Po českých silnicích jezdí čím dál starší auta. Jejich aktuální průměrný věk činí šestnáct let. Cena aut v posledních letech totiž prudce vzrostla, hlavně kvůli opatřením pro snížení emisí v dopravě. A následně zdražovala i ta ojetá. I tak se jich v Česku loni prodalo třikrát více než nových. Výsledkem je třetí nejstarší vozový park v Evropské unii.
Český vozový park stárne od covidu rychleji, průměrný věk aut je šestnáct let
„Tak vysoký průměr ukazuje, že spousta vozidel je starších. A samozřejmě, co si budeme namlouvat, čím starší budeme mít vozidla, tím budou méně bezpečná,“ okomentoval ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.
Stárnutí vozového parku je způsobené i tím, že se zvyšuje počet aut, která lidé vlastní. Jako druhé pořizují zpravidla právě auta ojetá. Kromě menší bezpečnosti to dle odborníků na dopravu přináší i další úskalí — investice do oprav.
Dle Cebie až čtyři z pěti inzerátů nepodávají o autě všechny potřebné informace, či dokonce rovnou lžou. „U starších vozidel třeba stáčení tachometru, zatajení havárie, to vše se objevuje více,“ podotkl Pajer.
Mezi ojetými auty stále dominují vozidla značky Škoda, významně ale narostla poptávka i po modelech značky Hyundai nebo BMW. „Skokanem roku jsou vozidla mezi pěti až osmi lety stáří v cenách od dvou set do pěti set tisíc korun,“ přiblížil společný generální ředitel autocenter AAA Auto Petr Vaněček.
V posledních třech letech se do autobazarů dostávají i elektromobily, zájem o ně dle odborníků je a lidé mají často i dost otázek. „První je cena, druhá je zdraví baterie a třetí dojezd na baterii. Zkušenosti ukazují, že baterie neodcházejí tak rychle. De facto všechna auta jsou nad osmdesáti procenty, většina nad devadesáti procenty původní hodnoty,“ popsal Vaněček.
Prodeje nadále táhnou firmy
Ke konci loňského roku bylo v Česku registrováno víc než šest a půl milionu osobních aut. Za posledních deset let se jejich počet zvýšil o téměř 1,8 milionu. To je nárůst bezmála o sedmatřicet procent.
Loni se v Česku prodalo 221 422 nových osobních vozů, což je nejvíce od roku 2019. Prodeje nadále táhnou firmy, loni koupily více než tři čtvrtiny všech nových osobních aut v tuzemsku. Ojetých aut se prodalo 671 tisíc, více než polovina z nich měla český původ.
Zatím velmi pomalu si Češi hledají cestu k elektromobilům, loni se jich prodalo jen málo přes šest a půl tisíce. Zájem kromě obecné nedůvěry brzdí vyšší cena a dle prodejců i nevýrazná podpora ze strany státu. Důležitou roli v rozvoji elektromobility budou hrát firmy, které samy postupně na elektroauta přecházejí, a také rozvoj sítě dobíjecích stanic.
Od počátku covidové pandemie v roce 2020 stárne vozový park dvojnásobně rychleji než v předchozích letech. Aktuálně je průměrný věk šestnáct let, před deseti lety to bylo čtrnáct. V evropském měřítku se tak Česko výrazně propadá.
„Vidím, že ve většině zemí se řadou komplexních opatření tlačí na občany, aby si pořizovali vozidla mladší,“ podotkl Pajer.
„Podařilo se nám zabránit tomu, aby nová evropská legislativa nejdostupnější auta zdražila. Pevně doufám, že konkurence na českém trhu a příliv dalších vozidel ze zahraničí povede k tomu, že ceny vozidel budou mírně klesat,“ okomentoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS).