Kupka slibuje výhled dopravních staveb na deset let, do roku 2033 chce mít hotovou dálniční síť

6 minut
Události: Modernizace a výstavba silnic
Zdroj: ČT24

Základní síť dálnic v České republice by měla být do roku 2033 hotová. Řekl to ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při představení konkrétních plánů výstavby silnic a dálnic pro letošek. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla se navíc daří v poslední době výstavbu zrychlovat. Letos by se díky tomu mohlo otevřít více nových kilometrů dálnic, než silničáři původně předpokládali. Mátl očekává, že se také podaří zkrátit některá zpoždění, která v minulosti na stavbách vznikla.

„Chceme v letošním roce projednat na vládě výhled výstavby dopravní infrastruktury pro nejbližších deset let. To, co České republice chybělo – nejenom konkrétní plány, ale i jasný výhled, kolik ta výstavba bude stát peněz s ohledem na desetiletou dobu,“ řekl Martin Kupka.

Upřesnil, že počítá s tím, že do roku 2033, tedy během deseti let, se podaří dokončit základní dálniční síť včetně dlouhodobě problematických staveb, jako je středočeská část D3 nebo celý Pražský okruh.

Právě dokončení Pražského okruhu je jednou z priorit v programovém prohlášení vlády a podle ministerstva dopravy je nyní stavba v přípravě. Budování jihovýchodní části, která ústí do Modletic, by mělo začít příští rok, té severní pak za čtyři až pět let.

„Je to realistický termín a odpovídá tomu, jak se připravují jednotlivé stavby,“ řekl Kupka s tím, že pro přípravu celé dopravní infrastruktury je důležitá meta dalších deseti let, kterou považuje za významnou i kvůli rozvržení finančních výdajů pro následující vlády. V pořadu 90´ČT24 rovněž zmínil, že pozitivní je podle něj velký počet rozestavěných staveb. 

K tomu je ale kritický opoziční místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO). „Chybí tam ambice. Podle kvalifikovaných odhadů nám to vycházelo skoro na tři sta kilometrů, které je třeba dostavět, vláda má ve svém prohlášení jen dvě stovky,“ zmínil. 

Velké množství rozestavěných staveb je podle něj dědictvím vlád ANO a ČSSD, zatímco současný kabinet podle něj pouze „sklízí ovoce“ práce předchozích kabinetů, které projekty připravily. „Zbývá 700 kilometrů dálnic a myslím si, že ta vize nemusí být reálná,“ dodal s tím, že tempo výstavby se ale nezpožďuje, což označil za pozitivní díky spolupráci opozice s koalicí.

42 minut
90’ ČT24: Stavební sezona na dálnicích a silnicích
Zdroj: ČT24

ŘSD chce ještě letos otevřít část D7 u Chlumčan

Letos by mohlo nakonec Ředitelství silnic a dálnic zprovoznit více nových kilometrů dálnic než původně plánovaných patnáct. Podle šéfa organizace Radka Mátla se dařilo stavět přes zimu, a některé stavby tak urychlit. „Aktuálně jsme se domluvili se zhotovitelem stavby D7 Chlumčany, obchvat, že stavba bude urychlena a bude zprovozněna ještě v letošním roce,“ avizoval. Úsek u Chlumčan je dlouhý přes čtyři kilometry.

Navíc se podle něj daří zmenšit zpoždění, které vzniklo při stavbě tunelu u Českých Budějovic na budoucí trase dálnice D3. Část jihočeské dálnice od Úsilného až ke Kaplici-nádraží by se mohl otevřít v příštím roce, a ne v roce 2025, jak se silničáři obávali kvůli problémům se spodní vodou při zakládání tunelu.

I když se letos otevře jen patnáct, maximálně devatenáct kilometrů nových dálnic, v příštích letech by jich mělo přibýt mnohem víc – v dalších dvou letech v součtu 133 kilometrů. Rozestavěno je podle ministra 158 kilometrů dálnic a ŘSD chce začít pracovat ještě na dalších. Mátl upřesnil, že by měly začít vznikat nové úseky dálnic D35, D55 a také příhraniční úsek hradecké D11.

Kupka by chtěl mít příhraniční úsek hotový v roce 2026, aby byla co nejkratší doba, po kterou bude u hranic připravená polská rychlostní silnice S8, aniž by bylo na Trutnovsku po čem pokračovat. Poláci by měli svoji stavbu dovést na hranice v příštím roce. „Víme, že se nám nepodaří dohnat skluz, ale nechceme ho prohlubovat,“ poznamenal ministr dopravy.

Optimistický ohledně probíhající výstavby je zatím i bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). „Mám hlavně dobrý pocit z toho, že se nezastavují projekty, které jsme připravili. Měli jsme trochu obavu, že vláda bude šetřit a že projekty, které jsou rozjeté, které byly naprojektované, se posunou třeba o rok, o dva,“ ocenil s tím, že k tomu zatím nedochází. 

Stavební rozpočet pro letošní rok je i přes vládní škrty ve výdajích relativně vysoký. Ředitelství silnic a dálnic má k dispozici necelých 66 miliard korun, loni to bylo o sedm miliard méně.    

Hlavní dálniční stavby v letošním roce
Zdroj: ŘSD

S jarem začínají opravy dálnic. Silničáři slibují, že neuberou pruhy

Ředitel ŘSD upozornil, že se zlepšujícím se počasím začíná také sezona oprav. „Už jsme zahájili asi nejsložitější úsek na dálnici D1 mezi 16. a 21. kilometrem,“ připomněl. Silničáři se podle něj snaží, aby měly práce na dálnicích co nejmenší dopad na provoz.

Snaží se tedy zejména zachovat obvyklý počet jízdních pruhů, i když ty jsou zúžené. Na dálnici D1 mezi Všechromy a Mirošovicemi se to vyplácí. „Přináší to dílčí kongesce, ale dopady do dopravy jsou oproti tomu, kdybychom to zužovali, daleko menší,“ míní Mátl. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...