Opravy dálnice D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem mají velké zpoždění. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla je v tuto chvíli nereálné dokončit rekonstrukci podle plánu, tedy v dubnu 2020. Práce za 1,75 miliardy korun dělá česko-italsko-kazašské sdružení, které tvrdí, že je stále možné termín stihnout. ŘSD přesto připravuje sankce v řádu desítek milionů korun a nevylučuje ani, že by odstoupilo od smlouvy a vybralo nového dodavatele.
Oprava D1 u Humpolce má skluz. ŘSD možná vymění stavební firmu a chystá tučnou pokutu
Na rozkopaném úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem proběhl kontrolní den a zástupci Ředitelství silnic a dálnic nebyli vůbec spokojeni. „Konstatujeme, že k dnešnímu dni je tady na tom úseku odpracováno zhruba 65 procent prací, které měly proběhnout,“ uvedl Jan Rýdl.
Dodal, že vývoj na dálnici u Humpolce sledují silničáři denně. Již dříve vyzvali stavbaře, aby zvýšili počet pracovníků a techniky, a tedy i tempa práce. Chtěli také harmonogram, jak dohnat ztracený čas. „Tyto kroky se jednoznačně ukazují jako nedostatečné, to znamená, saháme po dalších nástrojích,“ řekl Rýdl.
Kamil Vykydal z vedení firmy Geosan Group, která stanula v čele stavebního sdružení, však tvrdí, že stavbaři za zpoždění nemohou. Probíhají podle něj všechny práce, které lze provádět, další sice stojí, ale je to podle něj tím, že je třeba schválit nové řešení. Jde o kanalizaci na více než pěti kilometrech středového pásu. „Po odsouhlasení nového řešení, které se předpokládá během následujících dnů, budou práce obnoveny v původní žádoucí intenzitě,“ uvedl.
Podle Vykydala navíc zdržení neznamená, že nebude stavba hotová včas. „Pozastavení prací výrazně ovlivňuje konečný termín dokončení, který je po splnění určitých podmínek, dle našeho názoru, stále splnitelný,“ uvedl.
Jan Rýdl přesto uvedl, že ŘSD jedná s bankami o stažení záruky, kterou dodavatelské firmy musely složit. Připravuje také smluvní pokuty. Variantou by mohlo být i odstoupení od smlouvy s dodavatelem. „Já netvrdím, že se to stane,“ podotkl však mluvčí. Dodal, že Geosan Group požádala generálního ředitele ŘSD o naléhavé jednání.
Nabídka za 1,75 miliardy vzbuzovala pochybnosti, ale smlouva nakonec vznikla
Opravy 13,6 kilometru dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly 15. března. Jde o nejdelší z modernizovaných úseků. Pracuje na něm sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašskou SP Sine Midas Stroy a českou stavební společností Geosan Group. Jde o nejdelší modernizovaný úsek dálnice mezi Prahou a Brnem.
Sdružení si řeklo o 1,75 miliardy korun. Server Zdopravy.cz v době, kdy ŘSD vyhlásilo vítěze – což trvalo velmi dlouho – napsal, že ke zdržení přispělo prověřování nabídnuté ceny. Silničářům se zdála příliš nízká, proto zjišťovali, zda firma neudělala v nabídce chybu, nebo zda nejsou některé položky v rozpočtu příliš nízké. Smlouvu ale nakonec uzavřeli.
„Když vyhrají, tak je nemůžeme vyloučit, když splní všechny podmínky. Takže je budeme hlídat. ŘSD má pokyn, že kontroly musí být nadmíru podrobné,“ řekl potom ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO).
Rekonstrukce naší nejstarší dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou byla rozdělena na 21 úseků. Od roku 2013 byly dokončeny opravy devíti z nich, na dalších pěti teď stavaři pracují.