Poslední Ťokovo zahájení. Začíná stavba dálničního obchvatu Českých Budějovic

Začíná stavba dálnice D3 mezi Úsilným a Hodějovicemi. Radost udělá hlavně obyvatelům Českých Budějovic. Jde o nejdůležitější ze tří částí dálničního obchvatu města – odvede tranzitní dopravu z centra a spolu s již rozestavěným úsekem do Třebonína i z jižní části Budějovic. V provozu má být za tři roky.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Začala stavba jednoho z nejkomplikovanějších dálničních úseků v Česku

Ulice Nádražní, Mánesova nebo Na Dlouhé louce jsou postrachem pro řidiče, pěší i obyvatele okolních domů. Všechna auta, pro která se staví dálnice D3, jezdí právě tudy. Standardem jsou kolony, dlouhé čekání na semaforech, někdy i nehody – zkrátka vše, co patří k průjezdu velkého množství aut centrem velkého města.

Sedmikilometrový úsek dálnice D3 Úsilné–Hodějovice by měl velkou část aut z centra Českých Budějovic odvést. „Tento úsek, z toho mám obzvlášť velkou radost. Hodně dlouho a několikrát jsme zejména s Jihočeským krajem i s městem České Budějovice debatovali o tom, jak je okruh Českých Budějovic důležitý,“ zdůraznil před slavnostním zahájením stavby Úsilné–Hodějovice ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Stavba, kterou politici i silničáři slavnostním poklepáním ve středu před polednem oficiálně zahájili, potrvá tři roky. Součástí úseku má být i kilometrový tunel Pohůrka, stejnojmenná mimoúrovňová křižovatka a více než čtyři kilometry přeložek jiných komunikací. Tunel bude v české dálniční síti výjimečný tím, že bude hloubený. „Shora vytvoříme díru, když to řeknu laicky, postavíme tam tunel a následně to zasypeme,“ popsal generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

„Téměř na celé trase bude položen takzvaný tichý asfalt, který při správné údržbě snižuje hladinu hluku až o čtyři decibely. Podél trasy, v místech, která jsou blízko obytných území, budou protihlukové stěny v délce téměř pět a půl kilometru,“ doplnil předseda představenstva společnosti Hochtief Tomáš Koranda.

Hochtief je spolu se společnostmi Colas a M-Silnice součástí sdružení, které zakázaku získalo. Firmy si řekly o 5,29 miliardy korun bez DPH – asi o půldruhé miliardy méně, než silničáři předpokládali při vypsání výběrového řízení. Přípravu stavby zdržela stížnost u antimonopolního úřadu, kterou podalo italsko-turecké sdružení, kterému se nelíbilo, že zadavatel mnohokrát měnil zadávací dokumentaci. Předseda ÚOHS zamítl stížnost v polovině března.

Poslední Ťokovo ťuknutí

Zahájení stavby dálnice D3 na východě Českých Budějovic je pomyslnou rozlučkou ministra dopravy Dana Ťoka. Ten skončí ve funkci k poslednímu dubnovému dni, nahradí jej Vladimír Kremlík. Ťok čelil mimo jiné kritice, že jde výstavba dálnic pomalu – loni byl ostatně zprovozněn jen jeden úsek dlouhý necelé čtyři kilometry.

Faktem ale zůstává, že mnohem víckrát poklepával na základní kameny než přestříhával pásky – svému nástupci se ostatně mohl při úterním setkání na ministerstvu pochlubit bohatou sbírkou kladívek. Ťok zahájil mimo jiné stavby všech úseků D3 od Veselí nad Lužnicí po Třebonín – celkem 48 kilometrů – ale v jeho éře byly nakonec zprovozněn dva z nich. V součtu to bylo osm kilometrů, pět od Veselí nad Lužnicí k Bošilci a tři od Borku k Úsilnému.

D3 brzy povede ze středních Čech k Budějovicím 

Ministr Ťok po slavnostním zahájení stavby obchvatu Českých Budějovic ještě podepsal memorandum s hejtmankami Středočeského a Jihočeského kraje Jaroslavou Pokornou Jermanovou (ANO) a Ivanou Stráskou (ČSSD) a generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou.

Slíbili si v něm spolupráci při přípravě stavby dalších úseků dálnice D3, která by měla v budoucnu vést od Prahy až na hranice s Rakouskem, zatím ale vede pouze napříč táborským okresem. Jan Kroupa přitom při zahájení stavby budějovického obchvatu ujistil, že jsou zbývající úseky „v intenzivní přípravě“.

Rozestavěný úsek D3 Hodějovice-Třebonín
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Pancer

Nepočítáme-li obchvat Tábora zprovozněný na počátku 90. let, staví se dálnice D3 od roku 2002. Nejprve postupně rostla na sever od Tábora k hranicím Jihočeského a Středočeského kraje. V roce 2013 bylo naráz otevřeno přes 20 kilometrů od Tábora k Veselí nad Lužnicí. Předloni silničáři zprovoznili ještě dalších pět kilometrů od Veselí na jih k Bošilci a úsek Borek–Úsilné. Ten je prozatím izolovaný, slouží hlavně jako obchvat obce Borek a českobudějovických Nemanic.

V současnosti se staví – včetně čerstvě zahájeného úseku u Budějovic – celkem 38,6 kilometru dálnice D3. Již letos by se mělo začít jezdit po prvních osmi z nich od Bošilce k Ševětínu, napřesrok pak plánují silničáři propojit izolovaný úsek u Borku se zbytkem dálnice. Jinými slovy, D3 bude v provozu od středočeských hranic až k Českým Budějovicím.

Vpravo polovina D3, vlevo stará silnice čekající na rekonstrukci

Zdroj: ČTK
Autor: Václav Pancer

Celý obchvat, který sestává z úseků Borek–Úsilné, Úsilné–Hodějovice a Hodějovice–Třebonín, bude hotový v září 2022. O tři roky později by se pak měla dálnice D3 setkat na hranicích u Dolního Dvořiště s rakouskou rychlostní silnicí S10 z Lince (resp. Unterweitersdorfu, kde plynule navazuje na dálnici A7 z Lince).

„Budeme schopni propojit dálnici D3 s hranicí s Rakouskem v podobném termínu, jako bude na hranici ASFINAG (společnost, která staví a provozuje rakouské dálnice – pozn. red.), takže nám nebudou říkat, jak jsme se hodně zpozdili,“ věří přitom ministr dopravy.

Po dokončení všech úseků dálnice D3 na jihu Čech ale ještě zbudou ty středočeské. Jejich přípravu dlouho zdržoval spor o vhodnou trasu. Z varianty dálnice, která by vedla podobně jako dnešní silnice I/3, a trasy Posázavím, vyhrála ta druhá kolem Jílového, Hostěradic a Václavic. Ředitelství silnic a dálnic doufá, že se mu podaří zahájit stavby všech úseků v roce 2024. O čtyři roky později je chce zprovoznit. Data jsou ale prozatím spíše orientační, silničáři ještě nemají ani územní rozhodnutí, doufají, že je úřady vydají během příštího roku.