Vozit cestující vlaky, které ještě nejsou plně schváleny, možná přestane být možné. Drážní úřad se chystá zpřísnit pravidla po problémech, které se v poslední době při zkušebním provozu objevují. Pokud úřad takovou změnu prosadí u zákonodárců, bude to ovšem znamenat, že by se mohla zpomalit obměna vozového parku.
Drážní úřad chce, aby nové vlaky vozily cestující až po kompletním schválení. Zanikl by zkušební provoz
Že se cestující vozí novými vlaky, které ale ještě nemají všechna potřebná razítka, není nijak výjimečné. Kompletní schválení trvá často velmi dlouho, a tak dopravci stačí, když mu Drážní úřad povolí zkušební provoz. Úřad ale nyní hovoří o tom, že by tento institut měl zaniknout.
„Výrobce se musí připravit na to, že bude dodávat kompletní, hotové, vyzkoušené jednotky přímo do ostrého provozu,“ předeslal ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
S vozidly ve zkušebním provozu bývají občas potíže. Například u čtyřčlánkové varianty elektrických jednotek Moravia musí výrobce opravit klimatizaci, která je příliš hlučná.
Pokud se úřadu podaří prosadit změnu zákona, která je pro zrušení zkušebního provozu nezbytná, bude to ale také znamenat, že se poněkud zpomalí obměna vozového parku.
Na druhou stranu z pohledu dopravců je zkušební provoz, který se příliš prodlužuje kvůli odstraňování závad, také problematický. Musí déle udržovat v provozu starší vozidla, která by jinak vyřadili.
V případě jednotek Moravia jsou v Brně stále připraveny k provozu i lokomotivy ze 70. let a osobní vozy z 80. let minulého století, aby za nové vlaky zaskočily. Podle náměstka generálního ředitele Českých drah Jiřího Ješety stojí provozování starších vozidel několik milionů korun měsíčně. „Čím déle bude stav trvat, tím déle musíme investovat do vozidel, která bychom už dál neudržovali a neopravovali,“ zdůraznil.
Zmíněné jednotky Moravia patří Jihomoravskému kraji. Jsou odvozené od jednotek RegioPanter, které v Česku jezdí již déle. Dosud ale výrobce Škoda Transportation dodával pouze dvoučlánkové a tříčlánkové kusy. Kraj si objednal dvoučlánkové – s nimiž nejsou takové problémy a jsou již schválené – a také čtyřčlánkové. Právě s nimi jsou problémy. Podle původních předpokladů již měly jezdit všechny, alespoň do zkušebního provozu ale zatím může jen šest.