Nové pražské tramvaje 52T budou nízkopodlažní s pěti články, první přijdou napřesrok

Pražský dopravní podnik představil podobu tramvají 52, které objednal u plzeňské Škody Transportation. S výrobcem uzavřel rámcovou smlouvu, podle které by mohly nakoupit až dvě stovky nových nízkopodlažních tramvají. Napevno jich zatím objednal čtyřicet, první by měl výrobce dodat v příštím roce. Dopravní podnik tak rozšíří počet svých tramvají od Škody, má jich již přes tři sta, zatím poslední převzal před pěti lety.

Zatímco předchozí škodováckou tramvaj 15T vyvíjel výrobce přímo pro Prahu zcela nově, typ 52T technicky navazuje na tramvaje, které již jezdí v Bratislavě. Bude pětičlánková a bude mít čtyři podvozky, krajní otočné a prostřední pevné. Pevně podvozky – na rozdíl od středních otočných u typu 15T – umožní ponechat více místa pro průchod klouby spojujícími jednotlivé články.

Podle obchodního ředitele Škody Transportation Jaromíra Jelínka sníží konstrukce podvozků opotřebení kol, tramvaje tak oproti typu 15T ujedou větší počet kilometrů.

Tramvaje 52T budou plně nízkopodlažní, dlouhé 31,99 metru s šířkou 2,5 metru. Pojmou až 243 cestujících, sedmdesát z nich si bude moci sednout. Oproti vozům 15T bude kapacita o 33 pasažérů vyšší.

Nové vozy by také měly lépe jezdit. Škoda slibuje plynulejší rozjezdy i brzdění. Při běžném provozu nebude nová tramvaj používat elektromagentickou brzdu, bude až do zastavení brzdit motorem a elektrodynamická brzda bude rekuperovat elektrickou energii. Elektromagnetická brzda poslouží pouze jako nouzová a zajišťovací. Vůz bude konstruován pro rychlost až 80 kilometrů za hodinu oproti šedesátce u stávajících pražských tramvají.

Škoda 52T
Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Typ 52T dostane antikolizní systém, tedy automatické brzdění před překážkou, nezareaguje-li na ni řidič, bude mít klimatizaci, novou podobu informačních panelů a regulovatelné LED osvětlení. Design nové pražské tramvaje vznikl ve Škodě pod vedením Tomáše Chludila.

Dopravní podnik zaplatí za 40 tramvají, které již objednal napevno, po 83 milionech korun, celkově tedy přes 3,3 miliardy. Rámcová smlouva na 200 vozů má hodnotu 16,6 miliardy. Zda ale odebere všechny, se městská firma teprve rozhodne.

Podle pražského náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) jsou nové stroje potřeba. „Praha potřebuje nové tramvaje, protože prožíváme tramvajový boom, stavíme nové tramvajové tratě, jenom v minulém roce jsme otevřeli tři nové tratě v celkové délce pět kilometrů. A čeká nás další rozvoj tramvajové sítě,“ poukázal. Jen na nové tratě plánované v příštích letech bude podle Hřiba potřeba 45 tramvají.

Část z objednaných vozů 52T by měla Škoda dodat v příštím roce. „Prvních dvacet vozidel bychom si měli převzít nejpozději 2. prosince 2025 a druhou dvacítku pak do 31. prosince 2026,“ upřesnil generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Majitelé studní by si měli nechat po zimě zkontrolovat vodu

Kvalita vody v dálkových rozvodech je sledovaná nepřetržitě. Lidé, kteří mají studny, si ji ale musí kontrolovat sami. Rozbor by si měli nechat udělat aspoň jednou ročně, teď na jaře je na to ideální čas. Základní rozbory jsou dva, a to krácený a úplný. Který je potřeba udělat, určují laboranti hlavně podle toho, kde se studna nachází. Víc látek sledují třeba v okolí hnojených polí nebo silnic s hustou dopravou. Cena rozboru se většinou pohybuje kolem dvou tisíc korun.
před 38 mminutami

Půl roku do voleb. Totožnost voličů půjde ověřit elektronicky

Do sněmovních voleb zbývá půl roku. Úřady se na hlasování už připravují. Nově bude možné volit z ciziny korespondenčně nebo se prokázat elektronickým dokladem.
před 1 hhodinou

Zóna ČT24: Chrudimští výsadkáři jsou elita, ale museli slevit v požadavcích na nové kolegy

Elitní chrudimský výsadkový pluk si stěžuje na nedostatek zájemců o službu v jeho řadách. Musel proto kvůli tomu slevit při výběrovém řízení. Zkrátil ho, zmírnil některé požadavky. Budoucí kolegy a spolubojovníky navíc pluk hledá například na středních školách v regionu. Snaží se také být vidět na veřejnosti. Spolupracuje i s městem Chrudim. Tématu se věnoval pořad Zóna ČT24.
před 8 hhodinami

Skryté nebezpečí v polích. Skruže jsou pro zvířata pastí

Odkryté meliorační jímky na polích a loukách jsou nebezpečí pro zvířata i lidi. Myslivci a hasiči v posledních týdnech zachraňovali ze skruží několik srnek, ale také bobry nebo jezevce. Využívají k tomu klasické nastavovací žebříky, zvířata mívají při manipulaci zakryté oči tkaninou nebo dekou. Každá jímka by měla být přitom zavřená. Zodpovědnost za to mají majitelé pozemků.
před 9 hhodinami

Malá Madlen je zpět doma, dárců kostní dřeně se hlásí rekordní množství

Dvouletou Madlen s vážným hematologickým onemocněním propustili lékaři do domácího ošetřování. Momentálně není v přímém ohrožení života. Její krvetvorba ale dál nefunguje. Dívčin příběh láká stále nové zájemce do registrů dárců kostní dřeně. Za dva týdny se jich zapsalo rekordních devět tisíc, loni to bylo za celý rok o tři tisíce víc. Nábory budou pokračovat. Oba registry momentálně hledají dárce pro víc než stovku lidí.
před 10 hhodinami

Děláme vše pro to, aby se slintavka a kulhavka do Česka nedostaly, shodli se hejtmani

Věřím, že opatření, která přijali zemědělci před svými farmami, udělají všechno pro to, aby se nákaza do České republiky nedostala, řekl v pátečních Událostech, komentářích hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO) v souvislosti s výskytem slintavky a kulhavky na Slovensku. Stejně se vyjádřil i hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL), který zmínil, že v případě výskytu má stát automatické programy, které chovatelům nahradí škody. Oba apelovali, aby lidé nekupovali tepelně neopracované produkty z dotčených zemí.
před 13 hhodinami

Zatmění Slunce přitáhlo lidi do planetárií i hvězdáren, bylo ale za mraky

Lidé měli v planetáriích a hvězdárnách možnost pozorovat částečné zatmění Slunce, viditelnost ale omezovala oblačnost. Pořadatelé pro ně měli připravený i další program. Například do ostravského planetária v městské části Krásné Pole přišlo kolem 140 návštěvníků, do hvězdárny v Teplicích přes šedesát a v Karlových Varech asi dvě desítky.
před 14 hhodinami

Česko kvůli slintavce zakázalo dovoz krmiv a steliv ze Slovenska a Maďarska

Ze Slovenska a Maďarska se nově do Česka nesmí převážet krmiva a steliva pro hospodářská zvířata. Zákaz vydala s okamžitou platností Státní veterinární správa (SVS) v reakci na šíření nákazy slintavky a kulhavky. Opatření platí pro převoz sena, slámy a zelené píce určených pro hospodářská zvířata.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025
Načítání...