Více oprav by letos již silniční síť nezvládla, říká ředitel ŘSD

27 minut
Radek Mátl v Interview ČT24: Ne všechny práce děláme ideálně, občas volám svým podřízeným
Zdroj: ČT24

Prázdniny jsou synonymem pro období dopravních uzavírek. Letos se pracuje především na dálnici D1, ale také na D8 nebo D11 i na mnoha silnicích I. třídy. Podle generálního ředitele Ředitelství sinic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla se dokonce opravují dálnice a silnice v takovém rozsahu, že více to ani nejde. Míní, že rozsáhlé opravy a z nich vyplývající omezení souvisejí především s tím, že se v minulosti údržba zanedbala. Radek Mátl byl hostem Interview ČT24.

Kdo letos v létě cestuje autem z Brna do Prahy nebo opačným směrem, stráví v zúžených jízdních pruzích na rozkopaných úsecích dálnice D1 zhruba třetinu cesty – pracuje se na 71 kilometrech.

Zdrží se i řidiči, kteří míří z Prahy po D8 do Ústí nad Labem nebo Drážďan, po D10 a silnici I/35 z Prahy do Liberce nebo po silnici I/48 a dálnici D48 z Nového Jičína do Českého Těšína.

„V posledních letech je oprav více, než je síť schopna skousnout. Myslím, že letos jsme na hranici, kterou už nelze překročit, nelze do toho dávat víc prostředků, protože v té chvíli by už nebyla propustnost sítě,“ podotkl šéf ŘSD Radek Mátl.

Důvod, proč je nutné zavírat silnice a dálnice na tolika místech, hledá v historickém vývoji. Připomněl, že se v posledních letech rozpočet ŘSD více než zdvojnásobil, což znamená, že dnes jsou peníze na údržbu, na kterou dříve nebyly. „Protože do dálniční sítě se dlouhodobě neinvestovalo a byla zanedbaná. Vidíme to na modernizaci D1, která se měla opravit daleko dříve,“ uvedl.

Radek Mátl přitom odmítá, že by způsob, kterým se dálnice v Česku opravují, byl problematický a horší než například v Německu. „Kolegové v Německu někdy i koukají na to, jakým způsobem se u nás opravuje, protože některé věci děláme efektivněji než oni,“ poukázala hlava organizace, která v Česku spravuje dálnice a silnice I. třídy.

Kromě údržby silnic a dálnic je ale Mátlova organizace také staví, což už jde mnohem hůře. Například modernizace D1 se podle všeho oproti původním plánům zdrží o tři roky – Mátl ujistil, že platí termín dokončení před koncem roku 2021.

Dokončení D8 přes České středohoří se zdrželo o deset let. Podle šéfa silničářů přitom nejde ztuha ani tak samotná výstavba, nýbrž její příprava. Problém vidí především v legislativě.

„Je obrovské množství dotčených orgánů, které se vyjadřují k výstavbě dálniční a silniční sítě. Třeba na Pražský okruh, který je velmi klíčový pro propojení dálnic D1 a D11, jsme potřebovali získat 250 stanovisek. Ta stanoviska se ještě vzájemně podmiňují, to znamená, úředník nevydá stanovisko, pokud ho nevydá někdo jiný. Je obrovský alibismus těch lidí, každý se bojí rozhodnout, každý se bojí něco vydat. Kvůli tomu se příprava neúměrně prodlužuje,“ popsal.

Za zásadní pro zlepšení situace považuje Radek Mátl schválení nového stavebního zákona a novelu zákona o urychlení dopravní infrastruktury.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice-hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
před 1 mminutou

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 15 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Dva roky od tragédie na filozofické fakultě připomene koncert i tichá vzpomínka

Památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK) v neděli připomene tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Po střelbě na fakultě, k níž došlo před dvěma lety, zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 3 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 4 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 12 hhodinami
Načítání...