Na D1 se na řadě míst olamují hrany dilatačních spár, silničáři budou žádat opravu od zhotovitele

3 minuty
Modernizace dálnice D1 má další problém
Zdroj: ČT24

Modernizace dálnice D1 má další problém. Na řadě míst se olamují hrany dilatačních spár mezi vzniklými panely. Reportér České televize si toho povšiml náhodou při natáčení v místě uzavírky. Silničáři problém připouštějí a vysvětlují nedostatečnou pevností betonové směsi. Aby se díry nezvětšovaly, budou chtít opravu od zhotovitele.

Odklízení dopravního omezení u Hvězdonic o víkendu na přelomu července a srpna řidiče sice potrápilo, ale také nabídlo jednu poměrně unikátní příležitost: podívat se zblízka na prakticky nový beton, po kterém se jezdilo jen pár měsíců. Výsledek ovšem trochu zarazil.

Skoro každá spára mezi panely už měla olámanou hranu. Praskliny jsou zatím spíš drobné, ale na to, aby gumové těsnění ztratilo izolační schopnost, zřetelně stačí.

O jak častý problém jde, se těžko odhaduje, protože k valné většině spár se nedá bezpečně dostat a nejsou zřetelné ani z jedoucího auta. Ale když se zpomalí do kolony, podobný problém byl vidět i na několika dalších úsecích. Někde jsou ulámané hrany zalité asfaltem.

„Vytáhnou z toho nečistoty, zbylé kamínky a zbytek zarovnají plastbetonem, aby to drželo. Prostě najednou šup se to vylomí,“ popisuje šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Podle něho je příčinou to, že k řezání dochází příliš brzy. „Pevnosti tam nenaběhnou úplně tak, jak by měly, a oni spáru začnou řezat. Je to na začátku řežby, občas se to stává,“ dodal.

Pracovní postup je totiž následující: nejdříve se pokládá souvislý betonový pás a ten se po zatvrdnutí řeže na panely. „Plastbeton to samozřejmě nevyřeší. Počáteční vada je vždycky špatně,“ konstatuje soudní znalkyně Miloslava Pošvářová.

Úseků s prasklinami je více

Mátl také připouští, že to není jediný úsek, kde by k prasklinám došlo. „Měli jsme to prakticky na všech úsecích. Někde méně, někde více. Byly i další úseky, kde to bylo horší,“ vysvětluje s tím, že někde z toho byla i sleva z díla. „Ale jsou to spíš dílčí problémy, než že by to byl obrovský problém na dálnici,“ dodal.

Praskliny chtějí silničáři nechat opravit na náklady dodavatelské firmy a tvrdí, že na životnost by to mít vliv nemělo. Celá D1 má vydržet bez větších oprav minimálně třicet let, některé úseky jsou v provozu už více než sedm.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 1 hhodinou

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 2 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 2 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
16:35Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 11 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 13 hhodinami

Kaligrafie, háčkování či výroba svíček. Zájem o ruční dovednosti stoupá

Od digitálního světa se někteří mladí lidé vracejí k ručním dovednostem. Například ke kaligrafii, háčkování nebo ručnímu šití. Zájem o takové kurzy podle oslovených organizátorů roste. Vyhledávají je hlavně mladí lidé, maminky s dětmi, ale i firmy – jako benefity pro své zaměstnance.
před 14 hhodinami

Únavový syndrom by se mohl dát rozpoznat z krve, ukazuje nový test

Vyčerpání i projevy podobné chřipce, tak vypadají možné příznaky chronického únavového syndromu. Podle odhadů v Česku žijí desítky tisíc lidí s tímto onemocněním. Chronický únavový syndrom se nejčastěji objeví v mladém a středním dospělém věku. Stanovení diagnózy je ale velmi obtížné a nemocní se často setkávají s nedůvěrou a nepochopením. I proto se vědci v zahraničí snaží vyvinout diagnostickou metodu, která by nemoc potvrdila třeba z odběru krve.
před 15 hhodinami
Načítání...