Drážní úřad chce, aby nové vlaky vozily cestující až po kompletním schválení. Zanikl by zkušební provoz

2 minuty
UDÁLOSTI: Drážní úřad chce omezit zkušební provoz nových vlaků
Zdroj: ČT24

Vozit cestující vlaky, které ještě nejsou plně schváleny, možná přestane být možné. Drážní úřad se chystá zpřísnit pravidla po problémech, které se v poslední době při zkušebním provozu objevují. Pokud úřad takovou změnu prosadí u zákonodárců, bude to ovšem znamenat, že by se mohla zpomalit obměna vozového parku.

Že se cestující vozí novými vlaky, které ale ještě nemají všechna potřebná razítka, není nijak výjimečné. Kompletní schválení trvá často velmi dlouho, a tak dopravci stačí, když mu Drážní úřad povolí zkušební provoz. Úřad ale nyní hovoří o tom, že by tento institut měl zaniknout.

„Výrobce se musí připravit na to, že bude dodávat kompletní, hotové, vyzkoušené jednotky přímo do ostrého provozu,“ předeslal ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

S vozidly ve zkušebním provozu bývají občas potíže. Například u čtyřčlánkové varianty elektrických jednotek Moravia musí výrobce opravit klimatizaci, která je příliš hlučná.

Pokud se úřadu podaří prosadit změnu zákona, která je pro zrušení zkušebního provozu nezbytná, bude to ale také znamenat, že se poněkud zpomalí obměna vozového parku.

Na druhou stranu z pohledu dopravců je zkušební provoz, který se příliš prodlužuje kvůli odstraňování závad, také problematický. Musí déle udržovat v provozu starší vozidla, která by jinak vyřadili.

V případě jednotek Moravia jsou v Brně stále připraveny k provozu i lokomotivy ze 70. let a osobní vozy z 80. let minulého století, aby za nové vlaky zaskočily. Podle náměstka generálního ředitele Českých drah Jiřího Ješety stojí provozování starších vozidel několik milionů korun měsíčně. „Čím déle bude stav trvat, tím déle musíme investovat do vozidel, která bychom už dál neudržovali a neopravovali,“ zdůraznil.

Zmíněné jednotky Moravia patří Jihomoravskému kraji. Jsou odvozené od jednotek RegioPanter, které v Česku jezdí již déle. Dosud ale výrobce Škoda Transportation dodával pouze dvoučlánkové a tříčlánkové kusy. Kraj si objednal dvoučlánkové – s nimiž nejsou takové problémy a jsou již schválené – a také čtyřčlánkové. Právě s nimi jsou problémy. Podle původních předpokladů již měly jezdit všechny, alespoň do zkušebního provozu ale zatím může jen šest.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...