Na trati v obci Milavče na Domažlicku došlo ve středu krátce po osmé hodině ke střetu mezinárodního rychlíku z Německa s osobním regionálním vlakem. Tři lidé zemřeli, desítky dalších jsou zraněny, část těžce. Zasahovaly všechny složky záchranného systému včetně čtyř vrtulníků. Kriminalisté zahájí úkony trestního řízení kvůli možnému ohrožení z nedbalosti.
Na Chodsku se srazil rychlík z Bavorska a RegioShark, tři lidé zemřeli
K nehodě došlo na trati číslo 180 spojující Plzeň a bavorský Mnichov, když se zde střetl Západní expres jedoucí z Bavorska do Prahy s osobním vlakem typu RegioShark na trase mezi Plzní a Domažlicemi. Oba spoje provozují České dráhy.
„Zničehonic se ozvala strašná rána. Všude začaly létat věci,“ líčí svůj zážitek Kamila Plzáková, která cestovala ve vagonu za lokomotivou.
„V 8:06 se měly potkat ve výhybně Radonice, což jsou odhadem čtyři kilometry od Domažlic. Západní expres zřejmě nepočkal na vykřižování v Radonicích a vyrazil v protisměru na jednokolejné trati směrem na Plzeň. Tam se vlaky zřejmě střetly,“ přibližuje okolnosti nehody reportér ČT24 Jan Beránek.
To potvrdil i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), když na místě nehody uvedl, že „podle všech indicií strojvedoucí rychlíku, který jel z Mnichova, nereagoval na žlutou (výstrahu návěstidla) ani na návěstidlo v poloze Stůj, projel dál a srazil se s osobním vlakem“.
Podle inspektorů byla návěstidla dostatečně viditelná. Další informace by měla přinést data z lokomotivy rychlíku, která mají české inspekci předat němečtí kolegové. „V tento okamžik můžeme říct pouze to, že vlak minul návěstidlo zakazující další jízdu. My zjišťujeme, zda se mohlo jednat třeba například o technické selhání lokomotivy, případně zda se jedná o pochybení toho strojvedoucího,“ konstatuje generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
„Zatím jsme nezjistili žádné pochybení na straně Správy železnic,“ doplnil Kučera v Devadesátce ČT24. Inspekce podle něj bude rozebírat, zda vozidla brzdila, jak mají, a rozeberou rovněž data z rychloměrů, bude-li to možné. Vyšetřování bude podle inspektorů trvat osm až devět měsíců.
Strojvedoucí podle inspektora byli před srážkou bdělí, místo jim ale nedovolovalo včas zareagovat a kolizi nemohli nijak zabránit.
Obětí nehody jsou oba strojvůdci
O život přišli tři lidé: oba strojvůdci a žena, která patřila mezi pasažéry.
Kvůli havárii záchranný systém aktivoval traumaplán. Složky integrované záchranné služby si místo nehody rozdělily na dva úseky, pomáhaly desítky záchranářů. K nehodě zamířily čtyři vrtulníky (pražský, hradecký, z Plzně-Líní a jihočeský) a další sanitní vozy.
V nemocnicích v Plzeňském kraji lékaři ošetřili čtyřiadvacet lidí, čtyři z nich mají těžká zranění. Sedm pacientů je v plzeňské fakultní nemocnici a sedmnáct v krajských v Domažlicích, Klatovech a Stodu. Dva zraněné záchranáři převezli do Prahy. Celkově záchranáři ošetřili 67 lidí, pět jich mělo středně těžká zranění a pět lidí je ve vážném stavu.
V Domažlicích kvůli mimořádné události původně změnili plánovaný středeční program, kdy nejprve zrušili plánované operace. „V tomto režimu jsme fungovali dopoledne. Po poledni, kdy se situace uklidnila, jsme se vrátili k standardnímu provozu a začali operovat i plánované zákroky,“ popsal mluvčí nemocnice Jiří Kokoška. Pacienti v tomto zařízení podle něj mají většinou zranění v horní polovině těla.
Některým cestujícím se podařilo dostat ze soupravy ještě před příjezdem hasičů. Protože dráhy ani krajští hasiči nevědí, kolik cestujících ve vlacích v době nehody bylo, vyzývají pasažéry, „kteří opustili soupravy před příjezdem záchranných složek, aby se přihlásili na infolince 950 330 330“.
Aktivovaný traumaplán, pomoc z Bavorska
O pomoc při zásahu Plzeňský kraj požádal jihočeské kolegy, ti poskytli dvě záchranky, i záchranáře z Německa, odkud přijelo deset sanitek. „Odvezli si do Německa deset osob hovořících německy. Šlo o středně těžká a spíše lehčí zranění,“ přibližuje mluvčí krajských záchranářů Mária Svobodová.
Před patnáctou hodinou hasiči vystříhali mrtvé tělo strojvůdce z expresu, z místa museli odstranit metrovou vrstvu plechů a železa. „Třetí oběť je potvrzená a hned poté ukončili naši zdravotníci činnost na místě,“ doplnila Svobodová.
- Hasičský záchranný sbor Plzeňského kraje zřídil informační linku pro všechny, jichž se nehoda na Domažlicku dotkla. Telefonní číslo je 950 330 330
Lehce zranění a nezranění cestující našli dočasné zázemí v milavečském kulturním domě, na místě je i posttraumatický tým. Hejtmanka Plzeňského kraje Ilona Mauritzová (ODS) uvedla, že region nabídne účastníkům havárie psychologickou pomoc i v následujících dnech.
„Situaci musíme vyhodnotit a přijmout taková opatření, aby se už nikdy neopakovala,“ dodává hejtmanka. „Pro mě je teď nejdůležitější, abychom poskytli pomoc všem, kteří ji potřebují. Chci vyjádřit upřímnou soustrast rodinám, kteří přišli o své nejbližší.“
„Chci vyjádřit soustrast všem pozůstalým,“ doplnil premiér Andrej Babiš (ANO). „Teď jde o záchranu lidí, je tam plno zraněných. Musí se to samozřejmě vyšetřit.“
Přerušený provoz
Provoz mezi stanicemi Domažlice a Blížejov je kvůli vlakové srážce přerušen, podle odhadů do pátečního večera. České dráhy zavedly náhradní autobusovou dopravu, která se týká jak regionálních spojů, tak mezinárodní linky na Mnichov.
Místo nehody ohledávali kriminalisté. Podle policejní mluvčí Dagmar Brožové zahájí úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti.
Před sedmnáctou hodinou začaly odklízecí práce poté, co skončilo vyšetřování. Na místo nehody se už byli podívat zástupci firmy, která bude velkým pozemním jeřábem zvedat lokomotivu z náspu. Podle mluvčí by to jeřáb na nehodovém vlaku nezvládl. Technika podle starosty obce Milavče Vojtěcha Webera má dorazit po půlnoci. Méně poškozené vagony už se podařilo odtáhnout.
„Nyní se budeme snažit nakolejit zničené soupravy, a bude-li to možné, transportovat je po nezničené trase někam do bezpečí,“ popisuje Miloš Němec z HZS Správy železnic. Teprve poté, co trať uvolní, může Správa železnic zjistit míru poškození a zahájit opravu. Zatím předpokládá, že vlaky by se mohly na mezinárodní trať Praha – Plzeň – Mnichov vrátit v pátek kolem 18:00.
Německý expres patří soukromému dopravci Die Länderbahn, který spadá pod firmu Netinera, dceřinou společnost italské Ferrovie dello Stato Italiane. „Vyjadřujeme soustrast obětem hrozného vlakového neštěstí,“ řekl šéf Länderbahnu Wolfgang Pollety. V tiskovém prohlášení dopravce uvedl, že odpovídá za provoz vlaků Alex jen na německém území a že jízdu z pohraniční stanice Furth im Wald už mají na starosti České dráhy.
České dráhy spolupracují s vyšetřovateli a vedou vlastní šetření. „Poskytneme pozůstalým a zraněným veškerou pomoc a odškodnění. Už jsme přijali potřebná rozhodnutí,“ řekl generální ředitel Ivan Bednárik. Odškodnění i náhradu hmotných škod jsou připraveny vyplatit co nejrychleji. „Prosíme všechny přímé účastníky události a rodinné příslušníky obětí, aby nás kontaktovali na e-mailu: odskodneni@cd.cz. Aktivní je také krizová linka 800 100 064, na níž jsou psychologové,“ uvedl dopravce v tiskovém prohlášení.
Podle Drážní inspekce škody přesáhnou sto milionů korun.
Největší nehoda od loňského léta
Jde o největší železniční nehodu od minulého léta, kdy si desítky zraněných vyžádala čelní srážka dvou osobních vlaků na jednokolejné trati u obce Pernink na Karlovarsku. Tam 7. července zahynuli dva lidé a dalších čtyřiadvacet bylo zraněno.
Jednu oběť a 35 zraněných měla nehoda z loňského 14. července na kraji Českého Brodu, kde osobní vlak narazil do stojícího nákladního expresu. Srážka osobního vlaku, který jel loni 9. září z Klatov do Domažlic, s diagnostickou soupravou tvořenou lokomotivou a měřicím vozem, si vyžádala 19 zraněných.