Modernizace jednoho z posledních dvou neopravených úseků dálnice D1 podle informací ČT letos nezačne. Konkrétně se jedná o více než desetikilometrový úsek mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi. Vybraná stavební firma ale odmítla s ŘSD podepsat smlouvu – kvůli prodlevám se jí vysoutěžená cena zdála příliš nízká.
Modernizace dálnice D1 mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi nakonec letos nezačne. Rok 2021 ale stihneme, tvrdí ŘSD
„Vzhledem k vývoji cen stavebních prací a časové prodlevě mezi podáním nabídek a potvrzením vybraného zhotovitele neměl tento zhotovitel zájem o uzavření smlouvy za podmínek dle své cenové nabídky. Proto bylo ze strany ŘSD přistoupeno ke zrušení zadávacího řízení,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Ve výběrovém řízení zvítězila firma PORR s nabídkou 1,35 milardy korun bez DPH.
Podle ŘSD by mělo nové výběrové řízení začít ještě v červenci. Pokud nedojde k žádnému zdržení, stavbaři by se měli u Devíti křížů objevit hned na začátku příští stavební sezony, tedy v březnu 2020. Silničáři ujišťují, že stále platí termín dokončení modernizace celé D1 v roce 2021. Na opravu úseku Devět křížů – Ostrovačice tak budou mít dvě stavební sezony bez další rezervy.
„Tomuto cíli ŘSD přizpůsobilo i způsob hodnocení nabídek zhotovitelů, kdy jedno z kritérií hodnocení této stavby bude i zkrácení doby výstavby,“ ujistil mluvčí Studecký. Rozsah modernizace bude stejný jako na dalších úsecích. Kromě rozšíření obou jízdních pásů, kde ale zůstanou v každém směru dva jízdní pruhy, nechají silničáři zbourat všechny dálniční nadjezdy a postaví nové. Ty budou stavebně vyhovovat pro případné rozšíření dálnice na šest pruhů. Vzniknou mimo jiné také dva nové ekodukty pro přecházení zvěře.
Modernizace úseku číslo 23 mezi Ostrovačicemi a Devíti kříži měla začít již v roce 2018. Soutěž vyhlásilo ŘSD předloni, ale stavební firmy ji napadly u antimonopolního úřadu. Ten dal jejich námitkám nakonec za pravdu, celý tendr se tak protáhl a práce loni nezačaly.
Místo sedmi o jeden míň
Podle původních plánů se mělo letos začít pracovat na modernizaci sedmi úseků, celkem na 71 kilometrech. Aktuálně se jich opravuje pět; na šestém mezi Koberovicemi a Humpolcem se stavbaři podle ŘSD objeví ještě letos v září.
I zde se zahájení prací zpozdí, měly začít ještě v létě, ale silničáři začátek odložili. „V těchto dnech je na dálnici D1 řada významných dopravních omezení. ŘSD proto nechtělo zatěžovat řidiče další uzavírkou,“ vysvětlil Studecký.
Modernizace dálnice D1 mezi Prahou a Brnem začala v roce 2013. Skončit měla podle tehdejších plánů minulý rok. Nyní se počítá s rokem 2021. Doposud silničáři opravili 90 kilometrů ze 161, dalších 52 se aktuálně rekonstruuje. Řidičům se letos žádný nově opravený úsek nezprovozní, zato napřesrok by měly být hotové tři. Dohromady půjde o 30 kilometrů.