České dráhy vybaví své regionální vlaky CityElefant zabezpečovacím systémem ETCS. Zakázku na vybavení 66 souprav provede za 1,5 miliardy korun dceřiná společnost drah ČD-Telematika s dalšími partnerskými firmami. Vlaky budou vybavovány postupně, první část dostane zabezpečovací techniku do roku 2025. Dráhy nechají vybavit systémem i další své vlaky.
Vlaky CityElefant dostanou zabezpečení za miliardu a půl
Vlaky CityElefant podle Českých drah denně přepravují zhruba pětinu všech cestujících dopravce, což je kolem sta tisíc pasažérů.
„V pražské a ostravské aglomeraci si provoz bez těchto velkokapacitních příměstských vlaků nedokážeme představit. Zvládají každodenní nápor cestujících, kteří směřují do velkoměst. Bez nich by doprava kolabovala. Proto věnujeme vybavení jednotek systémem ETCS velkou prioritu. K 1. lednu 2025 požadujeme dostatečný počet jednotek s ETCS a další pak postupně tak, jak bude ETCS spouštěno na dalších tratích,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Dráhy v zakázce požadují, aby do začátku roku 2025, kdy na koridorových tratích začne provoz výhradně jen vlaků se zabezpečovačem ETCS, bylo technikou vybaveno nejméně 26 souprav. Další by měly následovat postupně v dalších letech. Mobilní částí systému bude vybaveno dohromady 66 souprav, náklady na jednu budou skoro 23 milionů korun. Instalaci bude mít na starosti ČD-Telematika, která bude spolupracovat s firmami Alstom, Škoda Transportation a AŽD Praha. Samotné práce se uskuteční v závodě Škoda Pars v Šumperku.
Další zakázky
Vybavení vlaků CityElefant navazuje na další zakázky Českých drah na zabezpečení jejich vlaků. V dubnu společnost informovala o vybavení všech sedmi souprav vlaků pendolino za 410 milionů korun. Práce znovu zajistí ČD-Telematika se společností Alstom.
Zabezpečení tratí i vlaků se stalo hojně diskutovaným tématem zejména loni v létě po sérii nehod na tuzemských železnicích. Stát chce proto využít technologii ETCS, která kontroluje jízdu vlaku. Například při případném nedovoleném přejetí návěstidla systém nejprve varuje strojvedoucího a následně sám zasáhne do řízení vozidla.
Kontroluje také dodržování maximální povolené rychlosti. Podle současných plánů státu by systém ETCS měl být v následujících deseti letech postupně vybudován asi na 4800 kilometrech z celkem devíti tisíc kilometrů železnic v Česku. Zároveň je nutné systémem vybavit vlaky.