Rekonstrukce dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou za víc než 28 miliard korun není dokončena, na opravených částech jsou mosty a nadjezdy ve stavu, který ohrožuje bezpečnost dopravy. Na základě kontroly to oznámil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tvrdí, že zpráva je účelově negativní, obsahuje polopravdy a nepřesnosti.
Na opravené D1 jsou místa ohrožující bezpečnost, tvrdí NKÚ. Účelově negativní zpráva, hájí se ŘSD
Kontroloři poukázali i na nekvalitní odstraňování závad, chybějící parkovací místa pro kamiony či časté jízdy přetížených vozidel. Ministerstvo dopravy i ŘSD ale tvrdí, že i přes výtky NKÚ modernizace D1 zvýšila bezpečnost a komfort uživatelů. Některé mosty a odpočívky se ještě budou opravovat, zdůraznilo ministerstvo.
Ve špatném či velmi špatném stavu zůstává na 160,8 kilometru dlouhém úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou podle NKÚ devět mostů, mezi nimi Šmejkalka u Senohrab, a tři nadjezdy.
„Ačkoliv cílem modernizace bylo kromě zvýšení bezpečnosti provozu i zvýšení komfortu uživatelů dálnice, nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují. Vozovku výrazně poškozují a její životnost zkracují i časté jízdy přetížených vozidel,“ uvedl NKÚ.
Podle mluvčí NKÚ Hany Kadečkové je v souhrnu problém v kvalitě odvedených prací. „Opravy nejsou udělány zcela kvalitně a způsobuje to na vozovce nerovnosti. Takže auto nejede plynule, a tím se snižuje komfort jízdy,“ řekla.
Podle ŘSD je teď dálnice bezpečnější
Ředitelství silnic a dálnic míní, že zpráva NKÚ je účelově negativní a obsahuje řadu polopravd a nepřesností vytržených z kontextu. Výsledkem modernizace D1 je podle silničářů bezpečná a komfortnější dálnice, což NKÚ na základě několika drobných vad zpochybňuje. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl odmítl, že by problémy, na které NKÚ poukázal, celkový výsledek modernizace zásadně kazily. „Některé závěry NKÚ vůbec nekorespondují se skutečností,“ obvinil mluvčí kontrolory.
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl zdůraznil, že závady silničáři reklamují a zabývají se jimi. Odmítl, že by ohrožovaly bezpečnost dopravy. „Pro řidiče je to nebezpečí v případě, že bychom to nereklamovali a zůstalo to neopravené,“ podotkl Mátl. Všechny závady, na které NKÚ upozornil, podle něj představují „promile, procento položené vozovky“.
Silničáři upozornili, že NKÚ vady a nedostatky zjistil nikoliv fyzickou kontrolou stavby, nýbrž z protokolů ŘSD. „Z čehož vyplývá, že my o těch problémech víme a řešíme je,“ poznamenal Rýdl. Ujistil, že ŘSD ví o nadjezdu u středočeských Hrusic, který je jedním z míst, na něž se kontroloři zaměřili. Vyrůstá z něj totiž strom. „Máte nadjezd, máte prasklinu a z ní strom. Argumenty, že je to na kraji, myslím, že neobstojí. Prostě to není kvalitní práce,“ uvedla mluvčí Kadečková.
V případě mostu Šmejkalka zopakovali silničáři, že jej z celkové modernizace vyjmuli. Podle Mátla se příprava jeho rekonstrukce příliš vlekla. Bylo nutné získat územní rozhodnutí, proti kterému přišla odvolání, problémy byly s výkupem pozemků. ŘSD počítá s tím, že samotné práce na mostě by měly začít letos.
Ministerstvo dopravy uvedlo, že bere výsledky kontroly NKÚ na vědomí a respektuje kritiku dílčích aspektů modernizace dálnice D1. „Ty jsou však pouze jednotlivými možnými vadami na jinak vcelku profesionálně pojaté modernizaci uceleného úseku dálnice v celkové délce 160 kilometrů a rozhodně z nich nelze dovozovat celkově nedobré provedení celého projektu,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka. Připomněl, že modernizace začala před deseti lety, v květnu 2013, a stavebně skončila na přelomu září a října 2021. Nadále ale pokračuje úprava některých odpočívek, včetně doplňování parkovacích míst pro kamiony.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) si vyžádal stanovisko ŘSD, které jako investorská a správcovská organizace mělo modernizaci D1 na starosti. Jde zejména o výtky k provádění oprav či opakovanému vzniku závad v rámci reklamací, uvedl Jemelka. Současně se ale ministr ohradil proti tvrzení NKÚ, že ministerstvo neřeší systémové otázky, jako je stav mostů nebo vysokorychlostní vážení.
Ohradil se i bývalý ministr
Ke zprávě kontrolorů má výhrady i Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Odmítl závěr NKÚ, že v rámci rozpočtů fondu v letech 2015 a 2020 nebyly vyčleněny žádné prostředky na financování modernizace dálnice D1. Peníze byly uvolňovány postupně a jednotlivé projekty se financovaly plynule, sdělil SFDI.
První místopředseda ANO Karel Havlíček, který v letech 2020 a 2021 zastával post ministra dopravy, se ve vyjádření pro ČTK postavil na stranu ŘSD. Kritika podle něj vytrhává věci z kontextu a místy je absurdní. D1 byla nejnáročnější stavbou v historii ŘSD a musela se vypořádat s nevídaným množstvím problémů, míní. „Přesto byla zmodernizována tak, že jsme navzdory rostoucím cenám dosáhli o dvě miliardy nižších nákladů, než se plánovalo,“ uvedl.
„Ačkoliv se termín dokončení několikrát posouval kvůli obstrukcím ekologických organizací, tak nakonec jsme zvládli i termín, který jsme slíbili, tedy do konce roku 2021. Dodavatelé stavby byly transparentně vysoutěžené firmy z oboru a odvedly spolu s ŘSD velmi dobrou práci,“ dodal Havlíček.
Nejvyšší kontrolní úřad prověřoval modernizaci D1 za období od roku 2016 do listopadu 2022. „Její průběh byl negativně ovlivněn kybernetickým útokem na informační systémy ŘSD, v jehož důsledku byly některé doklady a informace nedostupné,“ dodal NKÚ.
Na nová parkoviště už u D1 není místo, zní z ŘSD
Zatímco v případě kvality modernizace D1 se silničáři proti závěrům kontroly razantně ohradili – a nalezli alespoň dílčí zastání u politiků z koalice i opozice – problémy s přetíženými kamiony připustili ochotněji. Potíž je v tom, že vysokorychlostní váha na 122. kilometru dálnice je jediná, která dokáže vážit auta přímo za jízdy – a zároveň je momentálně nefunkční.
Podle Radka Mátla byla nejprve potíž s nefunkčním napájecím kabelem, který bylo třeba reklamovat, potom zase se senzory ve váze. Podle mluvčího jihlavského magistrátu Radovana Daňka se také někdy chybně zaznamenávají registrační značky. „Dochází k chybám, kdy nesouhlasí zaznamenané registrační značky, a je potřeba doladit přesnou a rychlou identifikaci aut porušujících zákony,“ zdůraznil.
ŘSD doufá, že do začátku prázdnin začne váha fungovat. Déle potrvá řešení problému s nedostatkem parkovacích míst pro kamiony, který silničářům NKÚ také vytkl. Stávající parkoviště nemají dostatečnou kapacitu, v noci doslova praskají ve švech, kamiony parkují už na nájezdu a výjezdu. U D1 sice vznikly nové odstavné plochy, ty jsou ale určené pouze pro nouzové situace – uzavírky například po hromadných nehodách.
Mátl míní, že zásadně zlepšit situaci na D1 mezi Prahou a Brnem jde už jen velmi složitě. „Není na té dálnici prostor. Odpočívky včetně křižovatek jsou tak nahuštěné, že výstavba nové odpočívky na dálnici D1 prakticky není možná,“ řekl.