Začíná předposlední rok modernizace D1. Rozkopaných bude 71 kilometrů, na pěti úsecích nechá ŘSD měřit rychlost

Zimní přestávka prací na dálnici D1 skončí v sobotu. První omezení čekají na řidiče u Mirošovic, v průběhu března se potom začne pracovat na sedmi úsecích o celkové délce 71 kilometrů. Řidiči budou zpomalovat na 80 kilometrů za hodinu a manévrovat ve zúžených jízdních pruzích. Na většině rozkopaných úseků nechají silničáři měřit rychlost.

Modernizace dálnice D1 začala na jaře roku 2013, skončit by měla v příštím roce. Letos se bude opravovat sedm úseků od Mirošovic po Ostrovačice, tedy vše, co ještě má starý povrch.

„Nejkritičtější období, které nás čeká, bude od začátku dubna a bude trvat zhruba do půlky srpna – po dobu čtyř měsíců,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. V dubnu se podle něj již bude pracovat na všech sedmi úsecích – celkem 71 kilometrech dálnice, v průběhu března budou práce na nich postupně startovat. V polovině srpna by měly práce pozvolna končit. ŘSD počítá s tím, že se podaří do listopadu dokončit opravy čtyř úseků, zbylé tři by měly být hotové v příštím roce.

Modernizace D1 na počátku sezony 2020
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Začne to u Mirošovic

První omezení související s letošní fází oprav čeká řidiče již v sobotu odpoledne u Mirošovic. Nepůjde prozatím o nic velkého – dělníci zúží připojovací pruh na mirošovické křižovatce ve směru na Prahu a uzavřou odstavný pruh ve směru na Brno na mostu Šmejkalka a jeho předmostí, celkem půjde asi o půl druhého kilometru.

„Hlavní stavební práce, které řidiči pocítí na vlastní kůži, budou až začátkem března, 6. až 7. 3. bychom měli zahájit úsek 2 (Mirošovice–Kývalka) a úsek 19 (Velké Meziříčí-západ – Velké Meziříčí-východ), kde bychom měli začít opravovat jeden jízdní pás,“ doplnil Radek Mátl. 

Práce budou letos pokračovat také v úsecích Soutice–Loket, Koberovice–Humpolec, Humpolec – Větrný Jeníkov a Velký Beranov – Měřín a začnou mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi.

U Mirošovic, Soutic, Velkého Meziříčí a východně od Humpolce by měly opravy skončit letos, podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) jde o 37 kilometrů. „Celkem tak už bude hotovo 127 kilometrů, což je skoro 80 procent D1 mezi Prahou a Brnem,“ upřesnil. Zbylé tři úseky chtějí silničáři dokončit v příštím roce. „V roce 2021 by mělo být hotovo. Velká a důležitá stavba na D1, která byla zahájena v roce 2013, bude ukončena,“ plánuje Havlíček.

Pozor, radar

Organizace provozu v rozkopaných úsecích bude stejná jako v minulosti, řidiči, kteří po D1 alespoň občas jedou, by tedy neměli být ničím překvapeni. V každém směru budou zachovány dva jízdní pruhy, ale zúžené. Do levého pruhu nesmějí vozy širší než 2,2 metru a řidiči musí počítat s tím, že kamiony z 3,5metrového pravého pruhu občas ční i do části levého jízdního pruhu.

13 minut
Tisková konference ministerstva dopravy a ŘSD k zahájení stavební sezony na D1
Zdroj: ČT24

Rychlost je při modernizaci zpravidla omezena na 80 kilometrů za hodinu. Silničáři na to letos chtějí dbát obzvlášť bedlivě. „Máme připravena úseková měření na všech úsecích, kde se bude opravovat jízdní pás a bude vedena doprava po jednom jízdním pásu, když budou 2 + 2 jízdní pruhy,“ avizoval šéf ŘSD. Upřesnil, že se rychlost bude měřit ve většině rozkopaných úseků kromě toho západně od Humpolce a dálnice u Koberovic, kde se zprvu bude pracovat ve středovém dělicím pásu a doprava nebude svedena do jedné poloviny dálnice.

„Cílem není nikoho šikanovat, cílem je zklidnit provoz. Budou tam cedule, kde bude zvýrazněno, že tam radar je,“ zdůraznil ministr dopravy.

  • Mirošovice–Hvězdonice
  • Soutice–Loket
  • Humpolec – Větrný Jeníkov
  • Velký Beranov – Měřín
  • Velké Meziříčí, západ – Velké Meziříčí, východ

Silničáři také vysoutěžili odtahové firmy, které budou u dálnice připravené vyrazit k nehodám, které se ve zúžených pasážích stanou. Ke každé havárii by měl odtahový vůz dorazit nejpozději do 30 minut.

  • Přípravné práce: úpravy středového pásu, vybudování provizorních přejezdů
  • Provizorní rozšíření: jeden jízdní pruh je rozšířen tak, aby se do něj vešly v každém směru dva jízdní pruhy 
  • Uzavření a modernizace jednoho jízdního pásu: provoz je obousměrně veden ve druhém, provizorně rozšířeném pásu
  • Uzavření a modernizace druhého jízdního pásu: provoz je obousměrně veden v již zmodernizované polovině, která je postavena tak, aby pojala čtyři zúžené pruhy

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...