Více oprav by letos již silniční síť nezvládla, říká ředitel ŘSD

27 minut
Radek Mátl v Interview ČT24: Ne všechny práce děláme ideálně, občas volám svým podřízeným
Zdroj: ČT24

Prázdniny jsou synonymem pro období dopravních uzavírek. Letos se pracuje především na dálnici D1, ale také na D8 nebo D11 i na mnoha silnicích I. třídy. Podle generálního ředitele Ředitelství sinic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla se dokonce opravují dálnice a silnice v takovém rozsahu, že více to ani nejde. Míní, že rozsáhlé opravy a z nich vyplývající omezení souvisejí především s tím, že se v minulosti údržba zanedbala. Radek Mátl byl hostem Interview ČT24.

Kdo letos v létě cestuje autem z Brna do Prahy nebo opačným směrem, stráví v zúžených jízdních pruzích na rozkopaných úsecích dálnice D1 zhruba třetinu cesty – pracuje se na 71 kilometrech.

Zdrží se i řidiči, kteří míří z Prahy po D8 do Ústí nad Labem nebo Drážďan, po D10 a silnici I/35 z Prahy do Liberce nebo po silnici I/48 a dálnici D48 z Nového Jičína do Českého Těšína.

„V posledních letech je oprav více, než je síť schopna skousnout. Myslím, že letos jsme na hranici, kterou už nelze překročit, nelze do toho dávat víc prostředků, protože v té chvíli by už nebyla propustnost sítě,“ podotkl šéf ŘSD Radek Mátl.

Důvod, proč je nutné zavírat silnice a dálnice na tolika místech, hledá v historickém vývoji. Připomněl, že se v posledních letech rozpočet ŘSD více než zdvojnásobil, což znamená, že dnes jsou peníze na údržbu, na kterou dříve nebyly. „Protože do dálniční sítě se dlouhodobě neinvestovalo a byla zanedbaná. Vidíme to na modernizaci D1, která se měla opravit daleko dříve,“ uvedl.

Radek Mátl přitom odmítá, že by způsob, kterým se dálnice v Česku opravují, byl problematický a horší než například v Německu. „Kolegové v Německu někdy i koukají na to, jakým způsobem se u nás opravuje, protože některé věci děláme efektivněji než oni,“ poukázala hlava organizace, která v Česku spravuje dálnice a silnice I. třídy.

Kromě údržby silnic a dálnic je ale Mátlova organizace také staví, což už jde mnohem hůře. Například modernizace D1 se podle všeho oproti původním plánům zdrží o tři roky – Mátl ujistil, že platí termín dokončení před koncem roku 2021.

Dokončení D8 přes České středohoří se zdrželo o deset let. Podle šéfa silničářů přitom nejde ztuha ani tak samotná výstavba, nýbrž její příprava. Problém vidí především v legislativě.

„Je obrovské množství dotčených orgánů, které se vyjadřují k výstavbě dálniční a silniční sítě. Třeba na Pražský okruh, který je velmi klíčový pro propojení dálnic D1 a D11, jsme potřebovali získat 250 stanovisek. Ta stanoviska se ještě vzájemně podmiňují, to znamená, úředník nevydá stanovisko, pokud ho nevydá někdo jiný. Je obrovský alibismus těch lidí, každý se bojí rozhodnout, každý se bojí něco vydat. Kvůli tomu se příprava neúměrně prodlužuje,“ popsal.

Za zásadní pro zlepšení situace považuje Radek Mátl schválení nového stavebního zákona a novelu zákona o urychlení dopravní infrastruktury.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 2 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 3 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, Rusko je agresor, řekl Zůna

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, prohlásil ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD). „Jde jen o to, jakým způsobem, jak optimálně – i z hlediska našich národních zájmů – dále Kyjev podporovat,“ doplnil. O osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek, doplnil ministr. Resort obrany bude dle Zůny zároveň dále pokračovat ve strategických a významných modernizačních projektech. Prioritou bude protivzdušná obrana.
09:26Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 3 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 4 hhodinami
Načítání...