Základní síť dálnic v České republice by měla být do roku 2033 hotová. Řekl to ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při představení konkrétních plánů výstavby silnic a dálnic pro letošek. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla se navíc daří v poslední době výstavbu zrychlovat. Letos by se díky tomu mohlo otevřít více nových kilometrů dálnic, než silničáři původně předpokládali. Mátl očekává, že se také podaří zkrátit některá zpoždění, která v minulosti na stavbách vznikla.
Kupka slibuje výhled dopravních staveb na deset let, do roku 2033 chce mít hotovou dálniční síť
„Chceme v letošním roce projednat na vládě výhled výstavby dopravní infrastruktury pro nejbližších deset let. To, co České republice chybělo – nejenom konkrétní plány, ale i jasný výhled, kolik ta výstavba bude stát peněz s ohledem na desetiletou dobu,“ řekl Martin Kupka.
Upřesnil, že počítá s tím, že do roku 2033, tedy během deseti let, se podaří dokončit základní dálniční síť včetně dlouhodobě problematických staveb, jako je středočeská část D3 nebo celý Pražský okruh.
Právě dokončení Pražského okruhu je jednou z priorit v programovém prohlášení vlády a podle ministerstva dopravy je nyní stavba v přípravě. Budování jihovýchodní části, která ústí do Modletic, by mělo začít příští rok, té severní pak za čtyři až pět let.
„Je to realistický termín a odpovídá tomu, jak se připravují jednotlivé stavby,“ řekl Kupka s tím, že pro přípravu celé dopravní infrastruktury je důležitá meta dalších deseti let, kterou považuje za významnou i kvůli rozvržení finančních výdajů pro následující vlády. V pořadu 90´ČT24 rovněž zmínil, že pozitivní je podle něj velký počet rozestavěných staveb.
K tomu je ale kritický opoziční místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO). „Chybí tam ambice. Podle kvalifikovaných odhadů nám to vycházelo skoro na tři sta kilometrů, které je třeba dostavět, vláda má ve svém prohlášení jen dvě stovky,“ zmínil.
Velké množství rozestavěných staveb je podle něj dědictvím vlád ANO a ČSSD, zatímco současný kabinet podle něj pouze „sklízí ovoce“ práce předchozích kabinetů, které projekty připravily. „Zbývá 700 kilometrů dálnic a myslím si, že ta vize nemusí být reálná,“ dodal s tím, že tempo výstavby se ale nezpožďuje, což označil za pozitivní díky spolupráci opozice s koalicí.
ŘSD chce ještě letos otevřít část D7 u Chlumčan
Letos by mohlo nakonec Ředitelství silnic a dálnic zprovoznit více nových kilometrů dálnic než původně plánovaných patnáct. Podle šéfa organizace Radka Mátla se dařilo stavět přes zimu, a některé stavby tak urychlit. „Aktuálně jsme se domluvili se zhotovitelem stavby D7 Chlumčany, obchvat, že stavba bude urychlena a bude zprovozněna ještě v letošním roce,“ avizoval. Úsek u Chlumčan je dlouhý přes čtyři kilometry.
Navíc se podle něj daří zmenšit zpoždění, které vzniklo při stavbě tunelu u Českých Budějovic na budoucí trase dálnice D3. Část jihočeské dálnice od Úsilného až ke Kaplici-nádraží by se mohl otevřít v příštím roce, a ne v roce 2025, jak se silničáři obávali kvůli problémům se spodní vodou při zakládání tunelu.
I když se letos otevře jen patnáct, maximálně devatenáct kilometrů nových dálnic, v příštích letech by jich mělo přibýt mnohem víc – v dalších dvou letech v součtu 133 kilometrů. Rozestavěno je podle ministra 158 kilometrů dálnic a ŘSD chce začít pracovat ještě na dalších. Mátl upřesnil, že by měly začít vznikat nové úseky dálnic D35, D55 a také příhraniční úsek hradecké D11.
Kupka by chtěl mít příhraniční úsek hotový v roce 2026, aby byla co nejkratší doba, po kterou bude u hranic připravená polská rychlostní silnice S8, aniž by bylo na Trutnovsku po čem pokračovat. Poláci by měli svoji stavbu dovést na hranice v příštím roce. „Víme, že se nám nepodaří dohnat skluz, ale nechceme ho prohlubovat,“ poznamenal ministr dopravy.
Optimistický ohledně probíhající výstavby je zatím i bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). „Mám hlavně dobrý pocit z toho, že se nezastavují projekty, které jsme připravili. Měli jsme trochu obavu, že vláda bude šetřit a že projekty, které jsou rozjeté, které byly naprojektované, se posunou třeba o rok, o dva,“ ocenil s tím, že k tomu zatím nedochází.
Stavební rozpočet pro letošní rok je i přes vládní škrty ve výdajích relativně vysoký. Ředitelství silnic a dálnic má k dispozici necelých 66 miliard korun, loni to bylo o sedm miliard méně.
S jarem začínají opravy dálnic. Silničáři slibují, že neuberou pruhy
Ředitel ŘSD upozornil, že se zlepšujícím se počasím začíná také sezona oprav. „Už jsme zahájili asi nejsložitější úsek na dálnici D1 mezi 16. a 21. kilometrem,“ připomněl. Silničáři se podle něj snaží, aby měly práce na dálnicích co nejmenší dopad na provoz.
Snaží se tedy zejména zachovat obvyklý počet jízdních pruhů, i když ty jsou zúžené. Na dálnici D1 mezi Všechromy a Mirošovicemi se to vyplácí. „Přináší to dílčí kongesce, ale dopady do dopravy jsou oproti tomu, kdybychom to zužovali, daleko menší,“ míní Mátl.