České dráhy chystají vyřazování starých lokomotiv. Jinak by do nich musely investovat miliony

České dráhy chystají velké vyřazování starších lokomotiv i vozů. Chtějí se zbavit zejména těch vyrobených v 70. letech minulého století, případně ještě dříve. Dopravce jich prodá, anebo nechá sešrotovat na devět stovek, z kolejí zmizí například škodovácké lokomotivy známé jako „Banány“ a „Plecháče“ nebo staré příměstské jednotky zvané „Tornádo“, které jezdí zejména v okolí Brna a Ostravy. Osudné jim bude hlavně zavádění jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS, podle vedení drah se nevyplatí potřebné součásti do starých lokomotiv doplňovat.

Velké vyřazování lokomotiv i dalších vozidel začne již v tříletém horizontu, dráhy pro to mají více důvodů. „Naše Vize 2030 počítá s vyřazením typů, které jsou na konci své životnosti, ale také těch, která jsou zastoupeny malým počtem nebo jejich provoz je z různých příčin, například kvůli instalaci ETCS, neperspektivní,“ ozřejmil náměstek generálního ředitele drah Michal Kraus.

České dráhy mají ve svém vozovém parku množství vozidel vyrobených v 60. a 70. letech minulého století. Část z nich začaly vyřazovat hlavně díky tomu, že za ně mají náhradu. To je i případ lokomotiv řady 242 známých jako „Plecháře“, které vyráběla Škoda Plzeň mezi lety 1975 a 1981 a dodnes jezdí v čele osobních vlaků hlavně na jižní Moravě, v jižních a západních Čechách.

Práci jim však přebírají nově dodávané elektrické jendotky Regiopanter. Dvě nové série přišly loni do Plzeňského kraje a další mají zamířit i do Jihomoravského kraje. Dráhy počítají s tím, že nepotřebné lokomotivy 242 začnou vyřazovat již letos. V příštích letech jich už bude potřeba jen hrstka pro rychlíky mezi Plzní a Jihlavou, úplný konec provozu tohoto typu lokomotiv by měl přijít v roce 2025.

Lokomotiva řady 242
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Díky novým elektrickým jednotkám se chystají dráhy vyřadit také staré jednotky řad 460 a 560, které jezdí na severní i jižní Moravě a patří k tomu nejstaršímu, čím lze v běžném provozu na české železnici cestovat. Řada 560 se vyráběla na přelomu 60. a 70. let a řada 460 hned po ní, v provozu jsou tedy již půlstoletí. Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského by měly dojezdit „do prvních měsíců roku 2024“.

obrázek
Zdroj: ČT24

Na rozdíl od zmíněných lokomotiv a jednotek, za které přichází náhrada, mají lokomotivy řad 150 a 151 vyrobené v roce 1978 stále dost práce. Zejména řada 151 s maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu je pro dráhy stále nepostradatelná v provozu expresních vlaků mezi Prahou a Ostravou.

Přesto i ony z kolejí zmizí, a to již v roce 2024. V roce následujícím totiž začne Správa železnic vyžadovat, aby vlaky na I. a II. koridoru (velmi zjednodušeně na trojúhelníku Praha–Brno–Ostrava plus na tratích do Děčína a Břeclavi) byly vybavené vlakovou částí zabezpečovacího systému ETCS. Ta ovšem stojí miliony a do lokomotiv, jimž v té době potáhne na padesátku, už nemíní dráhy tolik investovat.

Lokomotiva řady 151
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Z téhož důvodu skončí i podstatně novější lokomotivy řady 371 vyrobené převážně na počátku 90. let, které však byly již v době vzniku považované za technicky zastaralé a dráhy je v posledních letech postupně stahovaly na čím dál méně významné výkony. Ještě v roce 2017 jezdily v čele mezistátních vlaků z Prahy do Drážďan, a pak byly přeřazeny na rychlíky z Prahy do Olomouce a Starého Města u Uherského Hradiště. Od minulého roku však odešly i odtud a zbyly jim rychlíky Praha–Děčín.

I z nich zmizí, až bude povinné mít na lokomotivách ETCS. Kromě toho, že byly odjakživa vnímány jako zastaralé, mají tyto lokomotivy ještě jeden vážný handicap – je jich málo. České dráhy jich provozují sedm.

Rychlík s lokomotivou řady 371
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Místo vyřazovaných lokomotiv chtějí dráhy jezdit s více lokomotivami Vectron od Siemensu. Ty ostatně vytlačily zmíněné lokomotivy 371 z mezistátních vlaků do Německa a poté i z rychlíkové linky z Prahy na Moravu. Do vozového parku drah by měly brzy přibýt další. „V letošním roce nasadíme do provozu další desítku těchto lokomotiv, které jsme si v souladu s dlouhodobým plánem pronajali,“ upozornil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Lokomotivy Vectron jezdí sice v barvách ČD, ty je ale mají pronajaté od společnosti ELL (European Locomotive Leasing)
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

V souhrnu počítají dráhy s vyřazením devíti stovek vozidel do roku 2030. Kromě již zmíněných typů do budou i některé lokomotivy řad 162 a 163 vyráběné ve druhé polovině 80. let a na počátku 90. let a dlouho byly posledním typem lokomotiv Škoda ve vozovém parku ČD. Vyřazeny budou ty, které neprošly modernizací. „Vzhledově stejné řady 162 WTB, 362 a 362 WTB však zůstanou v provozu i po roce 2030,“ ujistil mluvčí Šťáhlavský.

Zatímco když se vyřazovaly třeba parní lokomotivy, mířily rovnou do šrotu, lokomotivy, případně vagony, jichž se budou dráhy zbavovat nyní, mohou mít veselejší osud. Bude možné koupit si je. Kdyby je ale nikdo nechtěl, skončí ve šrotu i ony.

České dráhy na přelomu minulého a tohoto roku zařadily do provozu pětivozové soupravy Interjet, které jezdí na expresech a rychlících z Prahy do Chebu, a nové elektrické jednotky pro regionální dopravu v západních Čechách.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
16:53Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
před 3 hhodinami

Kyberpodvodů mířících na klienty bank přibylo, setkala se s nimi většina lidí

Za první tři měsíce letošního roku banky registrují skoro 23 tisíc útoků na své klienty, což je o jedenáct procent více než o rok dřív. S pokusem o podvod se podle průzkumu Ipsos setkala většina lidí, dvě pětiny z nich to ale nenahlásí. Podvodníci se často vydávají za známé a přátele, potenciální oběti kontaktují například přes aplikaci WhatsApp. Škody za první čtvrtletí přesáhly 364 milionů korun. To bylo o přibližně sedm milionů více než za stejné období loni, průměrná škoda na jednoho klienta ale mírně klesla.
před 4 hhodinami

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
před 4 hhodinami

Zmrazení platů soudců porušilo evropské právo, rozhodl soud

Okresní soud v Ostravě rozhodl o jedné z prvních žalob proti letošnímu zmrazení soudcovských platů. Podle verdiktu vláda opatřením porušila evropské primární právo, uvedl v pátek Český rozhlas Radiožurnál. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) chce navrhnout, aby se soudcům platy zpětně zvýšily.
09:30Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Česko chce postavit vlastní AI gigafactory. Vyrůst má v Praze

České Radiokomunikace (ČRa) podaly k Evropské komisi projekt na vybudování jednoho ze zvažovaných velkých evropských datových center pro umělou inteligenci, takzvanou AI gigafactory. Stát by měla v Praze na Zbraslavi, kde už Radiokomunikace na pozemku po bývalých vysílačích datové centrum budují. Informovalo o tom ministerstvo průmyslu a obchodu a ČRa.
13:36Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
před 7 hhodinami

Soud zastavil exekuci proti Zemanovi v kauze se Šarapatkou

Rakovnický soud zastavil exekuci na bývalého prezidenta Miloše Zemana, píšou Seznam Zprávy. Návrh podal letos v únoru někdejší člen Zemanova poradního týmu z Úřadu vlády Zdeněk Šarapatka, protože mu Zeman včas nezaplatil soudem přiznané finanční odškodnění padesát tisíc korun.
před 8 hhodinami
Načítání...