Dráhy objednaly desítky nových vlaků pro regiony. Na své železniční novinky čekají i RegioJet a Jihomoravský kraj

České dráhy objednaly 31 elektrických jednotek od Škody Transportation, které chtějí nasadit na hlavní tratě v Čechách včetně těch v okolí Prahy. Završily tím sadu objednávek, které by na koleje v Čechách i na Moravě měly přivést přes sto nových vlaků – nejen elektrických, ale i dieselových. Vyjedou v horizontu dvou až tří let.

Zatím poslední předvánoční objednávka nových vlaků směřuje od Českých drah do Plzně, Škoda by měla dodat 31 tříčlánkových elektrických jednotek Regio Panter pro 240 cestujících. Dráhy za ně zaplatí pět miliard korun. Jezdit budou od roku 2024 v okolí Prahy a také v Ústeckém a Královehradeckém kraji.

„Obslouží například osobní vlaky z Prahy přes Kralupy nad Vltavou do Ústí nad Labem nebo na tratích z Hradce Králové do Chlumce nad Cidlinou, Týniště nad Orlicí a Chocně nebo do Jaroměře,“ nastínil generální ředitel ČD Ivan Bednárik, pro které konkrétní trasy dopravce s novými vlaky počítá.

Na jím zmíněných linkách v Královéhradeckém kraji dnes jezdí hlavně starší vagony východoněmecké výroby. Na trase Praha – Ústí nad Labem sice jezdí dvoupodlažní jednotky City Elefant, ale ty se pak přesunou jinam. Dráhy počítají s tím, že z hlavních tratí zmizí staré patrové vozy, které dnes jezdí především na spojích z Prahy do Řevnic.

Regio Panter z dodávky na rok 2024 – vizualizace
Zdroj: České dráhy

Novou zakázku ohlásily ČD jen čtyři dny po předchozí. Tu zadaly polskému výrobci PESA. Do Česka dodá 33 nových motoráků za necelé tři miliardy. Jednotky navazující na již jezdící RegioSharky budou dvoučlánkové s kapacitou 115 sedících cestujících. Všechny mají zamířit do Královéhradeckého kraje, který uzavřel novou dlouhodobou smlouvu s ČD a podmínkou, že nasadí nová vozidla. V Královéhradeckém kraji v současnosti vládnou neelektrizovaným tratím až půl století staré motorové vozy doplněné modernizovanými Regionovami.

Nové elektrické i motorové jednotky budou bezbariérově přístupné, klimatizované, budou mít prostor pro kočárky a jízdní kola, zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky a také umožní bezdrátové připojení k Internetu.

Obě objednávky mají společné i to, že České dráhy využily opci z rámcových smluv, které vysoutěžily již v minulosti. Ta se Škodou jim umožnila pořídit 110 a již je vyčerpána celá. Naopak ze smlouvy s Pesou půjde teprve druhá objednávka, rámcová smlouva počítá až se 160 novými motoráky.

Motorová jednotka od polského výrobce PESA – vizualizace
Zdroj: České dráhy

I první kontrakt z rámcové smlouvy na nové motoráky uzavřely dráhy letos, ale již v únoru. Je rovněž na 33 jednotek, jezdit mají od roku 2023 v okolí Prahy a také na Vysočině, v Jihočeském a Pardubickém kraji. Na kolejích by díky nim mělo ubýt starých motorových vozů řady 854, které jezdí přes půl století, a přestože na přelomu století prošly rozsáhlými rekonstrukcemi, svůj věk nezapřou. Z některých tratí by díky novým jednotkám měly zmizet i novější Regionovy.

Kromě vozidel pro regionální linky objednaných v prosinci zadaly dráhy letos také zakázku na vlaky pro dálkovou dopravu – dvacet devítivozových souprav za 12,5 miliardy korun. Budou technicky i designem navazovat na již jezdící netrakční jednotky (tedy nerozdělitelné soupravy, které ale nemají vlastní pohon) Railjet a nově zaváděné soupravy Interjet, budou však kapacitnější a bude jich více. Dodá je Siemens v konsorciu se Škodou Transportation, první by měly začít jezdit rovněž v roce 2024.

Vizualizace řídicího vozu nových netrakčních jednotek
Zdroj: České dráhy

Zatímco vlaky pro regionální dopravu budou jezdit maximálně 160kilometrovou rychlostí, tyto dálkové jednotky budou mít maximum 230 kilometrů za hodinu.

„Počítáme s nimi na mezistátních dálkových linkách Praha – Ústí nad Labem – Berlín–Hamburk, Praha–Brno–Budapešť a Praha–Brno–Vídeň–Graz–Villach. Už v prvních letech provozu vlaky využijí svou maximální rychlost právě v úseku mezi Berlínem a Hamburkem,“ podotkl Bednárik s odkazem na fakt, že na trati z německého hlavního města na severozápad je možné jezdit až 230kilometrovou rychlostí, ale soupravy, které tam dráhy posílají dnes, mohou jet jen dvoustovkou.

ČD letos také některé nové vlaky nasadily do provozu. Od začátku platnosti nového jízdního řádu 12. prosince měla jezdit desítka již zmíněných souprav Interjet a také pět dvoupodlažních netrakčních jednotek push-pull. V obou případech byly ale v prvních dnech v provozu jen první kusy, dráhy ale v příštích týdnech slibují již plný provoz.

Interjety jsou určené pro dálkovou dopravu na trasách Praha–Plzeň–Cheb a Praha – Ústí nad Labem – Cheb, zatímco push-pully pro regionální dopravu mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem, respektive Frenštátem pod Radhoštěm.

Od léta začala Škoda dodávat dvoučlánkové elektrické jednotky z téže rámcové smlouvy, do které dráhy „sáhly“ i nyní. Letošní dodávka šla do Plzně, odkud začaly nové vlaky již v létě jezdit na mezikrajských spěšných vlacích přes Cheb do Karlových Varů a od prosincové změny jízdního řádu také na další mezikrajské lince z Klatov do Berouna.

Jednotka PESA 654 pro RegioJet
Zdroj: Regiojet

Tyto jednotky ale převzaly dráhy se zpožděním. Původně měly jezdit od začátku roku, dopravce i výrobce vysvětlovaly zdržení covidovou pandemií. Na ni odkazuje i RegioJet, který měl letos v prosinci nasadit nové vlaky na linky v Ústeckém kraji, na nichž jezdí. Zatím je jejich výrobce stihl pouze představit. Dodá mu je polská PESA, na rozdíl od vlaků pro dráhy budou však tyto elektrické. Cestující se jimi svezou na jaře.

Na linkách z Ústí nad Labem přes Velké Březno do Děčína, přes Řehlovice do Bíliny, z Mostu do Žatce a na posilových spojích na některých dalších tratích by jich mělo jezdit sedm. Nahradí starší motorové jednotky, které RegioJet pořídil v Německu.

Nové vlaky již nenakupují jen dopravci. Jihomoravský kraj chce částečně přejít na model podobný železnicím ve Velké Británii. Dopravce, který dostane zakázku na regionální dopravu, tedy nebude na některých linkách jezdit se svými vlastními vlaky, nýbrž s „erárními“, které bude mít pronajaté. Již v roce 2019 uzavřel kraj první smlouvu na dodávku vlaků a letos je spolu s výrobcem představil.

Přestože Jihomoravský kraj pojmenoval nové vlaky Moravia, jsou to tytéž jednotky od Škody Transportation, které České dráhy nazývají RegioPantery. Na kolejích by se mohly objevit v příštím roce, zprvu s nimi zřejmě budou jezdit České dráhy. Smlouvu s krajem mají do prosince, lze ji však prodloužit. Soutěž na nového provozovatele svých vlaků kraj zatím nevypsal.

Jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj
Zdroj: Jihomoravský kraj

Své nové vlaky chce kraj poslat na linky Křenovice – Březová nad Svitavou a Židlochovice–Níhov (respektive Žďár nad Sázavou). Nahradí nynější vlaky Českých drah. Ty na zmíněných linkách provozují jednak staré vozy východoněmecké výroby, jednak staré elektrické jednotky zkonstruované v 60. letech minulého století, ale i moderní RegioPantery.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 26 mminutami

Politici i odborníci reagují na Babišovo oznámení o Agrofertu

Andrej Babiš (ANO) oznámil, že se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Po jeho smrti má připadnout jeho dětem. Prezident krok ocenil a oznámil, že Babiše jmenuje premiérem 9. prosince. Politici a odborníci upozorňují, že bude důležité, jak konkrétně bude vzdání se vypadat.
před 37 mminutami

Soud uložil v kauze Stoka Liškutinovi podmíněný trest a pokutu

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud schválil dohodu o vině a trestu, kterou Liškutin uzavřel se státním zástupcem.
před 39 mminutami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 2 hhodinami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 12 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...