Praha prověří zakázku na servis vlaků metra a změní stanovy dopravního podniku

3 minuty
Události: Praha prověří zakázku na servis vlaků metra a změní stanovy dopravního podniku
Zdroj: ČT24

Hlavní město nechá interně prověřit zakázku na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun, kterou kritizuje opozice a koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). Koaliční strany se kromě toho shodly na tom, že město změní stanovy firmy, aby o podobně velkých zakázkách musela informovat vedení města. Piráti a Praha Sobě naopak nepodpořili návrh členů Spojených sil odvolat ředitele DPP Petra Witowského a náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě).

Pondělní koaliční schůzka byla součástí takzvaného dohodovacího řízení, ve kterém si strany koalice na popud Spojených sil vyříkávají svoje neshody. Odvolání Witowského a Scheinherra požadovali radní Hana Marvanová (za STAN) a předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09). Vedení podniku podle nich o zakázce dostatečně neinformovalo ani dozorčí radu, ani vedení města.

„Budeme chtít řádné přezkoumání zakázky. Chceme vědět, proč takto obrovskou zakázku rozhodli manažeři dopravního podniku bez toho, že by o tom jednalo vedení městské koalice. Žádáme, aby byly vyvozeny personální důsledky – odchod náměstka Scheinherra a ředitele Witowského,“ avizoval před jednáním předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09).

Zástupci ostatních stran odvolání nepodpořili. Primátor Zdeněk Hřib nicméně po jednání řekl, že další postup bude záviset na výsledcích prověření zakázky. Odvolání Witowského a celého představenstva bude chtít v případě, že by se ukázala podobnost s kritizovanou a posléze zrušenou zakázkou Státního fondu dopravní infrastruktury na e-shop k dálničním známkám. Podobností by podle něj byla předraženost nebo existence více možných dodavatelů.

Scheinherr: Stanovy dopravního podniku se změní

Scheinherr se za Witowského a představenstvo postavil, postupovali podle něj v souladu se zákonem a dozorčí rada informace dostala. Vnitřní prověření zakázky navrhne na jednání dozorčí rady podniku tuto středu, dodal. Ve výboru pro audit podniku má podle něj zástupce i opozice.

Náměstek dále řekl, že zároveň začne připravovat úpravu stanov. Dodal, že návrh musí vytvořit právníci a následně by jej schvalovala rada hlavního města, která plní funkci valné hromady DPP.

5 minut
UvR: Spojené síly chtějí konec šéfa dopravního podniku i náměstka primátora
Zdroj: ČT24

Marvanová a Pospíšil chtějí odstoupení Witowského i Scheinherra

Marvanová v pondělí zdůraznila, že je nepřípustné, aby podobně velké zakázky schvalovalo pouze představenstvo bez informování dozorčí rady podniku a rady hlavního města. Podnik uvedl, že dozorčí rada informována byla a měla i zástupce ve výběrové komisi. Podle Marvanové nicméně měla informace jen o existenci zakázky, ale bez jakýchkoliv podkladů a ani nevěděla o samotném rozhodnutí. „Vůbec by mě nenapadlo, že si tuto zakázku představenstvo nenechá schválit v dozorčí radě,“ řekla.

Marvanová a Pospíšil i po jednání zopakovali, že by Witowski i Scheinherr měli rezignovat, i když zákonná pravidla porušena nebyla. Neuvedli však, že by v opačném případě plánovali nějaké konkrétní kroky.

Plánovaný postup kritizoval opoziční zastupitel Radomír Nepil (ANO). „Koalice transparentnost jen předstírá. Už na zastupitelstvu minulý týden jsme chtěli nechat zakázku prověřit nezávislým auditem kterékoliv z nevládních protikorupčních organizací. To koalice zablokovala a teď s velkou slávou nařídí audit interní,“ řekl.

Angažování například organizace Transparency International v pondělí označila z vhodné i Marvanová.  Primátor Hřib k tomu doplnil, že všechny podklady k zakázce by měly být zveřejněny, a to i proto, aby je mohl zhodnotit kdokoliv včetně protikorupčních organizací.

Scheinherr upozornil, že za vlády ODS se rušilo servisní oddělení podniku

Witowski rezignovat nehodlá. „Trvám na tom, že představenstvo i já osobně jsme udělali všechno, co nám ukládá zákon o zadávání veřejných zakázek, a všechno, co nám ukládají stanovy DPP. Odmítám i to, že by dozorčí rada nebyla informována,“ hájí kroky dopravního podniku. Witowski ale tvrdí, že dozorčí rada dokonce nominovala zástupce do hodnotící komise.

V pondělí také řekl, že podnik nemohl postupovat jinak. Škoda Transportation podle něj má práva k výrobní i údržbové dokumentaci k soupravám metra 81-71M, takže jiné firmě zakázku nebylo možné zadat. Uzavírání tohoto typu smluv je navíc podle zákona i stanov firmy v kompetenci představenstva a správnost postupu potvrdily právní a ekonomické analýzy, řekl.

DPP provozuje na třech linkách metra 61 stanic. Roční provoz metra vyjde na několik miliard korun. DPP je největší městskou firmou a zaměstnává skoro 11.000 lidí. Praha dotuje DPP více než 13 miliardami korun ročně.

Scheinherr v pondělí rovněž připomněl, že podobnou zakázku již v minulém volebním období bez většího rozruchu DPP přidělil u souprav metra Siemens. Upozornil na fakt, že za vlády ODS, která nyní zakázku kritizovala a rovněž požaduje odvolání Witowského, podnik zrušil vlastní servisní oddělení s více než 300 zaměstnanci a servis vozů zadával externím dodavatelům.

Sestavit nyní nové oddělení by bylo podle podniku velmi těžko uskutečnitelné a podobná snaha by negativně ovlivnila kvalitu služeb pro cestující. DPP také uvedl, že podniku se podařilo původní cenový návrh Škody Transportation snížit o více než půl miliardy korun.

Neshody kolem bytů i šéfa Pražské plynárenské

Za více než rok vládnutí bylo mezi stranami v pražské koalici několik sporů. Mezi sporná témata patřilo například odvolání ředitele Pražské plynárenské Pavla Janečka nebo otázka identifikace či zdanění prázdných bytů, spory panovaly také ohledně pokračování privatizace městských bytů. Naposledy se strany přely na konci loňského roku o další postup při výstavbě družstevního bydlení. Pražská TOP 09 pak dokonce vyjádřila nedůvěru primátoru Hřibovi.

Spory se týkají i pronájmu městského mobiliáře, zakázka zatím vypsaná není. „Všechno je hotové, ale vzhledem k mediálnímu tlaku a obecnému důrazu na správnost celého procesu se dodrželo standardní připomínkové kolečko,“ řekl náměstek primátora Jan Chabr (TOP 09, Spojené síly pro Prahu). Klub Pirátů navíc čelil kritice opozice i části koalice z nadstandardních vztahů se současným provozovatelem mobiliáře JCDecaux. Kvůli schůzkám s manažerem firmy skončila šéfka klubu strany.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 52 mminutami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 10 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 10 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 11 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
včera v 17:38

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
včera v 16:57

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...