Z jihomoravských kolejí odjíždějí poslední staré vagony, kraj už má všechny nové vlaky kromě jednoho

3 minuty
Události v regionech: Nová flotila vlaků Moravia pro Jihomoravský kraj je téměř kompletní
Zdroj: ČT24

Po tratích na jižní Moravě jezdí již všechny nové elektrické jednotky, které objednal kraj a zaplatil za ně částečně evropskými penězi. Je to pro něj úleva. Škoda Transportation, která vlaky nazvané Moravia dodala, měla zpoždění a kraji hrozilo, že o pětimiliardovou dotaci přijde. Teď už jich je všech 36. Zbývá sice dodat ještě poslední, sedmatřicátou Moravii, tu ale kraj objednal již bez příspěvku od EU.

Jednotky Moravia jsou příbuzné vlakům RegioPanter, které vlastní České dráhy, liší se od nich ale částečně technicky a také tím, že nepatří žádnému dopravci, nýbrž přímo Jihomoravskému kraji. Ten se ale nakonec také potýkal s problémem, který často trápí dopravce, když objednávají nové vlaky pro sebe – zpoždění dodávek.

Všechny Moravie měly být v Brně do konce minulého roku, nakonec se podařilo dodat všech 36 jednotek, na které dostal kraj evropský příspěvek, až o půl roku později. Do konce června bude i poslední z nich, na niž ale již kraj dotaci nepoužil.

Škoda zdůvodnila zdržení tím, že kvůli pandemii covidu-19 i kvůli rusko-ukrajinské válce jí chyběly některé komponenty. Kraj se chystá ji za zpoždění pokutovat, radní pro dopravu Jiří Crha (ODS) však uvedl, že zatím nedokáže říct, kolik bude od plzeňské strojírny žádat. „Pokud tam budou uplatněny sankce, tak to vyplyne ze smlouvy,“ řekl.

Zpoždění dodávek nebylo jediným problémem s novými jednotkami. Potíže byly i s jejich uváděním do provozu. Některé Moravie vydávaly velký hluk, nefungovaly jim dveře, rozbíjely se také měniče napětí. S tím však je kraj smířen. „Řekl bych, že jsou to běžné dětské nemoci při zařazování nových strojů,“ poznamenal Jiří Horský – ředitel organizace KORDIS JMK, která pro kraj objednává a organizuje veřejnou dopravu.

S nástupem Moravií končí v Jihomoravském kraji 80. léta. Nové jednotky tam totiž nahradily staré vlaky, které ještě jezdily v barvách Českých drah – lokomotivy ze 70. let přezdívané Plecháč, vozy východoněmecké výroby z konce 80. let, a také jednotky ze 60. let přezdívané Tornádo, které ale dojezdily již loni.

Jak podotkla mluvčí drah Vanda Rajnochová, s nasazením starších vlaků na jižní Moravě dopravce původně letos již nepočítal. „České dráhy musely několik měsíců udržovat na jižní Moravě starší soupravy, aby nahradily později dodané elektrické jednotky Moravia a Jihomoravský kraj nemusel kvůli chybějícím jednotkám rušit osobní vlaky,“ uvedla.

Za 37 nových elektrických jednotek zaplatil Jihomoravský kraj téměř sedm miliard korun, evropská dotace pokryla 5,5 miliardy. Kraj je neprovozuje sám, zatím odpovídají za provoz jeho vlaků České dráhy, jejich smlouva ale vyprší příští rok v prosinci. Potom začne jezdit vítěz výběrového řízení, které se nyní podle radního Crhy připravuje. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Uvnitř budov či ve fasádách. Praha schválila pravidla pro výdejní boxy

Pražští radní schválili pravidla pro umisťování výdejních boxů na veřejných prostranstvích. Dokument určuje, kde mají boxy stát, jak velký volný prostor má kolem nich zůstat, jaké mají mít rozměry, barvy či reklamní polep. Snahou města je, aby schránky nepřekážely chodcům, nevytvářely zbytečné bariéry a také aby v ulicích ubylo vizuálního smogu. Pravidla týkající se výdejních boxů Praha zformulovala už před třemi lety. Dosud ale měla jen neoficiální status. Zákaz sdílených elektrokoloběžek na území Prahy radní naopak odmítli.
13:20Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
včera v 10:00

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
včera v 07:04

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
21. 6. 2025

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
21. 6. 2025

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
21. 6. 2025

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025
Načítání...