Z jihomoravských kolejí odjíždějí poslední staré vagony, kraj už má všechny nové vlaky kromě jednoho

3 minuty
Události v regionech: Nová flotila vlaků Moravia pro Jihomoravský kraj je téměř kompletní
Zdroj: ČT24

Po tratích na jižní Moravě jezdí již všechny nové elektrické jednotky, které objednal kraj a zaplatil za ně částečně evropskými penězi. Je to pro něj úleva. Škoda Transportation, která vlaky nazvané Moravia dodala, měla zpoždění a kraji hrozilo, že o pětimiliardovou dotaci přijde. Teď už jich je všech 36. Zbývá sice dodat ještě poslední, sedmatřicátou Moravii, tu ale kraj objednal již bez příspěvku od EU.

Jednotky Moravia jsou příbuzné vlakům RegioPanter, které vlastní České dráhy, liší se od nich ale částečně technicky a také tím, že nepatří žádnému dopravci, nýbrž přímo Jihomoravskému kraji. Ten se ale nakonec také potýkal s problémem, který často trápí dopravce, když objednávají nové vlaky pro sebe – zpoždění dodávek.

Všechny Moravie měly být v Brně do konce minulého roku, nakonec se podařilo dodat všech 36 jednotek, na které dostal kraj evropský příspěvek, až o půl roku později. Do konce června bude i poslední z nich, na niž ale již kraj dotaci nepoužil.

Škoda zdůvodnila zdržení tím, že kvůli pandemii covidu-19 i kvůli rusko-ukrajinské válce jí chyběly některé komponenty. Kraj se chystá ji za zpoždění pokutovat, radní pro dopravu Jiří Crha (ODS) však uvedl, že zatím nedokáže říct, kolik bude od plzeňské strojírny žádat. „Pokud tam budou uplatněny sankce, tak to vyplyne ze smlouvy,“ řekl.

Zpoždění dodávek nebylo jediným problémem s novými jednotkami. Potíže byly i s jejich uváděním do provozu. Některé Moravie vydávaly velký hluk, nefungovaly jim dveře, rozbíjely se také měniče napětí. S tím však je kraj smířen. „Řekl bych, že jsou to běžné dětské nemoci při zařazování nových strojů,“ poznamenal Jiří Horský – ředitel organizace KORDIS JMK, která pro kraj objednává a organizuje veřejnou dopravu.

S nástupem Moravií končí v Jihomoravském kraji 80. léta. Nové jednotky tam totiž nahradily staré vlaky, které ještě jezdily v barvách Českých drah – lokomotivy ze 70. let přezdívané Plecháč, vozy východoněmecké výroby z konce 80. let, a také jednotky ze 60. let přezdívané Tornádo, které ale dojezdily již loni.

Jak podotkla mluvčí drah Vanda Rajnochová, s nasazením starších vlaků na jižní Moravě dopravce původně letos již nepočítal. „České dráhy musely několik měsíců udržovat na jižní Moravě starší soupravy, aby nahradily později dodané elektrické jednotky Moravia a Jihomoravský kraj nemusel kvůli chybějícím jednotkám rušit osobní vlaky,“ uvedla.

Za 37 nových elektrických jednotek zaplatil Jihomoravský kraj téměř sedm miliard korun, evropská dotace pokryla 5,5 miliardy. Kraj je neprovozuje sám, zatím odpovídají za provoz jeho vlaků České dráhy, jejich smlouva ale vyprší příští rok v prosinci. Potom začne jezdit vítěz výběrového řízení, které se nyní podle radního Crhy připravuje. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 1 hhodinou

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 2 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 12 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 12 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 12 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 22 hhodinami
Načítání...