Pražský dopravní podnik představil podobu tramvají 52, které objednal u plzeňské Škody Transportation. S výrobcem uzavřel rámcovou smlouvu, podle které by mohly nakoupit až dvě stovky nových nízkopodlažních tramvají. Napevno jich zatím objednal čtyřicet, první by měl výrobce dodat v příštím roce. Dopravní podnik tak rozšíří počet svých tramvají od Škody, má jich již přes tři sta, zatím poslední převzal před pěti lety.
Nové pražské tramvaje 52T budou nízkopodlažní s pěti články, první přijdou napřesrok
Zatímco předchozí škodováckou tramvaj 15T vyvíjel výrobce přímo pro Prahu zcela nově, typ 52T technicky navazuje na tramvaje, které již jezdí v Bratislavě. Bude pětičlánková a bude mít čtyři podvozky, krajní otočné a prostřední pevné. Pevně podvozky – na rozdíl od středních otočných u typu 15T – umožní ponechat více místa pro průchod klouby spojujícími jednotlivé články.
Podle obchodního ředitele Škody Transportation Jaromíra Jelínka sníží konstrukce podvozků opotřebení kol, tramvaje tak oproti typu 15T ujedou větší počet kilometrů.
Tramvaje 52T budou plně nízkopodlažní, dlouhé 31,99 metru s šířkou 2,5 metru. Pojmou až 243 cestujících, sedmdesát z nich si bude moci sednout. Oproti vozům 15T bude kapacita o 33 pasažérů vyšší.
Nové vozy by také měly lépe jezdit. Škoda slibuje plynulejší rozjezdy i brzdění. Při běžném provozu nebude nová tramvaj používat elektromagentickou brzdu, bude až do zastavení brzdit motorem a elektrodynamická brzda bude rekuperovat elektrickou energii. Elektromagnetická brzda poslouží pouze jako nouzová a zajišťovací. Vůz bude konstruován pro rychlost až 80 kilometrů za hodinu oproti šedesátce u stávajících pražských tramvají.
Typ 52T dostane antikolizní systém, tedy automatické brzdění před překážkou, nezareaguje-li na ni řidič, bude mít klimatizaci, novou podobu informačních panelů a regulovatelné LED osvětlení. Design nové pražské tramvaje vznikl ve Škodě pod vedením Tomáše Chludila.
Dopravní podnik zaplatí za 40 tramvají, které již objednal napevno, po 83 milionech korun, celkově tedy přes 3,3 miliardy. Rámcová smlouva na 200 vozů má hodnotu 16,6 miliardy. Zda ale odebere všechny, se městská firma teprve rozhodne.
Podle pražského náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) jsou nové stroje potřeba. „Praha potřebuje nové tramvaje, protože prožíváme tramvajový boom, stavíme nové tramvajové tratě, jenom v minulém roce jsme otevřeli tři nové tratě v celkové délce pět kilometrů. A čeká nás další rozvoj tramvajové sítě,“ poukázal. Jen na nové tratě plánované v příštích letech bude podle Hřiba potřeba 45 tramvají.
Část z objednaných vozů 52T by měla Škoda dodat v příštím roce. „Prvních dvacet vozidel bychom si měli převzít nejpozději 2. prosince 2025 a druhou dvacítku pak do 31. prosince 2026,“ upřesnil generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski.