Hlavní město nechá interně prověřit zakázku na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun, kterou kritizuje opozice a koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). Koaliční strany se kromě toho shodly na tom, že město změní stanovy firmy, aby o podobně velkých zakázkách musela informovat vedení města. Piráti a Praha Sobě naopak nepodpořili návrh členů Spojených sil odvolat ředitele DPP Petra Witowského a náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě).
Praha prověří zakázku na servis vlaků metra a změní stanovy dopravního podniku
Pondělní koaliční schůzka byla součástí takzvaného dohodovacího řízení, ve kterém si strany koalice na popud Spojených sil vyříkávají svoje neshody. Odvolání Witowského a Scheinherra požadovali radní Hana Marvanová (za STAN) a předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09). Vedení podniku podle nich o zakázce dostatečně neinformovalo ani dozorčí radu, ani vedení města.
„Budeme chtít řádné přezkoumání zakázky. Chceme vědět, proč takto obrovskou zakázku rozhodli manažeři dopravního podniku bez toho, že by o tom jednalo vedení městské koalice. Žádáme, aby byly vyvozeny personální důsledky – odchod náměstka Scheinherra a ředitele Witowského,“ avizoval před jednáním předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09).
Zástupci ostatních stran odvolání nepodpořili. Primátor Zdeněk Hřib nicméně po jednání řekl, že další postup bude záviset na výsledcích prověření zakázky. Odvolání Witowského a celého představenstva bude chtít v případě, že by se ukázala podobnost s kritizovanou a posléze zrušenou zakázkou Státního fondu dopravní infrastruktury na e-shop k dálničním známkám. Podobností by podle něj byla předraženost nebo existence více možných dodavatelů.
Scheinherr: Stanovy dopravního podniku se změní
Scheinherr se za Witowského a představenstvo postavil, postupovali podle něj v souladu se zákonem a dozorčí rada informace dostala. Vnitřní prověření zakázky navrhne na jednání dozorčí rady podniku tuto středu, dodal. Ve výboru pro audit podniku má podle něj zástupce i opozice.
Náměstek dále řekl, že zároveň začne připravovat úpravu stanov. Dodal, že návrh musí vytvořit právníci a následně by jej schvalovala rada hlavního města, která plní funkci valné hromady DPP.
Marvanová a Pospíšil chtějí odstoupení Witowského i Scheinherra
Marvanová v pondělí zdůraznila, že je nepřípustné, aby podobně velké zakázky schvalovalo pouze představenstvo bez informování dozorčí rady podniku a rady hlavního města. Podnik uvedl, že dozorčí rada informována byla a měla i zástupce ve výběrové komisi. Podle Marvanové nicméně měla informace jen o existenci zakázky, ale bez jakýchkoliv podkladů a ani nevěděla o samotném rozhodnutí. „Vůbec by mě nenapadlo, že si tuto zakázku představenstvo nenechá schválit v dozorčí radě,“ řekla.
Marvanová a Pospíšil i po jednání zopakovali, že by Witowski i Scheinherr měli rezignovat, i když zákonná pravidla porušena nebyla. Neuvedli však, že by v opačném případě plánovali nějaké konkrétní kroky.
Plánovaný postup kritizoval opoziční zastupitel Radomír Nepil (ANO). „Koalice transparentnost jen předstírá. Už na zastupitelstvu minulý týden jsme chtěli nechat zakázku prověřit nezávislým auditem kterékoliv z nevládních protikorupčních organizací. To koalice zablokovala a teď s velkou slávou nařídí audit interní,“ řekl.
Angažování například organizace Transparency International v pondělí označila z vhodné i Marvanová. Primátor Hřib k tomu doplnil, že všechny podklady k zakázce by měly být zveřejněny, a to i proto, aby je mohl zhodnotit kdokoliv včetně protikorupčních organizací.
Scheinherr upozornil, že za vlády ODS se rušilo servisní oddělení podniku
Witowski rezignovat nehodlá. „Trvám na tom, že představenstvo i já osobně jsme udělali všechno, co nám ukládá zákon o zadávání veřejných zakázek, a všechno, co nám ukládají stanovy DPP. Odmítám i to, že by dozorčí rada nebyla informována,“ hájí kroky dopravního podniku. Witowski ale tvrdí, že dozorčí rada dokonce nominovala zástupce do hodnotící komise.
V pondělí také řekl, že podnik nemohl postupovat jinak. Škoda Transportation podle něj má práva k výrobní i údržbové dokumentaci k soupravám metra 81-71M, takže jiné firmě zakázku nebylo možné zadat. Uzavírání tohoto typu smluv je navíc podle zákona i stanov firmy v kompetenci představenstva a správnost postupu potvrdily právní a ekonomické analýzy, řekl.
DPP provozuje na třech linkách metra 61 stanic. Roční provoz metra vyjde na několik miliard korun. DPP je největší městskou firmou a zaměstnává skoro 11.000 lidí. Praha dotuje DPP více než 13 miliardami korun ročně.
Scheinherr v pondělí rovněž připomněl, že podobnou zakázku již v minulém volebním období bez většího rozruchu DPP přidělil u souprav metra Siemens. Upozornil na fakt, že za vlády ODS, která nyní zakázku kritizovala a rovněž požaduje odvolání Witowského, podnik zrušil vlastní servisní oddělení s více než 300 zaměstnanci a servis vozů zadával externím dodavatelům.
Sestavit nyní nové oddělení by bylo podle podniku velmi těžko uskutečnitelné a podobná snaha by negativně ovlivnila kvalitu služeb pro cestující. DPP také uvedl, že podniku se podařilo původní cenový návrh Škody Transportation snížit o více než půl miliardy korun.
Neshody kolem bytů i šéfa Pražské plynárenské
Za více než rok vládnutí bylo mezi stranami v pražské koalici několik sporů. Mezi sporná témata patřilo například odvolání ředitele Pražské plynárenské Pavla Janečka nebo otázka identifikace či zdanění prázdných bytů, spory panovaly také ohledně pokračování privatizace městských bytů. Naposledy se strany přely na konci loňského roku o další postup při výstavbě družstevního bydlení. Pražská TOP 09 pak dokonce vyjádřila nedůvěru primátoru Hřibovi.
Spory se týkají i pronájmu městského mobiliáře, zakázka zatím vypsaná není. „Všechno je hotové, ale vzhledem k mediálnímu tlaku a obecnému důrazu na správnost celého procesu se dodrželo standardní připomínkové kolečko,“ řekl náměstek primátora Jan Chabr (TOP 09, Spojené síly pro Prahu). Klub Pirátů navíc čelil kritice opozice i části koalice z nadstandardních vztahů se současným provozovatelem mobiliáře JCDecaux. Kvůli schůzkám s manažerem firmy skončila šéfka klubu strany.