České dráhy chystají vyřazování starých lokomotiv. Jinak by do nich musely investovat miliony

České dráhy chystají velké vyřazování starších lokomotiv i vozů. Chtějí se zbavit zejména těch vyrobených v 70. letech minulého století, případně ještě dříve. Dopravce jich prodá, anebo nechá sešrotovat na devět stovek, z kolejí zmizí například škodovácké lokomotivy známé jako „Banány“ a „Plecháče“ nebo staré příměstské jednotky zvané „Tornádo“, které jezdí zejména v okolí Brna a Ostravy. Osudné jim bude hlavně zavádění jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS, podle vedení drah se nevyplatí potřebné součásti do starých lokomotiv doplňovat.

Velké vyřazování lokomotiv i dalších vozidel začne již v tříletém horizontu, dráhy pro to mají více důvodů. „Naše Vize 2030 počítá s vyřazením typů, které jsou na konci své životnosti, ale také těch, která jsou zastoupeny malým počtem nebo jejich provoz je z různých příčin, například kvůli instalaci ETCS, neperspektivní,“ ozřejmil náměstek generálního ředitele drah Michal Kraus.

České dráhy mají ve svém vozovém parku množství vozidel vyrobených v 60. a 70. letech minulého století. Část z nich začaly vyřazovat hlavně díky tomu, že za ně mají náhradu. To je i případ lokomotiv řady 242 známých jako „Plecháře“, které vyráběla Škoda Plzeň mezi lety 1975 a 1981 a dodnes jezdí v čele osobních vlaků hlavně na jižní Moravě, v jižních a západních Čechách.

Práci jim však přebírají nově dodávané elektrické jendotky Regiopanter. Dvě nové série přišly loni do Plzeňského kraje a další mají zamířit i do Jihomoravského kraje. Dráhy počítají s tím, že nepotřebné lokomotivy 242 začnou vyřazovat již letos. V příštích letech jich už bude potřeba jen hrstka pro rychlíky mezi Plzní a Jihlavou, úplný konec provozu tohoto typu lokomotiv by měl přijít v roce 2025.

Lokomotiva řady 242
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Díky novým elektrickým jednotkám se chystají dráhy vyřadit také staré jednotky řad 460 a 560, které jezdí na severní i jižní Moravě a patří k tomu nejstaršímu, čím lze v běžném provozu na české železnici cestovat. Řada 560 se vyráběla na přelomu 60. a 70. let a řada 460 hned po ní, v provozu jsou tedy již půlstoletí. Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského by měly dojezdit „do prvních měsíců roku 2024“.

obrázek
Zdroj: ČT24

Na rozdíl od zmíněných lokomotiv a jednotek, za které přichází náhrada, mají lokomotivy řad 150 a 151 vyrobené v roce 1978 stále dost práce. Zejména řada 151 s maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu je pro dráhy stále nepostradatelná v provozu expresních vlaků mezi Prahou a Ostravou.

Přesto i ony z kolejí zmizí, a to již v roce 2024. V roce následujícím totiž začne Správa železnic vyžadovat, aby vlaky na I. a II. koridoru (velmi zjednodušeně na trojúhelníku Praha–Brno–Ostrava plus na tratích do Děčína a Břeclavi) byly vybavené vlakovou částí zabezpečovacího systému ETCS. Ta ovšem stojí miliony a do lokomotiv, jimž v té době potáhne na padesátku, už nemíní dráhy tolik investovat.

Lokomotiva řady 151
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Z téhož důvodu skončí i podstatně novější lokomotivy řady 371 vyrobené převážně na počátku 90. let, které však byly již v době vzniku považované za technicky zastaralé a dráhy je v posledních letech postupně stahovaly na čím dál méně významné výkony. Ještě v roce 2017 jezdily v čele mezistátních vlaků z Prahy do Drážďan, a pak byly přeřazeny na rychlíky z Prahy do Olomouce a Starého Města u Uherského Hradiště. Od minulého roku však odešly i odtud a zbyly jim rychlíky Praha–Děčín.

I z nich zmizí, až bude povinné mít na lokomotivách ETCS. Kromě toho, že byly odjakživa vnímány jako zastaralé, mají tyto lokomotivy ještě jeden vážný handicap – je jich málo. České dráhy jich provozují sedm.

Rychlík s lokomotivou řady 371
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Místo vyřazovaných lokomotiv chtějí dráhy jezdit s více lokomotivami Vectron od Siemensu. Ty ostatně vytlačily zmíněné lokomotivy 371 z mezistátních vlaků do Německa a poté i z rychlíkové linky z Prahy na Moravu. Do vozového parku drah by měly brzy přibýt další. „V letošním roce nasadíme do provozu další desítku těchto lokomotiv, které jsme si v souladu s dlouhodobým plánem pronajali,“ upozornil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Lokomotivy Vectron jezdí sice v barvách ČD, ty je ale mají pronajaté od společnosti ELL (European Locomotive Leasing)
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

V souhrnu počítají dráhy s vyřazením devíti stovek vozidel do roku 2030. Kromě již zmíněných typů do budou i některé lokomotivy řad 162 a 163 vyráběné ve druhé polovině 80. let a na počátku 90. let a dlouho byly posledním typem lokomotiv Škoda ve vozovém parku ČD. Vyřazeny budou ty, které neprošly modernizací. „Vzhledově stejné řady 162 WTB, 362 a 362 WTB však zůstanou v provozu i po roce 2030,“ ujistil mluvčí Šťáhlavský.

Zatímco když se vyřazovaly třeba parní lokomotivy, mířily rovnou do šrotu, lokomotivy, případně vagony, jichž se budou dráhy zbavovat nyní, mohou mít veselejší osud. Bude možné koupit si je. Kdyby je ale nikdo nechtěl, skončí ve šrotu i ony.

České dráhy na přelomu minulého a tohoto roku zařadily do provozu pětivozové soupravy Interjet, které jezdí na expresech a rychlících z Prahy do Chebu, a nové elektrické jednotky pro regionální dopravu v západních Čechách.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Putin odvolal velvyslance v Česku Zmejevského, nahradí ho Ponomarjovová

Šéf Kremlu Vladimir Putin odvolal z postu ruského velvyslance v Česku Alexandra Zmejevského, který funkci zastával od roku 2016. Novou velvyslankyní v Praze jmenoval Annu Ponomarjovovou. Vyplývá to z prezidentských dekretů s úterním datem, které zveřejnil Kreml.
12:49Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Odvolací soud zrušil trest muži, který sliboval levnější elektřinu

Odvolací Krajský soud v Brně zrušil trest pro bývalého ředitele společnosti Energie pod kontrolou Davida Tejmla, který sliboval obcím, městům nebo školám výhodnější nákup elektřiny. Případem se bude muset znovu zabývat prvoinstanční soud. České televizi to sdělila mluvčí odvolacího soudu Klára Belkovová s tím, že bude třeba doplnit důkazy.
před 1 hhodinou

Macinka potvrdil, že trvá na Turkovi ve vládě

Předseda Motoristů a ministr zahraničí Petr Macinka se setká s premiérem Andrejem Babišem (ANO) a kandidátem Motoristů na ministra životního prostředí Filipem Turkem do středy 7. ledna. V tom termínu je v plánu novoroční oběd Babiše s prezidentem Petrem Pavlem, jehož výhrady k Turkovi budou tématem zmíněných jednání. Macinka to sdělil novinářům v Černínském paláci. Turek podle něj zůstává jediným kandidátem strany do čela ministerstva.
před 1 hhodinou

Psycholog radí, jak se vyhnout vánočnímu zklamání

Vánoce jsou svátky pohody, ale s puncem blahobytu. Některým však na Vánoce nestačí úspory. Jak situaci, kdy jsou Vánoce velmi skromné, vysvětlit dětem? Co dělat, pokud Ježíšek nepřinese přesně to, po čem dítě touží? Jak děti naučit, aby vnímaly jako hlavní hodnotu Vánoc čas, který s nimi rodiče stráví? Na tyto a další otázky odpovídal ve Studiu 6 psycholog a dětský terapeut Martin Galbavý. Rozhovor vedla Jolka Krásná.
před 2 hhodinami

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
před 2 hhodinami

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
před 2 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
před 4 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů probrali Agrofert, Turka či Zůnu

Hosté Událostí, komentářů debatovali o kroku premiéra Andreje Babiše (ANO), který do 8. ledna 2026 vloží koncern Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust. Diskuse se zaměřila také na schůzku prezidenta Petra Pavla s poslancem Filipem Turkem (za Motoristy), kterého strana nominovala na ministra životního prostředí. Politici probrali i pozici ministra obrany Jaromíra Zůny (za SPD), který podpořil českou muniční iniciativu pro Ukrajinu. SPD posléze uvedla, že peníze českých občanů nepůjdou na prodlužování války na Ukrajině. Diskuse se účastnili europoslanec Ivan David (SPD), místopředseda sněmovního výboru pro evropské záležitosti Denis Doksanský (ANO), předsedkyně poslaneckého klubu Pirátů Olga Richterová a poslanec a předseda KDU-ČSL Marek Výborný. Česká televize do debaty pozvala i zástupce vedení Motoristů a Filipa Turka, pozvání nepřijali. Moderovala Barbora Kroužková.
před 5 hhodinami
Načítání...