Po tratích na jižní Moravě jezdí již všechny nové elektrické jednotky, které objednal kraj a zaplatil za ně částečně evropskými penězi. Je to pro něj úleva. Škoda Transportation, která vlaky nazvané Moravia dodala, měla zpoždění a kraji hrozilo, že o pětimiliardovou dotaci přijde. Teď už jich je všech 36. Zbývá sice dodat ještě poslední, sedmatřicátou Moravii, tu ale kraj objednal již bez příspěvku od EU.
Z jihomoravských kolejí odjíždějí poslední staré vagony, kraj už má všechny nové vlaky kromě jednoho
Jednotky Moravia jsou příbuzné vlakům RegioPanter, které vlastní České dráhy, liší se od nich ale částečně technicky a také tím, že nepatří žádnému dopravci, nýbrž přímo Jihomoravskému kraji. Ten se ale nakonec také potýkal s problémem, který často trápí dopravce, když objednávají nové vlaky pro sebe – zpoždění dodávek.
Všechny Moravie měly být v Brně do konce minulého roku, nakonec se podařilo dodat všech 36 jednotek, na které dostal kraj evropský příspěvek, až o půl roku později. Do konce června bude i poslední z nich, na niž ale již kraj dotaci nepoužil.
Škoda zdůvodnila zdržení tím, že kvůli pandemii covidu-19 i kvůli rusko-ukrajinské válce jí chyběly některé komponenty. Kraj se chystá ji za zpoždění pokutovat, radní pro dopravu Jiří Crha (ODS) však uvedl, že zatím nedokáže říct, kolik bude od plzeňské strojírny žádat. „Pokud tam budou uplatněny sankce, tak to vyplyne ze smlouvy,“ řekl.
Zpoždění dodávek nebylo jediným problémem s novými jednotkami. Potíže byly i s jejich uváděním do provozu. Některé Moravie vydávaly velký hluk, nefungovaly jim dveře, rozbíjely se také měniče napětí. S tím však je kraj smířen. „Řekl bych, že jsou to běžné dětské nemoci při zařazování nových strojů,“ poznamenal Jiří Horský – ředitel organizace KORDIS JMK, která pro kraj objednává a organizuje veřejnou dopravu.
S nástupem Moravií končí v Jihomoravském kraji 80. léta. Nové jednotky tam totiž nahradily staré vlaky, které ještě jezdily v barvách Českých drah – lokomotivy ze 70. let přezdívané Plecháč, vozy východoněmecké výroby z konce 80. let, a také jednotky ze 60. let přezdívané Tornádo, které ale dojezdily již loni.
Jak podotkla mluvčí drah Vanda Rajnochová, s nasazením starších vlaků na jižní Moravě dopravce původně letos již nepočítal. „České dráhy musely několik měsíců udržovat na jižní Moravě starší soupravy, aby nahradily později dodané elektrické jednotky Moravia a Jihomoravský kraj nemusel kvůli chybějícím jednotkám rušit osobní vlaky,“ uvedla.
Za 37 nových elektrických jednotek zaplatil Jihomoravský kraj téměř sedm miliard korun, evropská dotace pokryla 5,5 miliardy. Kraj je neprovozuje sám, zatím odpovídají za provoz jeho vlaků České dráhy, jejich smlouva ale vyprší příští rok v prosinci. Potom začne jezdit vítěz výběrového řízení, které se nyní podle radního Crhy připravuje.