České dráhy (ČD) neuspěly u Městského soudu v Praze s žalobou, kterou se snažily dosáhnout zrušení rozhodčího nálezu. Soud se v úterý zabýval platností arbitráže, kterou předtím rozhodl Nejvyšší soud. Na základě této arbitráže doplatily ČD strojírenské firmě Škoda Transportation 1,2 miliardy korun za dodávku lokomotiv. ČD tehdy vznesly námitky na podjatost jednoho z rozhodců. To soud nyní zamítl. Proti rozhodnutí je možno do patnácti dnů podat odvolání. Dráhy v reakci uvedly, že další postup zváží až po obdržení písemného vyhotovení rozsudku.
České dráhy neuspěly se žalobou na podjatost rozhodce ve sporu se Škodou Transportation
Nejvyšší soud vrátil případ na Městský soud do Prahy, protože uznal námitku Českých drah, že justice chybovala, když se odmítla zabývat údajnou podjatostí jednoho z rozhodců.
České dráhy v úterý prostřednictvím svého právního zástupce u soudu mimo jiné tvrdily, že bylo poškozeno právo na spravedlivý proces. V případě podjatosti rozhodce Milana Poláka uvedly, že se dvakrát lživě vyjadřoval k důležitým okolnostem a byl vysoce postaveným členem advokátní kanceláře Weinhold Legal, která se stala součástí globální poradenské skupiny Ernst & Young. Její součástí je i znalecký ústav E&Y Valuations, který pro Škodu Transportation zpracoval dva znalecké posudky.
Soudkyně uvedla, že u soudů první i druhé instance byla poskytnuta široká možnost vyjadřovat se k námitkám a není možné je podávat donekonečna. Nevyhověla ani dalším námitkám a při odůvodnění uvedla, že všechny byly nedůvodné ve shodě s předcházejícími soudy.
Zamítnutí žaloby
Odvolala se i na rozhodnutí Nejvyššího soudu, v nichž se například uvádí, že důvod pochybovat o nepodjatosti rozhodce je dán, je-li objektivní skutečnost, která vzbuzuje pochybnosti.
„A pokud soud v tomto případě posuzuje všechny okolnosti, tak nemá za to, že by byl naplněn předpoklad, že by zde byly důvodné pochybnosti o podjatosti rozhodce. I tuto námitku shledává jako nedůvodnou směrem ke zrušení rozhodčího nálezu, tudíž žalobu jakožto takovou v plném rozsahu zamítl,“ řekla soudkyně Jana Přibylová.
Národní dopravce si u Škody objednal dvacet lokomotiv zhruba za 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl převzít roku 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na doplatek kupní ceny. Dráhy se naopak dožadovaly miliardové pokuty za pozdní dodávku. Arbitráž nakonec přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy korun.
Dráhy rozhodnutí arbitráže neuznaly a požadovaly u soudu jeho zrušení. Pražský městský soud uznal rozhodnutí arbitráže za platné. Dráhy poté uplatnily řadu právních argumentů, včetně údajné podjatosti rozhodce, ale vrchní soud v Praze dospěl k závěru, že pokud o námitce podjatosti negativně rozhodlo předsednictvo rozhodčího soudu, nelze ji znovu přezkoumávat v řízení o žalobě před obecnými soudy. Pokud se České dráhy odvolají, bude případ znovu řešit vrchní soud.