Jedním pruhem po D1. Začala obávaná oprava mostu nad Velkým Meziříčím, potrvá 70 dnů

V druhý den prázdnin začalo na dálnici D1 další omezení, které se zpočátku může ukázat jako zvlášť kritické. První den se tak ale nestalo, většinu dne zůstala dálnice průjezdná. Během prázdnin chce Ředitelství silnic a dálnic opravit most Vysočina nad Velkým Meziříčím. V průběhu prací ale není možné zachovat v každém směru dva pruhy, jak je během probíhající modernizace jindy běžné, takže se na Prahu jezdí pouze jedním.

Dálniční most nad Velkým Meziříčím
Zdroj: ČTK Autor: Luboš Pavlíček

Začátek prázdnin se obešel bez velkých dopravních komplikací. V sobotu i v pátek odpoledne byla většina dálnic docela dobře průjezdná snad s výjimkou D8 před Prahou, která je zúžena na jeden pruh, ale ani zde se řidiči nezdrželi déle než asi půl hodiny. Často kritická dálnice D1 tentokrát nezaznamenala žádné vážné potíže – i proto, že v celé délce zůstaly zachovány dva jízdní pruhy v každém směru. To se ale v neděli v šest ráno změnilo.

Silničáři původně chtěli zahájit opravu mostu nad Velkým Meziříčím již v sobotu, nakonec ale zahájení o den odložili, aby sobotu – tedy první den prázdnin – řidičům nepokazili. Od neděle ale musí počítat s provozem v režimu 2 + 1 pruh, podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého potrvá omezení 70 dnů.

V prvních hodinách po uzavření jednoho pruhu ve směru na Prahu se sice nevytvořila kolona a doprava se jen mírně zahustila, jde ale o nedělní ráno, kdy je provoz velmi slabý. Odpoledne, kdy začalo jezdit více aut, se před meziříčským mostem v obou směrech vytvořily asi kilometrové kolony, ale dále se neprodloužily a večer byl úsek zase průjezdný bez většího zdržení. Zpozdí se nanejvýš o několik minut.

Opravovat se postupně budou obě poloviny mostu a bude vždy uzavřen jeden jízdní pás. V tom zbylém ale není možné zachovat celkem čtyři jízdní pruhy, jak je běžné na jiných místech na D1, kde probíhá modernizace – mostovka je na to příliš úzká. Ve kterém směru se budou auta sjíždět jen do jednoho pruhu a ve kterém zůstanou k dispozici dva, se bude lišit podle očekávané intenzity v provozu. Ve směru na Brno se bude jedním pruhem jezdit vždy od nedělního rána do středečního večera, ve směru na Prahu pak bude zúžení od středečního večera do nedělního rána.

Most Vysočina
Zdroj: ČTK
Autor: Luboš Pavlíček

Silničáři upozornili, že součástí veřejné soutěže byl i požadavek na zkrácení doby, kdy bude nutné uzavírat jeden ze čtyř jízdních pruhů. V tendru hrála ze 70 procent roli cena, z deseti procent záruční doba a zbylých dvacet procent právě doba uzavírky.

Most, který se na 144. kilometru D1 klene přes údolí řeky Oslavy, je nejvyšší most na dálnici D1. Je dlouhý 425 metrů, vysoký 77,5 metru a široký 29,5 metru. Dělníci most rozšíří o 75 centimetrů v každém směru a zesílí hlavní nosnou konstrukci. Jeho rekonstrukce je součástí opravy pětikilometrového úseku Velké Meziříčí-západ – Velké Meziříčí-východ, která začala letos v dubnu a potrvá až do listopadu příštího roku.