Dálniční obchvat Českých Budějovic bude mít rok zpoždění, alespoň část by se však mohla otevřít dříve

Události v regionech: Stavba dálnice D3 má zpoždění (zdroj: ČT24)

Dokončení dálnice D3 u Českých Budějovic se o rok zdrží. Oznámil to ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), podle kterého jde kvůli spodní vodě pomalu stavba kilometrového tunelu. Části dálnice, která poslouží jako obchvat dopravou přetíženého města, by ale mohli začít motoristé využívat již před zprovozněním tunelu. Ministerstvo však zatím jedná o tom, jak by nedokončená dálnice mohla fungovat.

Každý, kdo někdy jel z Prahy do Lince – třeba na cestě k moři nebo do Alp – se důvěrně seznámil s Českými Budějovicemi. Hlavní tranzitní trasa vede centrem města, časté jsou na ní zácpy, ale v roce 2023 to mělo skončit díky otevření dálničních úseků sloužících jako obchvat Českých Budějovic. Práce na něm se však protahují. „Stavba obchvatu skončí do roku 2024,“ připustil ministr dopravy Havlíček.

Problém je s kilometrovým tunelem Pohůrka, který povede v prostoru mezi čtvrtí Suché Vrbné a osadou Stará Pohůrka. Jeho stavba ještě nezačala, Ředitelství silnic a dálnic muselo změnit zvolenou technologii stavby kvůli spodní vodě, jejíž hladina je vyšší, než předpokládal projekt.

„Zhotovitel vytvořil zkušební lamely a prověřil prostředí. Průzkumy jsme vyhodnotili na podzim 2019, zjistilo se, že varianta milánských stěn může způsobit problémy,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Místo metody milánských stěn – kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha – nakonec vznikne tunel tak, že se do jámy položí kompletní těleso, do nějž se voda nedostane.

Část obchvatu se možná otevře i bez tunelu

Protože je ale problém jen s tunelem, mohl by podle ministra Havlíčka začít obchvat sloužit alespoň částečně již v původně plánovaném roce 2023. O možnostech ministerstvo jedná s jihočeským hejtmanem Martinem Kubou (ODS) a českobudějovickým primátorem Jiřím Svobodou (ANO).

„Řešíme, jak na to reagovat: buď specifickou komunikací, která by se udělala uvnitř města; musíme si říci, jaké by vedly trasy, které silnice a jak by se musely zkapacitnit. Nebo by se šlo cestou B, že by se to celé zprovoznilo naráz až v roce 2024,“ nastínil Havlíček.

Dálniční obchvat Českých Budějovic tvoří dva úseky, které by však měly do provozu vstoupit současně. První vede z křižovatky Úsilné, kde dálnice končí nyní, za Staré a Nové Hodějovice. Za nadjezdem přes železniční trať na něj navazuje úsek Hodějovice–Třebonín. V součtu jsou oba úseky dlouhé necelých 20 kilometrů. Součástí budou čtyři mimoúrovňové křižovatky, kromě tunelu Pohůrka vzniknou také mosty přes Malši a přes údolí Plavnice i řada nadjezdů.

Letos by měla začít stavba i další části dálnice, která povede od Třebonína ke kaplickému nádraží. I ji by chtělo ŘSD otevřít v roce 2024. Jenomže již termín zahájení je nejistý – Hnutí Duha podalo rozklad proti stavebnímu povolení. Podle koordinátora hnutí Ondřeje Šandy požaduje, aby silničáři před stavbou posoudili alternativu zahloubení dálničního úseku. Ministr Havlíček i ředitel Mátl ale očekávají, že komise ministerstva dopravy rozklad zamítne. Podle Mátla „se rozklad vůbec nevztahuje k samotnému stavebnímu povolení“.

Až v roce 2023 začne dostavba zbylých dvou úseků Kaplice–Nažidla a Nažidla – státní hranice, které napojí dálnici D3 na budoucí příhraniční úsek rakouské rychlostní silnice S10. Kolem poloviny desetiletí by měla začít i stavba dálnice D3 ve Středočeském kraji, kde její přípravu dlouho brzdily spory o vhodnou trasu. 

Budějovické nádraží bude mít zavřený hlavní vchod

Ministr dopravy navštívil České Budějovice, kde se kromě zdržení při stavbě dálničního obchvatu zajímal o probíhající rekonstrukci nádražní budovy. Upozornil, že od letošního podzimu zasáhne rekonstrukce do odbavovacích prostor pro cestující a jejich část bude zavřená.

„Kritická doba začne v září, říjnu tohoto roku, kdy se bude muset uzavřít hlavní vstup. Začne se rekonstruovat a lidé budou muset chodit z bočního vstupu, což bude kapacitně velmi náročné,“ avizoval Havlíček. Po rekonstrukci mají mít novou podobu provozní prostory, na nejfrekventovanějších místech budou obchody a vznikne klidová zóna.

Nyní dělníci pracují na jižním přístavku nádražní budovy, kde dělají nové stropy, a v suterénu, kde snižují hladinu podzemní vody, uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Již je hotové oplechování a krytina střechy severní věže.

Vizualizace nádraží po rekonstrukci
Zdroj: Správa železnic