Více oprav by letos již silniční síť nezvládla, říká ředitel ŘSD

Prázdniny jsou synonymem pro období dopravních uzavírek. Letos se pracuje především na dálnici D1, ale také na D8 nebo D11 i na mnoha silnicích I. třídy. Podle generálního ředitele Ředitelství sinic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla se dokonce opravují dálnice a silnice v takovém rozsahu, že více to ani nejde. Míní, že rozsáhlé opravy a z nich vyplývající omezení souvisejí především s tím, že se v minulosti údržba zanedbala. Radek Mátl byl hostem Interview ČT24.

Video Interview ČT24
video

Radek Mátl v Interview ČT24: Ne všechny práce děláme ideálně, občas volám svým podřízeným

Kdo letos v létě cestuje autem z Brna do Prahy nebo opačným směrem, stráví v zúžených jízdních pruzích na rozkopaných úsecích dálnice D1 zhruba třetinu cesty – pracuje se na 71 kilometrech.

Zdrží se i řidiči, kteří míří z Prahy po D8 do Ústí nad Labem nebo Drážďan, po D10 a silnici I/35 z Prahy do Liberce nebo po silnici I/48 a dálnici D48 z Nového Jičína do Českého Těšína.

„V posledních letech je oprav více, než je síť schopna skousnout. Myslím, že letos jsme na hranici, kterou už nelze překročit, nelze do toho dávat víc prostředků, protože v té chvíli by už nebyla propustnost sítě,“ podotkl šéf ŘSD Radek Mátl.

Důvod, proč je nutné zavírat silnice a dálnice na tolika místech, hledá v historickém vývoji. Připomněl, že se v posledních letech rozpočet ŘSD více než zdvojnásobil, což znamená, že dnes jsou peníze na údržbu, na kterou dříve nebyly. „Protože do dálniční sítě se dlouhodobě neinvestovalo a byla zanedbaná. Vidíme to na modernizaci D1, která se měla opravit daleko dříve,“ uvedl.

Radek Mátl přitom odmítá, že by způsob, kterým se dálnice v Česku opravují, byl problematický a horší než například v Německu. „Kolegové v Německu někdy i koukají na to, jakým způsobem se u nás opravuje, protože některé věci děláme efektivněji než oni,“ poukázala hlava organizace, která v Česku spravuje dálnice a silnice I. třídy.

Kromě údržby silnic a dálnic je ale Mátlova organizace také staví, což už jde mnohem hůře. Například modernizace D1 se podle všeho oproti původním plánům zdrží o tři roky – Mátl ujistil, že platí termín dokončení před koncem roku 2021.

Dokončení D8 přes České středohoří se zdrželo o deset let. Podle šéfa silničářů přitom nejde ztuha ani tak samotná výstavba, nýbrž její příprava. Problém vidí především v legislativě.

„Je obrovské množství dotčených orgánů, které se vyjadřují k výstavbě dálniční a silniční sítě. Třeba na Pražský okruh, který je velmi klíčový pro propojení dálnic D1 a D11, jsme potřebovali získat 250 stanovisek. Ta stanoviska se ještě vzájemně podmiňují, to znamená, úředník nevydá stanovisko, pokud ho nevydá někdo jiný. Je obrovský alibismus těch lidí, každý se bojí rozhodnout, každý se bojí něco vydat. Kvůli tomu se příprava neúměrně prodlužuje,“ popsal.

Za zásadní pro zlepšení situace považuje Radek Mátl schválení nového stavebního zákona a novelu zákona o urychlení dopravní infrastruktury.