Opravy D1 skončí včas, tvrdí vládní poslanec. Podle Jurečky ale na úkor kvality

19 minut
Události, komentáře: Dokončování modernizace D1
Zdroj: ČT24

Na dálnici D1 jsou rozkopané poslední čtyři úseky mezi Mirošovicemi a Kývalkou, kde od roku 2013 probíhají rozsáhlé opravy. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) oznámil jejich úplné zprovoznění počátkem října a podle předsedy dopravního podvýboru Poslanecké sněmovny Martina Kolovratníka (ANO) tomu tak bude. Člen podvýboru a předseda KDU-ČSL Marian Jurečka si tím však není jistý. Varoval před kvapnou a nekvalitní prací i před tím, že v příštích letech nebude na dopravu dost peněz. O dopravních stavbách diskutovali poslanci v Událostech, komentářích.

Modernizace 161 kilometrů dálnice D1 začala v roce 2013 a skončit má letos. Dříve zněla z Ředitelství silnic a dálnic slova o úplném zprovoznění dálnice v letních měsících, nyní se počítá s prvním říjnovým víkendem – shodou okolností necelý týden před volbami. Podle Martina Kolovratníka to tak bude, po volbách už budou pokračovat jen dokončovací práce, které přímo neomezí provoz.

„Slib řidičům, že bude hotovo v plném profilu, nebudou tam žádná omezení, zúžení a podobně, tak zatím vše nasvědčuje tomu, že bude dodržen,“ uvedl. Zdůraznil, že stavební firmy k tomu mají i finanční motivaci. „Došlo k velké ambici dohodnout se s firmami na finančním vyrovnání, zkrátka na tom, že za rychlejší a včasný termín bude pro dodavatele finanční bonifikace – motiv být rychlejší,“ řekl Kolovratník.

Marian Jurečka zdůraznil, že na cestách mezi Poslaneckou sněmovnou a Přerovskem, kde žije, jezdí po D1 minimálně dvakrát týdně a nemá z nynějšího jejího stavu pocit, že by za tři měsíce měla být z Benešovska na Brněnsko průjezdná bez omezení.

„Nejsem si jist, jestli se to stihne. Byl bych velmi rád, aby to nebylo, jako když se končila pětiletka – že se to musí stůj co stůj k tomu datu dokončit. Chci, aby to nebylo na úkor bezpečnosti a kvality. U mostů je evidentní, že se to nestihne. Myslím, že po těch deseti letech už je jedno, jestli to bude v září, nebo v listopadu, ale ať to není na úkor kvalitní práce nebo bezpečnosti lidí, kteří by potom nějaké věci dodělávali až za provozu,“ poznamenal.

Volby každopádně mohou vést k výměně na postu ministra dopravy a možná i financí. Budoucí šéfové obou resortů se budou muset vyrovnat i s tím, že dopravní stavby, které by měly po dokončení velké opravy D1 následovat, významně zdraží kvůli dražšímu materiálu.

„Asi se budeme potýkat s tím, že v příštích letech bude problém stavby ufinancovat. Už dnes odborníci říkají, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který se plánuje na příští rok, nebude stačit na to, aby se mohly začít stavět nové úseky. Vypadá to, že bude stačit jenom na to, aby se pokračovalo v rozestavěných,“ avizoval Jurečka.

Podle Kolovratníka by měl mít Státní fond dopravní infrastruktury v příštím roce stejný rozpočet jako letos.

To však nestačí, míní Jurečka. Domnívá se, že by v příštím roce bylo potřeba 145 miliard korun, tedy asi o dvacet více, než je plánovaný rozpočet fondu. Vládu viní z toho, že dopravním stavbám ubrala v rámci peněz z evropského fondu obnovy. „Původně mělo jít z plánu obnovy více než 80 miliard korun na dopravní infrastrukturu. Nakonec to dopadlo tak, že je to necelá třetina. Na silniční nejde prakticky vůbec nic.“

Šéf dopravního podvýboru sněmovny ale upozornil, že existují ještě další zdroje pro výstavbu, jako je evropský program CEF, z nějž bude možné vyčerpat stovky miliard korun.

Podle Jurečky je ovšem potřeba v rozpočtu na dopravu počítat i s tím, že ne vše půjde na výstavbu. „Důležitá část dopravní infrastruktury je kvalitní údržba. Je důležité, aby zůstal zachován minimálně rozpočet přes 15 miliard korun,“ zdůraznil. Navíc je podle něj potřeba i vylepšovat to, co už stojí, zmínil se o výstavbě nových odpočívadel pro kamiony.

Martin Kolovratník připustil, že stavby dálnic by vlastně správně neměly nynější politickou reprezentaci vůbec trápit, protože již dávno mělo být vše hotové. Důvod, proč tomu tak není, je podle něj jasný – jsou příliš složité zákony, které svazují přípravu staveb.

„Je to příklad D1 u Přerova, kde jsme ve fázi stavebního povolování, je tam neskutečné množství odvolání, podnětů od občanů a příprava stavby stále vázne,“ poznamenal. Nynější Poslanecká sněmovna schválila liniový zákon, který by to měl trochu vylepšit. „Začíná teď působit. Ale přirovnám to k parníku – když si řekneme, že nějakým směrem zatočíme, tak to ještě pár let trvá, než směr změníme,“ avizoval poslanec vládního ANO.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 1 hhodinou

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 3 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 3 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
10:09Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
14:29Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Putin odvolal velvyslance v Česku Zmejevského, nahradí ho Ponomarjovová

Šéf Kremlu Vladimir Putin odvolal z postu ruského velvyslance v Česku Alexandra Zmejevského, který funkci zastával od roku 2016. Novou velvyslankyní v Praze jmenoval Annu Ponomarjovovou. Vyplývá to z prezidentských dekretů s úterním datem, které zveřejnil Kreml.
12:49Aktualizovánopřed 10 hhodinami

Odvolací soud zrušil trest muži, který sliboval levnější elektřinu

Odvolací Krajský soud v Brně zrušil trest pro bývalého ředitele společnosti Energie pod kontrolou Davida Tejmla, který sliboval obcím, městům nebo školám výhodnější nákup elektřiny. Případem se bude muset znovu zabývat prvoinstanční soud. České televizi to sdělila mluvčí odvolacího soudu Klára Belkovová s tím, že bude třeba doplnit důkazy.
před 10 hhodinami

Macinka potvrdil, že trvá na Turkovi ve vládě

Předseda Motoristů a ministr zahraničí Petr Macinka se setká s premiérem Andrejem Babišem (ANO) a kandidátem Motoristů na ministra životního prostředí Filipem Turkem do středy 7. ledna. V tom termínu je v plánu novoroční oběd Babiše s prezidentem Petrem Pavlem, jehož výhrady k Turkovi budou tématem zmíněných jednání. Macinka to sdělil novinářům v Černínském paláci. Turek podle něj zůstává jediným kandidátem strany do čela ministerstva.
před 10 hhodinami
Načítání...