Na českých silnicích se letos odehrálo téměř 70 tisíc nehod, přičemž škody dosáhly sedmi miliard korun. Auta jsou často tak poničená, že to pojišťovny vyhodnotí jako totální škodu a vozy pak míří do internetových aukcí. V těch je nakupují obchodníci na náhradní díly, ale i kompletní opravy. Některá auta se tak v praxi na silnice vracejí. Kdo a jak je dal dohromady, už ovšem nikdo nekontroluje.
Vraky z havárií se z aukce mohou dostat do opravy v zahraničí a zpět na silnice. Nový majitel se historii nedozví
Pokud pojišťovna rozhodne o takzvané „totálce“, vrak vloží do e-aukce, což je běžná praxe většiny institucí. „Je to způsob, jak skutečně objektivně nacenit zbytky vozidla po škodě. Aukce trvá čtyři pracovní dny a během té doby zájemci přihazují nabídky,“ popisuje postup ředitel likvidace Martin Hlaváč z pojišťovny Allianz.
Přihazují zpravidla firmy nebo jednotlivci, kteří obchodují s auty a splní dané podmínky. Vyhrává nejvyšší nabídka, kterou majitel havarovaného vozu může, ale nemusí přijmout.
Levná oprava v cizině
Systém podle některých expertů nahrává lidem, kteří vraky koupí, opraví a prodají. „Za celý letošní rok to jsou stovky, možná i tisíce vozidel. Devadesát procent z nich končí v Polsku. Do Polska putují, protože tam je dokážou opravit za zlomek ceny než v České republice,“ uvedl ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.
Praxe ukazuje, že takto opravená auta se následně převážejí a registrují v Německu. „Samozřejmě, jakmile je vozidlo alespoň jeden den v Německu, tak mu automaticky stoupne cena o deset až patnáct procent, akorát smutné je to, že ten, kdo si to vozidlo následně koupí, se nikdy nedozví, co se s tím vozidlem stalo,“ podotýká Pajer.
Sdružení dovozců aut se už pět let snaží po vzoru Slovenska o uzákonění takzvané certifikované opravy. Ty nejnáročnější by dělaly jen registrované servisy, kontrolované výrobci i STK. O záměru se v současné době debatuje na ministerstvu dopravy.
Falešné VIN kódy
Přestože se v Česku letos prodává více aut než loni, počet těch dovezených a přihlášených meziročně klesl na téměř 144 tisíc.
Experti si teď všímají také dalšího trendu v klamání zákazníků – v některých inzerátech se objevuje falešný VIN kód, tedy identifikační číslo vozu. Kupec při snaze o prověření zjistí, že auto nemá žádné nežádoucí záznamy, jenže skutečnost je taková, že vůz má za sebou třeba i vážnou nehodu.
„Určitě je to velký alarm, pokud tam nejsou žádné záznamy. Vždy by tam měla být identifikace toho vozu, měla by tam být výbava a informace od výrobce, i pokud by tam nebyly havárie,“ konstatovala ředitelka marketingu a komunikace ve společnosti Cebia Barbora Minksová.
Zatajení havárie a poškození auta může mít pochopitelně vliv na bezpečnost. Problémem zůstávají i stočené tachometry. Výjimkou není ani umazání třeba stovky tisíc kilometrů, což cenu vozu navýší klidně o pětinu.