Blíží se konec záruční lhůty některých modernizovaných úseků dálnice D1 a Ředitelství silnic a dálnic se zaměřilo na jejich stav. Mezi 178. a 182. kilometrem musí řidiči počítat s omezeními, protože silničáři několik závad našli. Šéf ŘSD i ministr dopravy však ujistili, že neohrožují bezpečnost a vesměs považují stav rekonstruované dálnice za dobrý.
ŘSD kontroluje modernizované části D1, končí lhůta pro reklamace. U Ostrovačic budou nutné opravy
Byl květen 2013 a po letech příprav začínala rozsáhlá rekonstrukce dálnice D1 mezi středočeskými Mirošovicemi a jihomoravskou Kývalkou – dálnice, která se tehdy místy doslova rozpadala. Původně byla modernizace rozplánována do šesti stavebních sezon, nakonec jich zabrala devět a skončila těsně před sněmovními volbami na podzim 2021.
I když se stav D1 nepochybně dramaticky zlepšil a jízda přináší úplně jiný zážitek, Ředitelství silnic a dálnic není s výsledky úplně spokojeno. Nejvýchodnější modernizovaný úsek – čtyři kilometry mezi Ostrovačicemi a Kývalkou – se chystá nyní reklamovat.
„Ve spárách cementobetonového krytu se jako nejčastější závada ukázalo propadlé těsnění jak na příčné, tak na podélné spáře. Obvykle je to až do tří centimetrů,“ ozřejmila, v čem je problém, Eva Hrušková z ŘSD. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) doplnil, že se reklamace týká také ulámaných hran. „Ale jsou to dílčí vady, které v žádném případě neohrožují bezpečnost ani plynulost dopravy,“ zdůraznil.
Opravy modernizovaného úseku mezi 178. a 182. kilometrem plánují silničáři hlavně na víkendy. Slibují, že dopad na řidiče bude co nejmenší, úplně bez omezení se ale neobejdou. „Je jasné, že když je těch věcí více, tak ten úsek budeme muset třeba na den omezit do jednoho pruhu,“ avizoval šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Nejvyšší kontrolní úřad vydal v květnu zprávu, která se týkala modernizace D1, a v ní silničářům mimo jiné vytkl, že dostatečně nekontrolovali dodavatele při odstraňování závad. Nyní ŘSD ujišťuje, že je to přesně naopak a stav opravených úseků bedlivě zkoumá – i proto, že se na některých blíží konec sedmileté záruční lhůty.
Podle ředitele Mátla jsou ale výsledky kontrol vesměs příznivé. „U nerovností je výsledek velmi slušný. (…) U protismykových vlastností je výsledek naprosto perfektní. Ta dálnice je po sedmi letech od spuštění do provozu prakticky ve stavu jako v té době,“ prohlásil.
Nekonečné opravy
I když velká modernizace oficiálně skončila více než před rokem a půl, i nyní zůstává mezi Mirošovicemi a Kývalkou ještě jeden „památník“ starých časů. Na původní beton položený v sedmdesátých letech najíždějí řidiči na mostě Šmejkalka nedaleko středočeských Senohrab. Opravu mostu ŘSD z modernizace okolních úseků vyňalo s tím, že je příliš složitá a bude potřebovat více času na přípravu.
Konstrukce samotného mostu je totiž ještě starší, vznikla již ve čtyřicátých letech, kdy se na trase nynější D1 pracovalo poprvé. Dálnice tehdy nebyla dokončena a stavba zrušena, ale když se k ní po dvacetileté pauze dělníci vrátili, rozestavěné objekty včetně mostu nad potokem Šmejkalka využili.
Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla mají silničáři „už prakticky podepsanou smlouvu a dělají se tam přípravné práce“. Na samotném mostním svršku by se mělo začít pracovat až koncem příštího roku. Celkově rekonstrukce zabere čtyři roky, přičemž stát za ni zaplatí miliardu korun.
Na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem se ale zároveň pracuje i na dalších místech. Již v devadesátých letech prošla komplexní rekonstrukcí část z hlavního města do Mirošovic, kde přibyl jeden jízdní pruh v každém směru – ale ta se nyní, po více než čtvrt století, také opravuje, momentálně je omezení mezi Všechromy a Mirošovicemi. A ještě letos chtějí silničáři zahájit další velkou akci – rekonstrukci mezi Kývalkou a Holubicemi, kde by měl přibýt v každém směru třetí jízdní pruh.