Auta, která jedou směrem od Prahy do Rakouska nebo naopak, zmizí z centra Českých Budějovic počátkem roku 2025. Takový je podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) nový termín zprovoznění dvou úseků dálnice D3, které zároveň poslouží jako obchvat krajského města v severo-jižním směru. Podle původních plánů Ředitelství silnic a dálnic měla být dálnice u Budějovic hotová již napřesrok. Oproti předpokladům bude stavba také nejméně o sto milionů dražší.
České Budějovice objedou řidiči na cestě do Rakouska až v roce 2025, oznámil ministr
Stavba úseků dálnice D3 Úsilné–Hodějovice a Hodějovice–Třebonín začala v roce 2019 a původně mělo trvat čtyři roky, než se po ní projedou první řidiči. Nakonec ale budou čekat až do ledna 2025.
Vše se zdrží kvůli tunelu Pohůrka. Stavba nabrala zpoždění, protože silničáři museli změnit kvůli spodní vodě technologii. ŘSD pak dlouho čekalo na povolení nakládat s povrchovými vodami, k tomu se přidaly potíže s dostupností stavebních materiálů, nouzový stav a válka na Ukrajině.
Podle ministra dopravy Martina Kupky se podařilo potíže překonat. Budoucí tunel teď už opět vzniká. „Počátkem letošního roku se podařilo rozhýbat práce. Stavební firmy tam mají v souvislosti s rostoucími cenami materiálů velké komplikace,“ podotkl však.
Dálniční obchvat Českých Budějovic se kvůli problémům s tunelem prodraží, ale není zatím jasné o kolik. „Jak stavba postupuje, vznikají tam další úpravy, to s sebou nese život. Je potvrzené navýšení o sto milionů, vyžádala si to změna technologie,“ řekl Kupka.
Dva úseky naráz
Ačkoli je stavba obchvatu rozdělena do dvou úseků, počítá Ředitelství silnic a dálnic s tím, že otevře oba současně. Ten jižnější tedy bude na dokončení severního čekat. Podle Kupky i jihočeského hejtmana Martina Kuby (ODS) je to nezbytné, jinak by ve městě – beztak značně zatíženém tranzitní dopravou – hrozil kolaps.
„Viděli jsme modelace pohybu vozidel, které představilo Ředitelství silnic a dálnic, a není možné, abychom vozidla takhle do Budějovic pouštěli. Tlačíme na to, aby se tunel dostavěl co nejdřív, a jsme přesvědčeni, že pro České Budějovice bude lepší, když se všechny úseky zprovozní najednou,“ řekl hejtman.
V součtu obou úseků bude dálniční obchvat jihočeského krajského města dlouhý 19,7 kilometru. Původně nasmlouvaná cena výstavby činila v součtu přes dvanáct miliard korun. Stavba navazuje na již zprovozněnou část dálnice D3, která začíná na pomezí Jihočeského a Středočeského kraje a vede až k Českým Budějovicím.
Jižně od Českých Budějovic se od letoška staví ještě jeden úsek dálnice D3, který povede od Třebonína ke Kaplici. Další dvě stavby od Kaplice až na hranici s Rakouskem by měly začít příští rok a být hotové v roce 2025. Potom ještě bude zbývat dokončit středočeskou část D3. ŘSD počítá s tím, že bude celá v provozu v roce 2030.