Zimní přestávka prací na dálnici D1 skončí v sobotu. První omezení čekají na řidiče u Mirošovic, v průběhu března se potom začne pracovat na sedmi úsecích o celkové délce 71 kilometrů. Řidiči budou zpomalovat na 80 kilometrů za hodinu a manévrovat ve zúžených jízdních pruzích. Na většině rozkopaných úseků nechají silničáři měřit rychlost.
Začíná předposlední rok modernizace D1. Rozkopaných bude 71 kilometrů, na pěti úsecích nechá ŘSD měřit rychlost
Modernizace dálnice D1 začala na jaře roku 2013, skončit by měla v příštím roce. Letos se bude opravovat sedm úseků od Mirošovic po Ostrovačice, tedy vše, co ještě má starý povrch.
„Nejkritičtější období, které nás čeká, bude od začátku dubna a bude trvat zhruba do půlky srpna – po dobu čtyř měsíců,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. V dubnu se podle něj již bude pracovat na všech sedmi úsecích – celkem 71 kilometrech dálnice, v průběhu března budou práce na nich postupně startovat. V polovině srpna by měly práce pozvolna končit. ŘSD počítá s tím, že se podaří do listopadu dokončit opravy čtyř úseků, zbylé tři by měly být hotové v příštím roce.
Začne to u Mirošovic
První omezení související s letošní fází oprav čeká řidiče již v sobotu odpoledne u Mirošovic. Nepůjde prozatím o nic velkého – dělníci zúží připojovací pruh na mirošovické křižovatce ve směru na Prahu a uzavřou odstavný pruh ve směru na Brno na mostu Šmejkalka a jeho předmostí, celkem půjde asi o půl druhého kilometru.
„Hlavní stavební práce, které řidiči pocítí na vlastní kůži, budou až začátkem března, 6. až 7. 3. bychom měli zahájit úsek 2 (Mirošovice–Kývalka) a úsek 19 (Velké Meziříčí-západ – Velké Meziříčí-východ), kde bychom měli začít opravovat jeden jízdní pás,“ doplnil Radek Mátl.
Práce budou letos pokračovat také v úsecích Soutice–Loket, Koberovice–Humpolec, Humpolec – Větrný Jeníkov a Velký Beranov – Měřín a začnou mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi.
U Mirošovic, Soutic, Velkého Meziříčí a východně od Humpolce by měly opravy skončit letos, podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) jde o 37 kilometrů. „Celkem tak už bude hotovo 127 kilometrů, což je skoro 80 procent D1 mezi Prahou a Brnem,“ upřesnil. Zbylé tři úseky chtějí silničáři dokončit v příštím roce. „V roce 2021 by mělo být hotovo. Velká a důležitá stavba na D1, která byla zahájena v roce 2013, bude ukončena,“ plánuje Havlíček.
Pozor, radar
Organizace provozu v rozkopaných úsecích bude stejná jako v minulosti, řidiči, kteří po D1 alespoň občas jedou, by tedy neměli být ničím překvapeni. V každém směru budou zachovány dva jízdní pruhy, ale zúžené. Do levého pruhu nesmějí vozy širší než 2,2 metru a řidiči musí počítat s tím, že kamiony z 3,5metrového pravého pruhu občas ční i do části levého jízdního pruhu.
Rychlost je při modernizaci zpravidla omezena na 80 kilometrů za hodinu. Silničáři na to letos chtějí dbát obzvlášť bedlivě. „Máme připravena úseková měření na všech úsecích, kde se bude opravovat jízdní pás a bude vedena doprava po jednom jízdním pásu, když budou 2 + 2 jízdní pruhy,“ avizoval šéf ŘSD. Upřesnil, že se rychlost bude měřit ve většině rozkopaných úseků kromě toho západně od Humpolce a dálnice u Koberovic, kde se zprvu bude pracovat ve středovém dělicím pásu a doprava nebude svedena do jedné poloviny dálnice.
„Cílem není nikoho šikanovat, cílem je zklidnit provoz. Budou tam cedule, kde bude zvýrazněno, že tam radar je,“ zdůraznil ministr dopravy.
- Mirošovice–Hvězdonice
- Soutice–Loket
- Humpolec – Větrný Jeníkov
- Velký Beranov – Měřín
- Velké Meziříčí, západ – Velké Meziříčí, východ
Silničáři také vysoutěžili odtahové firmy, které budou u dálnice připravené vyrazit k nehodám, které se ve zúžených pasážích stanou. Ke každé havárii by měl odtahový vůz dorazit nejpozději do 30 minut.
- Přípravné práce: úpravy středového pásu, vybudování provizorních přejezdů
- Provizorní rozšíření: jeden jízdní pruh je rozšířen tak, aby se do něj vešly v každém směru dva jízdní pruhy
- Uzavření a modernizace jednoho jízdního pásu: provoz je obousměrně veden ve druhém, provizorně rozšířeném pásu
- Uzavření a modernizace druhého jízdního pásu: provoz je obousměrně veden v již zmodernizované polovině, která je postavena tak, aby pojala čtyři zúžené pruhy