TÉMA

Škoda Transportation

Doporučujeme

Čím se cestující vozí 50 let pod Prahou: Ečs, 81-71 a M1

Pražské metro slaví padesátiny. Před půlstoletím se cestujícím otevřel první úsek nejstarší trasy C a na něj vyjely šedivé vozy typu Ečs, které do Prahy dodal Mytiščinský stojírenský závod. Byl, a zároveň nebyl to první typ vozidel pražské podzemní dráhy. Každopádně byl první, který skutečně sloužil jako metro cestujícím. Po něm přibyly ještě dva nové typy pražského metra a jeden vznikl rekonstrukcí. Není to ale konec historie. Dopravní podnik připravuje zakázku na další sérii vozidel, která se má přiblížit současným podzemním trendům nejen co do sestavení soupravy, ale i co do řidiče. Ten by v pražském metru budoucnosti již jezdit neměl.
8. 5. 2024|

Průvodce pražskými tramvajemi. Do běžného provozu vyjíždí sedm typů

V Praze začnou jezdit nové tramvaje. Dopravní podnik objednal napevno zatím čtyřicet nových nízkopodlažních vozidel 52T od Škody, s výrobcem má ale také rámcovou smlouvu na dalších 160 těchto tramvají. Odebere-li je všechny, významně se tím přiblíží chvíle, kdy již nebude nutné do pražských tramvají nastupovat po schodech. S typem 52T se také zásadně zvýší podíl klimatizovaných tramvají, kterých dnes jezdí jen něco přes sto z celkových téměř osmi stovek vozidel. Vozový park se také výrazně omladí. Nejstarší tramvaje, které jsou dnes bez výraznější rekonstrukce v provozu, jsou z 90. let minulého století.
11. 1. 2024|

Nové pražské tramvaje 52T budou nízkopodlažní s pěti články, první přijdou napřesrok

Pražský dopravní podnik představil podobu tramvají 52, které objednal u plzeňské Škody Transportation. S výrobcem uzavřel rámcovou smlouvu, podle které by mohly nakoupit až dvě stovky nových nízkopodlažních tramvají. Napevno jich zatím objednal čtyřicet, první by měl výrobce dodat v příštím roce. Dopravní podnik tak rozšíří počet svých tramvají od Škody, má jich již přes tři sta, zatím poslední převzal před pěti lety.
10. 1. 2024|

Pražský dopravní podnik pořídí až dvě stě tramvají od firmy Škoda Transportation za 16,6 miliardy

Pražský dopravní podnik (DPP) nakoupí až dvě stě jednosměrných článkových tramvají Škoda ForCity Plus za 16,6 miliardy korun. Dodavatelem vozů bude firma Škoda Transportation (nyní Škoda Group), která zvítězila ve výběrovém řízení. DPP nejprve objedná závazně čtyřicet tramvají, prvních dvacet jich má v metropoli být v roce 2025, sdělil vedoucí tiskového oddělení DPP Daniel Šabík.
9. 11. 2023|

Fiala přivítal premiéra Uzbekistánu. Česko má zájem o tamní uran a měď

Premiér Petr Fiala (ODS) přivítal v úterý ráno ve Strakově akademii předsedu uzbecké vlády Abdullu Aripova. Po jednáních, v nichž se probírala hospodářská spolupráce a kterých se účastnil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS), oba premiéři odjeli do Brna na Mezinárodní strojírenský veletrh. Ve středu Fiala s Aripovem zahájí v Praze Česko-uzbecké podnikatelské fórum.
10. 10. 2023Aktualizováno10. 10. 2023|

Výrobu v plzeňské škodovce posílí stovky pracovníků z Indonésie. První se už zaučují

Plzeňský závod Škoda Group, předního evropského výrobce vozidel pro veřejnou dopravu, posílí do konce letošního roku až tři sta lidí z Indonésie. Mezi novými pracovníky mají být svářeči, zámečníci a elektrikáři ve věku 21 až 29 let. Prvních dvacet, kteří přišli 10. srpna, už se připravuje ve výcvikovém centru závodu, kde skupina investovala za tři roky do technologie přes miliardu korun. Projekt, který se připravoval rok, umožní obsadit pozice, pro které v regionu chybí pracovníci.
22. 8. 2023Aktualizováno22. 8. 2023|

Nové vlaky pro Moravskoslezský kraj mají zpoždění. Provoz se kvůli tomu prodraží

Moravskoslezskému kraji se od letošního prosince prodraží provoz vlaků na lince z Ostravy-Svinova do Opavy, a to o 30 korun za kilometr. Kvůli pozdnímu dodání vlaků ze strany Škoda Transportation přijdou České dráhy o dotaci 227 milionů korun určenou na deset let provozu. Informoval o tom server Zdopravy.cz.
26. 7. 2023|

Z jihomoravských kolejí odjíždějí poslední staré vagony, kraj už má všechny nové vlaky kromě jednoho

Po tratích na jižní Moravě jezdí již všechny nové elektrické jednotky, které objednal kraj a zaplatil za ně částečně evropskými penězi. Je to pro něj úleva. Škoda Transportation, která vlaky nazvané Moravia dodala, měla zpoždění a kraji hrozilo, že o pětimiliardovou dotaci přijde. Teď už jich je všech 36. Zbývá sice dodat ještě poslední, sedmatřicátou Moravii, tu ale kraj objednal již bez příspěvku od EU.
23. 6. 2023|

Prezident Pavel navštívil Dnipro, které v pátek zasáhl ruský útok. Jednal o pomoci s obnovou

Prezident Petr Pavel, který pokračuje v návštěvě Ukrajiny, přijel na jihovýchod země do města Dnipro, které se v pátek stalo terčem ruského útoku. Setkal se tam s předsedou správy Dněpropetrovské oblasti Serhijem Lysakem, se kterým jednal zejména o pomoci regionu. Česko má podle prezidenta připravenou řadu projektů, které mohou začít velmi brzy. Lysak poděkoval Česku za rozhodnutí pomáhat regionu a ocenil mimo jiné jeho humanitární podporu. Pavel poskytl České televizi během své návštěvy exkluzivní rozhovor.
29. 4. 2023Aktualizováno29. 4. 2023|

Drážní úřad chce, aby nové vlaky vozily cestující až po kompletním schválení. Zanikl by zkušební provoz

Vozit cestující vlaky, které ještě nejsou plně schváleny, možná přestane být možné. Drážní úřad se chystá zpřísnit pravidla po problémech, které se v poslední době při zkušebním provozu objevují. Pokud úřad takovou změnu prosadí u zákonodárců, bude to ovšem znamenat, že by se mohla zpomalit obměna vozového parku.
9. 4. 2023|

Uplynulé desetiletí českou železnici proměnilo, mizejí malé motoráky i koženky. Zrychlení ale nepřišlo

Desetiletí uplynulo od doby, kdy začal velký přerod české železnice z hlediska vozového parku. Po dlouhé době ustrnutí, kdy provoz závisel na starých „koženkových“ vagonech a zcela nevhodných malých motorových vozech, začaly přicházet zcela nové a koncepčně moderní vlaky. Loni oslavily deset let od svého schválení k provozu motorové jednotky Regio Shark, letos budou mít první kulatiny Regio Pantery, které významně proměnily podobu cestování osobními vlaky na elektrizovaných tratích.
20. 2. 2023|

České dráhy neuspěly se žalobou na podjatost rozhodce ve sporu se Škodou Transportation

České dráhy (ČD) neuspěly u Městského soudu v Praze s žalobou, kterou se snažily dosáhnout zrušení rozhodčího nálezu. Soud se v úterý zabýval platností arbitráže, kterou předtím rozhodl Nejvyšší soud. Na základě této arbitráže doplatily ČD strojírenské firmě Škoda Transportation 1,2 miliardy korun za dodávku lokomotiv. ČD tehdy vznesly námitky na podjatost jednoho z rozhodců. To soud nyní zamítl. Proti rozhodnutí je možno do patnácti dnů podat odvolání. Dráhy v reakci uvedly, že další postup zváží až po obdržení písemného vyhotovení rozsudku.
18. 10. 2022Aktualizováno18. 10. 2022|

Investiční skupina PPF se stáhla z Ruska. Její aktiva koupili ruští investoři

Investiční skupina PPF a její společnost Home Credit dokončily prodej svého zbývajícího podílu 49,5 procenta v ruské Home Credit & Finance Bank (HCFB) včetně některých dceřiných společností. Znamená to odchod PPF a Skupiny Home Credit z ruského bankovního trhu. Plnou vlastnickou kontrolu nad HCFB převzala skupina individuálních investorů. PPF to oznámila ve středu v tiskové zprávě.
7. 9. 2022|

Spor o miliardovou arbitráž se Škodou Transportation pokračuje. České dráhy uspěly s dovoláním

Městský soud v Praze musí znovu projednat žalobu, jejímž cílem bylo zrušení rozhodčího nálezu v soudním sporu o platnost arbitráže, na jejímž základě České dráhy doplatily strojírenské firmě Škoda Transportation 1,2 miliardy korun za dodávku lokomotiv. Rozhodl o tom Nejvyšší soud (NS), podle něhož justice chybovala, když se odmítla zabývat údajnou podjatostí jednoho z rozhodců. Verdikt NS je dočasně zpřístupněný na úřední desce.
4. 7. 2022Aktualizováno4. 7. 2022|

Škoda Group prodala Škodě Auto práva ke značce

Strojírenské firmy Škoda Group, jejímž většinovým vlastníkem je PPF, prodaly automobilce Škoda Auto ze skupiny Volkswagen práva ke značce Škoda. Dohodly se tak na ukončení sporů o užívání značky s okřídleným šípem. Informovala o tom PPF, cenu neuvedla. Potvrdila to i Škoda Auto. Škoda Group může název i logo používat do roku 2029.
23. 6. 2022Aktualizováno23. 6. 2022|

Vlaky CityElefant dostanou zabezpečení za miliardu a půl

České dráhy vybaví své regionální vlaky CityElefant zabezpečovacím systémem ETCS. Zakázku na vybavení 66 souprav provede za 1,5 miliardy korun dceřiná společnost drah ČD-Telematika s dalšími partnerskými firmami. Vlaky budou vybavovány postupně, první část dostane zabezpečovací techniku do roku 2025. Dráhy nechají vybavit systémem i další své vlaky.
3. 5. 2022|

Dráhy objednaly desítky nových vlaků pro regiony. Na své železniční novinky čekají i RegioJet a Jihomoravský kraj

České dráhy objednaly 31 elektrických jednotek od Škody Transportation, které chtějí nasadit na hlavní tratě v Čechách včetně těch v okolí Prahy. Završily tím sadu objednávek, které by na koleje v Čechách i na Moravě měly přivést přes sto nových vlaků – nejen elektrických, ale i dieselových. Vyjedou v horizontu dvou až tří let.
22. 12. 2021|

Brno omlazuje trolejbusovou flotilu. Dojezdit by měly vozy vyrobené před rokem 2015

Do brněnských ulic v pondělí odpoledne poprvé vyjely nové kloubové trolejbusy Škoda 27Tr. Dopravní podnik jich představil třináct, do Vánoc jich bude mít dalších sedm a v příštím roce ještě dvacet. Podle generálního ředitele Miloše Havránka tak bude možné po šesti letech od nákupu třiceti kloubových trolejbusů skokově zlepšit vozový park trolejbusů. Díky dvěma dalším probíhajícím výběrovým řízením může mít Brno desítky dalších nových krátkých trolejbusů.
13. 12. 2021|

Mezi Brnem a Blanskem přestaly jezdit vlaky. První pracovní den výluky je zatím bez větších problémů

Mezi Brnem a Blanskem v neděli přestaly jezdit vlaky, místo nich mohou lidé využívat náhradní autobusovou dopravu. První všední den velké výluky se zatím obešel bez větších komplikací. Cesta lidem sice trvá déle, ale spoje jezdí podle jízdního řádu a kapacita je dostatečná, řekl mluvčí společnosti Kordis JMK Květoslav Havlík. Dispečeři zatím nezaznamenali ani stížnosti cestujících.
13. 12. 2021Aktualizováno13. 12. 2021|

Nová tramvaj od Škodovky začala v Ostravě vozit cestující. Zatím jen zkušebně

Nová tramvaj Škoda 39T, která od půlky října jezdí v Ostravě ve zkušebním provozu, začala v pondělí vozit cestující. Dosud absolvovala 20 tisíc kilometrů bez lidí, což jí umožnilo postoupit do další fáze. Během zkušebního provozu s cestujícími musí tramvaj najezdit rovněž 20 tisíc kilometrů. Dopravní podnik Ostrava (DPO) očekává, že to stihne do konce ledna. Tramvaj bude zatím jezdit na lince číslo 4.
29. 11. 2021|

Vlaky z Blanska do Brna na rok nahradí autobusy, cestu do krajského města usnadní nové zastávky

Na trati mezi Brnem a Blanskem přestanou kvůli rekonstrukci 12. prosince jezdit vlaky. Provoz na trati bude zcela zastaven až do příští prosincové změny jízdního řádu. Mezi krajským a okresním městem tak bude po celý rok jezdit několik autobusových linek, které nahradí zrušené železniční spoje. Na tiskové konferenci to řekl ředitel společnosti Kordis JMK Jiří Horský. Ve stejný den se zároveň cestujícím otevřou dvě nové zastávky na modernizované trati z moravské metropole do Střelic, a to v Ostopovicích a v Brně-Starém Lískovci.
25. 11. 2021|

Dopravní podniky trápí zdražení energií. Jízdné v některých městech vzroste

Zdražování energií zasáhne i oblast hromadné dopravy. Třeba plzeňskému dopravnímu podniku (PMDP) stoupnou náklady na elektřinu o sto až 150 procent. Radnice bude muset v rezervách najít navíc desítky milionů. Řada měst ale už plánuje zdražování jízdného.
26. 10. 2021|

Jihomoravský kraj má nové vlaky, většinu zaplatily peníze z EU

Nové vlaky, které za sedm miliard nakoupil Jihomoravský kraj, se testují na zkušebním okruhu. Jako jediný region v republice je jižní Morava vlastníkem souprav a bude je provozovat. Vlaky, které po jižní Moravě jezdí teď, jsou ještě z východního Německa, některé jsou staré i 50 let. Proto kraj nakoupil 37 vlaků od Škody Transportation.
13. 10. 2021|

Ostrava představila novou tramvaj, prvních dvacet tisíc kilometrů ale najede bez cestujících

Dopravní podnik Ostrava (DPO) představil novou moderní tramvaj Škoda Forcity Smart 39T. V roce 2017 jich dopravce od společnosti Škoda Transportation objednal pětatřicet s tím, že první tramvaje do Ostravy dorazí v roce 2020. Vůz má ve městě nahradit spřažené soupravy, které DPO zatím využívá. Nový model už je v Ostravě, cestující ale zatím vozit nebude, nejdříve totiž musí proběhnout testování tramvaje, musí dojít například ke kalibraci elektronických systémů.
7. 10. 2021|