Opravy D1 skončí včas, tvrdí vládní poslanec. Podle Jurečky ale na úkor kvality

19 minut
Události, komentáře: Dokončování modernizace D1
Zdroj: ČT24

Na dálnici D1 jsou rozkopané poslední čtyři úseky mezi Mirošovicemi a Kývalkou, kde od roku 2013 probíhají rozsáhlé opravy. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) oznámil jejich úplné zprovoznění počátkem října a podle předsedy dopravního podvýboru Poslanecké sněmovny Martina Kolovratníka (ANO) tomu tak bude. Člen podvýboru a předseda KDU-ČSL Marian Jurečka si tím však není jistý. Varoval před kvapnou a nekvalitní prací i před tím, že v příštích letech nebude na dopravu dost peněz. O dopravních stavbách diskutovali poslanci v Událostech, komentářích.

Modernizace 161 kilometrů dálnice D1 začala v roce 2013 a skončit má letos. Dříve zněla z Ředitelství silnic a dálnic slova o úplném zprovoznění dálnice v letních měsících, nyní se počítá s prvním říjnovým víkendem – shodou okolností necelý týden před volbami. Podle Martina Kolovratníka to tak bude, po volbách už budou pokračovat jen dokončovací práce, které přímo neomezí provoz.

„Slib řidičům, že bude hotovo v plném profilu, nebudou tam žádná omezení, zúžení a podobně, tak zatím vše nasvědčuje tomu, že bude dodržen,“ uvedl. Zdůraznil, že stavební firmy k tomu mají i finanční motivaci. „Došlo k velké ambici dohodnout se s firmami na finančním vyrovnání, zkrátka na tom, že za rychlejší a včasný termín bude pro dodavatele finanční bonifikace – motiv být rychlejší,“ řekl Kolovratník.

Marian Jurečka zdůraznil, že na cestách mezi Poslaneckou sněmovnou a Přerovskem, kde žije, jezdí po D1 minimálně dvakrát týdně a nemá z nynějšího jejího stavu pocit, že by za tři měsíce měla být z Benešovska na Brněnsko průjezdná bez omezení.

„Nejsem si jist, jestli se to stihne. Byl bych velmi rád, aby to nebylo, jako když se končila pětiletka – že se to musí stůj co stůj k tomu datu dokončit. Chci, aby to nebylo na úkor bezpečnosti a kvality. U mostů je evidentní, že se to nestihne. Myslím, že po těch deseti letech už je jedno, jestli to bude v září, nebo v listopadu, ale ať to není na úkor kvalitní práce nebo bezpečnosti lidí, kteří by potom nějaké věci dodělávali až za provozu,“ poznamenal.

Volby každopádně mohou vést k výměně na postu ministra dopravy a možná i financí. Budoucí šéfové obou resortů se budou muset vyrovnat i s tím, že dopravní stavby, které by měly po dokončení velké opravy D1 následovat, významně zdraží kvůli dražšímu materiálu.

„Asi se budeme potýkat s tím, že v příštích letech bude problém stavby ufinancovat. Už dnes odborníci říkají, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který se plánuje na příští rok, nebude stačit na to, aby se mohly začít stavět nové úseky. Vypadá to, že bude stačit jenom na to, aby se pokračovalo v rozestavěných,“ avizoval Jurečka.

Podle Kolovratníka by měl mít Státní fond dopravní infrastruktury v příštím roce stejný rozpočet jako letos.

To však nestačí, míní Jurečka. Domnívá se, že by v příštím roce bylo potřeba 145 miliard korun, tedy asi o dvacet více, než je plánovaný rozpočet fondu. Vládu viní z toho, že dopravním stavbám ubrala v rámci peněz z evropského fondu obnovy. „Původně mělo jít z plánu obnovy více než 80 miliard korun na dopravní infrastrukturu. Nakonec to dopadlo tak, že je to necelá třetina. Na silniční nejde prakticky vůbec nic.“

Šéf dopravního podvýboru sněmovny ale upozornil, že existují ještě další zdroje pro výstavbu, jako je evropský program CEF, z nějž bude možné vyčerpat stovky miliard korun.

Podle Jurečky je ovšem potřeba v rozpočtu na dopravu počítat i s tím, že ne vše půjde na výstavbu. „Důležitá část dopravní infrastruktury je kvalitní údržba. Je důležité, aby zůstal zachován minimálně rozpočet přes 15 miliard korun,“ zdůraznil. Navíc je podle něj potřeba i vylepšovat to, co už stojí, zmínil se o výstavbě nových odpočívadel pro kamiony.

Martin Kolovratník připustil, že stavby dálnic by vlastně správně neměly nynější politickou reprezentaci vůbec trápit, protože již dávno mělo být vše hotové. Důvod, proč tomu tak není, je podle něj jasný – jsou příliš složité zákony, které svazují přípravu staveb.

„Je to příklad D1 u Přerova, kde jsme ve fázi stavebního povolování, je tam neskutečné množství odvolání, podnětů od občanů a příprava stavby stále vázne,“ poznamenal. Nynější Poslanecká sněmovna schválila liniový zákon, který by to měl trochu vylepšit. „Začíná teď působit. Ale přirovnám to k parníku – když si řekneme, že nějakým směrem zatočíme, tak to ještě pár let trvá, než směr změníme,“ avizoval poslanec vládního ANO.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...