Na D1 se na řadě míst olamují hrany dilatačních spár, silničáři budou žádat opravu od zhotovitele

Modernizace dálnice D1 má další problém (zdroj: ČT24)

Modernizace dálnice D1 má další problém. Na řadě míst se olamují hrany dilatačních spár mezi vzniklými panely. Reportér České televize si toho povšiml náhodou při natáčení v místě uzavírky. Silničáři problém připouštějí a vysvětlují nedostatečnou pevností betonové směsi. Aby se díry nezvětšovaly, budou chtít opravu od zhotovitele.

Odklízení dopravního omezení u Hvězdonic o víkendu na přelomu července a srpna řidiče sice potrápilo, ale také nabídlo jednu poměrně unikátní příležitost: podívat se zblízka na prakticky nový beton, po kterém se jezdilo jen pár měsíců. Výsledek ovšem trochu zarazil.

Skoro každá spára mezi panely už měla olámanou hranu. Praskliny jsou zatím spíš drobné, ale na to, aby gumové těsnění ztratilo izolační schopnost, zřetelně stačí.

O jak častý problém jde, se těžko odhaduje, protože k valné většině spár se nedá bezpečně dostat a nejsou zřetelné ani z jedoucího auta. Ale když se zpomalí do kolony, podobný problém byl vidět i na několika dalších úsecích. Někde jsou ulámané hrany zalité asfaltem.

„Vytáhnou z toho nečistoty, zbylé kamínky a zbytek zarovnají plastbetonem, aby to drželo. Prostě najednou šup se to vylomí,“ popisuje šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Podle něho je příčinou to, že k řezání dochází příliš brzy. „Pevnosti tam nenaběhnou úplně tak, jak by měly, a oni spáru začnou řezat. Je to na začátku řežby, občas se to stává,“ dodal.

Pracovní postup je totiž následující: nejdříve se pokládá souvislý betonový pás a ten se po zatvrdnutí řeže na panely. „Plastbeton to samozřejmě nevyřeší. Počáteční vada je vždycky špatně,“ konstatuje soudní znalkyně Miloslava Pošvářová.

Úseků s prasklinami je více

Mátl také připouští, že to není jediný úsek, kde by k prasklinám došlo. „Měli jsme to prakticky na všech úsecích. Někde méně, někde více. Byly i další úseky, kde to bylo horší,“ vysvětluje s tím, že někde z toho byla i sleva z díla. „Ale jsou to spíš dílčí problémy, než že by to byl obrovský problém na dálnici,“ dodal.

Praskliny chtějí silničáři nechat opravit na náklady dodavatelské firmy a tvrdí, že na životnost by to mít vliv nemělo. Celá D1 má vydržet bez větších oprav minimálně třicet let, některé úseky jsou v provozu už více než sedm.

Načítání...