Polovina téměř za námi, druhá zbývá. Modernizace D1 ale měla právě končit

7 minut
UDÁLOSTI: Modernizace D1 již měla končit, ve skutečnosti je k tomu ještě hodně daleko
Zdroj: ČT24

Na Benešovsku končí oprava části dálnice D1. Sedmikilometrový úsek Ostředek–Šternov se již v pondělí připojí k deseti zmodernizovaným úsekům dálnice, čímž se počet opravených úseků přehoupne přes polovinu. Do konce měsíce, kdy mají být hotové ještě další dva úseky, bude také dokončeno více než 50 procent celkové délky modernizace. To však v době, kdy měla být oprava nejstarší a notně rozbité části D1 mezi středočeskými Mirošovicemi a Kývalkou u Brna podle původních plánů již hotová.

Bylo 9. května 2013, ministrem dopravy byl Zbyněk Stanjura (ODS) a začalo první omezení související s modernizací dálnice D1. Již tehdy měla oprava zdevastované části dálnice spojující Prahu s Brnem zpoždění. Ředitelství silnic a dálnic původně chtělo zahájit opravy už v roce 2012. Co se ale během roku, kdy se odkládal začátek prací, nezměnilo, byl termín dokončení v roce 2018.

Nyní, v roce 2018, je modernizace těsně před polovinou. Mezi Ostředkem a Šternovem (jak zní oficiální název křižovatky u Českého Šternberku) se bude od pondělí jezdit v obou jízdních pásech – i když omezení kvůli dokončovacím pracím ještě zůstane a osmdesátky se řidiči zbaví až v říjnu. Do konce září přibudou ještě úseky Hořice–Koberovice a Velké Meziříčí – Lhotka. Tím se počet zmodernizovaných kilometrů zvýší z dosavadních 69 na 89 z celkových 162,4 kilometru, polovina práce tak bude odvedena.

  • v neděli: 69,3 km (42,7 %)
  • v pondělí: 76,5 km (47,1 %)
  • na konci září: 88,8 km (54,7 %)
  • celkem: 162,4 km

Zbylou polovinu se letos opravit nepodaří. Termín se postupně posunul přes rok 2020 až na rok 2021. Silničáři a ministerstvo dopravy přitom ujišťují, že to již opravdu stihnou, ministr Dan Ťok (za ANO) ostatně avizoval, že pokud by se tak nestalo, ve funkci skončí. Prostá kalkulace, která by mohla vzbudit pochybnosti, zda se podaří za tři roky dotáhnout druhou polovinu toho, čeho první půlka zabrala roků pět, není úplně spravedlivá. V současnosti se totiž pracuje ještě na jednom úseku a opravy nejméně jednoho dalšího by mohly začít záhy.

Kde skončila modernizace v roce 2018
Zdroj: ČT24

Zároveň ale momentálně rozkopaná část dálnice u Humpolce varuje, že zdržení může nastat nejenom při přípravě, ale i v průběhu prací. Ty se přes léto takřka zastavily a situace se změnila, až když ŘSD pohrozilo, že česko-italsko-kazašské konsorcium stavebních firem z D1 vyhodí. V posledních týdnech se stavební stroje vrátily, mluvčí ŘSD Jan Rýdl přitom ujistil: „Pokud by došlo k nějakému dalšímu zpoždění, velmi dramaticky zasáhneme.“

Obnovená dálnice vydrží 30 let, pak se vše zopakuje

I když se termín dokončení modernizace D1 posouval a z původních pěti let je osm, cíl je stále stejný: Z proslulého „tankodromu“ udělat standardní a co nejkomfortnější dálnici. Pokládá se proto betonový povrch, který lépe odolává intenzivnímu provozu.

Větší důraz stavbaři kladou také na dilatační spáry, které jsou nutné kvůli teplotní roztažnosti betonu. Vytvářejí se po položení povrchu a byly to právě ony, co způsobovalo charakteristické buch-buch-buch na dálnici před opravou. K utěsnění spár, aby do nich nezatékala voda a panel se nezvedal, se na modernizované dálnici používají gumové pásky.

Ani tak ale opravená D1 nevydrží věčně. Při současných postupech se životnost betonu pohybuje kolem 30 let. Ostatně již při přípravě modernizace se myslelo na tu další, kdy by již mohly přibýt další jízdní pruhy. Proto se již nyní bouraly mosty a stavěly nové, širší. ŘSD zároveň ujišťuje, že se nyní opravená dálnice nerozpadne předčasně. „Receptury jsou jasně a striktně stanoveny normou a dodržujeme je po celou dobu modernizace,“ zdůraznil Jan Rýdl.

V budoucnu by mohly dálnice vydržet déle

Kontroloři kvality zároveň odebírají vzorky přímo na stavbách a jezdí s nimi na zátěžové zkoušky do brněnské laboratoře. „Po příjezdu ze stavby musíme kostky namočit do kádí, kde probíhá 28 dní náběh pevnosti,“ popsal ředitel úseku kontroly kvality ŘSD Jiří Hlavatý. Testuje se pak například pevnost betonu nebo jak dlouho odolá rozmrazovacím látkám.

Až se bude D1 opravovat příště, mohl by se již použít trochu jiný materiál. ŘSD uvažuje o změně receptury, podle Jiřího Hlavatého by pak povrch sice déle tvrdnul, ale měl by být pružnější a odolnější. Životnost by se mohla zvýšit až k 50 letům, naznačil Vít Šimlauer z Fakulty stavební ČVUT. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 2 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...