TÉMA

Modernizace D1

ŘSD kontroluje modernizované části D1, končí lhůta pro reklamace. U Ostrovačic budou nutné opravy

Blíží se konec záruční lhůty některých modernizovaných úseků dálnice D1 a Ředitelství silnic a dálnic se zaměřilo na jejich stav. Mezi 178. a 182. kilometrem musí řidiči počítat s omezeními, protože silničáři několik závad našli. Šéf ŘSD i ministr dopravy však ujistili, že neohrožují bezpečnost a vesměs považují stav rekonstruované dálnice za dobrý.
14. 6. 2023|

Na opravené D1 jsou místa ohrožující bezpečnost, tvrdí NKÚ. Účelově negativní zpráva, hájí se ŘSD

Rekonstrukce dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou za víc než 28 miliard korun není dokončena, na opravených částech jsou mosty a nadjezdy ve stavu, který ohrožuje bezpečnost dopravy. Na základě kontroly to oznámil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tvrdí, že zpráva je účelově negativní, obsahuje polopravdy a nepřesnosti.
9. 5. 2023Aktualizováno9. 5. 2023|

Rok 2021 obohatil dálniční síť o téměř 47 kilometrů, začalo se stavět dalších více než sedmdesát

V roce 2021 Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo 46,5 kilometru nových dálnic. Tři čtvrtiny z této délky vznikly na východě Čech v blízkosti Hradce Králové, zhruba osm kilometrů připadlo na severozápad Čech a jen tři nové dálniční kilometry přibyly na Moravě. V příštím roce slibují silničáři dalších 25,5 kilometru dálnic. Bude to podstatně menší délka než letos, navíc ji takřka celou „spolykají“ vlastně jen dvě stavby. Roky 2021 a 2022 představují také roky dvou velkých modernizací D1. Ta, která se týkala úseku od středních Čech až na Brněnsko, letos skončila, příští rok začne rozšiřování úseku u Brna na šest pruhů.
30. 12. 2021|

Oprava mostu Šmejkalka, na který se nedostalo při modernizaci D1, začne roku 2022. ŘSD vypsalo tendr

Oprava dálničního mostu Šmejkalka, který i po modernizaci sousedních částí D1 zůstal ve starém, by měla začít ve druhé polovině roku 2022. Oznámil to generální ředitel Ředitelství silnic a dálnice Radek Mátl, jehož organizace vypsala tendr na zhotovitele. Kvůli rekonstrukci mostu bude na dálnici významně omezená doprava, již dříve Mátl avizoval, že to potrvá dvě až tři stavební sezony.
17. 11. 2021|

Silničáři na noc uzavřeli část dálnice D1 kvůli stavbě nadjezdu. V neděli bude průjezdná, ale s omezením

Silničáři uzavřeli část dálnice D1 v okolí 25. kilometru, už během dne byl provoz omezen. I když Ředitelství silnci a dálnic počátkem října formálně dokončilo modernizaci úseku Mirošovice–Kývalka, některé doprovodné stavby ještě nejsou hotové. O posledním říjnovém víkendu část dálnice zavřeli kvůli osazování nosné konstrukce nadjezdu u Kaliště. Dálnice je zcela neprůjezdná mezi Mirošovicemi a Ostředkem, kamiony ale musí uzavírku objíždět po dlouhé trase přes Tábor.
30. 10. 2021Aktualizováno30. 10. 2021|

Deset let a 43 výroků aneb Proměny pohledu na modernizaci dálnice D1

Modernizace téměř 160 kilometrů dálnice D1 je u konce. Na dálnici se od Benešovska po Brněnsko pracovalo osm a půl roku, předtím se ještě dva roky celá akce připravovala. Byla to oprava, která ztrpčovala cestu mezi Prahou a Brnem desetitisícům řidičů denně, bylo to také velké politikum – a to nejen tehdy, když napadl „kalamitní sníh“. Výběr výroků politiků, silničářů i stavbařů připomene některé dramatické okamžiky i to, jak se vyvíjel pohled na mnohaletou modernizaci.
2. 10. 2021|

Modernizace D1 v číslech: Nejrychleji se pracovalo u Ostrovačic, nejlaciněji u Lokte

Končí modernizace dálnice D1. Trvala déle než osm let, oproti původním plánům se protáhla o tři roky. Stát za ni zaplatil téměř dvacet miliard korun bez DPH (s ní ještě o čtyři miliardy více). Časově i finančně nejnáročnější byla rekonstrukce úseku Humpolec – Větrný Jeníkov, kde načas práce úplně ustaly a měnil se zhotovitel. V přepočtu na kilometr však zaplatil stát nejvíce za rekonstrukci šesti kilometrů nad Velkým Meziříčím, kterému dominuje vysoký most.
2. 10. 2021|

Modernizace D1 po devíti letech skončila. Jízda je teď klidnější, trvalo to ale déle, než mělo

Modernizace dálnice D1 skončila, alespoň z pohledu řidičů. Znamená to dvě věci. Jednak se teď cestování mezi Prahou a Brnem obejde bez dlouhých zúžení, která v nejnáročnějších obdobích zabírala i čtvrtinu celé trasy. A jednak se konečně jezdí plynule po novém povrchu. Modernizace začala v roce 2013, o rok později, než ministerstvo dopravy původně plánovalo, a končí s tříletým zpožděním. Cestu od tankodromu přes takzvaný „Ťokův průsmyk“ k přijatelně hladké dálnici lemovala zdržení s výběrovými řízeními, ale i problémy se zhotoviteli během stavby.
2. 10. 2021|

V noci dělníci odstranili poslední omezení. Oprava dálnice D1 po devíti letech skončila

Po devíti letech stavebních prací skončila v noci na sobotu modernizace dálnice D1. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opravilo celkem 160 kilometrů nejstarší české dálnice. Přestavba přišla na 24 miliard korun. Dokončení prací bylo původně naplánováno na polovinu října. Úplně první plán před začátkem modernizace hovořil o roku 2018, stavba tak nabrala tříleté zpoždění. Některé práce se budou ještě dodělávat.
1. 10. 2021Aktualizováno2. 10. 2021|

Kdyby se na D1 stavěl šestipruh, opravy by teprve začínaly, říká šéf ŘSD

Velká modernizace dálnice D1 mezi Prahou a Brnem končí, i když ne úplně. Do voleb sice skončí všechny dlouhodobé uzavírky včetně opravy úseku, který silničáři reklamovali, ale zbude ještě oprava jednoho mostu. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla ale bude rozsah tohoto dopravního omezení nesrovnatelný s mnohakilometrovými pouzavíranými úseky. Dodal, že příprava rekonstrukce mostu vázla kvůli výkupům pozemků. Snaha vyhnout se takovým průtahům také silničáře vedla k rozhodnutí dálnici při nynější modernizaci nerozšiřovat na šest pruhů. Radek Mátl byl hostem Interview ČT24.
25. 9. 2021|

Na zmodernizované D1 na Benešovsku popraskal povrch. Kvůli opravě čeká řidiče dvoutýdenní omezení

Povrch dálnice D1 je poblíž vodní nádrže Švihov mezi 65. a 66. kilometrem poškozený. Připustilo to Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), podle kterého nastaly problémy s kvalitou betonu na úseku dlouhém 130 metrů. Na dálnici bude asi dva týdny omezen provoz.
9. 9. 2021Aktualizováno9. 9. 2021|

Na D1 u Humpolce směrem na Prahu jsou opět kolony. Dopravu komplikuje změna značení

Na dálnici D1 u Humpolce ve směru na Prahu se znovu tvoří kolony aut. Podle webu dopravniinfo.cz měřila ráno kolona i přes deset kilometrů, řidiči se zdrželi přes půl hodiny. V opravovaném úseku mezi Humpolcem na 90. kilometru a Koberovicemi na 81. kilometru se od pondělí přestavuje dopravní značení, ve směru na Brno už omezení skončilo. Auta tam projíždějí dvěma pruhy od pondělních 19:15.
24. 8. 2021|

Na D1 se na řadě míst olamují hrany dilatačních spár, silničáři budou žádat opravu od zhotovitele

Modernizace dálnice D1 má další problém. Na řadě míst se olamují hrany dilatačních spár mezi vzniklými panely. Reportér České televize si toho povšiml náhodou při natáčení v místě uzavírky. Silničáři problém připouštějí a vysvětlují nedostatečnou pevností betonové směsi. Aby se díry nezvětšovaly, budou chtít opravu od zhotovitele.
16. 8. 2021|

U Mirošovic končí oprava dálnice D1. Na dokončení celé modernizace má ŘSD termín 3. října

Končí omezení dopravy na dálnici D1 u Mirošovic. Ve směru na Prahu již se jezdí bez omezení, na Brno zmizí poslední zpomalení v pondělí dopoledne. Při slavnostním ukončení modernizace uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl, že do konce srpna skončí i na zbylých úsecích obousměrný provoz v jednom jízdním pásu a poslední omezení zmizí z D1 do 3. října.
1. 8. 2021Aktualizováno1. 8. 2021|

Opravy D1 skončí včas, tvrdí vládní poslanec. Podle Jurečky ale na úkor kvality

Na dálnici D1 jsou rozkopané poslední čtyři úseky mezi Mirošovicemi a Kývalkou, kde od roku 2013 probíhají rozsáhlé opravy. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) oznámil jejich úplné zprovoznění počátkem října a podle předsedy dopravního podvýboru Poslanecké sněmovny Martina Kolovratníka (ANO) tomu tak bude. Člen podvýboru a předseda KDU-ČSL Marian Jurečka si tím však není jistý. Varoval před kvapnou a nekvalitní prací i před tím, že v příštích letech nebude na dopravu dost peněz. O dopravních stavbách diskutovali poslanci v Událostech, komentářích.
9. 7. 2021|

Provoz na části D1 zastavila na dva dny plánovaná uzavírka

Začal prodloužený víkend a zároveň první víkend prázdnin. Zdržení hrozí řidičům hlavně na příjezdu do Prahy od severu, protože je dálnice D8 zúžená do jednoho pruhu, kolona se tvořila také na dálnici D1 směrem z Prahy, v podvečer již byl provoz plynulý. Po osmé večerní ale mezi 21. a 34. kilometrem D1 zastavila provoz plánovaná uzavírka, situace bude pokračovat celou neděli a téměř celé pondělí – až do večera.
3. 7. 2021Aktualizováno3. 7. 2021|

D1 u Humpolce čekají krátké noční uzavírky, v sobotu směrem na Prahu, v neděli na Brno

Se zdržením musí počítat řidiči, kteří se v noci vydají po dálnici D1 z Brna nebo například Jihlavy do Prahy. U Humpolce budou mezi 23. a sobotní pátou hodinou opakované krátkodobé uzavírky. Totéž se bude opakovat i v noci na neděli, ale ve směru na Brno. Ředitelství silnic a dálnic zdůvodňuje noční omezení na D1 osazením nového ekoduktu.
30. 4. 2021|

Na D1 se o víkendu omezí doprava, modernizace dálnice se letos chýlí ke konci

Od pátku budou dělníci na dálnici D1 dokončovat opravy v úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Doprava bude o víkendu v obou směrech stahována do jednoho jízdního pruhu, pak bude na Prahu i na Brno vedena dvěma pruhy. Práce se budou týkat středního dělicího pásu a potrvají do druhé poloviny dubna.
12. 3. 2021|

Silničáři chtějí letos rozestavět sto kilometrů dálnic. Modernizace D1 bude z pohledu řidičů hotová v létě, slíbil šéf ŘSD

Stát začne letos stavět 165 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Přelomové bude zahájení prací na celém chybějícím úseku dálnice D4, což bude první stavba v Česku postavená v partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Ředitelství silnic a dálnic nyní zahajuje stavební sezonu, jejími nejdůležitějšími okamžiky má být dokončení mnohaleté modernizace dálnice D1 – podle generálního ředitele ŘSD budou práce vesměs hotové již v srpnu – a také zprovoznění tří dálničních úseků ve východních Čechách.
25. 2. 2021|

Dálniční síť se letos rozrostla o 21 kilometrů, o třetinu méně než v roce 2019

Dálniční síť se v roce 2020 rozrostla o 21 nových kilometrů bez započítání dalších šestnácti kilometrů zmodernizované D1. Navíc přibylo 20 kilometrů přeložek silnic první třídy, díky kterým zmizelo několik problematických úseků. Stavělo se i na železnici, Správa železnic dokončila rekonstrukci Negrelliho viaduktu, pustila vlaky na novou trať Vršovice–Hostivař a pokročila s elektrizací tratě z Olomouce do Šumperka.
28. 12. 2020|

Modernizace D1 skončí příští rok. Ani potom ji ale opravy neminou

V příštím roce plánuje stát otevřít 46,5 kilometru nových dálnic a přes 23 kilometrů silnic první třídy. Za rok by také měla skončit modernizace dálnice D1. Počet kilometrů nových dálnic by tak v příštím roce měl být oproti letošku zhruba dvojnásobný.
24. 11. 2020|

Modernizace D1 bude zcela hotová do 15. října příštího roku, slíbilo ŘSD. S volbami to podle Havlíčka nesouvisí

Modernizace dálnice D1 je téměř na konci stavební sezony, která by měla být předposlední. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl připustil, že kvůli pandemii covidu-19 se některé práce zdržely, například ještě není kompletně opravená první polovina úseku Mirošovice–Hvězdonice, ale přesto spolu s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem (za ANO) ujistili, že rozsáhlá modernizace D1 skončí příští rok. ŘSD již má i konkrétní datum – 15. října.
10. 11. 2020|

Nově opravený úsek dálnice D1 u Zruče nad Sázavou se musí zbrousit, beton je moc tlustý

Nově dokončený úsek modernizované dálnice D1 u Zruče nad Sázavou se ještě naplno neotevře. Silničáři to původně plánovali o tomto víkendu, po kontrole ale podle informací České televize reklamují tloušťku betonu. Kvůli broušení bude v některých dnech provoz veden v režimu 2+1 jízdní pruh.
8. 10. 2020|
Modernizace D1

Stavební sezona na D1 končí, do neděle proto bude u Mirošovic v každém směru jediný pruh

Stavební sezona na dálnici D1 končí. Dělníci se do jara stáhnou z úseků, které mají opravenou jednu polovinu, protože zahajovat nyní práce na té druhé by bylo podle Ředitelství silnic a dálnic riskantní – práce by neskončily před zimou. Jako první se do plného provozu vrací úsek Mirošovice–Hvězdonice, kde ale kvůli úpravám dopravního značení nejprve musí řidiči přetrpět víkendové komplikace. Začínají v pátek večer.
4. 9. 2020|