Na D1 se o víkendu omezí doprava, modernizace dálnice se letos chýlí ke konci

Události: Modernizace dálnice D1 (zdroj: ČT24)

Od pátku budou dělníci na dálnici D1 dokončovat opravy v úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Doprava bude o víkendu v obou směrech stahována do jednoho jízdního pruhu, pak bude na Prahu i na Brno vedena dvěma pruhy. Práce se budou týkat středního dělicího pásu a potrvají do druhé poloviny dubna.

„Čeká nás modernizace ještě pěti úseků,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem se pracuje v sedmikilometrovém úseku. Zbylé čtyři úseky se mají opravovat po celou pracovní sezonu. Nejdřív by se měl dokončit úsek u Mirošovic – na přelomu července a srpna. Další úseky by měly být hotovy do konce října, kdy by měla modernizace skončit.

Řidiči se ještě na třech úsecích potkávají se starou vozovkou, nejdéle zůstane stará betonová vozovka u Ostrovačic, kde po ní doprava bude jezdit ještě tři až čtyři měsíce. „Během doby se to podrobilo kolikrát kritice, že se termíny zpožďovaly. Všechno to mělo nějaké své příčiny,“ dodává Mátl s tím, že problémy byly s dodavateli nebo s výběrovými řízeními.

Studio ČT24: Ředitel ŘSD Radek Mátl k modernizaci dálnice D1 (zdroj: ČT24)

Modernizace D1  trvá už téměř deset let. „V srpnu roku 2011 byla zahájena příprava a letos to bude deset let, kdy bude modernizace D1 z hlediska těch stavebních prací dokončena,“ říká Mátl. Podle něj byla modernizace komplikovaná, obousměrně šlo o 320 kilometrů dálnice.

Dálnice je přetížená, řešilo se její přikrytí asfaltem

Mátl však přiznává, že ambice byly v době zahájení modernizace větší, práce ale zpomalovala kritika politiků nebo hnutí Děti Země. „My jsme tu samotnou modernizaci chtěli dokončit do roku 2018,“ sděluje. V posledních letech se ale prý podařilo výrazně zrychlit. Zdržení prý nastalo například v letech 2012 a 2013, kdy se prověřovalo, zda je metoda modernizace optimální, a zda by nebyla lepší varianta přikrytí betonu asfaltem.

„Kvůli tomu prověřování jsme museli zpětně dělat znalecké posudky a ověřovat ty dvě metody, tak se zastavily jednotlivé úseky,“ přibližuje s tím, že to znamenalo roční či dvouroční zpoždění. „Snažili jsme se modernizaci dělat tak, aby na sebe jednotlivé úseky nenavazovaly. Jakmile vám z té skládanky jeden nebo dva úseky vypadly, tak se vám celá skládanka začala rozpadat,“ vysvětluje. Cesta betonové vozovky s rozšířením o 75 centimetrů na každé straně je podle něj správná.

Mátl také děkuje řidičům za trpělivost. „Všichni si prožili na dálnici D1 peklo, prožívají si ho i v letošním roce. I když opravy nejsou, tak se tam dějí nehody a kolony. Ta dálnice je přetížená, potřebujeme dopravu odvést aspoň částečně na severní cestu tak, aby se té dálnici ulevilo,“ doplňuje.