Na Chodsku se srazil rychlík z Bavorska a RegioShark, tři lidé zemřeli

10 minut
Události: Tragická nehoda vlaků na Chodsku
Zdroj: ČT24

Na trati v obci Milavče na Domažlicku došlo ve středu krátce po osmé hodině ke střetu mezinárodního rychlíku z Německa s osobním regionálním vlakem. Tři lidé zemřeli, desítky dalších jsou zraněny, část těžce. Zasahovaly všechny složky záchranného systému včetně čtyř vrtulníků. Kriminalisté zahájí úkony trestního řízení kvůli možnému ohrožení z nedbalosti.

K nehodě došlo na trati číslo 180 spojující Plzeň a bavorský Mnichov, když se zde střetl Západní expres jedoucí z Bavorska do Prahy s osobním vlakem typu RegioShark na trase mezi Plzní a Domažlicemi. Oba spoje provozují České dráhy.

„Zničehonic se ozvala strašná rána. Všude začaly létat věci,“ líčí svůj zážitek Kamila Plzáková, která cestovala ve vagonu za lokomotivou.

„V 8:06 se měly potkat ve výhybně Radonice, což jsou odhadem čtyři kilometry od Domažlic. Západní expres zřejmě nepočkal na vykřižování v Radonicích a vyrazil v protisměru na jednokolejné trati směrem na Plzeň. Tam se vlaky zřejmě střetly,“ přibližuje okolnosti nehody reportér ČT24 Jan Beránek.

To potvrdil i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), když na místě nehody uvedl, že „podle všech indicií strojvedoucí rychlíku, který jel z Mnichova, nereagoval na žlutou (výstrahu návěstidla) ani na návěstidlo v poloze Stůj, projel dál a srazil se s osobním vlakem“.

Místo železničního neštěstí na trati 180
Zdroj: ČT24

Podle inspektorů byla návěstidla dostatečně viditelná. Další informace by měla přinést data z lokomotivy rychlíku, která mají české inspekci předat němečtí kolegové. „V tento okamžik můžeme říct pouze to, že vlak minul návěstidlo zakazující další jízdu. My zjišťujeme, zda se mohlo jednat třeba například o technické selhání lokomotivy, případně zda se jedná o pochybení toho strojvedoucího,“ konstatuje generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

„Zatím jsme nezjistili žádné pochybení na straně Správy železnic,“ doplnil Kučera v Devadesátce ČT24. Inspekce podle něj bude rozebírat, zda vozidla brzdila, jak mají, a rozeberou rovněž data z rychloměrů, bude-li to možné. Vyšetřování bude podle inspektorů trvat osm až devět měsíců.

Strojvedoucí podle inspektora byli před srážkou bdělí, místo jim ale nedovolovalo včas zareagovat a kolizi nemohli nijak zabránit.

Obětí nehody jsou oba strojvůdci

O život přišli tři lidé: oba strojvůdci a žena, která patřila mezi pasažéry. 

Kvůli havárii záchranný systém aktivoval traumaplán. Složky integrované záchranné služby si místo nehody rozdělily na dva úseky, pomáhaly desítky záchranářů. K nehodě zamířily čtyři vrtulníky (pražský, hradecký, z Plzně-Líní a jihočeský) a další sanitní vozy.

V nemocnicích v Plzeňském kraji lékaři ošetřili čtyřiadvacet lidí, čtyři z nich mají těžká zranění. Sedm pacientů je v plzeňské fakultní nemocnici a sedmnáct v krajských v Domažlicích, Klatovech a Stodu. Dva zraněné záchranáři převezli do Prahy. Celkově záchranáři ošetřili 67 lidí, pět jich mělo středně těžká zranění a pět lidí je ve vážném stavu.

2 minuty
Na Chodsku se srazil rychlík s osobním vlakem. Na místě jsou zranění i mrtví
Zdroj: ČT24

V Domažlicích kvůli mimořádné události původně změnili plánovaný středeční program, kdy nejprve zrušili plánované operace. „V tomto režimu jsme fungovali dopoledne. Po poledni, kdy se situace uklidnila, jsme se vrátili k standardnímu provozu a začali operovat i plánované zákroky,“ popsal mluvčí nemocnice Jiří Kokoška. Pacienti v tomto zařízení podle něj mají většinou zranění v horní polovině těla.

Některým cestujícím se podařilo dostat ze soupravy ještě před příjezdem hasičů. Protože dráhy ani krajští hasiči nevědí, kolik cestujících ve vlacích v době nehody bylo, vyzývají pasažéry, „kteří opustili soupravy před příjezdem záchranných složek, aby se přihlásili na infolince 950 330 330“.

Aktivovaný traumaplán, pomoc z Bavorska

O pomoc při zásahu Plzeňský kraj požádal jihočeské kolegy, ti poskytli dvě záchranky, i záchranáře z Německa, odkud přijelo deset sanitek. „Odvezli si do Německa deset osob hovořících německy. Šlo o středně těžká a spíše lehčí zranění,“ přibližuje mluvčí krajských záchranářů Mária Svobodová. 

Před patnáctou hodinou hasiči vystříhali mrtvé tělo strojvůdce z expresu, z místa museli odstranit metrovou vrstvu plechů a železa. „Třetí oběť je potvrzená a hned poté ukončili naši zdravotníci činnost na místě,“ doplnila Svobodová.

  • Hasičský záchranný sbor Plzeňského kraje zřídil informační linku pro všechny, jichž se nehoda na Domažlicku dotkla. Telefonní číslo je 950 330 330

Lehce zranění a nezranění cestující našli dočasné zázemí v milavečském kulturním domě, na místě je i posttraumatický tým. Hejtmanka Plzeňského kraje Ilona Mauritzová (ODS) uvedla, že region nabídne účastníkům havárie psychologickou pomoc i v následujících dnech.

„Situaci musíme vyhodnotit a přijmout taková opatření, aby se už nikdy neopakovala,“ dodává hejtmanka. „Pro mě je teď nejdůležitější, abychom poskytli pomoc všem, kteří ji potřebují. Chci vyjádřit upřímnou soustrast rodinám, kteří přišli o své nejbližší.“ 

„Chci vyjádřit soustrast všem pozůstalým,“ doplnil premiér Andrej Babiš (ANO). „Teď jde o záchranu lidí, je tam plno zraněných. Musí se to samozřejmě vyšetřit.“

Přerušený provoz

Provoz mezi stanicemi Domažlice a Blížejov je kvůli vlakové srážce přerušen, podle odhadů do pátečního večera. České dráhy zavedly náhradní autobusovou dopravu, která se týká jak regionálních spojů, tak mezinárodní linky na Mnichov.

Místo nehody ohledávali kriminalisté. Podle policejní mluvčí Dagmar Brožové zahájí úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. 

Před sedmnáctou hodinou začaly odklízecí práce poté, co skončilo vyšetřování. Na místo nehody se už byli podívat zástupci firmy, která bude velkým pozemním jeřábem zvedat lokomotivu z náspu. Podle mluvčí by to jeřáb na nehodovém vlaku nezvládl. Technika podle starosty obce Milavče Vojtěcha Webera má dorazit po půlnoci. Méně poškozené vagony už se podařilo odtáhnout.

„Nyní se budeme snažit nakolejit zničené soupravy, a bude-li to možné, transportovat je po nezničené trase někam do bezpečí,“ popisuje Miloš Němec z HZS Správy železnic. Teprve poté, co trať uvolní, může Správa železnic zjistit míru poškození a zahájit opravu. Zatím předpokládá, že vlaky by se mohly na mezinárodní trať Praha – Plzeň – Mnichov vrátit v pátek kolem 18:00.

64 minut
90’ ČT24 – Tragická srážka vlaků na Domažlicku
Zdroj: ČT24

Německý expres patří soukromému dopravci Die Länderbahn, který spadá pod firmu Netinera, dceřinou společnost italské Ferrovie dello Stato Italiane. „Vyjadřujeme soustrast obětem hrozného vlakového neštěstí,“ řekl šéf Länderbahnu Wolfgang Pollety. V tiskovém prohlášení dopravce uvedl, že odpovídá za provoz vlaků Alex jen na německém území a že jízdu z pohraniční stanice Furth im Wald už mají na starosti České dráhy.

České dráhy spolupracují s vyšetřovateli a vedou vlastní šetření. „Poskytneme pozůstalým a zraněným veškerou pomoc a odškodnění. Už jsme přijali potřebná rozhodnutí,“ řekl generální ředitel Ivan Bednárik. Odškodnění i náhradu hmotných škod jsou připraveny vyplatit co nejrychleji. „Prosíme všechny přímé účastníky události a rodinné příslušníky obětí, aby nás kontaktovali na e-mailu: odskodneni@cd.cz. Aktivní je také krizová linka 800 100 064, na níž jsou psychologové,“ uvedl dopravce v tiskovém prohlášení.

Podle Drážní inspekce škody přesáhnou sto milionů korun.

Největší nehoda od loňského léta

Jde o největší železniční nehodu od minulého léta, kdy si desítky zraněných vyžádala čelní srážka dvou osobních vlaků na jednokolejné trati u obce Pernink na Karlovarsku. Tam 7. července zahynuli dva lidé a dalších čtyřiadvacet bylo zraněno.

Jednu oběť a 35 zraněných měla nehoda z loňského 14. července na kraji Českého Brodu, kde osobní vlak narazil do stojícího nákladního expresu. Srážka osobního vlaku, který jel loni 9. září z Klatov do Domažlic, s diagnostickou soupravou tvořenou lokomotivou a měřicím vozem, si vyžádala 19 zraněných.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 3 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 4 hhodinami
Načítání...