V Moravskoslezském kraji půjde do oprav silnic víc peněz. Větší investice se plánují i na Karlovarsku

Moravskoslezský kraj dá na opravu silnic rekordní částku (zdroj: ČT24)

Moravskoslezský kraj letos investuje do oprav silnic II. a III. tříd jednu a čtvrt miliardy korun. Jen hejtmanství na ně dá ze svého rozpočtu skoro půl miliardy, zbytek zaplatí Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a Evropská unie. Víc peněz na komunikace má jít i v Karlovarském kraji, ten letos dostane od státu o 106 milionů korun vyšší částku. Peníze zamíří na šestnáct silnic II. a III. třídy. Kraj ale upozorňuje, že je třeba dát víc peněz i na opravu výtluků, kterých je letos mnohem více než v uplynulých letech.

Jen 175 milionů korun investuje Moravskoslezský kraj do oprav mostů, kterých má ve správě 1142. Každý pátý most nyní potřebuje rekonstrukci. Moravskoslezský kraj je opravuje postupně.

Jakmile začne stavební sezona, pustí se dělníci do rekonstrukce mostu v Polance nad Odrou, ta by měla vyjít na 49 milionů korun. Kraj opraví také další mostní konstrukce v Břidličné, Košatce anebo v Hlučíně. Dokončí letos také loni zahájenou opravu mostu v Hukvaldech. Tyto práce přijdou celkově na 90 milionů korun. 

„Je to největší částka, která se v historii kraje do oprav dává. Pořád máme třetinu silnic a čtvrtinu mostů v nevyhovujícím stavu, ale bohužel nemáme tolik peněz, abychom to mohli opravit najednou. Žádám hlavně řidiče, aby byli při opravách opatrní, je třeba sledovat značení a dopravní zpravodajství,“ upozornil náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka (ANO).  

Opravy silnic v Moravskoslezském kraji

S dalšími komplikacemi a dopravními omezeními musejí počítat řidiči i na silnicích II. a III. třídy v regionu. Silničáři opraví například Těšínskou ulici v Opavě a také tu mezi obcemi Lesní Albrechtice a Větřkovice na Opavsku. Opravovat se mají také ulice v Ostravě, Karviné anebo Bohumíně.

„V první řadě je to podle stavu. Dělají se diagnostiky, ale musíme to i koordinovat s opravami měst, protože většinou ty silnice vedou přes obce, přes města. Dále jsou tady silnice I. třídy od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Nemůžeme opravovat silnici v době, kdy opravuje ŘSD, protože naše silnice slouží jako objízdná trasa,“ řekl náměstek. 

Silnice na Karlovarsku jsou po zimě ve špatném stavu

Karlovarský kraj bude muset investovat značné finance do oprav silnic, které poškodila letošní zima. Tolik práce, jako čeká silničáře v regionu letos, v minulých letech neměli. Údajně za to může mírné počasí. „Teploty kolem nuly, kdy voda rozmrzne a zase zmrzne. Lámou se krajnice, není to opravdu ideální zima pro stav silnic,“ uvedl ředitel Krajské správy a údržby silnic Karlovarského kraje Jiří Šlachta.  

Letos silničáře v regionu čeká celkem šestnáct oprav silnic nižších tříd. Nejvíc přispěje stát z Fondu dopravní infrastruktury, a to až o 106 milionů korun více. „Přes 250 milionů korun. Bylo to dáno na základě dohody mezi jednotlivými kraji, kdy náš kraj a Středočeský kraj nemůžou čerpat tolik prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie,“ vysvětlil krajský radní pro dopravu Jan Bureš (ODS). 

Karlovarský kraj letos plánuje 16 velkých oprav silnic (zdroj: ČT24)

Ze státního fondu jde na opravy šest miliard

SFDI poskytuje ze schváleného rozpočtu na rok 2023 krajům a hlavnímu městu Praha na financování silnic II.a III. třídy celkem šest miliard korun. Finanční prostředky jsou rozdělovány podle délky financovaných komunikací v jednotlivých krajích. 

Za tyto příspěvky už teď silničáři opravují například silnici v Nivách u Děpoltovic na Karlovarsku. Staví tam stěny, díky kterým bude místo bezpečnější.

Kromě kraje plánuje opravy i ŘSD. U Bečova nad Teplou od loňského roku brzdí dopravu objížďka dvou uzavřených mostů. Práce na nich chce ŘSD obnovit v dubnu. Hotovo by pak mělo být do konce letošního roku.