TÉMA

Správa železnic

Zabezpečovací systém ETCS je dle Správy železnic připraven na provoz

Končí testování evropského zabezpečovacího systému ETCS na české železnici. Od ledna ho povinně budou používat strojvedoucí na víc než šesti stech kilometrech tratí. Systém dokáže soupravu sám zastavit kvůli bezpečnosti, ale občas také technickým chybám. Ty zatím nemůžou stoprocentně vyloučit železničáři ani dopravci. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda však ujišťuje, že systém je na provoz připraven dostatečně. Ministerstvo dopravy se i přesto připravuje na krizové scénáře.
19. 12. 2024|

Nový nadjezd přes železniční koridor v Olomouci zvýší bezpečnost řidičů

Stavbaři dokončili nový silniční nadjezd přes železniční trať v Olomouci-Holici. Zprovozněn bude v pátek. Řidiči díky němu bezpečně překonají frekventovanou železniční trať. Nadjezd nahradí železniční přejezd se závorami, který v této části Olomouce kvůli vysoké frekvenci vlaků na koridorové trati často komplikoval automobilovou dopravu. Stavba nadjezdu byla zahájena loni v létě a vyžádala si investici 374 milionů korun.
5. 12. 2024|

Správa železnic vyšetřuje příčinu nedělních poruch vedení u České Třebové

Vyšetřovatelé Správy železnic (SŽ) hledají příčinu dvou nedělních poruch trakčního vedení na koridoru u České Třebové. Vlaky se v neděli na koridoru z Prahy na Moravu kvůli dvěma mimořádným událostem zastavily dohromady asi na pět a půl hodiny. Železniční uzel v České Třebové čeká podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy rozsáhlá modernizace včetně trakčního vedení za víc než devatenáct miliard korun. Správa hledá jejího zhotovitele.
2. 12. 2024Aktualizováno2. 12. 2024|

Mezi Krnovem a Bruntálem začnou opět jezdit vlaky

Železničářům se podařilo obnovit po zářijových povodních trať mezi Bruntálem a Krnovem. Vlaky po ní znovu začnou jezdit od půlnoci. Další tratě v regionu jsou ale stále mimo provoz. Některé budou opraveny až v příštím roce.
26. 11. 2024|

Soud uložil v kauze Stoka II podmínky a peněžité tresty

Městský soud v Brně vyměřil v kauze Stoka II tresty šesti lidem. Jde o podmínky, peněžité tresty či zákaz činností. Všichni se přiznali, z toho čtyři z nich s žalobcem uzavřeli dohodu o vině a trestu, kterou soud schválil. Žalobce všechny viní ze zjednání výhody při zadání veřejné zakázky či účastenství ve formě pomoci nebo z přijetí úplatku. Rozhodnutí je v části nepravomocné, žalobce si ponechal lhůtu pro možné odvolání. Obviněno bylo původně devět lidí a jedna firma.
26. 11. 2024Aktualizováno26. 11. 2024|

U Mšena se srazilo auto s vlakem, dva lidé zemřeli

Na železničním přejezdu u Mšena na Mělnicku se dopoledne srazilo osobní auto s vlakem. Dva lidé v osobním vozu, devětasedmdesátiletý muž a stejně stará žena, nehodu nepřežili. Cestující ve vlaku vyvázli bez zranění. Provoz na trati mezi Lhotkou u Mělníka a Mšenem byl déle než čtyři hodiny zastaven.
23. 11. 2024Aktualizováno23. 11. 2024|

Výstavba vázne. Pomáhá ale i „největší evropské dálniční staveniště“

České stavebnictví podle firem stagnuje. Mírné zlepšení čekají až příští rok, zaznělo na konferenci na Pražském hradě. Obor teď podle podniků i úřadů zachraňuje inženýrské stavitelství, tedy budování silnic, dálnic a železnic. Letos se v Česku otevře rekordních více než sto kilometrů dálnic. Zhruba v podobné délce se začalo stavět. Celá dálniční síť má být hotová do roku 2033. Na železnici příští rok zahájí třeba projekt rychlé trati mezi Brnem a Přerovem.
21. 11. 2024Aktualizováno21. 11. 2024|

Čtyři lidé v brněnské kauze Stoka II se dohodli se žalobcem

Čtyři obžalovaní v kauze Stoka II uzavřeli s žalobcem dohodu o vině a trestu, Městský soud v Brně se jimi bude zabývat zvlášť, rozhodl ve čtvrtek. Žalobce je viní ze zjednání výhody při zadání veřejné zakázky či účastenství ve formě pomoci nebo z přijetí úplatku, podle něj ovlivnili desítky menších zakázek u brněnské Správy železnic (dříve SŽDC) či Fakultní nemocnice Brno. V obžalobě jim navrhl podmíněné a peněžité tresty. Obžalovaných bylo celkem devět lidí a jedna firma.
21. 11. 2024Aktualizováno21. 11. 2024|

Správa železnic má příští rok na investice rekordní sumu

Správa železnic (SŽ) ze svého rozpočtu na příští rok vyčlenila na investice 39,3 miliardy korun, dosud nejvíce. Loni to bylo 37,5 miliardy. Na opravy a údržbu tratí půjde 19,5 miliardy korun, 2,3 miliardy pak na rekonstrukce nádražních budov, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
21. 11. 2024|

Problematický přejezd v Rožnově má nové zabezpečení

Železniční přejezd v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku je po modernizaci opět v provozu. Za posledních šestnáct let se na něm stalo devět nehod, při kterých zemřeli dva lidé. Zatímco počet nehod na železničních přejezdech v Česku obecně klesá, ve Zlínském kraji se jich do konce letošního září stalo víc než za celý loňský rok. Snížit tyto počty by mělo právě lepší zabezpečení.
30. 10. 2024|

Rizikové přejezdy, přecházení přes koleje. Na železnicích letos zemřelo přes 150 lidí

Na českých železnicích zemřelo od začátku roku 155 lidí. Data ukazují, že příčinou tragédií bývá nepozornost řidičů i pěších či nebezpečné přecházení přes koleje, často však i dobrovolné ukončení života. Správa železnic (SŽ) proto na všechny situace cílila svou kampaň.
29. 10. 2024|

Někdo dal opakovaně na koleje u Plzně betonové překážky. Mohl způsobit neštěstí

Už podruhé letos narazil vlak do betonové překážky, kterou někdo nastražil na koleje u Plzně. Oba případy se staly na stejné mezinárodní trati směrem na Domažlice a dál do Německa. Ani v březnu, ani tentokrát se nikomu nic nestalo. Pokud ale někdo překážku na koleje položil úmyslně, půjde o trestný čin, za který hrozí až osm let vězení. Když se to stalo v březnu poprvé, policie vyšetřování odložila, protože pachatele nezjistila. Souvislost obou případů prověřuje.
21. 10. 2024|

Z malých nádraží mizí toalety, Správa železnic už s nimi nepočítá

Správa železnic postupně rekonstruuje jednotlivá nádraží, s veřejnými WC na některých už do budoucna ale vůbec nepočítá. Dál mají být k dispozici jenom ve větších stanicích.
17. 10. 2024|

Krnovské opravny a strojírny mají bez železničního spojení problém

Řada firem na Krnovsku netrpělivě čeká, až bude region po povodních znovu dostupný i po železnici. Mezi nimi Krnovské opravny a strojírny, které už výrobu po záplavách zčásti obnovily. Bez kolejí ale nejsou schopné dostat většinu produkce, především železniční vagony, z areálu. Správa železnic věří, že trať z části znovu zprovozní v posledních týdnech roku.
16. 10. 2024|

Češi se rychlovlakem svezou zřejmě až za deset let

Výstavba vysokorychlostních tratí má zpoždění. Lidé se tak rychlovlakem svezou později, než jim stát sliboval – nejdřív zřejmě až za deset let. Nové termíny představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Přípravu podle něj prodlužuje mimo jiné jednání s dotčenými kraji. Zpoždění kritizuje opozice. Poukazuje na to, že konkrétní plán na vybudování železnice vláda schválila již před sedmi lety.
12. 10. 2024|

Raspenavští brojí proti rušení přejezdů, do centra by museli po hlavní silnici

Lidé v Raspenavě na Frýdlantsku se bouří proti rušení tří železničních přejezdů, o což usiluje Správa železnic (SŽ). Sepsali proto petici. Přejezdy leží na vedlejších silnicích, které by podle nich nebyly po zrušení přejezdů průjezdné. Jedinou cestou do centra města by pak zůstala hlavní silnice bez chodníků, po které denně projede na pět tisíc aut.
10. 10. 2024|

Pokácení mohutného javoru umožní pardubická radnice jen za tři miliony

V Pardubicích se řeší spor o starý mohutný javor. Strom, který u hlavního vlakového nádraží stojí přes padesát let, by měl být pokácen kvůli novému vstupu do podzemních garáží. Proti takovému kroku protestují místní. Správa železnic zatím nemá povolení ani od úřadu. Radnice chce výměnou za souhlas ke kácení tři miliony korun.
7. 10. 2024|

Na pražské letiště z centra za 25 minut. Dráhu má postavit soukromník

Vlaky z centra Prahy na letiště by měly v roce 2030 zastavovat v devíti stanicích, lidem by tak měly výrazně usnadnit cestu. Dráhu z Prahy-Veleslavína na letiště má postavit soukromník. Výběrové řízení chce stát vyhlásit ještě letos.
6. 10. 2024|

Strojvedoucí často chybují. Stěžují si na mnoho předpisů i únavu

Strojvedoucí podle Drážní inspekce chybují častěji než dřív. Na červenou jich měsíčně projede i více než dvacet. Od začátku roku již došlo k 114 případům. Omylů se přitom dopouštějí hlavně začínající strojvůdci, příčinou může být i únava nebo zkrácený čas jejich výcviku.
29. 9. 2024|

Při srážce vlaků v Praze se zranily desítky lidí. Strojvůdce projel návěstidlo

V pražské Libni na trati mezi stanicí Vysočany a hlavním nádražím se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda řekl, že jeden z osobních vlaků narazil do stojící soupravy. Záchranáři z místa nehody odvezli 25 zraněných. Ošetření potřebovali i někteří ze dvou set cestujících, kteří byli převezeni evakuačním vlakem do Vysočan. Dechová zkouška na alkohol jednoho ze strojvedoucích byla pozitivní. Druhý strojvůdce, který byl v zácviku, projel návěstidlo v poloze zakazující jízdu. Provoz na trati byl zastaven. Odhadovaná škoda činí přes 31 milionů korun.
18. 9. 2024Aktualizováno18. 9. 2024|

Kvůli povodním nejezdí vlaky na desítkách tratí

Omezení provozu na železnici kvůli povodním se v pondělí odpoledne týkalo přibližně patnácti procent pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah, sdělil jejich mluvčí Petr Šťáhlavský. Záplavy omezily provoz zhruba dvaceti procent spojů, během pondělka se tak podařilo obnovit provoz vlaků nebo zavést náhradní autobusovou dopravu na několika úsecích, dodal. Nejvíc rušených spojů je v Moravskoslezském kraji a na severu Olomouckého. Koridor z Hranice na Moravě do Ostravy a k polské hranici bude podle mluvčího omezen po celý týden. Naopak dálnice D1 z Ostravy do Prahy je ale opět průjezdná, včetně Klimkovického tunelu.
16. 9. 2024Aktualizováno16. 9. 2024|

V Ostravě-Přívozu už hasiči zachránili 530 lidí

Z Ostravy-Přívozu hasiči během dne zachránili 530 lidí včetně dětí. Na místě pomáhaly čluny i vrtulník. Lokalita se nyní už jen monitoruje, řekla mluvčí hasičů Kamila Langerová. Voda se do oblasti dostala kvůli trhlinám v hrázi na pravém břehu řeky Odry. V úterý se budou ve městě evakuovat ještě dva domovy. Zachránění lidé byli převáženi autobusy do evakuačního centra, které město zřídilo na Černé louce. Extrémní povodně si z bezpečnostních důvodů vyžádaly odstavení teplárny. Problémy jsou i v dopravě.
16. 9. 2024Aktualizováno16. 9. 2024|

Kvůli počasí nejezdí vlaky na dvaceti tratích, stojí i koridor za Bohumínem

Kvůli extrémnímu počasí nejezdí večer vlaky na zhruba dvou desítkách tratí. Zaplavené koleje přerušily až do odvolání provoz i na hlavní koridorové trati mezi Bohumínem a Dětmarovicemi. Nejvážnější je situace na Ostravsku, Opavsku a Jesenicku. Zatopené jsou i silnice, proto není možné na některých místech zavést náhradní autobusovou dopravu. Silničáři kvůli záplavám uzavřeli D56 z Ostravy do Frýdku-Místku, asi dvě hodiny byla uzavřená i D55 u Otrokovic na Zlínsku ve směru k D1. Voda se dostala i do pražského metra, soupravy ale jezdí bez omezení.
14. 9. 2024Aktualizováno14. 9. 2024|

Kvůli bouřkám měli hasiči stovky výjezdů. Voda zaplavila domy i silnice

Českou republiku zasáhly v neděli silné bouřky, které v řadě regionů zaměstnaly hasiče. Například ti středočeští vyjeli od nedělního odpoledne do půlnoci k více než třem stovkám případů. Většinou se jednalo o čerpání vody ze zatopených sklepů a zahrad. Večer se silnější bouřky přesunuly na východ země. Například na Svitavsku a Pardubicku hasiči likvidovali jejich následky do ranních hodin. Kvůli bouřkám se ochladilo, od úterý se podle meteorologů opět oteplí, tropické teploty s hodnotami od 30 stupňů Celsia se v celé zemi vrátí v pátek. Následovat by ale měla další studená fronta.
19. 8. 2024Aktualizováno19. 8. 2024|
Načítání...