se podle něj dnes v některých případech neděje. Míní, že některé mají marže tak nízké, že jsou i pod náklady. „Marže jsou v tuto chvíli tak nízko, že to pro čerpací stanice znamená, že to v budoucnu budou muset kompenzovat,“ avizoval.
Opozice žádá nižší DPH
Z podrobnějšího rozboru cenové kontroly ministerstva je zřejmé, že hlavním důvodem pro brzké odmazání pozitivního efektu snížení spotřební daně nejsou rostoucí marže u pohonných hmot, ale především růst cen nafty a benzinu na komoditní burze v Rotterdamu, uvedli zástupci úřadu.
Místopředseda Poslanecké sněmovny a expert ODS pro ekonomiku a finance Jan Skopeček si proto myslí, že jediným způsobem, jak ceny stlačit, je diplomatické úsilí. „Jediné, co může být, je motivovat a tlačit na dodavatele ropy, aby začali těžit více a byla větší nabídka, která by mohla přispět k poklesu ceny. Dnes je ropy málo,“ řekl v 90’ ČT24.
Opoziční poslanec a místopředseda sněmovního rozpočtového výboru Jan Hrnčíř (SPD) je však přesvědčen, že by zlevnění benzinu a nafty mohla pomoci vláda. „Že vláda nechce s cenami benzinu dělat nic, je velká chyba. Je prostor například snížením DPH z 21 procent třeba na 10 procent,“ podotkl. Domnívá se, že by stát také prostřednictvím čerpacích stanic vlastněných firmou Čepro mohl přímo zatlačit i na trh.
O přínosu nižší DPH na pohonné hmoty však zapochyboval Jan Skopeček. Poukázal, že by to nijak nepomohlo podnikatelům či živnostníkům, kteří jsou plátci DPH a používají auto pro služební účely, ale hlavně by si tím podle něj stát uškodil. „Velmi rád podpořím snížení daňového zatížení u benzinu, ale je potřeba si říct, kde na to vezmeme. Spotřební daně hrají v České republice v daňovém mixu výraznou roli, výrazně plní státní rozpočet,“ upozornil. Podle Hrnčíře ale při rostoucích cenách také roste suma vybraná na daních. Míní proto, že i kdyby se DPH snížila, stát „na dani vybere plus minus to samé jako předtím, ale domácnosti ušetří“.
Stanjura: Marže se kontrolují u 95 procent benzinek
Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) jeho úřad tři měsíce denně kontroluje zhruba 95 procent čerpacích stanic, u kterých sleduje trvalý pokles průměrných marží. V červnu po snížení spotřební daně na litr na krátkou dobu paliva zlevnila zhruba o korunu, vzápětí ale opět zdražila po přijetí šestého balíčku sankcí a závazku Evropské unie odstřihnout se od ruské ropy. „Stojím si nicméně za tím, že kdybychom ke snížení spotřební daně nepřistoupili, viděli bychom dnes na pumpách ceny benzinu a nafty o jednu až dvě koruny vyšší,“ doplnil Stanjura.
V březnu, kdy ministerstvo zavedlo povinnost hlásit ceny paliv, byla sledovaná průměrná hrubá marže u dieselu podle jeho údajů 4,91 koruny na litr, přičemž průměr za rok 2021 činil 3,39 koruny. V dubnu klesla průměrná marže zhruba o 80 haléřů, v květnu o dalších 30 haléřů na litr a po dalším poklesu se v první polovině června pohybovala u průměrných 1,80 koruny za litr. U litru naturalu byla loňská průměrná marže čerpacích stanic a distributorů podle ministerstva 2,55 koruny. Letos v březnu činila v průměru 4,39, následně klesla v dubnu na 3,77, v květnu na 1,56 a v červnu na 0,78 koruny na litr.
Povinnosti hlásit ceny paliv ministerstvo financí zavedlo 14. března. V důsledku zdražování paliv, jejichž ceny začaly růst na přelomu února a března po zahájení ruské invaze na Ukrajinu, vláda přijala i další opatření, kromě snížení spotřební daně. Rozhodla o zrušení povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot a o zrušení silniční daně pro osobní automobily, dodávky a nákladní auta do 12 tun.