Zřícení letadla společnosti Air India u západoindického města Ahmadábád nepřežilo nejméně 240 lidí, uvedly dle Reuters tamní úřady. Upravily tak dřívější odhady, které hovořily o více než 290 obětech. Oficiální počet obětí chtějí zveřejnit až po analýze DNA všech těl. Na palubě stroje mířícího do Velké Británie bylo 242 lidí, jeden cestující nehodu přežil, byl hospitalizován. Indická vláda ve čtvrtek večer oznámila ustavení speciální expertní komise.
Spoj AI171 směřující z Ahmadábádu na londýnské letiště Gatwick se zřítil na lékařskou ubytovnu v obydlené oblasti Méghánínagar, která k letišti přiléhá na jihozápadě. Mezi mrtvými jsou cestující, posádka letadla a medici z ubytovny, na niž letadlo spadlo.
Společnost Air India potvrdila, že leteckou nehodu přežil pouze jediný člověk na palubě, uvedla agentura Reuters. Je jím podle médií čtyřicetiletý Vishwash Kumar Ramesh, který byl hospitalizován.
Podle serveru The Guardian má britské a indické občanství a v Ahmedábádu byl kvůli návštěvě rodiny. Jeho totožnost potvrdila palubní vstupenka, kterou měl i v nemocnici stále u sebe a podle které seděl na sedadle 11A. „Třicet sekund po startu se ozval hlasitý zvuk a pak se letadlo zřítilo. Vše se odehrálo tak rychle,“ řekl podle stanice BBC Ramesh místním médiím.
V lékařské ubytovně, na kterou se stroj zřítil, zahynulo nejméně pět mediků a dalších padesát utrpělo zranění, informoval The Guardian s odvoláním na indickou lékařskou federaci (FAIMA).
Češi zřejmě v letadle nebyli
Řízení letového provozu indického letiště podle agentury AP uvedlo, že letoun odstartoval ve 13:38 místního času (10:08 SELČ), pak vyslal nouzový signál, přestal se ozývat a po pěti minutách se zřítil. Zatím není jasné, co nehodu způsobilo.
Na palubě bylo podle agentury AFP deset členů palubního personálu, dva piloti a 230 pasažérů, z nichž 169 pocházelo z Indie, 53 z Velké Británie, sedm z Portugalska a jeden z Kanady. Podle Reuters v letadle cestovalo 217 dospělých, jedenáct dětí a dva kojenci.
Mariana Wernerová z odboru komunikace českého ministerstva zahraničí s odkazem na českou ambasádu v Dillí uvedla, že podle prvních oficiálních seznamů pasažérů by neměl být na palubě žádný český občan.
Společnost Tata Sons, která Air India spravuje, oznámila, že rodinám každé oběti nehody poskytne deset milionů rupií (asi 2,5 milionu korun).
Na určení příčin je zatím brzy, říká Velek
Na usuzování, co bylo příčinou pádu stroje, je podle leteckého publicisty Martina Velka příliš brzy, protože o okolnostech nehody není nic známo. „Kouř svědčí o tom, že to hořelo, je tam ke stu tun paliva,“ uvedl s tím, že to není dobrá zpráva s ohledem na případné přežití cestujících.
„Letadlo je viditelně řízeno, má křídla rovně, není to žádný dramatický pád po křídle nebo střemhlavý let. Budí to dojem, že motory netáhnou. Letadlo tam, kde má poměrně intenzivně stoupat, mírně klesá,“ dodal Velek, ale zdůraznil, že jde opravdu jen o dohady.
Nelze podle něj také vyloučit, že se letadlo mohlo střetnout s velkým hejnem ptáků, které by bylo schopno oba motory vyřadit. „Ale to tam patrně nenastalo, to by se motory zakouřily nebo by to na videu bylo vidět. Na videu je ale letadlo nepoškozené, čisté a není vidět, že by byla vysunutá mechanizace křídla, která by jej mohla brzdit,“ dodal Velek.
„Podle videí, která jsem viděl, se mohlo stát cokoliv,“ komentoval možnou příčinu havárie bývalý pilot Boeingu 737 Ladislav Keller.
„Air India je společnost zcela na úrovni. Indie coby bývalá kolonie do značné míry převzala leteckou kulturu od Britů. Je to aerolinka, se kterou bych neměl problém letět,“ doplnil Velek. „Samozřejmě nelze vyloučit lidskou chybu, je to první katastrofa stroje Boeingu 787 s předpokládanou ztrátou životů.“
Letiště Gatwick nehodu již potvrdilo s tím, že letadlo tam mělo dosednout v 18:25 místního času (19:25 SELČ). Letiště v Ahmadábádu, které dočasně přerušilo provoz, svolává všechny záchranné složky a je v kontaktu s rodinami pasažérů. Svou pomoc nabídlo i britské ministerstvo zahraničí.
Předseda představenstva Air India Natarádžán Čandrasékaran podle webu Times of India vyjádřil nejhlubší soustrast rodinám a blízkým pasažérů, zatímco indického ministra letectví Ráma Móhana Naidúa Kindžarapua nehoda podle agentury AFP šokovala a zdrtila. „V této smutné hodině jsem v myšlenkách se všemi, které tato událost zasáhla,“ napsal na síti X indický premiér Naréndra Módí.
Také britský premiér Keir Starmer označil zprávu o zřícení letadla za zdrcující. Vývoj tragédie sleduje rovněž král Karel III.
Ahmadábád je jedno z největších měst státu Gudžarát, má přes pět milionů obyvatel.
První nehoda Boeingu 787-8 Dreamliner
Na incident reagovaly i trhy. Akcie Boeingu ztrácely před zahájením obchodování ve Spojených státech kolem 13:30 SELČ zhruba osm procent. Širší trh ve stejnou dobu oslabil jen asi o půl procenta.
Boeing 787-8 Dreamliner je jedno z nejmodernějších přepravních letadel, která v současnosti létají. Podle serveru Aviation Safety Network se jedná o první nehodu tohoto typu stroje, který aerolinky začaly používat v roce 2011. Stroj, který nyní havaroval, společnost Air India obdržela v lednu 2014.
Dosud nejtragičtější nehodou letadel v historii je srážka dvou Boeingů 747 na letišti na Kanárských ostrovech, při které v březnu 1977 zahynulo 583 lidí.
Svědectví z místa
Svědci havárie letadla v Indii mluví o hustém kouři, lidských tělech a troskách. „Byl jsem doma, když jsem uslyšel hlasitý zvuk. Šli jsme ven, abychom se podívali, co se stalo. No a ve vzduchu byla hustá vrstva kouře. Když jsme tam došli, viděli jsme mrtvé a trosky z havarovaného letadla rozeseté všude, kam jsme se podívali,“ popsal očitý svědek serveru The Times of India.
Další svědek události byl v době nárazu asi dvě stě metrů od místa ve své kanceláři. „Jen co jsem vyšel z budovy, slyšel jsem hlasitý zvuk a najednou se všude objevil kouř. Na místě vypukl rozruch a pak jsme viděli, že došlo k nějaké nehodě. Když jsme se dostali blíž, všude byly poházené trosky, hořelo tam a valil se odtamtud kouř. Zpočátku nebylo nic vidět. Pak jsme zjistili, že tam spadlo křídlo letadla,“ řekl indickému kanálu CNN News18.
Púnam Patél serveru BBC řekl, že jeho snacha byla na palubě letadla. „Ani ne za hodinu jsem se dozvěděl, že letadlo spadlo, takže jsem sem přijel,“ popisuje při čekání před nemocnicí v Ahmadábádu. Před ní čeká také Ramila, jejíž syn byl na obědě v budově, do které letadlo narazilo. Podle ní vyskočil z druhého patra a zranil se.
Student medicíny Haršit v době havárie zrovna obědval, a to v budově hned vedle zasažené lékařské ubytovny. Jeho kamarád byl z místa nehody také odvezen do nemocnice.


