TÉMA

Vozový park

Český vozový park stárne od covidu rychleji, průměrný věk aut je šestnáct let

Po českých silnicích jezdí čím dál starší auta. Jejich aktuální průměrný věk činí šestnáct let. Cena aut v posledních letech totiž prudce vzrostla, hlavně kvůli opatřením pro snížení emisí v dopravě. A následně zdražovala i ta ojetá. I tak se jich v Česku loni prodalo třikrát více než nových. Výsledkem je třetí nejstarší vozový park v Evropské unii.
17. 3. 2024|

Drážní úřad chce, aby nové vlaky vozily cestující až po kompletním schválení. Zanikl by zkušební provoz

Vozit cestující vlaky, které ještě nejsou plně schváleny, možná přestane být možné. Drážní úřad se chystá zpřísnit pravidla po problémech, které se v poslední době při zkušebním provozu objevují. Pokud úřad takovou změnu prosadí u zákonodárců, bude to ovšem znamenat, že by se mohla zpomalit obměna vozového parku.
9. 4. 2023|

Uplynulé desetiletí českou železnici proměnilo, mizejí malé motoráky i koženky. Zrychlení ale nepřišlo

Desetiletí uplynulo od doby, kdy začal velký přerod české železnice z hlediska vozového parku. Po dlouhé době ustrnutí, kdy provoz závisel na starých „koženkových“ vagonech a zcela nevhodných malých motorových vozech, začaly přicházet zcela nové a koncepčně moderní vlaky. Loni oslavily deset let od svého schválení k provozu motorové jednotky Regio Shark, letos budou mít první kulatiny Regio Pantery, které významně proměnily podobu cestování osobními vlaky na elektrizovaných tratích.
20. 2. 2023|

Norma Euro 7 má začít platit v roce 2025. Automobilový průmysl se obává, že se nestihne připravit

Europoslanci potvrdili, že od roku 2035 se budou –⁠ při pořízení nového vozu –⁠ prodávat už jenom bezemisní automobily. Už za dva roky má ale začít platit nová norma Euro 7, ke které má výhrady česká vláda. A k tomuto kritickému postoji se připojil i Senát. Evropská komise připomíná, že silniční provoz je hlavním zdrojem znečištění ve městech, a proto je potřeba předpisy zpřísnit. Tuzemští výrobci jsou ale proti, argumentují možným propouštěním, chybí jim prý i čas na přípravu.
19. 2. 2023|

Pražský dopravní podnik chce dvě stě nových tramvají

Pražský dopravní podnik (DPP) vypsal tendr na dodávku až dvou set tramvají v předpokládané hodnotě 15 miliard korun. Vyplývá to z věstníku veřejných zakázek. Prvních čtyřicet vozů odebere závazně, na další uzavře rámcovou smlouvu do roku 2035. Na nákup první dvacítky vozů chce firma využít evropské dotace z Národního plánu obnovy. Vozy budou potřeba na obnovu vozového parku i obsluhu nových tratí.
21. 11. 2022|

Jihlava začala šetřit na MHD. Do ulic města se vracejí staré naftové autobusy

Do jihlavské MHD se vracejí staré naftové autobusy, jde o reakci na nárůst cen plynu a elektřiny. Pro jihlavský dopravní podnik je teď nafta nejlevnějším pohonem. Už letos muselo město pokrývat ztrátu šest milionů korun, příští rok by vysoké ceny energií mohly přinést propad v řádu až desítek milionů.
24. 9. 2022|

České dráhy zdraží. Cenový skok ale bude nižší než inflace, řekl Kupka

České dráhy (ČD) v příštím roce určitě nezdraží jízdné ve výši současné inflace, zvýšení cen bude nižší. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to v neděli řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Průměrná míra inflace v Česku se nyní pohybuje kolem 17 procent. ČD se chystají zdražovat kvůli nárůstu nákladů na energie a materiál. Zdražení podle Kupky nepřesáhne 15 procent. Ministr chce hledat v dopravě úspory.
18. 9. 2022|

České dráhy chystají vyřazování starých lokomotiv. Jinak by do nich musely investovat miliony

České dráhy chystají velké vyřazování starších lokomotiv i vozů. Chtějí se zbavit zejména těch vyrobených v 70. letech minulého století, případně ještě dříve. Dopravce jich prodá, anebo nechá sešrotovat na devět stovek, z kolejí zmizí například škodovácké lokomotivy známé jako „Banány“ a „Plecháče“ nebo staré příměstské jednotky zvané „Tornádo“, které jezdí zejména v okolí Brna a Ostravy. Osudné jim bude hlavně zavádění jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS, podle vedení drah se nevyplatí potřebné součásti do starých lokomotiv doplňovat.
10. 2. 2022|

Praha o ně nestála, přesto je měla. Nyní tramvaje T6 v jejích ulicích po více než čtvrt století dojezdily

Praha se loučí s tramvajemi typu Tatra T6A5. Je to trochu s podivem, loni oslavily teprve čtvrt století od svého uvedení do provozu v pražských ulicích. Přitom ve městě stále zůstávají i vozy staré čtyři nebo i pět desetiletí, byť mají za sebou rekonstrukce. Vozy T6 ale byly pro dopravní podnik od začátku trochu nechtěným dítětem a v 90. letech, kdy začínal jejich provoz, byly již také určitým anachronismem. Zároveň je to ale poslední plod letité spolupráce s vagonkou, která zprvu nesla Ringhofferovo jméno, poté název Tatra, respektive ČKD Tatra.
19. 6. 2021|

Karlovarští záchranáři obměnili vozy. Systém nakládání pacientů jim bude šetřit záda

Zdravotnická záchranná služba Karlovarského kraje pokračuje v obnově vozového parku. Nyní pořídila pět sanitek za 17,5 milionu korun, které jsou vybaveny speciálním samonakládacím systémem, jenž ulehčí práci záchranářům, řekl v pátek vedoucí úseku nelékařských zdravotnických profesí karlovarské záchranky Miloš Kukačka.
21. 5. 2021|

S ojetými vlaky nových dopravců česká železnice nezestárla. Lze si na ní připomenout i zlatá šedesátá

Komfort 60. let, inovace 80., revoluční 90. léta i žhavá současnost. To není pohled na playlist nějakého rádia, nýbrž na české koleje. V pravidelném provozu se cestující s tím vším setkají. Příchod nových dopravců přes všechny výhrady znamenal na většině tras zlepšení – nebo by znamenal, pokud by šlo jen o nasazovaná vozidla. Motoráky nakoupené z druhé ruky se dají nazvat mírným pokrokem v mezích zákona – zdaleka nejsou tím nejmodernějším, čím lze po českých, natožpak evropských kolejích cestovat, ale v souhrnu kvůli nim vozový park ani nezestárl.
15. 2. 2020Aktualizováno17. 2. 2020|

Nový šéf Českých drah chce investovat do vlaků a expandovat do zahraničí

Nový šéf Českých drah Václav Nebeský chce postupně omlazovat a modernizovat vozový park, plánuje proto masivní investice. Dráhy by podle něj měly také více expandovat na zahraniční trhy. Řekl to poslancům ve sněmovním hospodářském výboru. Nebeský byl v minulém týdnu zvolen předsedou představenstva a novým generálním ředitelem Českých drah.
2. 10. 2019|